Головна » Українська мова

Розробка уроку «Лист. Адреса» з української літератури в 5-му класі

Мета. Дати  учням поняття про лист і адресу як ділові папери, ознайомити  з видами листів та основними правилами листування, структурою листа, вимогами до написання адреси на поштовому конверті; формувати вміння писати власні листи, підписувати конверт; розвивати увагу, активізувати пам'ять, зв’язне мовлення; виховувати мовленнєву культуру та інтерес до наслідків власної праці.

Обладнання. Конверти, слайди, словники, підручники, різнокольорові картки.

Тип уроку. Урок мовленнєвого розвитку.

 

Хід уроку

 

І. Мотивація до навчальної діяльності.

Давайте на уявній машині часу перенесемося в  древній Київ. Тоді жив богатир, що мав величезну силу. Він міг зі змієм побитися, міг одночасно вичиняти десять шкур. Напевно,  ви впізнали нашого героя – Кирила Кожум’яку. (Слайд 1)

Пригадайте, як переслала лист дочка князя, яка просила про допомогу? (Голубу, якого виховала з дитинства, під крильце прив’язала клаптик паперу із цінною інформацією. Відіслала його до рідного дому.)
Як ще, яким способом можуть пересилатися листи?

(Слайди 2, 3, 4, 5, 6, 7)

( Князівські грамоти відвозили в інші держави кінними гінцями. Грамоти були скріплені печатками, що пояснювали, від кого лист. Князівські грамоти писалися на пергаменті, їх гонець тримав на грудях у мішечку.

А ще перевозяться потягами, літаками, кораблями, машинами, доставляються велосипедами).

 

ІІ. Тема, мета

Сучасне життя стрімке, невпинне. Іноді воно примушує людину залишати домівку. Щоб легше було перенести самотність, розлуку, люди придумали листи.

Сьогодні ми будемо поглиблювати знання про лист.

- Що б ви хотіли зробити на такому уроці?

(Слайд 8)

Знати: види листів, основні правила спілкування, вимоги до написання адреси,значення термінів( адрес, адреса, адресат, адресант та інші)

      Вміти: писати листи, підписувати конверт відповідно вимогам

    Запишемо в зошитах тему уроку.

 (Слайд 9)

 

     ІІІ. Засвоєння знань і вироблення вмінь.

Слова відомої української письменниці Л. Костенко сьогодні будуть супроводжувати нас на  уроці.

(Слайд 10)

Портрет, слова.

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

Коли їх ждуть далекі адресати,

Коли є час, коли немає часу

І коли навіть ні про що писати.

 

Учні записують слова. Яким є перше речення за метою висловлювання?

Про що це говорить?

«Мозкова атака» - Що ви знаєте про лист? Що це таке? Коли виникає потреба писати листи? Хто і кому може їх писати?

( Лист – це писаний текст, метою якого є повідомлення про щось адресата)

Прочитати матеріал у підручнику.

«Асоціативний кущ», пов'язаний із словом «лист».(Асоціація – зв'язок між окремими уявленнями, думками, почуттями)

Лист: адреса, адресат, адресант, пошта, марка, поштова скринька, листоноша, конверт, поштове відділення, штамп, індекс.

(Слайд 11)

(Слайд 12) Вірш В. Симоненка послухаймо з вами.

 Знов листа мені прислала мати,

 Невеличкий лист – на кілька слів.

 Пише рідна,що навколо хати

 Наш садок вишневий забілів.

 Наче вчора бігав я до школи

  І садив ті вишеньки малі,

 А тепер гудуть над ними бджоли

 І поважні пустуни-джмелі.

 Слів таких і треба небагато,

 Та вони, як весняні пісні,

 Принесли в гуртожиток в кімнату

 Теплі-теплі спогади мені.

- Чи доводилося вам писати листи?

- А які види листів бувають?

 

(Слайд 13)

Ділові (службові)

Особисті (приватні)

 

За допомогою штемпеля робиться відбиток, коли, з якого поштового відділення відправлено лист.

5.Інформаційне бюро.

(Учні виголошують підготовлене повідомлення. На слайдах зображені різні види листів, конверти) (Слайд 14)

Етикет укладання листів зародився у Стародавній Греції. Прийнято було розпочинати листи вказуванням імені відправника, потім – одержувача. Далі, згідно з традицією, мусив розпочинатися вітальний текст, пересипаний усілякими побажаннями. І тільки тоді автор мав право розпочинати оповідь.
 Популярну в наш час форму листа заклеєного конверта почали використовувати близько двохсот років тому( у 20-х роках 19ст.) в Англії. Оплата поштових послуг була високою і складною. Головним критерієм, на який опиралися поштові працівники, розраховуючи вартість листа, була відстань між населеними  пунктами. Кожна країна мала свою систему розрахунків.

(Слайд 15)

У середині 18ст. (більше 150 років тому) Англія подарувала світові ще один корисний винахід – поштову марку. Винахідник марки Роуленд Хілл домігся спрощення  поштових тарифів, увівши попередню оплату шляхом наклеювання поштових марок.
 Гра «Пазли»(скласти розрізані частинки паперу,прочитати речення).

Вперше слово «пошта» згадується в угоді про встановлення поштового зв’язку між Росією і Польщею в 1667 році. В Україні поштовий зв’язок почали застосовувати в 1672 році.

 6.«Займи позицію»

 Я познайомлю вас з однією із позицій, а ви подумайте погоджуєтеся з нею чи ні, обґрунтуйте свою думку.

У 21 ст., добі високих технологій, розвитку високих технологій, комп’ютеризації часто можна чути, що листи .- застарілий спосіб спілкування.

(Діти, які погоджуються з такою думкою, піднімають червоні картки, а які думають по-іншому – зелені)

Коли говорити про передачу інформації, так. Але ми говоримо про спілкування. У наш час лист стає знаком поваги, любові. Оскільки навіть багато років збереже наші думки, почуття, написані сьогодні.  Так, як зберігає пам'ять про історичні події, про мужність  козаків, відданих своєму народові, своїй Вітчизні.

(Слайд 16) Репродукція картини І. Рєпіна.

(Слайд 17) Ці листи - це пам'ять про героїв, які захищали нашу землю в роки Другої світової війни. На папері залишилися теплі, ніжні слова до рідних, їхні сподівання. (Зображення воєнних листів-трикутників)

Отож, (слова Л. Костенко)

Пишіть листи  і надсилайте вчасно,

 Коли їх ждуть далекі адресати,

 Коли є час, коли немає часу

І коли навіть ні про що писати.

7. Фізхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

       Веретенцем покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

8. Мовленнєва ситуація.

 До нас завітали дві дівчинки. Послухаймо їх.

- Привіт, Юлю!

- Привіт, Софійко!

- Як ми давно з тобою не зустрічалися! За яким адресом ти зараз проживаєш?

- Я мешкаю не за адресом, а за адресою. Адрес – це письмове звернення до особи чи установи. Адреса – місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І чого тебе в школі навчають?

- Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших слів я добре знаю. Адресат – той, хто надсилає кому-небудь листа.

- І неправильно. Друзі, допоможіть нам.

(Слайд18)

Адресат – той, хто отримує лист, телеграму.

Адресант – той, хто адресує, надсилає лист.

Адрес – письмове ювілейне вітання особі чи установі.

       Адреса – місце проживання особи або розташування установи, напис на     конверті.

9. Правильно пишіть адресу.

(Слайд 19) Підручник, стор 235.

Адреса складається із таких частин: хто посилає лист, звідки він;

Кому призначений, куди направляється.

Відмінок називний.

Скорочення на конверті:

(Слайд 20)

Місто(м.), село(с.), область(обл.), район(р-н),

селище міського типу(смт), вулиця(вул.),  проспект(просп.),

будинок(буд.), корпус(корп.), квартира(кв.)

За зразком учні підписують конверт.(Тільки свою адресу)

Взаємоперевірка.

10. Робота над створенням листа.

Пригадати традиції у листуванні, якою є побудова, які слова варто вживати. (За матеріалом домашньої вправи та вправи 519 у  підручнику на стор.234)

Які вставні слова та звертання будемо використовувати? ( Учні наводять приклади)
 

IV. Підсумок.

На завершення розв’яжемо кросворд. (Слайди 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27)

Державна установа, яка здійснює пересилання і доставку адресатам листів, періодичних видань, посилок.(Пошта)
Пакет із паперу, складеного й склеєного певним чином, у який вкладають лист, документи для пересилання.(Конверт)
Прилад, інструмент з опуклим зображенням якого-небудь малюнка або напису, що служить для одержання відбитка; печатка, штамп.(Штемпель)
Той, хто отримує лист. (Адресат)
Місце проживання особи або розташування установи. (Адреса)
Знак оплати поштових зборів у вигляді чотирикутного папірця із зазначеною на ньому ціною та певним зображенням. (Марка)
Той, хто адресує, надсилає лист. (Адресант)

Слово по вертикалі – поштамт. Що означає?

Зверніться  до словника, що лежить на парті.

Поштамт – центральне поштове відділення. Де воно в нас у місті?

Рефлексія.

Сьогодні я дізнався про…

Мені запам’яталося…

 Чи зможу я написати лист, адресу…

Оцінювання роботи учнів.

 

V. Домашнє  завдання.

До нас прийшов лист, адресований учням п’ятого класу.

Що ж написано? Читаємо.

Сторінки 234, 235 (Прочитати, скористатися при виконанні завдань)
Написати лист до подруги, друга, бабусі, дідуся, до Миколая  чи Діда Мороза, скориставшись зразком вправи, що на сторінці 234.
 Записати адресу отримувача кореспонденції.

Звернутися до  епіграфу.

Пишіть листи  і надсилайте вчасно,

Коли їх ждуть далекі адресати,

Коли є час, коли немає часу

І коли  навіть ні про що писати.

Самостійно попрацюйте,

Помилок не буде – факт!

Ви уважно помудруйте –

Вийде добрий результат.

Вперше слово «пошта» згадується в угоді про встановлення поштового зв’язку між Росією і Польщею в 1667 році. В Україні поштовий зв’язок почали застосовувати в 1672 році.

Вперше слово «пошта» згадується в угоді про встановлення поштового зв’язку між Росією і Польщею в 1667 році. В Україні поштовий зв’язок почали застосовувати в 1672 році.

Вперше слово «пошта» згадується в угоді про встановлення поштового зв’язку між Росією і Польщею в 1667 році. В Україні поштовий зв’язок почали застосовувати в 1672 році.

Вперше слово «пошта» згадується в угоді про встановлення поштового зв’язку між Росією і Польщею в 1667 році. В Україні поштовий зв’язок почали застосовувати в 1672 році.


Теги: Ділові папери, Кравчук Г.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 294/36


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar