Головна » Українська мова |
Мета: закріпити знання учнів про прикметник як частину мови, його значення у мовленні, зв’язок з іменником; формувати пізнавальну самостійність з допомогою взаємодії учнів у парах, групах; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до природи й рідного краю. Обладнання: таблиця, картки для індивідуальної роботи з диференційованими завданнями, картки для роботи в групах, речення для зорового диктанту, комп’ютер, проектор, відеозображення, «Тематичний словник школяра» (К. С.Прищепа, В. Г. Лук’яненко). Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань. Хід уроку І. Організація класу до роботи. ІІ. Перевірка домашнього завдання (взаємоперевірка). ІІІ. Каліграфічна хвилинка. П ри км ме ет тн ик В якому слові можуть бути такі з’єднання?(Прикметник) ІV. Повідомлення теми і мети уроку. – Сьогодні на уроці ми повторимо все, що знаємо про прикметник як частину мови. Будемо спостерігати і робити висновки про роль прикметників у мовленні. Виховувати любов до природи й рідного краю. V. Робота над повторенням і узагальненням. 1.Теоретичне завдання. Вправа «Мозковий штурм» – Яку частину мови називають прикметником? Наведіть приклади. 2. Робота з таблицею (на екрані). Прикметник Називає ознаку предмета. Який? Яка? Яке? Які? В реченні – другорядний член. Змінюється за числами (однина, множина), в однині за родами. Чол. рід Жін. рід Середн. рід -ий, -ій -а, -я -е, -є Прикметник завжди стоїть у тому числі, роді і відмінку, що й іменник, з яким він зв’язаний. 3. Робота з підручником . а ) Вправа190 (в парах). – Які слова в загадках допомогли знайти відгадки? б) Колективна робота над віршем «Прикметник» (за вправою191) . – Чому прикметник має таку назву?(Означає прикмети іменників). Словникова робота Пояснити значення слів щире(справжнє),погідне(безхмарне). Знайти в тлумачному словнику значення слова лагідне (робота в парах). 4. Фізкультхвилин(під музичний супровід) 5. Зоровий диктант. Шосткинський район – це древній і прекрасний куточок Поліської землі. – Давайте згадаємо урок позакласного читання. Як ви можете довести, що Шосткинський район – це древній куточок Поліської землі? – Первісні люди з’явились на території Шосткинського району майже 15 тисяч років тому. Про це свідчать знаряддя праці прадавніх мисливців на мамонта, які були знайдені неподалік від селища Вороніжа Шосткинського району. – Назвіть орфограми в реченні. – Запишіть речення, знайдіть прикметники, підкресліть їх. Визначте рід і число . 6. Гра «Підбери ознаку». Вправа «Криголам». – Шостка – мальовниче місто. Її вулиці прикрашають багато квітів. А декілька років тому в нашому місті була традиція засаджувати алеї скверів і парків ніжними трояндами. До кожної букви в слові троянда доберіть слова – назви ознак, які можуть охарактеризувати цю квітку. Передаючи один одному мікрофон, діти по черзі називають прикметник. Той учень, який неправильно назвав прикметник, сідає за парту. Т- тендітна, Р - розкішна, О - особлива, Я - яскрава, Н- ніжна, Д - дивовижна, А – ароматна. 7. Самостійна робота (на картках). Різнорівневі завдання. 1-й рівень Підкресли прикметники, визнач рід, число. Місцеві жителі Вороніжа пишаються повноводною річкою Осотою. 2-й рівень Склади речення зі слів. Визнач рід і число прикметників. Найбільша ,річка, Десна, району, Шосткинського. 3-й рівень Прочитай словосполучення. Добери антоніми. З одним із словосполучень склади речення. Визнач рід і число прикметників. Чорний порох, глибоке озеро. VІ. Творча робота. Робота в групах. 1.Підготовчий етап – У кожного з вас на парті твір-мініатюра. Потрібно відредагувати його, використовуючи прикметники. Давайте пригадаємо правила роботи в групі. Перед початком роботи оберіть лідера. 2. Робота в групах «Дослідження і зіставлення» Осінь На Шосткинщину прийшла осінь. Дерева одягли вбрання і раз у раз обсипають нас листям. Відцвіли квіти – айстри, хризантеми. Ранками падають роси на ще зелені трави. 3. Контроль роботи в групах Виступи представника кожної групи. Учні класу задають додаткові питання з даної теми. VІІ. Закріплення матеріалу. Тестове опитування 1.Вкажи «зайве» слово а) ясна; б) гаряче ; в) сонечко; 2.Визнач прикметники, що стоять у множині. а) чарівний; б) цікаві; в) рідні; 3.Визнач число і рід у словосполученні теплий день а) одн., чол. р.; б) одн., жін.р.; в) мн., чол. р. 4.Вкажи сполучення слів,у яких допущено помилку. а) дрімучий ліс; б) швидка струмок; в) червоне яблуко. 5.У реченні Конвалія росте на лісових галявинах. прикметник виступає а) підметом; б) присудком; в) другорядним членом речення. VІІІ. Хвилинка творчості – А зараз послухайте «Казку про прикметник», яку написала учениця нашого класу Свистун Олександра. Жив-був на світі прикметник. У нього було багато друзів іменників. Вони супроводжували прикметника скрізь, підтримували його, без них він не знав якого він роду і в якому числі стоїть. Але одного разу прикметник вирішив, що йому не потрібні друзі-іменники, і пішов шукати собі нових товаришів. По дорозі він зустрів дієслово і вирішив подружитися з ним. Але з цього нічого не вийшло, бо дієслово не захотіло прийняти таку дружбу. Потім прикметник вирішив приятелювати з числівником. Та і ця дружба закінчилась невдачею. Засмучений прикметник вирішив вибачитись перед іменниками. Ті його пробачили. І з того часу прикметник та іменник – друзі «не розлий вода». ІХ. Підсумок уроку. Метод «Коло вільних думок» – Сподобався вам урок чи не сподобався? – Чому? – Навіщо потрібні ці знання? – Де використовують прикметники? Х. Домашнє завдання (диференційовано). С. 97, Впр. 193. Скласти твір-розповідь на основі власних спостережень « Рідне місто».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |