Головна » Українська мова

Речення, його граматична основа

Мета забезпечити систематизацію знань учнів про речення; формувати уміння відрізняти словосполучення від речення; формувати поняття про граматичну основу речення, її функції та способи вираження; сприяти вихованню почуття гордості за рідний народ.

Обладнання  Засоби  мультимедіа,  ілюстрації, таблиця.

Тип уроку Застосування знань, умінь, навичок.

 

Перебіг уроку

Організаційний етап.

               ● Слайд 1. Калина

Учитель

Червона калина є рослинним символом України. «Без верби й калини нема України», - каже образне народне слово. І це дійсно так.  Український народ дуже любить і цінує калину. Росте вона скрізь: по тінистих лісах, в гаях і дібровах, на схилах, на узліссях і галявинах. По всій Україні.  Її й біля  хат садять. Калина коло оселі – здавна найперша і найзначніша ознака української хати.

Щедро оспівана калина і у творах українських письменників. А ці рядочки із вірша Т.Г. Шевченка ви знаєте з дитинства:

               ● Слайд 2. Уривок вірша

 

Тече вода з-під явора

Яром на долину,

Пишається над водою

Червона калина.

Завдання:

Прочитайте виразно текст.
 Із скількох речень він складається? Назвіть їх.
Доведіть, що це речення. Запишіть.

 

. Оголошення теми уроку, мети.

Очікувані результати ( Учні озвучують власні формулювання)

 

III. Опрацювання навчального матеріалу.

Робота в групах.

Користуючись знаннями, здобутими у попередніх класах, та таблицею, приготуйте лінгвістичне повідомлення про речення за планом.

1 група  1) Що таке речення?

               2) Що таке граматична основа речення?

               3) Навести приклади речення.

 

2 група  1) Що таке підмет?

               2) Що таке присудок?

               3) Навести приклади.

 

3 група   1) Чим найчастіше виражений підмет?

                2) Чим виражений присудок?

                3) Навести приклади.

 

2.  Пояснювальний диктант  (робота біля дошки)

         Восени калина – найчарівніша. Вона пишається кетягами рум’яних ягід. Рубінові плоди – символ мужності людей, які проливали кров за Батьківщину. Без калина ми не уявляємо пісенної творчості нашого народу.

 

 Підкреслити граматичну основу речення.
 Якими частинами мови виражені головні члени речення.

 

3. Словникова скринька.

1. Кетяг – пучок ягід або квітів на одній гілці, стеблині. (Синонім – гроно, китиця)

2. Символ – умовне позначення будь – якого предмета. (Синонім – ознака)

3. Рубінові – (від рубін) – червоного кольору.

 

Доберіть синоніми до слова « рубіновий»

 

Учитель

Краса калини оспівана в багатьох піснях, казках, легендах. Це і не дивно. Адже калина супроводжує людину  протягом усього життя. Вона є дуже помічною при застудах чи інших хворобах. Мабуть, у кожній родині є свій секрет лікування калиною.

Що ви знаєте про це?

3.     Повідомлення учнів. Випереджувальне завдання.

4.     Творче конструювання.

              ●  Слайд 3

У, як, лузі, калина, дівчина, червона.
У, дівчина, як, калина, лузі, хустині, в, зеленій.
Щабелька, як, калина, зашуміла, лузі,у, гостра.

 

 Складіть речення. Підкресліть головні члени.

 Випишіть із речень попереднього завдання 2-3 словосполучення. Виконайте синтаксичний розбір.

         Взаємоперевірка.

 

5. Поетична пауза.

              ● Слайд 4. Вірш Івана Франка «Червона калино, чого в лузі гнешся…?

 

Виразно прочитайте вірш.
Що створює образність твору?
З якою метою повторюються рядки?
Усно намалюйте картину, що постала в уяві?

 

6. Лінгвістична задача.

                      Червона калина. Калина – червона.

    Порівняйте. Чи є різниця?

 

7. «Розфарбуй слово»

    Підберіть епітети до слова «калина».

 

8. Творча хвилинка. Робота в парах.

    Складіть і розіграйте діалог: «Калина біля нашої школи»

 

IV. Рефлексія.

 

Що для вас виявилося найскладнішим на уроці?

Над чим ще варто попрацювати?

Чи справдилися очікування від уроку?

 

V. Домашнє завдання.

 

Опрацювати §6, виконати вправу 106.

Високий рівень. Виписати з художньої літератури 5 речень, підкреслити головні члени, визначити, якою частиною мови виражені головні члени речення.


Теги: речення, Лук’янова Н.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 256/20


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar