Головна » Українська мова

Речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями). Узагальнення та систематизація вивченого

МЕТА: а) узагальнити і систематизувати основні відомості про речення зі  звертаннями і вставними словами, сформувати цілісну систему  особистісних знань учнів з теми, структурувати вивчений  теоретичний  матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння і навички;

б) розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; розвивати вміння редагування, моделювання,  конструювання синтаксичних конструкцій зі звертаннями та вставними  словами;

в) за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і пошану до батьків.

ОБЛАДНАННЯ: стенд «сьогодні на уроці» з матеріалами; дидактичний матеріал,текст «Щемне серце», презентація «Звертання. Вставні слова», виставка репродукцій картин «Сікстинська мадонна», «Мадонна Бенца» Рафаеля, «Мадонна Літта» Леонардо да Вінчі, «Богоматері» Васнецова; плакати з прислів’ями: «Все купиш, лише тата й маму – ні», «Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько».

Соціокультурна лінія: я і ми (Родина. Мати – берегиня роду).

Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.

 

                                                 Рідний батьку, живи! Рідна мамо, живи! Найсвятіше у світі у мене – це ви!           

                                                                                       В. Лігостов

ХІД УРОКУ

 

 І. Поетична хвилинка.

Учитель. Розпочнемо ми урок із поетичної хвилинки.

                      (Заздалегідь підготовлений учень читає напам'ять вірш)

 

Учитель. Мама, тато, родина, що для вас значать ці слова? (Відповіді учнів). 

Учитель. Так, мама – символ всього найкращого, найтеплішого,

найбагатшого. У мами добрі й ласкаві руки, найвірніше й найчутливіше

серце – в ньому ніколи не згасає любов, воно ніколи не залишається

байдужим. І скільки тобі б не було років – 5 чи 50, тобі завжди потрібна

мама, її ласка, її погляд.

   Берегинею сімейного вогнища є мати, жінка, мадонна. Перед вами репродукція картин видатних художників, їх об’єднує тема материнства. «Сікстинська мадонна», «Мадонна Бенца» Рафаеля, «Мадонна Літта» Леонардо да Вінчі, «Богоматері» Васнецова. ( Додаток 1)

ІІ. Ознайомлення із соціокультурною та мовною змістовою лінією.

Учитель. Отже, соціокультурною змістовою лінією нашого уроку є «я і ми», зокрема родина, мати – берегиня роду. А мовною змістовою лінією (темою) є:  «Речення зі звертаннями, вставними словами  (словосполученнями, реченнями). Узагальнення і систематизація вивченого». Це останній урок із даної теми. Урок важливий. Ми повинні узагальнити і систематизувати знання з вивченої теми шляхом різних вправ. І на наступному уроці написати тематичну контрольну роботу №7, підсумувати свої знання. Запишемо в зошити дату і тему уроку (Заздалегідь написана на дошці).

ІІІ. Освоєння теми та мети уроку.

Звернення до епіграфа.

Учитель. Епіграфом нашого уроку стали рядки із пісні на слова В.Лігостова та на музику О. Білаша «Найсвятіші на світі» (Зачитати).

– Де в цьому епіграфі є звертання? Дати їм характериcтику. (Відповіді учнів).

– Зробити  синтаксичний розбір речень в епіграфі: 1 і 2  усно, 3 письмово.                                                                                       

           Найсвятіше у світі у мене – це ви.

                                       

Перегляд презентації.

Учитель. Що таке презентація?  (На дошці).

                  

                                                                        Довідкове бюро

Презентація – офіційне представлення чогось нового,  

                          щойно створеного

Учитель. Презентацію з теми «Звертання. Вставні слова» підготовила …, яка зараз продемонструє та охарактеризує її. Всі пригадуємо теоретичний матеріал. (Перегляд презентації).

    3. Загадковий конверт (Додаток 2)

Учитель. А зараз перевіримо ваші знання з даної теми. Перед вами загадковий конверт, у якому знаходяться запитання. Кожен із вас виймає листочок із запитанням і дає на нього відповідь.   (відповіді учнів).

Робота з текстом (Додаток 3)

Учитель. Кожен із вас має текст-бувальщину «Щемне серце».

1)Виразно прочитати текст, додержуючись орфоепічних та інтонаційних

норм. Переказати.                                                           

          2) Дібрати синонімічний ряд до слова «щемне».          

    (На дошці.)

                                                                        Довідкове бюро

Бувальщина, -и, ж. 1. Те, що було раніше.

                                 2. Щось дійсне, що справді було. Билиця.

Щем, -у, ч. 1. Тупий, ниючий біль, спричинений яким-небудь  подразненням.

                 2. Перен. Відчуття неспокою, тривоги, хвилювання.

Щеміти, -мить, мн. Щемлять, недок. 1. Тупо боліти; нити   (про частини,

органи тіла).

                 2. Перен. про відчуття пригноблення, суму, туги. Гнітити.     

 

 Щемне – болюче, ниюче, хвилююче, сумне, тужне, гнітюче.          

   3) Вибірково-розподільний диктант.                           

Виписати звертання в одну колонку, вставні слова – в другу.                                                       

До якої групи належать вставні слова. Дати характеристику звертанням.

 

Учитель. В Україні з давніх-давен до батька, матері, діда, баби, до сусідів зверталися на Ви. Це було виявом любові і поваги до батьків, старших. У поезії, яку ми почули на початку уроку: – Сусідко, добрий день, біжу мимохідь,                                 

                                    Люблю побалакати з вами,

                                        Але мені зараз ласкаво простіть,

                                        Бо я поспішаю до мами.                                              

У бувальщині: «Здрастуйте, дорогі мамо! Живіть здоровенькі.»

                    4) Творче конструювання                                                   

                 Перебудувати або скласти речення так, щоб звертання

                  стали членами речення.

                           (Учні читають свої речення)                                      

        

IV. Хвилина відпочинку        (Додаток 4)             

Ігровий момент «Весела перерва».

 

Учитель. Пригадати українські народні усмішки із звертанням чи вставним словом. Розказати їх, можна у вигляді діалогу. Пояснити роль і місце звертання чи вставного слова.

                    (Учні розказують усмішки.)

                   

                                  5) Робота з дидактичним матеріалом                                      

Учитель. Перед вами є дидактичний матеріал, з яким ви працювали

протягом вивчення теми. Знаходимо урок 6: (Додаток 5)

  а) перше завдання. Лінгвістичне дослідження-відновлення.

Записати речення, поставити потрібні розділові знаки. Виправити

орфографічні помилки Аргументувати свою думку.                                                                                

  б) третє завдання. Виконати тест.

                        6) Пояснювальний диктант.                                                         

Робота біля дошки. Запис речень під диктовку, пояснити розділові знаки.

                    О руки наших батьків! Чого ви одлітаєте, мов голуби і передчасно стаєте землею, травицею та росою.                              

                                                                                М. Стельмах                             

                     І погляд твій німий, о мати, понад землею загримів.                                   

                                                                                М. Рильський                                           

Добридень, тату мій і далі неосяжні, прийміть мою любов й тепло пісень моїх.                        

                                                                                В. Симоненко                                          

Зневажити мову – зрадити себе (а зрадників хто може поважати?), і стане чорним небо голубе, вмиратиме у муках рідна мати.

                                                                                 М. Адаменко                                             

Радина мама (тата в нього не було) була вчителькою музики.

                                                                               Ю. Яновський

 

                        7) Вільний диктант                                                                      

Послухайте диктант, з пам’яті запишіть, використовуючи вставні слова.

                    Поговоримо про творців мови

      У сиву давнину мова, як великий скарб, передавалася з вуст у вуста, від покоління до покоління. Сім’я, а потім рід з його багатогранним життям були єдиними вчителями молоді. Можна, мабуть, припустити, що чоловіча частина роду творила слова, пов’язані з мисливством, рибальством, ремесла- ми, війною. Жінки, очевидно, творили слова, пов’язані з побутом, почуттями. Безперечно, особливе місце в розвитку мовної культури займали знахарі, старійшини роду. Вони, по-перше, зберігали наявний словниковий запас, а, по-друге, самі творили нові слова, пов’язані з віруваннями, явищами природи, лікуванням людей. Доведено, що спочатку виникли слова, які означали конкретні предмети, дії, ознаки (земля, небо, вода, їсти, іти, синій, зелений, білий…), і лише згодом – абстрактні поняття (сум, радість, час).  

      Отже, берегинею мови була сім’я. Зазвичай від колискової до похорон- ного плачу людину супроводило рідне слово. На жаль, сьогодні сім’я втра- тила ці чудові традиції.

       Щою передати нащадкам нагромаджену протягом років мовну спадщи- ну, треба насамперед зрозуміти її значущість і неповторність, а зрозумівши, добре вивчити. (М. Маціпура)      

8) Ситуативна вправа                                                        

Використавши деякі з поданих у рамках звертань, та вставних слів, скласти й розіграти діалоги, можливі:              

а) для дівчат:    Між матір’ю і дочкою, яка просить дозволу піти в музей. Мати нагадує, що вони домовилися разом допомогти по господарству старенькій сусідці, що саме захворіла.     

 

      б) для хлопців:                                                                                                         

Між батьком і сином. Син просить дозволу пограти у м’яча з друзями. Батько нагадує, що спочатку потрібно відвідати бабусю.

Тату, татку, татусю, татусечко.

Мабуть, певно, без сумніву, на мою думку.

                                                                                                                                                         

V. Домашнє завдання

   Письмово записати складений діалог у зошити, виконати вправу 267, підготуватися до тематичної контрольної роботи.

 

VI. Підсумок уроку

      Мікрофон 

Продовжте фрази. Під час висловлювання використовуйте речення зі вставними конструкціями за звертаннями.

Вивчивши тему, я зокрема, зрозумів (зрозуміла), що…
Свої знання з теми я оцінив би (оцінила б) на…

 

   VII. Рефлексія (учні мають відзначити («+») відповідну колонку)  

 


Теги: Звертання, вставні слова, Вініцька Т.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 2127/62


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar