Головна » Українська мова

Розробка уроку „Іменник” з української мови в 6-му класі

МЕТА: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Іменник»; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал, перевірити рівень навчальних досягнень на практиці розвивати творчі здібності школярів, виховувати любов до рідного слова.

ОБЛАДНАННЯ: карта міста Іменника, картки, підручник, тести, таблиці, плакати.

ТИП УРОКУ: узагальнення знань.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок узагальнення знань.

 

Епіграф:                            

В рідній мові своїй

Мусиш вивчати кожне слівце,

Доглядати його,

Як садівник деревце.

Б Чалий

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Привітання гостей.

     Поетична хвилинка. Вірш Д.Білоуса «Хто любить, той легко вчить».

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

ІУ. З‘ясування учнівських очікувань. Робота з таблицею і картками.

У. Мовні спостереження учнів

    І група – «Іменник – самостійна частина мови. Походження іменника»;

    ІІ група – «Відмінки іменників»;

    ІІІ група – «Граматична категорія роду. Відмінки іменників»;

    ІУ група – «Способи творення іменників. Незмінювані іменники».

УІ. Тренувальні вправи.

 

«Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова, жива схованка його духу, його багата скарбниця, в яку народ вкладає і своє давнє життя, і свої сподіванки»                       П.Мирний

Знайти іменники. Визначити відміни. Розбір іменника як частини мови.

Замініть словосполучення іменниками спільного роду.

роботяща людина, працьовита (роботяга);
хто багато і беззмістовно говорить? (базіка, пустомеля);
неуважна людина (роззява);
той, хто навчився чого-небудь самостійно (нездара).

Розподільний диктант.

У колонках – іменники, що вживаються тільки в однині чи тільки в множині.

Карпати, мідь, Україна, мед, іменини, нафта, джунглі, двері, канікули.

Записати іменники ІУ в.

Зайченя, заєць, зайчик, ведмежа, ведмедиця, вовк, вовченя, качка, каченя, прізвище, ім’я.

Робота з текстом.

Як ви розумієте зміст вислову, виділеного в тексті? (людина ЖИВЕ ДЛЯ ДОБРА). Знайти іменники І, ІІ, ІІІ відміни.

Прочитати діалог і доповнити його «Мова – скарбниця народу»

Який внесок у скарбницю мови можемо зробити ми?

Гра «Четверте – зайве»

сніжна                 зима                    малював

пухнаста             вкривалось                   співав

зелена                 заметіль              сніг

ялинка                 вітер                    кружляє

Розподільний диктант.

Ч.р.  Чол. Рід. Ж.р. С.р.

день           ручка                  село

герой                   сумка                   море

патріот      карта                   поле

ранок                  дошка        місто

Із прислів’їв записати лише іменники спільного роду.

Соня та ледацюга – рідні брати

Базіка наговорить – і в торбу не збереш

Білоручки – дармоїди та недоучки.

Тести

Скільки відмінків в українській мові?

а) 6

б) 7

Який відмінок є початковою формою слова?

а) кличний

б) н.в.

 

 

Скільки відмін в українській мові?

а) 4

б) 3

До якої відміни належить іменник МАТИ?

а) до І в

б) до ІІІ в

Який відмінок вживають при звертанні?

а) м.в

б) кл.в.

Іменники яких відмін поділяються на групи?

а) І і ІІ

б) ІІІ і ІУ

 Антисуржик

Граматичний диктант

І в. записує слова в Р.в.

ІІ в. – в Ор.в.

Мудрість, радість, сміливість, мідь, подорож, мати, берег, край, душа, учень

Прийом «Так» - «Ні»

Всіх частин мови – 10.                                          (так)
Самостійних частин мови - 5                                (ні)
Іменник змінюється за числами і відмінками       (так)
Іменник канікули належить до І в.                      (ні)
Іменник ІУ в. мають тверду, м’яку, мішану групи       (ні)
Слово  молодь – ІУ в                                            (ні)
Хлоп’ятко – ІІ в.                                                   (так)
Іменник може бути в реченні тільки підметом     (ні)
Слово   Степ – ч.роду                                          (так)
Слово площа – м’яка група                              (ні)

Відновити рядки

Хотів я свій … Навчати,

Йому віддати духовні сили,

Бо ж Україна моя…

Мій рідний…, святий і милий.

УІІ. Підсумок уроку.

         Завершується наша екскурсія. Нам треба дати відповідь на питання: Чим мене приваблює іменник?

         Ви зрозуміли, як важливо не тільки пам’ятати всю інформацію про іменник, а й уміти користуватися своїми знаннями. Щоб мову розуміти, треба їх любити. Тоді буде легко вчитися.

         «Не можна бути справжнім українцем, не знаючи історію, культуру мову. Бо народ без мови – не народ».

УІІІ. Рефлексія

         Заповнити картки

         Я дізнався…

Мене зацікавило…

Я зрозумів, що мені треба повторити….

 

Оцінювання  учнів.

 

Д/з: Повторити § 30

Скласти тести до теми «Іменник»
Твір – роздум «Мова - скарбниця народу»


Теги: іменник, Шевченко Л.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 139/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar