Головна » Українська мова

Родовідна пам’ять. Головні та другорядні члени речення. Способи вираження підмета

Мета уроку: створити умови для виявлення пізнавальної активності учнів; повторити та систематизувати вивчене про головні та другорядні члени речення; ознайомити зі способами вираження підмета, формувати навички і вміння розпізнавати його в реченні, застосовувати при конструюванні речень; вдосконалювати орфографічні та орфоепічні навички; розвивати образне та логічне мислення, творчу уяву, культуру мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; викликати інтерес до народної творчості; виховувати почуття гордості за свій народ; сприяти формуванню естетичних смаків.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань, формування умінь на основі вивченого.

Обладнання: таблиці, картки, ілюстративний матеріал, підручник, виставка виробів народних майстрів, книг та альбомів, тлумачний та орфоепічний словники, магнітофонний запис пісень (чи «живий звук»).

Міжпредметні зв’язки: українська література, музика, етнографія, образотворче мистецтво.

Стратегія навчання: непряме та індуктивне навчання.

Методи: випереджаюче навчання, конструювання знання в рамках досвіду і понятійної підготовки, гра, робота в групах.

Епіграфи:

Багата Україна талантами, щедра на красу.

О. Варкач

 

Краса душі українства виражається в рукотворній красі.

 

Хід уроку

І. Етап орієнтації

·    Організаційний момент.

·    Оголошення навчальної теми.

·    Орієнтація на розділи мовознавства (вибираємо картки «Граматика», «Синтаксис», «Морфологія», «Пунктуація», «Орфоепія», «Орфографія»)

·     Чому? Їх зв'язок? (Картки на дошку).

·     Увага на таблиці, які будуть використані, підручник, словники.

 

II. Етап визначення мети

1.      Визначення важливості теми для життя

·     Актуалізація опорних знань

·      Репродуктивна бесіда з метою введення в тему:

·     Що вивчає «Синтаксис»?

·     Яке за будовою речення виберемо для вивчення теми? (просте)    Що в темі знайоме? Вивчені визначення.

2. Мотивація соціокультурної теми

·     Пояснення вбрання (вишиванки).

·     (Показати, ш;о може бути елементом сучасного вбрання - естетично, красиво, ланцюжок з минулого в майбутнє).

·     Виступ вокальної групи «Калинонька» (музична мотивація).

·     Виразне читання епіграфа, пояснення.

·     Мозковий штурм (ідеї).

3.       Над чим будемо працювати

·     Що становить граматичну основу речень?

·     Які члени речення називаємо головними?

·     Що знаємо про підмет і що потрібно вивчить нове? Що потрібно повторити?

·     На що звертаємо увагу при складанні речень?

·         Які члени речення належать до другорядних?

 

ІІ. Етап проектування

1.       Дослідницька робота:

·     Особливість побудови речень;

·     Група підмета;

·     Група присудка;

·     Порядок слів у реченні;

·     Розрізнення членів речення і частин мови.

Організація індивідуальної роботи за рівнями через гру «Один за всіх і всі за одного». Виконуємо роботу за картками на дошці:

а) Попрацюй коректором

Нажаль пам'ятки Української вишивки збереглись лише за останні кілька століть

(На жаль, пам'ятки української вишивки збереглись лише за останні кілька століть.)

     б) Встанови смисловий зв'язок у реченні

Скіфів, прикрашений, за, Геродота, вишивкою, свідченням, був, одяг

 (Вишивкою, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів.)

в) Встав пропущені букви і виправ помилки

Історія наро...ної ВИШИ...КИВ (у,У)країні сягає СВО...М корі...м (у,в) глиб...ну віків.

(Історія народної вишивки в Україні сягає своїм корінням у глибину віків)

Кожен учень виконує одну операцію:

·          Записати правильно.

·        Підкреслити головні члени речення.

·       Визначити другорядні члени речення.

·       Якою частиною мови вони виражені?

·         Поставити розділові знаки, пояснити.

·          Накреслити просту схему.

·          Пояснити деякі слова (скіфи - лексичне значення, хто такий Геродот)

·          Узагальнення: чим виражений підмет у реченнях

 

На дошці вже написані речення. Прочитати їх у порядку зв'язку, щоб утворився текст. Дати заголовок. Визначити тему.

 

2.       Евристична бесіда

Чим виражений підмет, що побачили нового?

3.       Робота з підручником

Рідна мова// Київ. - Генеза. - 2008 р. Автори О.В.Заболотний, В.В.Заболотний (ст. 34-35, форзац).

 

IV. Етап організації виконання плану діяльності

1. Спостереження

Робота з текстом.

Прочитати, дати заголовок, визначити тему, основну думку

(Рукодільниці на Житомирщині - додаток)

Підкреслити підмети - співвіднести з правилом підручника. Додати відсутній приклад (Вишивати - не сумувати).

2.                 Висновок за таблицею на дошці

3.                 Конструювання речень (вправа 51 (3)

Кожен з нас, багато квітів, чотири хвилини

 

Підсумок

4.  Словниковий міні-диктант (один учень біля дошки)

прекрасний, неповторний, хліб-сіль, споконвіку, духмяний, гаптувати, мережений, згодна, інтер'єр, багатство, мистецтво, гостинно.

Взаємоперевірка.

5. Результати випереджаючого навчання

 Робота в експедиції:

·        У бібліотеці - виставка книг, альбомів - короткий огляд;

·     У кабінеті народознавства - виставка рушників, вишиванок, вишивок - огляд;

·        Тлумачі - робота зі словником

Вишивання, вишивка, вишивальник, вишиваний - лексичне значення;

·     Грамотій - робота з орфоепічним словником;

·     Гурток декоративно-прикладного мистецтва.

 

6. Творча робота

·     Діалог за текстом наукового стилю

·     Твори-мініатюри «З бабусиної скрині» (за малюнками та ілюстраціями)

V.               Етап контрольно-оцінювальний

Діалогічне висловлювання на лінгвістичну тему як підсумок

(Усвідомлення ситуації досягнення мети)

Оцінювання

VI.           Домашнє завдання

Вивчити матеріал за таблицею стор. 34-35, виконати вправу 50, ілюстративний і дидактичний матеріал.

 

Додатки до уроку

 

Історія української вишивки в Україні сягає своїм корінням у глибину віків. Вишивкою, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів. На жаль, пам'ятки української вишивки збереглися лише за останні кілька століть.

Вишиванням споконвіку займалися жінки. Вони з покоління в покоління передавали найтиповіші,найяскравіші зразки орнаменту, кольору.

Вишивкою оздоблювали рушники та сорочки.

Рукодільниці на Житомирщині користувалися «хрестиковою» технікою вишивання.

Рушники і сорочки оздоблювалися геометричним і рослинним орнаментом. Народна вишивка прикрашала святковий та буденний жіночий та чоловічий одяг.

Багато жіночих святкових сорочок створила Оксана Паламарчук з Романівського району.

Вишивання «білим по білому » - улюблене її заняття. Багато квіток примостилося на рушниках Якилини Бондаренко з Андрушівського району.

Кожна з них поєднується з самоплетеним мереживом.

Вишивані рушники Ярини Ковальчук можна зустріти в селах Романівки. На них польові дзвіночки виграють темно-синіми і блакитними відтінками.

Поліські вишивки відзначаються неповторністю орнаментів і візерунків.

Творчі роботи

 

З бабусиної скрині

Найбільший скарб моєї бабусі - це її скриня, у якій вона зберігає все найдорожче серцю. Це чобітки,що нагадують про перші кроки її дітей та внуків. Весільний рушник,що нагадує про її весілля. Вишитий нею майстерно, з любов'ю коханого, для якого старанно виводила малюнок - оберіг. Всі ці дрібниці-це найдорожчі серцю речі,це найщасливіші спогади у житті бабусі. Кожен раз,переглядаючи ці предмети, бабуся пускає гірку сльозу, бо вони нагадують про минулі часи. Переглянувши бабусину скриню, я дізналася про всі найщасливіші моменти її життя. Всі коштовності - обереги я буду зберігати і передавати наступним поколінням.

 


Теги: члени речення, Кордаш Г.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 678/157


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar