Головна » Українська мова |
Мета: поглибити знання учнів про пряму мову, закріпити навички правильної побудови та інтонування речень з прямою мовою, вживання в них розділових знаків; сприяти вихованню шани та поваги до Великого Кобзаря, гордість за народ, який дав світові геніального генія; розвивати мовлення, мислення, пам’ять, увагу. Обладнання: таблиці-схеми, картки, записи на дошці. Тип уроку: урок-практикум.
Хід уроку: І.Організаційна частина. ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Робота над матеріалом уроку
1.Лінгвістичний двобій. Учні по черзі задають один одному запитання (8), а 2 учні-експерти підраховують бали. За кожне правильно сформульоване запитання — 0,5 балів, за кожну правильну відповідь — 1 бал. Загальна кількість балів — 12. Враховується чіткість, послідовність, правильність, логічність. точність.
Приблизні запитання: що називається прямою мовою?
2.Виконання тренувальних вправ ( рівнево)
ІІІ рівень ( високий): скласти і записати речення за схемами:
А: “ П”. “ П”, — а. “ П, — а, — п”. “ П, — а. — П!” ІІ рівень ( достатній ): розставити розділові знаки, побудувати схеми ( 1 учень працює біля дошки)
Твори Шевченка вічно будитимуть у серцях людей благородні, великі почуття говорив Костянтин Станіславський. ( “ П”, — а.)
Ми переконані писав Павло Грабовський що один спогад про подібних людей здатний звеличити і облагородити нашу душу. ( “ П, — а, — п”. )
Він був сином мужика і став володарем у царстві духа писав про Тараса Шевченка Іван Франко Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. (“ П, — а. — П” )
В одному народному переказі говориться Тарас Шевченко усі людські болі списував у свій “ Кобзар” ( А: “ П”. )
Його знали й любили пригадує сучасник Всі старалися висловити йому свою прихильність і любов.( “ П, — а. — П”. )
І рівень ( середній)
Програмований диктант
1 — є в реченні пряма мова 0 — немає
“ Були в нас на Україні великі воїни, великі правителі, а ти став вище за всіх їх, і сім’я рідна в тебе найбільша, зібралися до тебе усіх язиків люди, як діти до рідного батька”, — сказав Пантелеймон Куліш, звертаючись до померлого поета. В день похорону Кобзаря України урочисті панахиди було відслужено в Києві, Харкові, Чернігові, Полтаві, Одесі, Херсоні, Катеринославі і скрізь-скрізь по Україні. Критик Аполлон Григор’єв у часописі “ Время” писав: “ Багато хто ставить Шевченка врівень з Пушкіним і Міцкевичем… У Шевченка сяє та краса поезії народної, якої у Пушкіна і Міцкевича лишень іскорки блищать…Шевченко — останній кобзар і перший великий поет нової великої літератури… У травні 1861 року тіло Великого Кобзаря було перевезено на Україну і поховано на вершині Чернечої гори…Було це 22 травня. У Канівській соборній церкві протопоп Мацкевич наприкінці панахиди сказав: “ Тут на одній з найвищих гір Дніпрових покоїтиметься прах його, і як на горі Голгофі, подібно хресту Господньому, стоятиме хрест, котрий буде видно і по той і по сей бік нашого славного Дніпра” В одній прадавній легенді розповідається, що Тарас Шевченко взагалі не вмер, що він живий і досі, а тільки до слушного часу переховується від посіпак, щоб у час всенародної кари з’явитись перед усіма й очолити священну боротьбу.
Перевірка:
І рівень: виконують взаємо- і самоперевірку, найвищий бал —6; ІІ рівень: взаємоперевірка, звіряють із записами на дошці, найвищий бал — 8; ІІІ рівень: зачитують вслух речення, пояснюють, найвищий бал-12.
3. Повний синтаксичний розбір речення:
Кожен з нас може повторити, як свої власні, слова Миколи Бажана:
“Я розгортаю томик “ Кобзаря”, і мені здається, що я кладу руки на трепетне
гаряче людське серце”.
пояснити зміст слів М. Бажана;
Розповідне, неокличне, складне з різними видами зв’язку: між 1 і 2 — сурядний з єднальним сполучником; між 2 і 3 — підрядний зв’язок: 1 — головне, 2 — підрядне з’ясувальне. 1 — двоскладне, поширене. повне, неускладнене; 2 — односкладне. безособове, поширене, повне, неускладнене; 3 — двоскладне, поширене. повне. неускладнене.
4. “ Піймай помилку”
“ Я не можу назвати імені жодного українського поета Писав Максим Рильський. — Який би не відчував на своєму чолі гарячої долоні Тараса Григоровича. “ Почав я писати вірші, — признавався білоруський поет Якуб Колас після того як прочитав “ Кобзаря” український народний поет його мова викликали у мене любов до рідної, білоруської”.
5.Гронування ( створення асоціативного куща )
скласти словосполучення, речення ( І рівень);
ІУ. Підсумки уроку.
— пояснити вживання цих розділових знаків у реченнях з прямою мовою. що сподобалось на уроці? чому?
У. Домашнє завдання.
І рівень — виписати вислови видатних людей про Т. Г. Шевченка ( 5 висловів ); ІІ, ІІІ рівень — написати твір-мініатюру « Кобзар» в моєму житті», вживаючи речення з прямою мовою.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |