Головна » Українська мова

Прикметник як частина мови. Урок з української мови для 6 класу

Мета: повторити відомості про прикметник; формувати вміння відрізняти прикметник від інших частин мови, визначати рід, число, відмінок та синтаксичну роль; прищеплювати любов до поетичного слова; глибше ознайомити учнів із творчістю Т.Шевченка.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, твори Т.Шевченка

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Завдання.

Виразно прочитайте поезію.
Визначте, на які питання відповідають виділені слова.
Поясніть, що вони виражають і якими частинами мови є.

Ой діброво – темний гаю!

Тебе одягає

Тричі на рік… Багатого

Собі батька маєш.

Раз укриє тебе рясно

Зеленим покровом, -

Аж сам собі дивується

На свою діброву…

Надивившись на доненьку

, молодую,

Возьме її та й огорне

В ризу золотую

І сповиє дорогою

габою, -

Та й спать ляже, втомившися

Турбою такою (Т.Шевченко).

Тексти, що використовуються сьогодні на уроці, належать перу великого українського Кобзаря – Т.Шевченка,  з чиєю творчістю ви добре знайомі.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда.

Яке відношення має прикметник до іменника?
На які ознаки вказують прикметники?
Яке місце за частотою вживання прикметник займає в мовленні, зокрема в описах?

Пояснення вчителем матеріалу.

Прикметник – самостійна змінна частина мови.

Загальне значення – ознака предмета (колір, смак, просторові й часові ознаки, належність комусь, зовнішні та внутрішні прикмети людей і тварин).

На які питання відповідає – який? чий? яка? чия? яке? чиє? які? чиї?

Морфологічні ознаки – постійні: розряд (якісні, відносні, присвійні); ступінь порівняння (вищий, найвищий); форма (коротка й повна); непостійні: рід  (в однині), число, відмінок.

Синтаксична роль – означення, присудок.

Робота з підручником. Прочитайте самостійно матеріал на стор. 139-140. Про що не було сказано у моєму поясненні?

IV. Закріплення вивченого.

Вибірковий самодиктант. Випишіть прикметники, ставлячи їх у початковій формі (Н. в. однини).

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синім морі,

То виринав, то потопав (Т.Шевченко).

Доберіть епітети до предметів. Якою частиною мови вони виражені?

   

Пригадайте рядки з творів Т.Шевченка, де вживаються подані слова. Складіть власні речення, використовуючи дібрані епітети.

Робота в парах. Самостійно поширте поданий текст прикметниками та порівняйте свій варіант із оригіналом. Зробіть висновок про функції прикметників у мові.

І досі сниться: під горою

Між вербами та над водою

… хаточка. Сидить

Неначе й досі … дід

Коло хатиночки і бавить

… та …

Своє … внуча… (Т.Шевченко)

Оригінальний текст

І досі сниться: під горою

Між вербами та над водою

Біленька хаточка. Сидить

Неначе й досі сивий дід

Коло хатиночки і бавить

Хорошеє та кучеряве

Своє маленькеє внуча… (Т.Шевченко)

Пояснювальний диктант. Укажіть у реченнях прикметники, визначте їх рід, число, відмінок.

Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю. Чорна хмара з-за Лиману небо, сонце криє. Місяцю ясний! З високого неба сховайся за гору, бо світу не треба. Добридень же, новий годе, в торішній свитині. Зоре моя вечріняя, зійди над горою, поговорим тихесенько в неволі з тобою.

V. Підсумок уроку.

1. Гра «Вірю – не вірю». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Вірю», якщо неправильне, каже: «Не вірю».

Прикметник – самостійна частина мови.

Означає предмет.

Прикметники відповідають на питання який? чий?

Змінюються за числами, родами, відмінками.

Слова весело, дзвінко – прикметники.

Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.

2. «Мікрофон»

На сьогоднішньому уроці я дізнався (лася)…

Що було легко? А складно?

VІ. Домашнє завдання. Вивчити § 23. Написати твір-мініатюру «Мій улюблений твір Т.Шевченка».

Рідна мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / М.І.Пентилюк, І.В.Гайдаєнко, А.І.Ляшкевич, С.А.Омельчук. за заг. ред. М.І.Пентилюк. – К.: Освіта, 2006. – 272 с.


Теги: Прикметник, Семенюк Т.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 95/13


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar