Головна » Українська мова

Прикметник як частина мови. Розряди прикметників за значенням. Урок з української мови для 6 класу

Мета: 1)поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, обґрунтувати поділ на розряди за значенням;

            2) формувати вміння знаходити прикметники у тексті, визначати рід, число, відмінок прикметників, розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники, правильно та доречно вживати їх у мовленні;

            3) розвивати соціокультурну та комунікативну компетентність, збагачувати словниковий запас учнів.

Форма: урок-засідання наукового товариства «Юний мовознавець»

Обладнання: підручник, комп’ютер, картки, завдання, схеми, таблиці.

 

                                            Алгоритм проведення

 

                       Прикметник дасть іменнику-предмету

                       Якусь його ознаку чи прикмету.

                                                                         Д. Білоус

(Пакет карток на кожну дитину має лежати на початку уроку)

 

                І. Слово вчителя

Рада вас вітати на засіданні нашого наукового товариства «Юний мовознавець». Для того, щоб задати настрій і щоб засідання пройшло на належному рівні і у гарному настрої, поверніться обличчям один до одного, посміхніться і охарактеризуйте свого сусіда гарним компліментом. Який чи яка вона? (Ти чудова, ти дуже розумна, у тебе виразні очі). А тепер скажіть, який настрій ви відчули?

 

Діти, без якої частини мови ми не змогли б сказати ці теплі, щирі слова один про одного. Сьогодні ми ще більше дізнаємося про цю частину мови, отже тема нашого засідання відображена у епіграфі до уроку. Зачитаймо його.

 

                 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Прочитавши епіграф, визначити тему нашого засідання.

                       Прикметник дасть іменнику-предмету

                       Якусь його ознаку чи прикмету.

                                                                         Д. Білоус

 

2. Запишіть у зошити-записники науковців тему засідання нашого товариства.

3. Слово вчителя

Початок навчального року нині співпадає з першим вересня. У давні ж часи заняття в школі розпочиналися взимку, коли звільнялися від усіх сільськогосподарських робіт. Такою датою було перше грудня за старим літочисленням (чотирнадцяте – за новим). Це є день пророка Наума, який вважався покровителем освіти й науки. Діти, коли починали навчання, говорили: «Пророк Наум наведи на ум». Давайте і ми попрохаємо в нього допомоги: «Пророк Наум наведи на ум».

Розпочинаємо  роботу у наших наукових міні-групах: перша група – розумні, друга група – кмітливі, третя група – спостережливі. Давайте пригадаємо «правила справжніх науковців»:

 

√ Ми поважаємо права власні й інших.

√ Ми ніколи не сміємося з чужих помилок.

√ Ми маємо право на помилку, бо ми вчимося на своїх помилках.

√ Ми ділимося матеріалами та думками.

√ Ми завжди допомагаємо один одному.

√ Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші.

√ Ми цінуємо здобутки інших.

√ Ми свою частину роботи намагаємося виконати якнайкраще.

 

Діти, а тут є прикметники, назвіть їх.

 

А тепер розпочинаємо роботу на здобуття наукового звання. Нагадую вам ролі, які ви повинні розподілити між собою під час групової роботи: Спікер, головуючий(керівник групи):

зачитує завдання групі;
організовує порядок виконання;
заохочує групу до роботи;
підбиває підсумки роботи;
визначає доповідача.

 

Секретар:

веде записи результатів роботи в групі;
записи веде коротко й розбірливо;
як член групи, повинен бути готовим висловити свої думки.

 

Посередник:

стежить за часом;
заохочує групу до роботи.

 

Доповідач:

чітко висловлює думку групи;
доповідає про результати роботи в групі

Перший блок наших завдань – теоретичний.

Переглянувши презентацію, пригадати відоме вам з початкових класів про прикметник. Систематизувати ваші знання вам допоможе картка-інформатор.(дод.1,схема перед учнями)

 

І - теоретична частина

Завдання групам: прочитати текст і на його основі:

І гр. – сформулювати визначення прикметника, в тексті виділити і назвати приклади прикметників;

ІІ гр. – визначити морфологічні ознаки (рід, число, відмінок) прикметників із тексту.

ІІІ гр.– визначити синтаксичну роль прикметників із тексту.

 

І група

У народі Наума називали покровителем розуму, знань і доброчинства. Селяни вважали, що дитина матиме кращ.. знання, а наука буде ле..шою, якщо навчання починати в день св..ятого пророка. З цього приводу казали: «Прийшов Наум – пора братися за ум». Переддень навчання супроводжувався таким обрядом. Ввечері мати готувала горщик пш..няної каші. На вечерю обов’язково приходив з книжкою хр..щений батько. Вони удвох сідали до столу і вивчали кілька літер. Потім назван..й батько підстригав голову хрещеника, а ненька змивала йому голову п..хучим ціл..ющим зіллям, «щоб Наум наставив на ум».

 

ІІ група

Уранці школяр зодягав н..ву сорочечку й штанці, молився перед Євангелією і разом із татом ішли до школи. При цьому годилося взяти із собою горщик з кашею. Доки батько узгоджувався з дяком, а пізніше – з учителем про умови навчання, майбутн..й школяр мусив стояти в кутку біля пучка різок. Вони нагадували йому: якщо погано вчитиметься, то доведеться скуштувати «б..резової каші».

 

ІІІ група

Полагодивши справи, батько залишав дитину, а сам ішов до церкви і ставав свічку біля ікони св..ятого покровителя, приказуючи:

Батюшка Наум, виведи синка на ум.

Щороку на свято пророка учні мали приносити до школи горщик з кашею. Це був пр..родний вияв в..сокої поваги до свого навчителя. Йому складали віншал..ні адреси та вірші, в яких щиро дякували за отримані знання. Це якоюсь мірою відбито і в прислів’ях: «Прийшов Наум – пора братися за ум». Про тих, хто не бажав добре вчитися, казали й так: «І того Наум виведе на ум».Обряди були ц..каві.

 

Заслуховування результатів роботи. Одна група виступає, а інші уважно слухайте і сигнальними картками повідомте, чи згодні ви  - зелена картка, якщо ні – червона;  і поясніть, з чим ви не згодні.

 Оцінювання у вигляді наукових відзнак.

 

          Молодці, ви справжні наукові теоретики. А тепер переходимо до практики.

 

 ІІ блок завдань – практичний.

Перед вами картки із завданнями, викресліть зайве слово із ряду, поясніть, чому воно зайве.

 

І група – учнівський, самостійний, клас, легкий.

ІІ група – мудрий, кмітливий, сучасна, дисциплінований.

ІІІ група – міцні, повільний, глибокі, колективний.

 

Оцінюю у вигляді наукових відзнак.

 

2. Утворіть словосполучення з іменником. Виділіть закінчення прикметників.

І група – шкільний (форма, подвір’я, предмети, світ).

ІІ група – мовний (матеріал, гра, лото, змагання).

ІІІ група – розумний (учень, дитя, донька, школярі).

 

Проблемне завдання: поясніть, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників.

 

Оцінюю у вигляді наукових відзнак.

 

Фізкультхвилинка:

Невеличка розминка:

     Встаньте, будь ласка. Оскільки ми з вами науковці, то і розминка у нас буде інтелектуальна, слухайте мене уважно:

         коли я називаю іменник – руки в боки, коли прикметник – вгору, а коли дієслово – аплодуємо.

 

Розум, розумний, порозумнішати.

Новий, новина, обновити.

Думати, думка, вдумливий.

Дякую, сідайте.

 

А тепер увага на дошку! (На дошці розміщено рухому схему із аркушів А4)

 

Якісні

Відносні

Присвійні

 

Новий

Шкільний

Учительський (зошит)

Цікавий

Міський

Іванкова (обіцянка)

Дружній

Спортивний

Батькове (слово)

 

       Завдання групам: порівняти прикметники.

Опрацювавши теоретичний матеріал підручника, § 24 стор. 185, визначити до якого розряду ви віднесли б прикметники кожної колонки.

 

Вправа із ключем: записати прикметники у три стовпчики:

а) якісні, б) відносні, в) присвійні.

 

якісні

відносні

присвійні

 

Охайний, березовий, дерев’яний, мамина, дружній, Елеонорин, житній, олов’яне, низька, людський, дідусева, Улянин, алюмінієвий, апетитний.

 

Ключ: давайте складемо із вами прислів’я, а допоможуть мені ваші групи.

 з перших літер записаних слів складеться початок прислів’я: «…………….. ………………………………….       не наносить»

 

ІІІ – творчий етап.

Школа – це завжди навчання, пізнання, спілкування. Школа – осередок сучасної молоді. До нас на урок завітали сучасні школярі. Давайте послухаємо, про що вони говорять.

 

Інсценізація діалогу двох учнів:

Привіт!
Хело!
Ну як вам нова вчителька?
Кльова, прикольна!
Та ти що?
Та все пучком, на першому ж уроці отримали халявні оцінки, ще й домашку не задала.
У-у-у… а у нас оцінки галімі!
Та й клас у вас зачуханий, а у нас отпадний ремонт.

 

Шановні науковці, що ж говорили сучасні діти?

Ми з вами у творчій лабораторії, то ж з’ясуємо значення слова –,,сленг”. Звернімося до словничків:

Сленг – (англійське slang)- жаргонні ненормативні слова або вирази, характерні для мовлення людей певних професій або соціальних прошарків.

Запишіть діалог літературною мовою і розіграйте кожний свою частину.

Отже, завданням нашої творчої лабораторії буде укладати словник літературних відповідників до слів-сленгів.

 

1 гр. зачуханий –  (занедбаний, брудний)

        прикольний –  (цікавий, веселий)

2 гр. галімий – (поганий, невдалий)

                халявний – (безкоштовний, дармовий)

        3 гр.  кльовий – (чудовий, гарний, красивий)

                 отпадний – (вражаючий, нестандартний)

Чи варто  культурній освіченій людині вживати такі прикметники у своєму мовленні?

 

Оцінюю у вигляді наукових відзнак.

 

   ІV. Ми знаємо, що прикметники надають мовленню виразності, образності, прикрашають нашу мову, тож спробуймо ввести прикметники в уривок поезії нашої чудової артемівської поетеси Світлани Решетової:

Світлана Решетова

Зоряна криниця

 

Мова ……………..- …..…….  криниця,

Із глибин …………. - …………. живиця.

Мова наша………… - …………  пісня,

Від її бентежжя в грудях серцю тісно.

 

Довідка: українська, зоряна,

                народних, цілюща,

                рідна, солов’їна

 

ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап.

А тепер давайте підсумуємо. Прикріпіть аркуш на той стовпчик, яким ви оволоділи найкраще. Я науковець, бо

 

Я можу

 пояснити матеріал товаришу;
 правильно вживати прикметники у мовленні;

     - пояснити різницю  між розрядами прикметників за значенням.

 

Слово вчителя: усі завдання ми виконали. Дякуємо Науму за науку.

Підведення підсумків, нагородження званнями: найбільше відзнак – академік наукового товариства «Юний мовознавець», професор наукового товариства, доктор наук товариства.

 

Щиро дякую вам за урок.

Щороку на свято пророка Наума учні приносили до школи горщик з кашею.  Це був природний вияв високої поваги до свого навчителя, йому складали величальні вірші, у яких щиро дякували за отримані знання. Тому домашнім завданням вам буде скласти вірш чи міні-твір про свого мудрого, розумного, доброго вчителя рідної мови.


Теги: Прикметник, Донченко Т.Л.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 529/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar