Головна » Українська мова

Прикметник. Розробка уроку з української мови

Мета: закріпити знання учнів про прикметник як частину мови,  його значення у мовленні, зв’язок з іменником; формувати пізнавальну самостійність з допомогою взаємодії учнів у парах, групах; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до природи й рідного краю.

Обладнання: таблиця, картки для індивідуальної роботи з диференційованими завданнями, картки для роботи в групах, речення для зорового диктанту, комп’ютер, проектор, відеозображення, «Тематичний словник школяра» (К. С.Прищепа,

В. Г. Лук’яненко).

Тип уроку:  урок узагальнення й систематизації знань.

                                                       Хід уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Перевірка домашнього завдання (взаємоперевірка).

ІІІ. Каліграфічна хвилинка.

П ри км ме ет тн ик

В якому слові можуть бути такі з’єднання?(Прикметник)
Запишіть його. Складіть із цим словом речення. Яке це речення за метою висловлювання та за інтонацією?
Чи здогадались ви, яку частину мови ми починаємо вивчати?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

– Сьогодні на уроці ми повторимо все, що знаємо про  прикметник як частину мови. Будемо спостерігати і робити висновки про роль прикметників у мовленні. Виховувати любов до природи й рідного краю.

V. Робота над повторенням і узагальненням.

1.Теоретичне завдання. Вправа «Мозковий штурм»

–  Яку частину мови називають прикметником? Наведіть приклади.
–  На які питання він відповідає?
–  На які ознаки вказують прикметники?
–  З якою частиною мови пов’язаний прикметник?
–  За чим змінюються прикметники?
–  Яким членом речення найчастіше буває прикметник?
– Яку роль відіграють прикметники в мовленні?(Збагачують, прикрашають нашу мову, допомагають точніше висловити свою думку).

2. Робота з таблицею (на екрані).

Прикметник

Називає ознаку предмета.

Який? Яка? Яке? Які?

В реченні – другорядний член.

Змінюється за числами (однина, множина), в однині за родами.

Чол. рід                            Жін. рід                              Середн. рід

-ий, -ій                              -а, -я                                  -е, -є

Прикметник завжди стоїть у тому числі, роді і відмінку, що й іменник, з яким він                  зв’язаний.

3. Робота з підручником .

    а ) Вправа190 (в парах).  

– Які слова в загадках допомогли знайти відгадки?
– До якої частини мови вони належать?

б) Колективна робота над віршем «Прикметник» (за вправою191) .

– Чому прикметник має таку назву?(Означає прикмети іменників).
– Яку основну роль прикметника в мові розкрила поетеса?(Ознака предмета)
– Запишіть одну строфу вірша, багату на прикметники. Прикметники підкресліть хвилястою лінією.

Словникова робота

Пояснити значення слів щире(справжнє),погідне(безхмарне).

Знайти в тлумачному словнику значення слова лагідне (робота в парах).

4. Фізкультхвилин(під музичний супровід)

5. Зоровий диктант.

Шосткинський район – це древній і прекрасний куточок Поліської землі.

 – Давайте згадаємо урок позакласного читання. Як ви можете довести, що Шосткинський район  –  це древній куточок Поліської землі?

 –  Первісні люди з’явились на території Шосткинського району майже 15 тисяч років тому. Про це свідчать знаряддя праці прадавніх мисливців на мамонта, які були знайдені неподалік від селища Вороніжа Шосткинського району.

 –  Назвіть орфограми в реченні.

 –  Запишіть речення, знайдіть прикметники, підкресліть їх. Визначте рід і число .

6. Гра «Підбери ознаку». Вправа «Криголам».

– Шостка – мальовниче місто. Її вулиці прикрашають багато квітів. А декілька років тому в нашому місті була традиція засаджувати алеї скверів і парків ніжними трояндами.

    До кожної букви в слові троянда доберіть слова – назви ознак, які можуть охарактеризувати цю квітку.

Передаючи один одному мікрофон, діти по черзі називають прикметник. Той учень, який неправильно назвав прикметник, сідає за парту.

Т- тендітна,

Р - розкішна,

О - особлива,

Я - яскрава,

Н- ніжна,

Д - дивовижна,

А – ароматна.

7. Самостійна робота (на картках).

Різнорівневі завдання.

1-й рівень

Підкресли прикметники, визнач рід, число.

Місцеві жителі Вороніжа пишаються повноводною річкою Осотою.

2-й рівень

Склади речення зі слів. Визнач рід і число прикметників.

Найбільша ,річка,  Десна, району, Шосткинського.

3-й рівень

Прочитай словосполучення. Добери антоніми. З одним із словосполучень склади речення. Визнач рід і число прикметників.

Чорний порох, глибоке озеро.

VІ. Творча робота. Робота в групах.

       1.Підготовчий етап

   – У кожного з вас  на парті твір-мініатюра. Потрібно відредагувати його, використовуючи прикметники. Давайте пригадаємо правила роботи в групі.

Перед початком роботи оберіть лідера.
Уважно слухайте та читайте завдання.
Говоріть по черзі, не перебивайте один одного.
Працюйте так, щоб не заважати іншим.
Дотримуйтесь правил піднятої руки.

     2. Робота в групах «Дослідження і зіставлення»

                                                 Осінь

    На Шосткинщину прийшла осінь. Дерева одягли вбрання і раз у раз обсипають нас листям. Відцвіли квіти – айстри, хризантеми. Ранками падають роси на ще зелені трави.

    3. Контроль роботи в групах

     Виступи представника кожної групи. Учні класу задають додаткові питання з даної теми.

VІІ. Закріплення матеріалу.

Тестове опитування

1.Вкажи «зайве» слово

а) ясна;  б) гаряче ; в) сонечко;

2.Визнач прикметники, що стоять у множині.

а) чарівний; б) цікаві; в) рідні;

3.Визнач число і рід у словосполученні теплий день

а) одн., чол. р.;    б) одн., жін.р.;  в) мн., чол. р.

4.Вкажи сполучення слів,у яких допущено помилку.

а) дрімучий ліс; б) швидка струмок; в) червоне яблуко.

5.У реченні

Конвалія росте на лісових галявинах.

прикметник виступає

а) підметом; б) присудком; в) другорядним членом речення.

VІІІ. Хвилинка творчості

  –   А зараз послухайте «Казку про прикметник», яку написала учениця нашого класу Свистун Олександра.

Жив-був на світі прикметник. У нього було багато друзів іменників. Вони супроводжували прикметника скрізь, підтримували його, без них він не знав якого він роду і в якому числі стоїть.

 Але одного разу прикметник вирішив, що йому не потрібні друзі-іменники, і пішов шукати собі нових товаришів. По дорозі він зустрів дієслово і вирішив подружитися з ним. Але з цього нічого не вийшло, бо дієслово не захотіло прийняти таку дружбу.

Потім прикметник вирішив приятелювати з числівником. Та і ця дружба закінчилась невдачею.

Засмучений прикметник вирішив вибачитись перед іменниками. Ті його пробачили. І з того часу прикметник та іменник – друзі «не розлий вода».

ІХ. Підсумок уроку. Метод «Коло вільних думок»

  –   Сподобався вам урок чи не сподобався?

  –    Чому? 

  –    Навіщо потрібні ці знання?

  –     Де використовують прикметники?

Х. Домашнє завдання (диференційовано).

С. 97, Впр. 193.

Скласти твір-розповідь на основі власних спостережень « Рідне місто».


Теги: Кияненко В.В., Прикметник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1011/143


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar