Головна » Українська мова

Прийменник. Узагальнення та систематизація знань

Мета: узагальнити знання учнів з теми «Прийменник»; перевірити рівень засвоєного матеріалу під час виконання контрольного тестування.

Завдання: узагальнити та систематизувати вивчене про прийменник;

розвивати вміння творчо підходити до виконання завдань;

виховувати любов до тварин. Тип уроку: узагальнення знань.

Перебіг уроку І. Організаційний момент.

Запис дати, теми уроку.
Налаштування учнів на роботу.

II.  Оголошення теми та мети уроку.

III.  Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда за епіграфом до уроку: «Ми у відповіді за тих, кого приручили»       (А. де Сент-Екзюпері).

IV. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за темою прийменник.
Завдання 1. Вхідний контроль. Вибрати правильну відповідь та
записати.   Обґрунтувати   вибір.   (Спочатку   учні   самостійно   виконують
завдання, а потім, обмінявшись зошитами, разом із вчителем перевіряють
роботу).

3. Завдання 2. Скласти по два речення до кожного слова, щоб в одному випадку запропоноване слово в реченні було прийменником, а в іншому прислівником чи іменником. Довкола, напередодні; круг, протягом.

Зразок. Довкола лісу для диких тварин були встановлені годівниці (довкола -прийменник).

Довкола пес Тімка побачив знайому місцевість (довкола - прислівник).

 

Протягом  року  ми  піклувалися  про  домашніх  улюбленців  (протягом  -

прийменник).

Протягом відчинилися двері, а бабуся подумала, що то знову бешкетує її

улюбленець - кіт Мишко (протягом - іменник).

V. Узагальнення та систематизація вивченого про прийменник.

Завдання 3. В текст уставити прийменники, визначити усно значення
прийменників.
Завдання 4. Згрупуйте подані прийменники в синонімічні ряди.
Задля, близько, всупереч, опріч, біля, межи, з, крім, понад, до, для, наперекір,
коло, між, із, побіля, кругом, промежи, заради, проміж, край, серед, зі, близ,
навкруг, поміж, окрім, круг.
Завдання 5. Дібрати до кожного прийменника антонім, із кожною
парою прийменників скласти словосполучення про тварин за малюнками
(додаються, кількість малюнків в залежності від кількості учнів у класі) 

Без-... (з) Від-... (до) Під-... (над) Зверху-... (знизу) Спереду-... (ззаду) Після-... (перед)

4.   Завдання   6.   Робота  в  парах.   До   ілюстрації  скласти  невеличке
оповідання  про  тварин  (5-10 речень),  використовуючи  антонімічні  пари
прийменників із вправи 5. (Малюнки додаються).

Завдання 7. Знайти в тексті дві помилки у вживанні прийменників.
(Учень читає виразно текст, інші слухають і намагаються знайти помилки у
вживанні прийменника).
Завдання  8.  Зробити повний  синтаксичний розбір речення  (для
розбору береться епіграф), а також морфологічний розбір прийменника.
Завдання 9. Контрольне тестування з теми «Прийменник».

VI. Підведення підсумків уроку.

 

VII. Інструктаж з домашнього завдання. Скласти невеличке оповідання про домашнього улюбленця, використовуючи прийменники.

 

Завдання 3. В текст уставити прийменники, визначити усно значення прийменників.

Ой коте ти чорний

Коти, кішечки й кошенята давно стали частиною нашого життя. Коти не просто нищителі гризунів, вони - улюблені домашні тваринки, які милують наш зір, покращують настрій, дряпають наші меблі й гойдаються... шторах. Словом, нічого особливого чи надзвичайного. Проте так було не завжди. Наприклад,... Давньому Єгипті, де найраніше почали приручати цих свавільних істот, кішку вважали священною твариною Бастет - богині веселощів і радості.... котами ретельно доглядали, а... смерті навіть бальзамували їх і ховали... особливих котячих кладовищах.

... повір'ям, кіт приносить... дім щастя й багатство. Вважали - кого люблять коти, тому щастить. Коли... обійсті ведуться коти, значить, ведеться й худоба.... Житомирщині навіть існує прикмета - якої масті кота зустріне господар... Чистий четвер, такої масті худобу йому слід тримати. Кажуть, що щастя приносить крадена кішка. Отже, треба добре пильнувати, щоб наше щастя не надумалося змінити власника... Недаремно домовика, який оберігає спокій і достаток родини, часто уявляли... образі кота, переважно чорного.

... цими віруваннями, очевидно, пов'язаний і звичай... переїзді... нове помешкання першим... дім пускати кота, оскільки вважалося, що саме... цю тварину перевтілюється домовик.

Наші предки вірили... існування магічного зв'язку між грозою і твариною чорного кольору. Вони вважали, що чорний кіт, собака й півень, що мирять між собою, оберігають господу... грози, злодіїв та нечистої сили. А от чорний кіт оберігає хату... удару блискавки.

Завдання 4. Згрупуйте подані прийменники в синонімічні ряди.

Задля, близько, всупереч, опріч, біля, межи, з, крім, понад, до, для, наперекір, коло, між, із, побіля, кругом, промежи, заради, проміж, край, серед, зі, близ, навкруг, поміж, окрім, круг.

 

Завдання 7. Знайти в тексті дві помилки у вживанні прийменників.

Доброго дня, шановний редакторе! Мене звуть Артем. Пишу вам з приводу того, що в місті Донецьк знищують вуличних тварин. Я проти цього. І мені є що сказати суспільству.

Життя людини насичене багатьма подіями. Кожен зі нас має родину, батьків, цікаве захоплення, але що найбільше робить наше життя яскравим, так це - друзі. Друг завжди прийде до допомоги, дасть слушну пораду, заспокоїть та звеселить під час труднощів... А якщо твій найкращий друг -тварина? Адже скільки в історії людства прикладів того, що саме тварини допомагали людям, врятовували їхнє життя, жертвували собою заради господаря. Пригадати хоча б японського собаку Хатіко, що кожного дня зустрічав свого господаря з роботи, а коли той одного дня не повернувся, віддано чекав протягом п'яти років, аж поки сам не вмер... Мене вразила ця історія. Тварини є дуже відданими друзями, але в той же час і найбеззахиснішими. А хто колись замислювався над тим, що відбувається в серці маленької істоти, коли на неї зриває зло її ІДЕАЛ, той, хто є найдорожчим у її житті? Ми не бачимо сліз тварин, але тварини також, як і люди плачуть. Я впевнений, що сльози тваринок є більш гіркі, ніж людські. Але минає кілька хвилин, і кішечка вже лащиться біля ніг свого друга. Це і є справжня дружба: прощати і не згадувати погане. А чи все так відбувається у взаєминах між друзями-людьми? Далеко не так. Як часто найвідданіші друзі через якусь дрібницю стають найзапеклішими ворогами на все життя. А все через невміння цінувати одне одного І через загрубілість душі. Можливо, Бог не дав тваринам змоги розмовляти, бо якщо б вони могли висловлювати свої думки, то людина б втратила свого останнього і найціннішого друга.

Тому я і звертаюся до мешканців міста із проханням не допомагати місцевій владі знищувати тварин. Через публікацію в газеті розраховую на вашу допомогу.


Теги: прийменник, Тихенко Н.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 94/24


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar