Головна » Українська мова

Прислівник як частина мови

Мета уроку. Поглибити знання про прислівник як самостійну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвивати творче та логічне  мислення, увагу, пам’ять; виховувати любов до природи  та бережливе ставлення до  неї; формувати  загально-пізнавальні  вміння знаходити прислівники  в тексті (визначати значення, синтаксичну  функцію).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, таблиця, квіти,  картки, таблиця у вигляді серця, конверти.

Люби природу  не як символ

Душі своєї.

Люби природу  не для себе,

Люби для  неї.

М.Рильський

Хід уроку

 І. Організаційний момент.

Доброго дня вам, любі друзі!

Вітаю вас в чудовий  час.

Та хай оці чудові квіти (вчитель показує на квіти)

Зігріють ніжністю серця.

Послухайте уважно, діти,

Урок з початку до кінця.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Актуалізація опорних  знань учнів.

На попередніх уроках ви вивчали дієслово та його форми: дієприкметник та дієприслівник. На дошці текст, з якого потрібно виписати дієслова, дієприкметники  та дієприслівники. (Відповідь озвучується).

 На галяву вискакує з гущини сарна і, зачарована чудовим концертом, зупиняється,  витяга цікаву мордочку до кривавої смуги обрію, що червоніє на узліссі поміж деревами, і слуха.

Полохливий заєць, причаївшись під кущем, пригина вуха, витріща очі і немов порина ввесь у море лісових згуків…

Аж ось ринуло від сходу ясне проміння, мов руки, простяглось до лісу, обняло його, засипало самоцвітами, золотими смугами впало на синю від роси траву на галяві, де гостро на тлі золотого світла випинається струнка постать сарни.

(М.Коцюбинський)

ІV. Повідомлення  теми і завдань  уроку.

Сьогодні ми будемо працювати в групах.

 Ви     назвали свої групи  1 - «Соняшник», 2 - «Калина».

З молодших класів ви знаєте дещо про прислівник. А сьогодні ми детальні-ше зупинимось на вивченні цієї теми. Ви познайомитесь  з побратимом усіх інших частин мови. А допоможе вам у цьому цей чарівний Веселун  (таблиця). На уроці ви повинні навчитись вирізняти прислівник серед інших частин мови, вводити у словосполучення, складати речення і працювати так, щоб через кілька уроків ви змогли читати алгоритм прислівника.

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

Вивчення прислівника з поясненням учителя.

       Характерною особливістю прислівника є різноманітність і строкатість їхньої морфемної будови, бо вони формуються з різних частин мови.

Прислівники мають розряди, ступені порівняння. Детальніше про це ми будемо вивчати на наступних уроках. Уважно подивіться на помічника. А тепер  попрацюйте з підручником, стор. 155-157.

 Робота з підручником.

Ознайомлення з правилом і таблицею.

Зробити висновок.

Що не підказав вам помічник? (Діти відповідають).

Робота в групах

 1. Гра „ Хто швидше?”

Утворити прислівники від слів.

І група

Чуйність –

Порядність  –

Відповідальність  – 

Людяність –

Щирість –

Мужність –

 ІІ група

Самовпевненість –

Млявий –

Рясний –

Героїзм –

Егоїстичність –

Самовідданість  –

2. У групах спільнокореневих слів визначити  частини мови, знайти прислівники, ввести їх у словосполучення, скласти з одним речення, зробити синтаксичний розбір його. Виділене слово розібрати за будовою.

І група

   Далечінь, далеко, далекий; білий, біліти, біло; зелений, зелено, зеленіти.

ІІ група

Осінь, осінній, восени; близький, близько, приблизити; синіти, синій, синьо.

Фізкультхвилинка.

Для здоров′я та порядку

Дружно робимо зарядку.

В лісі – квіти і трава

Ясне сонце зігріва..

Руки вгору піднімаєм,

На дерева поглядаєм.

І береза, і ялина

Нам дарують вітаміни.

Раз – направо нахилились,

На ромашку подивились.

Два -  наліво. Ручку нижче,

Роздивись суничку ближче.

Присідаємо завзято,

На галяві пахне м′ята.

Глибоко вдихаєм кисень

Від ожини і меліси.

 Продовжуємо працювати.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Творча робота.

Ви дали назви своїм  групам.

 Відповідно до назв  складіть твір-мініатюру в художньому  стилі (4 - 6 речень), використовуючи різні розряди прислівників.

Який тип мовлення ваших творів? Як ви оцінюєте роботу своїх товаришів? (Кожна група зачитує твір-мініатюру і відповідає на запитання).

2.  «Мозковий штурм».

Підібрати до поданих  прислівників антоніми.

І група

Ніколи –

Радісно –

Широко –

Низько –

Угору –

Здалека –

ІІ група

Скрізь –

Голосно –

Рано –

Добре –

Дорого –

Праворуч –

3. Вибірковий диктант

Виписати прислівники та визначити їх розряди.

Сонце для всіх однаково світить.

Яскраво зацвіли різнобарвні квіти.

Весною та влітку бджілки старанно збирають нектар.

 4. Бліц-турнір.

Підібрати до фразеологізмів прислівники –синоніми.

І група

До останньої  нитки – 

На одній  ноті –

Як сніг на голову –

Одна нога тут, а друга там –

ІІ група

Голці ніде впасти –

Як кіт наплакав –

Літати як на крилах – 

Бурмотіти під ніс –

VІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія.

Що сподобалося на уроці?
Як ви оцінюєте свою роботу?
Чи можете сказати, що порівняно з початком уроку ви знаєте і умієте більше?

Оцінювання.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.

У вас у конвертах є домашнє завдання. 

Відповідно до свого рівня знань кожний вибирає собі завдання (за рівнями).

І рівень

Виконати вправу з підручника

ІІ рівень

Знайти і виписати 6 загадок  з прислівниками.

ІІІ рівень

Скласти твір-мініатюру про рослину-оберіг (на вибір) 

ІV рівень

Скласти вірш, використовуючи прислівники

ІХ. Побажання учням.

Вам вдячна, діти, за увагу,

За вашу щирість, доброту.

Я зичу всім умінь, наснаги,

Знання хапайте на льоту.

А це сердечко, що ми маєм,

(вчитель показує на таблицю  у вигляді серця),

Напевно, поєднало нас...

Бажаю щастя всім без краю

Й сердечними буть повсякчас.

 


Теги: прислівник, Оверченко М.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 253/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar