Головна » Українська мова

Правопис прислівників. Урок з української мови для 7 класу

Мета:  узагальнити і систематизувати відомості про написання    прислівників; удосконалювати вміння визначати відповідні орфограми та обґрунтовувати вибір написання відповідним правилам; формувати культуру мовлення учнів, вміння працювати самостійно; розвивати орфографічну зіркість, мовне чуття, творчі здібності; виховувати старанність у навчанні, пізнавальний інтерес до мови.

Тип уроку:  урок систематизації й узагальнення знань, умінь, навичок

Вид уроку:  урок – подорож.

Обладнання: таблиці, опорні схеми, роздавальний матеріал (індивідуальні картки, завдання з ключем, картки настрою)

                         

                                             Хід уроку

II. Організація класу ( позитивна установка на роботу).

 

1.   Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність,       наполегливість, творчість.

   Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу.

    А тепер обміняймося дарунками ( доторкніться долонькою до долоньки) і побажаємо одне одному натхненної праці.

   

Заповнення щоденника настрою.

 

Мотивація  навчальної діяльності школярів.

 

   Учитель: Людина ніколи не повинна зупинятися  ні в своєму навчанні, ні у творчості, ні в оволодінні новими методами і прийомами. Тому епіграфом до уроку пропоную обрати народну приказку:

                                 Учитися ніколи не пізно…

 

Поясніть чому вчить нас ця приказка?

Оголошення теми та мети уроку.

                   

                    Ознаку дії називає,

                    А також місце, час, причину

                    Цієї дії визначає,

                    І кожен цю частину знає.

                                   Сміється сонце як? Ласкаво,

                                   Мандрує небом величаво.

                                   А небо голубіє дивно,

                                    Пливуть хмарини тихо, мрійно…

                   

Отже, про яку частину мови ми продовжимо розмову?
Правильно про прислівник.
Запишіть тему сьогоднішнього уроку: « Правопис прислівників »

Учитель:  Цей урок ми проведемо як подорож, де нас чекатимуть різні перешкоди. А щоб їх подолати, необхідно знати вивчені правила.

      Кінцевий пункт нашої операції – Фортеця Прислівникової Орфографії.

    Перед  вами схема маршруту.

 

                                             [схема маршруту]

Цікава долина помилок.
Пороги подвоєння.
Кам’яна перешкода.
Орфографічні хащі.
Ворота творчості.

 

IV. Узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок.

Цікава долина помилок.

 

Учитель: На нашому шляху перша серйозна перешкода. Пройти її зможуть тільки ті учні, які зуміють відновити слова.

 

! I  ГРУПА  – Складає проект  опорної схеми: « И та І в кінці прислівників ».

              

                                             ЗАВДАННЯ 1.

 

Вставте пропущені букви.

   Трич…, поноч…, по - заяч…, до реч…, оддалік…, верх…, вдвіч…,

отутечк…, по – геройськ…, навесн…, вкуп…, трох…, щоноч…,

по – молодецьк….

 

У словах, які закінчуються на и, підкресліть третю від початку букву і прочитаєте закінчення вислову Франсуа Вольтера: « Коли закінчуєш хорошу книгу, здається, що прощаєшся…….» ( з другом ).

     

                 - Захист учнями I групи проекту опорної схеми.

 

2.  Пороги подвоєння.

 

Учитель: Перейти річку, де є пороги, можна тільки за допомогою друга.

 

! II ГРУПА – Складає проект опорної схеми: « Н і нн  у прислівниках ».

 

 а) Робота в парах.

 

                          ЗАВДАННЯ 2                    

 

Розподіліть слова у дві колонки( 1- н-; 2- нн-)

  Істи…о, фантастич…о, реаль…о, актив…о, воста…є, арши…о,

нещодав…о, нескінче…о, колектив…о, організова…о.

 

Підкресліть перші букви і ви прочитаєте ім’я автора повісті « Захар Беркут ».

 

Захист  учнями II групи проекту опорної схеми.

 

Кам’яна перешкода.

 

Учитель: Перед нами невідомий острів, владарюють тут красуні  не і ні. Дуже різний характер вони мають, тому створили для нас кам’яну перешкоду, яку нам необхідно подолати.

 

! III ГРУПА  -  Складає  проект опорної схеми: « Не і ні з прислівниками ».

  

Брейн –ринг  « Хто перший? »

1. Як написати прислівники у прислів’ї: « Вчитися ні/коли не/пізно »?

2. Закінчіть думку: « Якщо в реченні є протиставлення, виражене сполучником  а, то не з прислівниками пишеться …».

3. Назвіть слово, яке треба написати окремо, серед слів: ні/трохи, ні/як, ні/один, ні/де, ні/защо.

4. Назвіть слово, яке треба писати разом: не/здогадуватися, не/той, не/квапно, не/дивлячись.

5. Продовжте думку: « Якщо прислівник з не щось стверджує, пиши…, коли заперечує, - пиши…».

- Захист проекту опорної схеми учнями III групи.

Орфографічні хащі.

 

Учитель:  Пройти орфографічні хащі зможуть лише найуважніші, найталановитіші учні.

       

IV. ГРУПА – Складає проект опорної схеми: « Написання прислівників разом, окремо, через дефіс ».

 

Самоконтроль.
Учні самостійно виконують завдання на картках.
Вставте, де потрібно, дефіс у прислівники.

Без кінця, без сумніву, пліч о пліч, в обмін, по свійськи, в міру, вперед-таки, до запитання, казна коли, до лиця, до речі, на щастя, з краю в край, хтозна де, з усіх усюд, в основному, багато багато, в цілому, до побачення.

- У прислівниках, які пишуться через дефіс, підкресліть другу від початку букву і прочитаєте відгадку до загадки: « Ростом невеличке, ні звір, ні пташка, а землю риє, будинок будує »( лопата).

- Учні самостійно оцінюють свою роботу.

 

Захист  проекту опорної схеми учнями  IV групи.( Всі схеми вивішуються на дошці).

 

Ворота творчості.

Учитель: Щоб пройти ці ворота, ми розділимось на 2 групи. Так ми зможемо виконати відразу 2 завдання за 5 хвилин (стільки часу триватиме штурм фортеці).

 

1 група ( середній рівень) –скласти речення з прислівниками: по – зимовому, навкруги, поночі, де-не-де, рік у рік, тихо-тихо.

2 група ( достатній та високий рівень)  - написати твір –мініатюру

 « Зимовий вечір », вживаючи прислівники, записані вище.

 

Перевірка й аналіз роботи за групами.
Отже, першими подолали фортецю учні …. групи.

Фортеця Прислівникової Орфографії.

Горда королева зустрічає переможців і нагороджує їх. Нагадує, що забувати про її існування дуже небезпечно:

                           Я горда дама,

                             Королева Орфограма.

                              Через оцінки, щоб не ридати,

                                Вивчіть всі правила:

                                  Що й як писати!..

Рефлексія.

Правила написання и та і в кінці прислівників?
Н і НН у прислівниках?
НЕ та НІ з прислівниками?
Написання прислівників разом, окремо, через дефіс?

Підсумок уроку.

Заповнити щоденник настрою.

Домашнє завдання.

Повторити $25-31, вправа 306.


Теги: Пономаренко М.Г., прислівник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 928/168


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar