Головна » Українська мова

Розробка уроку „Чергування голосних звуків” з української мови в 10-му класі

МЕТА: повторити правила щодо явища чергування голосних звуків в українській мові, навчити юнкерів використовувати слова із виучуваними орфограмами в ситуативному спілкуванні; розвивати мислення, вміння використовувати операції синтезу та аналізу у різних життєвих ситуаціях, підвищувати мовленнєву грамотність підлітків; виховувати колективізм, уміння працювати в команді, спостережливість, увагу.

ОБЛАДНАННЯ: роздавальний матеріал «Інструктаж перед початком подорожі» (правила чергування голосних звуків в українській мові), мультимедійна презентація, робочі учнівські зошити, великий годинник

ТИП УРОКУ: комбінований

ВИКОРИСТАНІ ТЕХНОЛОГІЇ: проблемного навчання, інтерактивного навчання

ФОРМИ РОБОТИ: квест, робота в «дуетах», «квартетах» (парами та малими групами по чотири учня), проблемні запитання

ХІД УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель: не будемо оригінальними - розв’яжемо мовну задачу: учням на слайді представлені дві колонки слів. Необхідно виписати другу літеру кожного слова в тому порядку, в якому записані слова. Із цих літер складається два слова, що є основною частиною назви теми уроку. Всі слова підібрані не довільно. У кожному з них відбувається чергування голосного звука. Другий слайд демонструє правильну відповідь.

Слайди 1-2. (додаток 1).

ІІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Слайд 3 (тема уроку)

Учитель:  розумію, що тема не занадто цікава, але це лише на перший погляд. Ми спробуємо удосконалити свої знання про явище чергування голосних звуків у незвичайний спосіб. Уявіть собі, що ви зараз не у теплому класі, а по інший бік лісу, який далеко простягся вздовж річки Сіверський Донець. Ви, юнкери, -   військовий підрозділ розвідників, перед яким поставлена задача без втрат перейти величезний ліс із великою кількістю природних перешкод та ворожих патрулів. Тільки знання правил чергування голосних звуків у різних частинах мови вам дозволять повернутись назад, до «Юнкерського училища».

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (здійснюється шляхом проведення квесту: використовується мультимедійна презентація вчителя)

Учитель: Перед виконанням кожного завдання військові підрозділи отримують детальний інструктаж. Не будемо ламати традиції. Отже, нагадуємо собі правила чергування голосних в українській мові.
Робота із слайдом 4, на якому відображені електронні адреси сайтів, де розміщена дана інформація. При наявності інтернету вчитель за вказаними адресами відкриває відповідну сторінку «Літературне місто» та «Віртуальний кабінет», опрацьовується теоретичний матеріал. При його відсутності учні отримують віддрукований текст «Інструктажу» по одному на парту (додаток 2). (2 хвилини для опрацювання)
Учитель: Приступаємо до виконання оперативного завдання. Часу у нас лишилось (оголошується час, який залишився до дзвінка на перерву). Інструктажі будуть слугувати вам за карту. Працюємо в команді. Хто знає відповідь, миттєво піднімаєте руку і голосно відповідаєте в положенні сидячи. Обов’язкова умова: записувати у свої зошити все, що ми будемо опрацьовувати. Ця інформація буде підтвердженням того, що ви були учасником цього походу.
Учитель: Але спершу повернемось до слів, які допомогли нам визначити тему уроку.

Запитання до учнів:

Чому саме ці слова використані у задачі? (у них спостерігається явище чергування голосних звуків) (слайд 5 – ключ).
Яким чином вони можуть нам допомогти у виконанні завдання? (поняття, про які йдеться, можуть допомогти вижити в лісі). Складіть 2-3 речення.

 

Слайд 6 (фото лісу) – знайти слова-паролі з чергуванням голосних, щоб ліс впустив нас у свої чагарі. Слайд 7 – слова-паролі (промінь-променя, корінь-кореня, листок-листка).
Слайд 8 (фото підвісний місток через прірву) – тут стоїть ворожий блок-пост. Необхідно вгадати ворожий пароль. Слайд 9 пароль (місток-містка, дріт-дроту).
Слайд 10 (фото лісового болота) – на нашому шляху … продовжіть речення. Чому саме болото стало нашою наступною перешкодою? Слайд 11 (болото-боліт).
Слайд 12 (фото осіннього лісу із гірськими кряжами на задньому плані). Щоб пройти перешкоду, яка постала перед нашими очима, необхідно скласти речення, в якому використані три слова із явищем чергування голосних звуків. Ці слова мають бути присутні на даному пейзажі.  Спочатку слід віднайти ці слова. Слайд 13 – речення (Осінь осипала березовий гай золотом, проте гори лякають людське око своїми темними силуетами). Робота в «дуетах» - у парах.
Слайд 14 Завдання: спираючись на сюжети запропонованих фотографій, складіть текст на 5-6 речень із використанням у кожному реченні слів із чергуванням голосних. Придумайте заголовок тексту. Робота у «квартетах» - малих групах по чотири учня.
 Слайд 15 (чотири фото: 1- летить вертоліт, 2- вертоліт між горами, 3- вертоліт гасить пожежу, 4 – вертоліт летить на фоні заходу сонця).

11. Слайд 16 (приклад тексту: Вранці (ранок) вертоліт (вертольотом) вилетів (літати) на чергове завдання. Його шлях пролягав повз гірські (гори) кряжі, понад глибокими водами. Нарешті – місце пожежі, яку треба загасити. Вогняні (вогонь) стовпи підіймаються високо в небо. Дерев’яний дім (домашній) от-от спалахне. Сосни (сосен) натужно скриплять від жаху. Лише на заході (захід) сонця втомлений вертоліт-пожежник переміг всепоглинаючий вогонь. Пізнього вечора (вечір, вечеряти) він повернувся додому.) В дужках проілюстровано явище чергування голосних звуків, підкреслені слова демонструють частоту повторення слів  із виучуваними орфограмами.

 Слайд 17 (фото заходу сонця на фоні соснового лісу). Останній ворожий блок-пост: вгадати пароль, який допоможе вийти із лісу. Слайд 18 (варіанти паролів - захід-заходу, сосна-сосен).
 Слайд 19 (фото взводу на фоні «Юнкерського училища») закінчення квесту.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

1. Запитання до учнів: Слайд 20

Ваше враження від подорожі.
Чи допомогла вона вам у здобутті мовної грамотності?

Оцінювання роботи учнів на уроці.
Збирання 10 зошитів із текстами на перевірку.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайд 21

1. Знайти в орфографічному словнику 30 слів (які не розглядались на уроці )із явищем чергування голосних звуків.

2. Скласти з ними текст на10-12 речень.

3. Придумати заголовок до тексту.


Теги: голосні звуки, Перепелиця Л.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 918/148


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar