Головна » Українська мова

Розділові знаки при прямій мові

Мета: поглибити знання учнів про пряму мову, закріпити навички правильної побудови та інтонування речень з прямою мовою, вживання в них розділових знаків; сприяти вихованню шани та поваги до Великого Кобзаря, гордість за народ, який дав світові геніального генія; розвивати мовлення, мислення, пам’ять, увагу.

Обладнання: таблиці-схеми, картки, записи на дошці.

Тип уроку: урок-практикум.

 

Хід уроку:

І.Організаційна частина.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

   Мотивація навчальної діяльності.

 

ІІІ. Робота над матеріалом уроку

 

        1.Лінгвістичний двобій.

    Учні по черзі задають один одному запитання (8), а 2 учні-експерти підраховують бали. За кожне правильно сформульоване запитання — 0,5 балів, за кожну правильну відповідь — 1 бал. Загальна кількість балів — 12. Враховується чіткість, послідовність, правильність, логічність. точність.

 

Приблизні запитання:

що називається прямою мовою?
чим супроводжується пряма мова?
де по відношенню до прямої мови можуть стояти слова автора?
як записується пряма мова?
які розділові знаки ставляться при прямій мові, коли слова автора стоять перед нею?
які розділові знаки ставляться при прямій мові. коли слова автора стоять після неї?
які розділові знаки ставляться при прямій мові, коли слова автора стоять всередині прямої мови?
з якою інтонацією вимовляються слова автора і пряма мова?

 

                      2.Виконання тренувальних вправ

                                        ( рівнево)

 

          ІІІ рівень ( високий): скласти і записати речення за схемами:

          

                       А: “ П”.        “ П”, — а.         “ П, — а, — п”.    “ П, — а. —  П!”

           ІІ рівень ( достатній ): розставити розділові знаки, побудувати схеми

                                                ( 1 учень працює біля дошки)

 

               Твори Шевченка вічно будитимуть у серцях людей благородні, великі почуття    говорив Костянтин Станіславський.     ( “ П”, — а.)

 

               Ми переконані  писав Павло Грабовський  що один спогад про подібних людей здатний звеличити і облагородити нашу душу. ( “ П, — а, — п”. )

 

               Він був сином мужика і став володарем у царстві духа  писав про Тараса Шевченка Іван Франко    Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. (“ П, — а. — П” )

 

               В одному народному переказі говориться   Тарас Шевченко усі людські болі списував у свій “ Кобзар”  ( А: “ П”. )

 

               Його знали й любили пригадує сучасник  Всі старалися висловити йому свою прихильність і любов.( “ П, — а. — П”. )

 

               І рівень ( середній)

                                          

Програмований диктант

 

1 — є в реченні пряма мова

0 — немає 

 

“ Були в нас на Україні великі воїни, великі правителі, а ти став вище за всіх їх, і сім’я рідна в тебе найбільша, зібралися до тебе усіх язиків люди, як діти до рідного батька”, — сказав Пантелеймон Куліш, звертаючись до померлого поета.

В день похорону Кобзаря України урочисті панахиди було відслужено в Києві, Харкові, Чернігові, Полтаві, Одесі, Херсоні, Катеринославі і скрізь-скрізь по Україні.

    Критик Аполлон Григор’єв у часописі “ Время” писав: “ Багато хто ставить Шевченка врівень з Пушкіним і Міцкевичем… У Шевченка сяє та краса поезії народної, якої у Пушкіна і Міцкевича лишень іскорки блищать…Шевченко — останній кобзар і перший великий поет нової великої літератури…

   У травні 1861 року тіло Великого Кобзаря було перевезено на Україну і поховано на вершині Чернечої гори…Було це 22 травня.

    У Канівській соборній церкві протопоп Мацкевич наприкінці панахиди сказав: “ Тут на одній з найвищих гір Дніпрових покоїтиметься прах його, і як на горі Голгофі, подібно хресту Господньому, стоятиме хрест, котрий буде видно і по той і по сей бік нашого славного Дніпра”

     В одній прадавній легенді розповідається, що Тарас Шевченко взагалі не вмер, що він живий і досі, а тільки до слушного часу переховується від посіпак, щоб у час всенародної кари з’явитись перед усіма й очолити священну боротьбу.

 

                                              Перевірка:      

 

                І рівень: виконують взаємо- і самоперевірку, найвищий бал —6;

                ІІ рівень: взаємоперевірка, звіряють із записами на дошці, найвищий бал — 8;

                ІІІ рівень: зачитують вслух речення, пояснюють, найвищий бал-12.

 

 

3. Повний синтаксичний розбір речення:

 

              Кожен з нас може повторити, як свої власні, слова Миколи Бажана:

 

“Я розгортаю томик “ Кобзаря”, і мені здається, що я кладу руки на трепетне

 

 гаряче людське серце”.                 

 

пояснити зміст слів М. Бажана;
пояснити пунктограми, орфограми;
побудувати схему (  А: “ П”. );
синтаксичний розбір  прямої мови.

 

Розповідне, неокличне, складне  з різними видами зв’язку:

між 1 і 2 — сурядний з єднальним сполучником;

між 2 і 3 — підрядний зв’язок: 1 — головне, 2 — підрядне з’ясувальне.

1 — двоскладне, поширене. повне, неускладнене;

2 — односкладне. безособове, поширене, повне, неускладнене;

3 — двоскладне, поширене. повне. неускладнене.

 

4. “ Піймай помилку”

 

“ Я не можу назвати імені жодного українського поета  Писав Максим Рильський. — Який би не відчував на своєму чолі гарячої долоні Тараса Григоровича.

“ Почав я писати вірші, — признавався білоруський поет Якуб Колас після того як прочитав “ Кобзаря” український народний поет його мова викликали у мене любов до рідної, білоруської”.

 

5.Гронування ( створення асоціативного куща )

 

скласти словосполучення, речення ( І рівень);
скласти речення з прямою мовою ( ІІ, ІІІ рівень ).

 

ІУ. Підсумки уроку.     

 

—   пояснити вживання цих розділових знаків у реченнях з прямою мовою.

що сподобалось на уроці? чому?
що нового дізналися?
якими вміннями і навичками оволоділи?

 

        У. Домашнє завдання. 

 

           І рівень — виписати вислови видатних людей про Т. Г. Шевченка ( 5 висловів );

           ІІ, ІІІ рівень — написати твір-мініатюру « Кобзар» в моєму житті», вживаючи речення з прямою мовою.                                                            


Теги: Горобець Т.Б., пряма мова
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1018/160


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar