Головна » Українська мова

Розробка уроку „Активні й пасивні дієприкметники. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів” для 8 класу

      Мета: поглибити знання учнів про  дієприкметник як особливу форму дієслова, сприяти формуванню навичок визначати  активні і пасивні дієприкметники; відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів; розвивати творчі вміння використовувати активні і пасивні дієприкметники, дієприкметникові звороти у висловлюваннях, розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати ціннісне ставлення особистості  до природи.

   Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань

                                                Хід уроку

І.Організація уроку

ІІ. Психологічна постанова

Доброго дня!

Погляньте один на одного й подаруйте усмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша й побажайте йому всього найкращого.

                Не забувай, що ти  на землі –людина.

              І хочеш того чи ні-

              Усмішка твоя  - єдина,

             Мука твоя – єдина,

            Очі твої – одні.

Такою неповторною, як і ви, є кожна особистість. В.Симоненко наголошував:

Ми- не безліч стандартних «Я»,

А безліч всесвітів різних.

ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку

                             Рідна  земле – вічна радість серця!(І слайд)

(учень зачитує очікування від уроку)   (ІІ слайд)

\/І. Актуалізація опорних знань

   Діти! Нещодавно мені до рук потрапив текст з дивною назвою «Звинувачувальний документ». Ось саме з нього мені хотілося розпочати сьогоднішній урок. Давайте з ним ознайомимося і висловимо свою думку щодо почутого.

Робота з текстом

Про що говориться в тексті?
Чому текст має таку назву?
Яке важливе питання порушується?

(Дійсно, у цьому тексті порушується питання природозахисту – одне з важливих питань великої екологічної проблеми, яка гостро постала сьогодні перед людством всього світу, в тому числі і перед українцями.)

Що ж таке екологія?
Які рослини нашої місцевості занесені до Червоної книги України?

Перевірка д\з (клас ділиться на дві команди і задають по черзі питання)

\/. Мотивація навчальної діяльності

Упродовж уроку ми виконаємо завдання, щоб закріпити знання по даній темі

Вибірковий диктант

У яких випадках дія у дієприкметниках виконується самостійно? У яких хтось виконує?

Виконуючий обов’язки, працюючий учень, почорніла земля, пожовкле листя, закрита книга, колотий цукор, варений рак, зростаюче покоління, нависла хмара.

\/І. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру.

!)Відгадай загадку

(учень читає, називає дієприкметник, якого він стану) Слайд ІІІ

2)Гра «Хто більше?»

Позмагайтеся з товаришем по парті: наведіть приклади на способи творення дієприкметників, запишіть їх, позначте орфограму.

Дієприкметниковий зворот  Слайд І \/

Уявно подорожуючи сьогодні по селищу Рокитне, ми просто не обійдемося без дієприкметникового звороту. І на думку спливають слова Т.Г.Шевченка: «Село на нашій Україні – неначе писанка село…»

    Подорожувати будемо групами

     1 група пройдеться вулицями рідного селища  Рокитне, уважно придивиться до природного середовища, поспілкується з людьми про екологічні проблеми у селищі.

  2 група буде подорожувати так само селищем Рокитне і звертатиме увагу лише на красу селища.

   3 група  помандрує околицями загляне в ліс. Побачить, які там проблеми?

(усі групи записують кількома реченнями про побачене, використовуючи дієприкметниковий зворот),  діти пишуть, звучить пісня «Три поради»Ю.Рибчинського.

   «Краса врятує світ…» як нам врятувати красу?

4)Виконання вправи з підручника №199

5)Слайд \/І Порівняйте подані варіанти

Луг,орошений дощем, сяє-миготить огнем.

Орошений дощем луг сяє-миготить огнем.

Люблю сонцем опромінений луг

 

\/.   Підбиття підсумків  Слайд \/

Які дієприкметники називаються активними?
Які дієприкметники є пасивними?
За якими ознаками ви розрізняєте активні і пасивні дієприкметники?
Що називається дієприкметниковим зворотом?
Яку синтаксичну роль виконує дієприкметниковий зворот?
Розкажіть про розділові знаки при дієприкметниковому звороті?
Як відрізнити одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів?

\/І. Домашнє завдання

1)Випишіть з підручника з літератури, з творів описи  природи з дієприкметниковими зворотами.

2)Складіть оповідання «Мій улюблений куточок у СМТ Рокитне», використовуючи дієприкметникові звороти.

 

                                                                                          (Додаток 1)

Звинувачувальний документ

   Ще у 1976 році на Україні заснована «Червона книга фактів». Це звинувачувальний документ, який природа пред’явила людині. До неї заносяться зникаючі види рослин і тварин. Вони взяті під охорону. Тому книга і має червоний колір обкладинки, який закликає берегти рідкісні рослини і тварини від зникнення

    Розробляючи заходи, які сприяють охороні та збереженню живої природи, учені вважають, що до цієї важливої справи необхідно залучити школярів.

                                                                (За А.Давидовим та Г.Ю.Кузнецовим)

 

Звинувачувальний документ

   Ще у 1976 році на Україні заснована «Червона книга фактів». Це звинувачувальний документ, який природа пред’явила людині. До неї заносяться зникаючі види рослин і тварин. Вони взяті під охорону. Тому книга і має червоний колір обкладинки, який закликає берегти рідкісні рослини і тварини від зникнення

    Розробляючи заходи, які сприяють охороні та збереженню живої природи, учені вважають, що до цієї важливої справи необхідно залучити школярів.

                                                                (За А.Давидовим та Г.Ю.Кузнецовим)


Теги: дієприкметник, Музика О.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 597/120


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar