Головна » Українська мова |
Мета навчальна: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, формувати вміння відрізняти прикметник від інших частин мови, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навики правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння зіставляти й узагальнювати запропонований матеріал, вміння працювати зі словниками; виховна: виховувати в учнів почуття прекрасного до навколишнього світу, збереження природи,збагачування словникового запасу слів, виховання любові і поваги до рідної природи та її багатств; Обладнання: підручники (О. Глазова, Ю. Кузнєцов ) зошити, пейзажні картини, тлумачні словники, картки для індивідуальної роботи, ігрові шаради; Тип уроку : урок засвоєння нових знань з елементами повторення, Узагальнення систематизації вивченого в молодших класах. Структура уроку Організаційний момент досвіду Мотивація навчальної діяльності Хід уроку Організаційний момент 1.Повторення відомостей про морфологічні ознаки іменника. 2. Бліц – опитування: - як називається розділ, в якому розглядається іменник? ( морфологія ) - що вивчає морфологія? (частини мови ) - скільки всього частин мови? ( 10, 6+ 3 +1 ) - на які групи вони поділяються ( самостійні та службові ) - назвіть самостійні частини мови ( іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник ) - що означають іменники, на які питання вони відповідають? ( назву предмета , хто? що? ) - запишіть на дошці формулу іменника ( 3+2+6 / 1 + 4 +3 ) ( 3- рід, 2 – число, 6 – відмінок, 1 – клична форма, 4 – відміна, 3 – група ) 3. Мотивація навчальної діяльності Проблемне завдання :
- Знайдіть іменники зі словами, які характеризують їх. - Поставте до них питання та скажіть, якою частиною мови виражені ці слова, яку роль вони відіграють у реченні?
4. Оголошення теми й мети уроку
- У початкових класах ви оглядово ознайомилися з морфологічними ознаками прикметника, а зараз ми детальніше будемо вивчати прикметник. Запишіть у зошити число і тему уроку. 5. Вивчення нового матеріалу.
1. На дошці записано речення: Ось Дніпро спокійний і тихий, у його водах, як у чистому кришталевому дзеркалі, відбивається яснеє, синьо – голубе й безхмарне небо. Учитель ставить проблемні завдання щодо ролі і значення прикметника у даному реченні: - що означає слово « прикмета »? - на які питання відповідає прикметник ? - на що вказують прикметники ? - від чого залежить рід , число, відмінок прикметника? - підкресліть іменники та прикметники - чи є різниця між реченнями з та без прикметників? - яку роль вони виконують в реченні? - якими художніми засобами виступають прикметники в літературі? 2. Робота з підручником - ознайомлення з теоретичним матеріалом (колективно та самостійно ) - виконання вправи 369 ( усно та письмово ) за підручником - прочитати речення, відгадати загадки - з третього речення виписати прикметники 3. Індивідуальна робота для слабких учнів - переписати два речення з вправи 368, знайти прикметник - скласти розрізану картинку – пейзаж 4. Самостійна робота з підручником - виконання вправи 371 ( знайти з довідки прикметники і прочитати прислів ‘ я 5.Творча робота « Юний поет » - замість крапок поставити самостійно підібрані прикметники - озна – чення до іменників Леся Українка « Тиша морська » В час гарний полудневий Виглядаю у віконце . . . небо, . . . море . . . хмарки,. . . сонце Ключ ( чисте, голубе, тихе, прозоре, білі, ясні, тепле, ніжне, ласкаве ) 6. Фізкультхвилинка Учитель: давайте діями та словами передамо інформацію, на кожне питання всі хором відповідаємо « ось так!» - жестом показуємо потрібний рух (дію ). - як живеш? - ось так! (показують великий палець ) - як ідеш? - ось так! ( крокують двома пальцями по долоні ) - а біжиш? - ось так! (згинають руки в ліктях і показують, як роблять ними під час бігу ) - вночі спиш ? - ось так ! (кладуть руки під щоку, а на неї – голову) - як береш ? - ось так ! (роблять руками хапальні рухи ) - а даєш ? - ось так ! (роблять рухи, ніби щось дають ) - як балуєшся ? - ось так ! (надувають щоки і легенько б’ють по них долонями ) - як сваришся ? - ось так ! (сваряться пальчиком своєму сусідові ) 7. Гронування А ) робота за словниками - знайти значення слова « пейзаж » Б ) робота в групах на парті картини - пейзажі, отримані перед уроком група А (достатній і високий рівень ): складає текст – розповідь за картиною, вживаючи прикметники група Б (низький і середній ): підбирають прикметники - ознаки 6. Осмислення нових знань, умінь 1.Група А: до даних слів підібрати синоніми 2.Група Б: до даних слів підібрати антоніми веселий - білий - ніжний - ледачий 3.Гра « Відгадай слово » - робота по рядах
7. Мозкова атака Робота з класом « Будь уважним » Мама вишиває на білому полотні зелений барвінок, жовто- гарячі чорнобривці, сині волошки. Буде українська святкова сорочечка. - виписати прикметники - визначити рід, число 8. Контрольно – коригувальний етап 1. До слова « тюльпан » підібрати прикметники та дієслова Прикметники - ( червоний, кольоровий, красивий, весняний, ранній, степовий , тепличний ) Дієслова - ( цвіте, радує, саджають, рвуть, поливають, малюють, дарують, нюхають ) 2. Охарактеризуйте явище природи вітер – ( теплий, осінній, весняний, холодний, морський, сирий, ласкавий ) небесне тіло – сонце - ( яскраве, ніжне, тепле, рожеве ) музичний твір – пісня - ( сумна, весела, мелодійне, святкова, ритмічна ) 9. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання. Інтерактивна вправа « Мікрофон» « На цьому уроці я дізналася ( дізнався ) про...» 10. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. 1. Вивчити теоретичний матеріал стор. 182 – 184 2. Виконання вправи з підручника Група А: впр. 372, скласти три речення з прикметниками за вибором) Група Б: впр.373, переписати 1,2 абзаци, вставити пропущені букви.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |