Головна » Українська мова

Рід іменників. Іменники спільного роду

Мета:  Повторити і поглибити знання учнів про рід іменників, дати поняття про іменники спільного роду, їхні граматичні ознаки. Навчати учнів працювати в групах, виробляти уміння приходити до єдиної думки; формувати навички правильного  визначення роду в іменниках; розвивати    увагу, спостережливість, мислення; виховувати почуття колективізму, відповідальності за загальну справу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійний супровід, картки, музика для фізкультхвилинки.

Методи та прийоми: інтерактивні: «Сходинки», робота в групах, «Дерево рішень», вправа «Швидка  дія», вправа «Ти мені, я тобі».

Хід уроку

І Організаційний момент

1.Готовність до уроку

2.Психологічна настанова «До успіху»,  «Самоналаштування»  Слайд №2

ІІ Мотивація навчальної діяльності      Слайд №3

Вирішення проблемного питання

Як визначити рід іменників?

Слайд 4

Онук, родина, люди, зілля, бідолаха,  соня.

Які труднощі виникли при визначенні роду?
Чи  хотіли б ви дізнатися  більше про рід іменників?

Пропоную вам скористатися прийомом «Сходинки»

1.Знаємо…

                       Бажаємо дізнатися……..

                                                               Дізналися…………….

ІІІ Повідомлення теми уроку

Діти записують число, тему уроку, діляться на групи.

Для згуртування ваших груп пропоную пригадати народні символи в українській літературі.

(Червона калина, дівочий вінок, рушник, хліб)

Пригадайте прислів’я про хліб.

( Нема хліба – нема обіду. Хліб – всьому голова. Як хліб буде, то й усе буде. Де хліб і вода, там нема голоду.  Хліб – батько, вода – мати, не дадуть загибати).

ІV. Актуалізація опорних знань

Робота в групах ( Групи одержують картки з текстами)

Робота з текстом (Слайд №5)

Хліб завжди був не тільки їжею, а й окрасою на різних святах та обрядах. На Великдень випікають круглі калачі – паски. На Різдво також обов’язково печуть білий хліб – керечун. Назва «керечун» або «карачун», походить від східнослов’янського «корчіти» - «приходити». За тим, як керечун сходив і випікався, передбачали майбутнє: якщо тісто високо підіймалося в печі, рік обіцяв бути вдалий і щасливий, якщо керечун западав – чекали біди. А ще печуть пампушки, тістечка із начинкою горіхів, сиру, маку, капусти.

Жодне весілля не обходиться без пишного короваю. Отже, діти, до хліба потрібно ставитися з великою пошаною, берегти кожну крихітку, бо для того, щоб ми мали хліб на столі, потрібно вкласти багато праці. Спочатку треба зорати землю, посіяти зерно, зібрати пшеницю, помолоти її на борошно, а тоді вже пекти хліб.

Завдання: Уважно прочитайте текст. Випишіть: І група – іменники чоловічого роду, ІІ – іменники жіночого роду. Працюємо швидко і як можна тихіше.

Гра «Четвертий зайвий»  Слайд №6

Жито, професор, життя, село.
Листоноша, стіл, батько, син.
Мова, тополя, ножиці, калина.
Поле, шимпанзе, міст,. життя. Слайд №7

V. Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з мультимедійною дошкою

Слово вчителя.  Слайд №8

Іменники, що належать до чоловічого роду, можуть означати осіб і чоловічої і жіночої  статі. Наприклад: інженер, професор.
Іменники, що вживаються тільки у множині за родами не змінюються.

Наприклад: окуляри, двері, ножиці.

3.Іменники на означення окремих професій існують як жіночого, так і чоловічого роду: учитель – учителька, поет – поетеса.

4.Іменники. які означають осіб чоловічої і жіночої статі – іменники спільного роду: бідолаха, забіяка, листоноша.

Рід таких іменників визначається за змістом речення чи за прикметником і займенником, який до них відноситься. Наприклад: Малий забіяка не відходив від дівчат. Вона, бідолаха, тремтіла від страху.

 Незмінювані іменники, назви неістот, належать до середнього роду – ательє; істот – залежно від статі: чоловічої або жіночої – маестро, мадам.

А щодо шимпанзе, то назви тварин належать до чоловічого роду окрім кенгуру.

Щодо іменників власних назв – міст,гір,газет, журналів – рід визначається

за загальними назвами. Наприклад: острів Капрі.

Рід складноскорочених слів – за родом головного слова. (ЄС -  Європейський союз).

Тож продовжуємо роботу в групах.

Вправа « Швидка дія»   Робота з картками  Слайд №9

Завдання: розподіліть іменники за родами. користуючись цифровим кодом: 1 – чоловічий, 2- жіночий. 3- середній, 4 – спільний.

Книга, козацтво, булава, історія, дитя, патріот, честь, літопис, кобзар, нероба, шлях, сирота, лікар, директор, меню, поні, Сан-Франциско, НЛО.

Ключ: 2,3,1,2.3,1,2,1,1,4,1,4,1,1,3,1,3,1.  Слайд№10

Порівняйте результати роботи на дошці.

Фізкультхвилинка

Вправа «Ти мені, я тобі»  Групи підготували листи із завданнями  один одному. Я виступаю зараз у ролі листоноші. А чи знаєте ви, діти, що у Закарпатті встановлено пам’ятник листоноші єдиний у світі. Слайд 11 – пам’ятник листоноші.

Творче завдання

Згадайте, якого роду слово листоноша?  Складіть речення з цим словом так, щоб воно було вжито І група – в чоловічому, ІІ група – жіночому роді.

Картки  Слайд№12

І група – Перекласти слова з російської мови на українську, визначити рід, ввести у словосполучення.

Наприклад: Адрес – адреса друга.

Картофель-

Тополь –

Боль –

ІІ група – Узгодити прикметники з іменниками.

Барабанн…дріб, багат… Сибір, гірк… полин, зл… собака, широк… степ.

Гра «Найрозумніший»

Дайте відповідь на запитання одним словом – іменником спільного роду.

Хто цурається фізичної праці, чорної роботи?
Хто любить багато говорити, базікати?
Як називають вередливу людину?
Як називають неуважну, розсіяну, забудькувату людину?
Як називають того, хто доносить комусь на когось?
Як називають неслухняну дитину?

Кожна група одержує по три запитання.

Довідка: білоручка, базікало, вереда, неслух, роззява, ябеда.

ІV.Узагальнення. Підсумок уроку.

Повернемося до наших сходинок: Слайд №13

1.Знаємо…

                    2.Бажаємо знати…

                                                                  3.Дізналися…

Отже. що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

Вправа «Дерево рішень» (Роздаю стікери, діти пишуть і наклеюють на дерево рішень, зачитуючи

V. Домашнє завдання: параграф 16, ст.134-137, вправа 246. Виконаєте за зразком; диференційно – вправа 242. Скласти речення (Слайд №14)

ІV. Оцінювання: Молодці, ви сьогодні добре працювали. На завершення виконайте ще одне невелике завдання. У мене на столі є картки зі словами. Виберіть з них ті, які на вашу думку, найбільше підходять до нашого уроку.

Слова: цікавий, веселий, незвичайний, пізнавальний, червоний, смішний, малий, чудовий, мудрий, успішний.

Дякую всім за роботу на уроці. Активними були і надавали правильну відповідь у І групі ……….., у ІІ  групі………Слайд №15


Теги: іменник, Вишнева В.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 702/22


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar