Головна » Українська мова

Прислівник. Ступінь порівняння. Способи утворення

Мета:

навчальна:  закріпити знання про прислівник; повторити ступені порівняння прикметників; навчити учнів: розрізняти прикметники та прислівники; утворювати ступені порівняння прислівників.

розвивальна:  збагачувати активний словниковий запас учнів;

виховна:  виховувати в учнів любов і повагу до краси українського слова, любов і повагу до української природи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:

                       1. Термінологічне поле (ТПП).

                       2. Алгоритми: «Прислівник»,

                       № 1 «Ступені порівняння прикметників»,

                       № 2 « Ступені порівняння прислівників».

3. Підручник: Рідна мова. 7 кл. О.Глазова – К.: Зодіак -Еко,    

                               2007.
                       4. Картки для самостійної роботи.

                       5. Мультимедійний проектор.

                       6. Відеоролік « Сходження на Говерлу»

                           http://video.yandex.ru/users/vorohtahotel/view/3/.

                       7. Текст «Природа рідної землі».

                       8. Рефлексія.

                       9. Ручки ( олівці) різних кольорів.

Епіграф:  лат.FESTINA LENTE ( укр. поспішай повільно).

                                          Хід уроку

I. Організація навчальної діяльності учнів.

Повідомлення теми, мети  уроку.
Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Доброго дня любі учні! Рада вас бачити! Сьогодні ми трохи помандруємо, тому запрошую на найвищу точку нашої країни, на гору Говерла.  

Пропонується перегляд  відеороліка « Сходження на Говерлу»

         http://video.yandex.ru/users/vorohtahotel/view/3/

 3.    Бесіда.

     Ви побачили, що здолати гірську вершину не так просто, але мовні  – ще складніші.
     На попередньому уроці ви піднялися на першу висоту для підкорення останньої вершини серед самостійних частин мови. Ця група слів, у загадковій країні «Морфологія», не схожа на інші. Тому вона ще більше приваблює нас і кличе до мовних висот.

     Ми, відважні люди, труднощів не боїмося, тому сьогодні зробимо наступний крок до нової вершини.

     А чи пам’ятаєте ви як називають людей, які підкорюють гірські вершини?

     Відповідь учнів.

     Учитель. Так, це альпіністи. ( ТПП).

     Вони не мають права на помилку – від кожного кроку залежить доля (життя) людей, які будуть з ними в одній зв’язці. А ми, щоб уникнути помилок, невірних кроків, спробуємо дотримуватись правил техніки безпеки: увесь урок можна користуватися підручником і допоміжними матеріалами: алгоритмами, ТПП.

   Тепер уперед!

   Вважаю, що ви вже зрозуміли  яку частину мови ми продовжимо досліджувати на уроці?

   Учні. Прислівник.
   Учитель. Дійсно, це прислівник.

   Відкрийте зошити, запишіть: число, класна  робота, тему уроку, епіграф.

Зверніть увагу на епіграф. Адже він попереджає, що в горах треба бути обережними.

    Пригадаймо загальні відомості про прислівник. У цьому вам допоможе алгоритм «Прислівник».

   Головна задача на даному етапі – втриматися на цій висоті, бо вже колись ми долали її.

    Увага: ваші відповіді мають бути повними, а також спостерігайте за відповідями однокласників, це знадобиться вам  наприкінці уроку.

Експрес – опитування.

Що називається прислівником? (2-3 учнів)

б.  На які питання відповідає прислівник?( Як?, Де?, Куди?, Звідки?, Коли?, Яким чином?, З якого часу?, З якої причини?...)

в. Чим відрізняється прислівник від інших частин мови?

( Прислівник– незмінна частина мови)

г. На які розряди за значенням поділяються  прислівники?

( І – означальні, ІІ – обставинні.)

д. Яка синтаксична роль прислівника?

( Обставина, рідше означення, ще рідше присудок.)                                                                                                         

        Робота біля дошки.

Ми сміялися голосно. ( обставина)

Нам подали каву по – турецьки. ( означення)

Мені радісно. ( присудок)

Учитель. Ми втрималися на цій висоті! Молодці!

А тепер необхідно закріпитися тут.

    5. Вибірковий диктант.
    Перед вами текст «Природа рідної землі».

    Виписати 10-12 прислівників (на роботу 2-3 хв).

    Перевіряємо: зачитують учні ланцюжком. Слідкуємо, можливо, будуть помилки.

Відповіді учнів.
 Учитель.    Добре, Молодці. FESTINA LENTE.

Робота з підручником: Відкрийте свої підручники на с.197, звернемося до вправи 353 «Таблиця»,  розгляньте самостійно та зіставте зі слайдом, спректованим на екран: яку зі сходинок до висоти « Прислівник» ми пропустили?

Учні. Пропустили сходинку «Ступені порівняння прислівника».

    Морфологічна ознака: ступені порівняння прислівників.

 Учитель. Єдине зауважу: не всі прислівники мають ступені порівняння.

    Рєбята, а чи зустрічалися ви раніше з такою морфологічною ознакою, як ступені порівняння.

    Учні: Зустрічалися в 6 класі, коли вивчали самостійну частину мови прикметник.

  Учитель. Звернемося до алгоритмів № 1, 2 та повторимо як утворюються ступені порівняння прикметників.

Практична робота ( біля дошки ).

    Утворити ступені порівняння прикметників.

Клас ділиться на чотири групи.

Завдання для груп: від поданих прикметників утворити ступені порівняння.

І. Білий сніг           

ІІ. Смачне (тістечко) 

 (Смачне, більш смачне, менш смачне, найсмачніше, смачніше від усіх)

ІІІ. Цементний(відносний)  

ІV. Ольжин(присвійний)

Учитель. Щось сталося? Не можете утворити? (Звертання до третьої та четвертої груп).

 Учні. Від них не можна утворити ступені порівняння.
 Учитель.  Дійсно. Чи знаєте чому?

 Учні. Так. Ступені порівняння прикметників можна утворити тільки від якісних прикметників.

 Учитель. Зверніться до ТПП.

 ТПП: (Добра людина, гарна квітка.)

   Учні. Більшість прикметників, але не всі, мають ступені порівняння.
   Учитель. Діти, для чого ми повторили цю морфологічну ознаку прикметника?

Щоб отримати відповідь на це питання, зверніться до ТПП.
   ТПП. Адвербіалізація (лат., прислівник) 

 - лінгвістичний  перехід слів різних частин мови (переважно іменників і прикметників) у прислівники (наприклад, ранок - вранці);

від якісних прикметників утворилися якісно – означальні прислівники:

 (наприклад,   теплий – тепло, добрий – добре.(учні читають самостійно).

Вивчення нового матеріалу.

Учитель. А тепер покладіть перед собою алгоритм №3 та відкривайте підручник на стор. 198. Самостійно опрацьовуєте новий матеріал.

А) Спробуйте дати відповідь на питання:

Чи схожі ступені порівняння прикметника та прислівника?

 Алгоритм необхідно допрацювати.

 Самостійна робота. (3-4 хв).

 Учитель.   Чи виникли питання під час самостійної роботи?  

 Учні. Ні.

 Учитель. Спробуйте зробити лінгвістичне повідомлення( усно), користуючись алгоритмом і підручником.  Два – три учні роблять повідомлення.

  Учитель. Спробуємо закріпитися на основній висоті сьогоднішнього уроку.

   Б) Робота біля дошки. Вправа 358, стор. 199.

Двоє учнів від двох прислівників утворюють ступені порівняння прислівників.

На місцях:

І варіант                                ІІ варіант

Послідовно                           Швидко

Індивідуальна робота з учнями (у той час, коли учні працюють біля дошки та на місцях).

Самоперевірка.

Учитель. Складіть речення з одним із утворених ступенів порівняння прислівників.

Ця робота була виконана послідовніше. Ти піднявся на вершину швидше.

( Для тих, хто зробив завдання швидше).

Перевірка роботи на дошці.

 Робота на місцях.

Учитель зачитує два уривки з поезії Василя Симоненка. Учні вибирають  і записують прислівники.

1 ряд – вищий ступінь порівняння, проста форма: частіше, дорожче.

2 ряд – складена форма: значно частіше, ще дужче.

3 ряд – найвищий ступінь порівняння, складна форма: найчастіше, якнайчастіше.

Чергування відбувається за аналогією ( подібністю) до прикметника. Якщо необхідно повторити, то зверніться до підручника за 6 клас, « Рідна мова».

Учитель. Звертаю вашу увагу на Примітку до алгоритму №3. Подивіться уважно. Чим відрізняються ці приклади від інших?

Учні: У деяких прислівників під час творення ступенів порівняння виникають нові корені.         

Підсумок уроку:

Учитель. Рєбята, наш урок підходить до завершення. Подивіться на екран. Чи виконали ми задачі уроку? ( задачі на екрані).

Учні: Так. Бо навчилися:  утворювати ступені порівняння прислівників,  правильно вживати прислівники в тексті.

Учитель. Хочеться вірити, що сьогоднішній урок допоміг вам досягти  висоти  на шляху до вершини «Прислівник», але й допоможе в досягненні висот на життєвій ниві.

(Якщо залишається час).

А чи знаєте ви, де на Україні знаходяться гори? А яка гора найвища? Говерла ( 2060,8 м) у Карпатах, на межі Івано-Франківської та Закарпатської областей у гірському масиві Чорногора. У перекладі з угорської мови назва вершини означає "Снігова гора" (Hovar).

У 2012 році я сама підкорила цю вершину, тому бажаю і вам підкорення нових вершин!)

   Рефлексія: А зараз дайте оцінку нашій роботі на уроці за допомогою запропонованих питань.

Рефлексія. ( Аркуш роздається кожному учневі. Вони оцінюють кожне питання).

Поки ви оцінюєте нашу роботу – я оцінюю  вас.
Оцінка роботи на уроці.

Дякую вам за те, що були разом зі мною під час підкорення нової вершини! А доречі, якої?

Відповідь учнів.

Домашнє завдання: написати твір – мініатюру «Моя подорож до вершини», використовуючи різні ступені порівняння прислівника.

Параграф 31, стор. 198 - 200 (повторити).

 


Теги: прислівник, Бувалець С.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 160/63


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar