Головна » Українська мова |
Мета уроку: створити умови для виявлення пізнавальної активності учнів; повторити та систематизувати вивчене про головні та другорядні члени речення; ознайомити зі способами вираження підмета, формувати навички і вміння розпізнавати його в реченні, застосовувати при конструюванні речень; вдосконалювати орфографічні та орфоепічні навички; розвивати образне та логічне мислення, творчу уяву, культуру мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; викликати інтерес до народної творчості; виховувати почуття гордості за свій народ; сприяти формуванню естетичних смаків. Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь на основі вивченого. Обладнання: таблиці, картки, ілюстративний матеріал, підручник, виставка виробів народних майстрів, книг та альбомів, тлумачний та орфоепічний словники, магнітофонний запис пісень (чи «живий звук»). Міжпредметні зв’язки: українська література, музика, етнографія, образотворче мистецтво. Стратегія навчання: непряме та індуктивне навчання. Методи: випереджаюче навчання, конструювання знання в рамках досвіду і понятійної підготовки, гра, робота в групах. Епіграфи: Багата Україна талантами, щедра на красу. О. Варкач
Краса душі українства виражається в рукотворній красі.
Хід уроку І. Етап орієнтації · Організаційний момент. · Оголошення навчальної теми. · Орієнтація на розділи мовознавства (вибираємо картки «Граматика», «Синтаксис», «Морфологія», «Пунктуація», «Орфоепія», «Орфографія») · Чому? Їх зв'язок? (Картки на дошку). · Увага на таблиці, які будуть використані, підручник, словники.
II. Етап визначення мети 1. Визначення важливості теми для життя · Актуалізація опорних знань · Репродуктивна бесіда з метою введення в тему: · Що вивчає «Синтаксис»? · Яке за будовою речення виберемо для вивчення теми? (просте) Що в темі знайоме? Вивчені визначення. 2. Мотивація соціокультурної теми · Пояснення вбрання (вишиванки). · (Показати, ш;о може бути елементом сучасного вбрання - естетично, красиво, ланцюжок з минулого в майбутнє). · Виступ вокальної групи «Калинонька» (музична мотивація). · Виразне читання епіграфа, пояснення. · Мозковий штурм (ідеї). 3. Над чим будемо працювати · Що становить граматичну основу речень? · Які члени речення називаємо головними? · Що знаємо про підмет і що потрібно вивчить нове? Що потрібно повторити? · На що звертаємо увагу при складанні речень? · Які члени речення належать до другорядних?
ІІ. Етап проектування 1. Дослідницька робота: · Особливість побудови речень; · Група підмета; · Група присудка; · Порядок слів у реченні; · Розрізнення членів речення і частин мови. Організація індивідуальної роботи за рівнями через гру «Один за всіх і всі за одного». Виконуємо роботу за картками на дошці: а) Попрацюй коректором Нажаль пам'ятки Української вишивки збереглись лише за останні кілька століть (На жаль, пам'ятки української вишивки збереглись лише за останні кілька століть.) б) Встанови смисловий зв'язок у реченні Скіфів, прикрашений, за, Геродота, вишивкою, свідченням, був, одяг (Вишивкою, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів.) в) Встав пропущені букви і виправ помилки Історія наро...ної ВИШИ...КИВ (у,У)країні сягає СВО...М корі...м (у,в) глиб...ну віків. (Історія народної вишивки в Україні сягає своїм корінням у глибину віків) Кожен учень виконує одну операцію: · Записати правильно. · Підкреслити головні члени речення. · Визначити другорядні члени речення. · Якою частиною мови вони виражені? · Поставити розділові знаки, пояснити. · Накреслити просту схему. · Пояснити деякі слова (скіфи - лексичне значення, хто такий Геродот) · Узагальнення: чим виражений підмет у реченнях
На дошці вже написані речення. Прочитати їх у порядку зв'язку, щоб утворився текст. Дати заголовок. Визначити тему.
2. Евристична бесіда Чим виражений підмет, що побачили нового? 3. Робота з підручником Рідна мова// Київ. - Генеза. - 2008 р. Автори О.В.Заболотний, В.В.Заболотний (ст. 34-35, форзац).
IV. Етап організації виконання плану діяльності 1. Спостереження Робота з текстом. Прочитати, дати заголовок, визначити тему, основну думку (Рукодільниці на Житомирщині - додаток) Підкреслити підмети - співвіднести з правилом підручника. Додати відсутній приклад (Вишивати - не сумувати). 2. Висновок за таблицею на дошці 3. Конструювання речень (вправа 51 (3) Кожен з нас, багато квітів, чотири хвилини
Підсумок 4. Словниковий міні-диктант (один учень біля дошки) прекрасний, неповторний, хліб-сіль, споконвіку, духмяний, гаптувати, мережений, згодна, інтер'єр, багатство, мистецтво, гостинно. Взаємоперевірка. 5. Результати випереджаючого навчання Робота в експедиції: · У бібліотеці - виставка книг, альбомів - короткий огляд; · У кабінеті народознавства - виставка рушників, вишиванок, вишивок - огляд; · Тлумачі - робота зі словником Вишивання, вишивка, вишивальник, вишиваний - лексичне значення; · Грамотій - робота з орфоепічним словником; · Гурток декоративно-прикладного мистецтва.
6. Творча робота · Діалог за текстом наукового стилю · Твори-мініатюри «З бабусиної скрині» (за малюнками та ілюстраціями) V. Етап контрольно-оцінювальний Діалогічне висловлювання на лінгвістичну тему як підсумок (Усвідомлення ситуації досягнення мети) Оцінювання VI. Домашнє завдання Вивчити матеріал за таблицею стор. 34-35, виконати вправу 50, ілюстративний і дидактичний матеріал.
Додатки до уроку
Історія української вишивки в Україні сягає своїм корінням у глибину віків. Вишивкою, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів. На жаль, пам'ятки української вишивки збереглися лише за останні кілька століть. Вишиванням споконвіку займалися жінки. Вони з покоління в покоління передавали найтиповіші,найяскравіші зразки орнаменту, кольору. Вишивкою оздоблювали рушники та сорочки. Рукодільниці на Житомирщині користувалися «хрестиковою» технікою вишивання. Рушники і сорочки оздоблювалися геометричним і рослинним орнаментом. Народна вишивка прикрашала святковий та буденний жіночий та чоловічий одяг. Багато жіночих святкових сорочок створила Оксана Паламарчук з Романівського району. Вишивання «білим по білому » - улюблене її заняття. Багато квіток примостилося на рушниках Якилини Бондаренко з Андрушівського району. Кожна з них поєднується з самоплетеним мереживом. Вишивані рушники Ярини Ковальчук можна зустріти в селах Романівки. На них польові дзвіночки виграють темно-синіми і блакитними відтінками. Поліські вишивки відзначаються неповторністю орнаментів і візерунків. Творчі роботи
З бабусиної скрині Найбільший скарб моєї бабусі - це її скриня, у якій вона зберігає все найдорожче серцю. Це чобітки,що нагадують про перші кроки її дітей та внуків. Весільний рушник,що нагадує про її весілля. Вишитий нею майстерно, з любов'ю коханого, для якого старанно виводила малюнок - оберіг. Всі ці дрібниці-це найдорожчі серцю речі,це найщасливіші спогади у житті бабусі. Кожен раз,переглядаючи ці предмети, бабуся пускає гірку сльозу, бо вони нагадують про минулі часи. Переглянувши бабусину скриню, я дізналася про всі найщасливіші моменти її життя. Всі коштовності - обереги я буду зберігати і передавати наступним поколінням.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |