Головна » Українська мова

Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв

Мета:  поглибити знання учнів про особливості української графіки; пояснити співвідношення звуків і букв; формувати вміння користуватися алфавітом, відтворювати слова звукописом; розвивати вміння складати описи за картиною; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до мистецтва.

Обладнання:  підручник, алфавіт, орфографічний словник, репродукції картин.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                                             Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

     1. Перевірка домашнього завдання

     2. Бесіда за питаннями

        - Що таке звук?

        - За якими ознаками звуки поділяються на голосні та приголосні?

        - Для чого служать звуки мови?

        - За якими ознаками приголосні звуки поділяються на дзвінкі і глухі?

        - На які ще групи поділяються приголосні звуки?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Завдання: прочитати вірш, дібрати заголовок.

З однієї ми родини

Від Андрія до Ярини.

Як по одному, самі,

Ми буваємо німі,

Хоч і маєм різні назви

Й добре знаєте нас ви.

Певним станемо рядком -

Заговоримо ладком.

Що ми повинні вивчити сьогодні на уроці?

ІІІ. Формулювання учнями теми та мети уроку

Слово вчителя

 

   Слова абетка, азбука і алфавіт означають одне і те саме. Так називають також букви, розміщені в строгому порядку: А, Б, В, …

   Слово азбука – українське, алфавіт – грецьке, але вони утворені однаково. Їх склали із назв перших букв українського та грецького алфавітів: раніше А називали “аз”, Б – “буки”. Ці старі назви збереглися в слові азбука: “аз” + “буки” =”азбука”.

   В грецькій мові перша буква алфавіту називається “альфа”, а друга – “віта”, а букви, розміщені в певному порядку – алфавітом.

   У далекому 863 році брати з грецького міста Солунь Кирило і Мефодій прибули до Великоморавської держави. Їх запросив князь Ростислав і доручив організувати богослужіння слов’янською мовою. Для цього потрібні були церковні школи, книги і передусім – азбука. В результаті народилася кирилиця, яка була названа ім’ям молодшого брата Кирила, її творця.

IV. Опрацювання нового матеріалу

Колективна робота

Прослухайте казку “Пихата літера”, перекажіть її в особах

Пихата літера

   Жив на світі Мудрий Чоловік. Він придумав літери. Вирізав їх із березової кори й думає: “Ось піду завтра до людей, навчу їх читати й писати”.

  Минула ніч. Зібрався Мудрий Чоловік йти до людей. “Треба, - міркує, - розмістити літери так, щоб легко було вчитися читати.”  Розкладає: А, Б, В,…

Усі букви лежать спокійно, чекають своєї черги. Тільки одна Я не може стерпіти. Постійно лізе Мудрому Чоловікові в руки, нагадує про себе: “А я куди?”  Розгнівався Мудрий Чоловік і каже:

З тобою  буде немало біди. Сиди, будь ласка, і чекай своєї черги.

Та літері Я не терпиться. Вона знову лізе Мудрому Чоловікові в руки й каже:

А мене чому забуваєш?

Подумав Мудрий Чоловік і сказав:

Я буде на останньому місці.

( В. Сухомлинський)

Скажіть для чого необхідне знання алфавіту?
Що означає бути вихованим?

Робота за підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу с.126,
Вправи 230 (усно), 231 (письмово)

Творча робота

Записати за алфавітом назви картин видатних художників

Клод Моне “Водяні лілії”, Рембрандт ван Рейн “Нічний дозор”, Ян Вермеєр “Дівчина з перлинною сережкою”, Леонардо да Вінчі “Таємна вечеря”, Вінсент ван Гог “Зоряна ніч”, Рафаель “Сикстинська Мадонна”, Іван Айвазовський “Дев’ятий вал”, Леонардо да Вінчі “Мона Ліза”, Сергій Васильківський “Весна в Україні”, Катерина Білокур “Хата в Богданівці”.

Роздивіться репродукцію картини Катерини Білокур “Хата в Богданівці”, складіть на її основі усну розповідь.

Робота біля дошки і в зошитах

Завдання: передати слова у звуковому записі (фонетичною транскрипцією), розподіливши їх у три колонки:

Кількість звуків = кількість букв

Кількість букв  > кількість звуків

Кількість букв < кількість звуків

Радію, праця, рідня, дзюркіт, авіалінія, алюміній, дощ, жолудь, емальований, цятка, об’їзд, сім’я, розбуджений, електродзвоник, троє, ячмінь, льон, ідея, обсаджувати.

Проблемне запитання.

Як пояснити, що в українській мові 38 звуків, а в алфавіті 33 букви?

Букви я, ю, є безпосередньо після приголосного позначають м’якість приголосного і відповідно голосна а, у, е. В усіх інших випадках ці букви позначають два звуки: [йа], [йу], [йе].

Буква ї завжди позначає два звуки [йі].

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Виконання вправи з ключем.

Розставте прізвища в алфавітному порядку

Гамалія, Чубинський, Заньковецька, Ґжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець.

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте речення.

VI. Підбиття підсумків уроку

Опитування  “Закінчіть речення”.

“На цьому уроці я навчився…”

(Використовується інтерактивний метод “Мікрофон”).

VII. Домашнє завдання

Підручник, §21, вивчити алфавіт, вправа  231

 


Теги: алфавіт, Філоненко С.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 3115/234


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar