Головна » Українська мова

Прикметник, загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета навчальна: поглибити  знання  учнів про  прикметник як частину  мови, формувати  вміння  відрізняти  прикметник  від  інших  частин  мови,  правильно  визначати  морфологічні ознаки, синтаксичну  роль; удосконалювати  навики  правильного  й  доречного  використання прикметників  в  усному  та  писемному  мовленні;

розвивальна:  розвивати  логічне  мислення, уміння  зіставляти  й  узагальнювати  запропонований  матеріал,  вміння  працювати  зі  словниками;

виховна:  виховувати  в  учнів  почуття  прекрасного  до  навколишнього світу, збереження  природи,збагачування  словникового  запасу слів, виховання  любові  і  поваги  до  рідної  природи  та  її  багатств;

Обладнання:  підручники (О. Глазова,  Ю. Кузнєцов )  зошити,  пейзажні картини, тлумачні  словники, картки  для  індивідуальної  роботи, ігрові  шаради;

Тип  уроку :  урок  засвоєння  нових  знань  з  елементами  повторення,

Узагальнення  систематизації  вивченого  в  молодших  класах.

                                               Структура    уроку

 Організаційний  момент
 Актуалізація  опорних  знань, умінь,  уявлень  та чуттєвого

досвіду

 Мотивація  навчальної  діяльності
 Оголошення  теми, мети  і  завдань  уроку
 Вивчення  нового  матеріалу
 Осмислення  нових  знань,  умінь
 Закріплення,  систематизація  та  узагальнення
 Контрольно -  коригувальний  етап
 Підбиття  підсумків  уроку.  Оцінювання
 Інструктаж  щодо  виконання  домашнього  завдання

                      Хід      уроку

Організаційний   момент
Актуалізація  опорних  знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду

1.Повторення  відомостей  про  морфологічні  ознаки  іменника.

2. Бліц – опитування:

    - як називається розділ, в якому  розглядається  іменник? ( морфологія )

    -  що вивчає  морфологія?  (частини  мови )

    - скільки  всього  частин  мови? ( 10, 6+ 3 +1 )

    - на  які  групи  вони  поділяються (  самостійні  та  службові  )

    - назвіть  самостійні  частини  мови ( іменник, прикметник, числівник,

       займенник, дієслово, прислівник )

                - що  означають  іменники, на  які питання  вони  відповідають?

                       (  назву  предмета ,  хто?  що?  )

                 - запишіть  на  дошці  формулу   іменника    ( 3+2+6 / 1 + 4 +3   )

                    ( 3- рід, 2 – число, 6 – відмінок, 1 – клична  форма, 4 – відміна,

                      3 – група )

3.    Мотивація  навчальної  діяльності

Проблемне    завдання :

 

      -  Знайдіть  іменники  зі  словами, які  характеризують  їх.

      -  Поставте  до  них   питання  та  скажіть,  якою  частиною  мови  виражені

          ці  слова,  яку  роль  вони  відіграють  у  реченні?

 

4.      Оголошення   теми  й  мети  уроку

 

-  У  початкових  класах  ви  оглядово  ознайомилися  з  морфологічними

              ознаками  прикметника, а  зараз  ми  детальніше  будемо  вивчати 

               прикметник. Запишіть  у  зошити  число  і  тему  уроку.

5.      Вивчення  нового  матеріалу.

 

1.     На  дошці  записано  речення:

Ось  Дніпро  спокійний  і  тихий, у  його  водах,  як у  чистому

кришталевому  дзеркалі,  відбивається  яснеє,  синьо – голубе   й

безхмарне  небо.

       Учитель  ставить  проблемні  завдання  щодо  ролі  і  значення  прикметника

        у  даному  реченні:

         -   що  означає  слово  « прикмета »?

         -   на  які  питання  відповідає  прикметник ?

         -   на  що  вказують  прикметники ?

         -   від  чого  залежить  рід ,  число,  відмінок  прикметника?

         -   підкресліть  іменники  та  прикметники

         -   чи є  різниця  між  реченнями  з  та  без  прикметників?

         -   яку  роль  вони  виконують в  реченні?

         -   якими  художніми  засобами  виступають  прикметники  в    літературі?

             2.  Робота  з  підручником

         -   ознайомлення  з  теоретичним  матеріалом (колективно  та  самостійно )

         -   виконання  вправи 369  ( усно  та  письмово )  за  підручником

         -   прочитати  речення, відгадати  загадки

         -   з  третього  речення  виписати  прикметники 

              3.  Індивідуальна  робота  для  слабких  учнів

         -   переписати  два  речення  з  вправи 368,  знайти  прикметник

         -   скласти  розрізану  картинку – пейзаж

             4.  Самостійна  робота  з  підручником

         -   виконання  вправи  371  ( знайти  з  довідки  прикметники  і  прочитати 

             прислів ‘ я

              5.Творча  робота  «  Юний  поет »

          -   замість  крапок  поставити  самостійно  підібрані  прикметники  -  озна –

               чення  до  іменників

                                                               Леся  Українка   «  Тиша  морська »

                                           В  час  гарний  полудневий

                                           Виглядаю  у  віконце

                                           . . . небо, . . . море

                                           . . . хмарки,. . . сонце

             Ключ  ( чисте, голубе, тихе, прозоре, білі,  ясні,  тепле,  ніжне, ласкаве )

  6. Фізкультхвилинка

      Учитель: давайте  діями  та  словами   передамо  інформацію, на  кожне

      питання всі  хором  відповідаємо  « ось  так!»  -  жестом  показуємо

      потрібний  рух  (дію ).

  -   як   живеш?       -   ось  так!  (показують  великий  палець )

  -   як   ідеш?           -   ось   так!  ( крокують  двома  пальцями  по  долоні )

  -   а     біжиш?        -   ось   так!  (згинають  руки  в  ліктях  і  показують, як

                                         роблять  ними  під  час  бігу )

  -   вночі  спиш ?     -   ось   так !  (кладуть  руки  під  щоку, а на  неї – голову)

  -   як  береш ?        -   ось   так !  (роблять  руками  хапальні  рухи )

  -   а   даєш  ?           -   ось  так !  (роблять  рухи, ніби щось  дають  )

  -   як  балуєшся ?   -   ось  так !  (надувають  щоки  і  легенько  б’ють  по

                                          них  долонями  )

  -   як  сваришся ?   -   ось  так !  (сваряться  пальчиком  своєму  сусідові  )

 7.  Гронування

      А )  робота  за  словниками

       -    знайти  значення  слова   «  пейзаж  »

      Б )  робота  в  групах

             на парті  картини -  пейзажі,  отримані  перед  уроком

             група  А  (достатній  і  високий  рівень ): складає  текст – розповідь

             за  картиною, вживаючи  прикметники

             група  Б  (низький  і  середній ): підбирають  прикметники  -  ознаки

    6.    Осмислення  нових  знань,  умінь

         1.Група  А: до  даних  слів  підібрати  синоніми

         2.Група  Б: до  даних  слів   підібрати  антоніми

                               веселий  -

                               білий       -

                               ніжний    -

                               ледачий 

         3.Гра  « Відгадай  слово »

            -  робота  по  рядах

 

                    7.  Мозкова   атака

                         Робота  з  класом   « Будь  уважним »

                         Мама  вишиває  на  білому  полотні  зелений  барвінок,   жовто-

                        гарячі  чорнобривці,   сині  волошки.  Буде  українська  святкова

                        сорочечка.

                       -  виписати  прикметники

                       -  визначити  рід,  число

                    8.  Контрольно – коригувальний  етап

                         1.  До  слова  « тюльпан »  підібрати прикметники  та  дієслова

                          Прикметники  - (  червоний, кольоровий, красивий,  весняний,

                                                         ранній, степовий , тепличний )

                           Дієслова  -  (  цвіте,  радує,  саджають,  рвуть,  поливають,

                                                  малюють, дарують, нюхають )

              2.   Охарактеризуйте  явище  природи  

                     вітер – ( теплий, осінній, весняний, холодний, морський,

                              сирий, ласкавий  )

               небесне  тіло – сонце  - ( яскраве, ніжне, тепле, рожеве )

               музичний  твір – пісня  - ( сумна, весела, мелодійне, святкова,

               ритмічна )

       9.  Підбиття  підсумків  уроку. Оцінювання.

             Інтерактивна  вправа  « Мікрофон»

             « На  цьому  уроці  я  дізналася ( дізнався ) про...»

                        10.    Інструктаж  щодо  виконання  домашнього  завдання.

1.     Вивчити  теоретичний  матеріал  стор. 182 – 184

2.     Виконання  вправи  з  підручника

Група  А:  впр. 372, скласти  три  речення  з  прикметниками

                    за вибором)

Група  Б:  впр.373, переписати 1,2 абзаци, вставити   пропущені  букви.

 


Теги: Прикметник, Протащук Н.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 583/129


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar