Головна » Українська мова

Повторення вивченого. Складнопідрядне речення. Урок з української мови для 9 класу

Мета: повторити відомості про складне речення, його види, типи складнопідрядних речень; закріпити вміння знаходити в тексті складні речення, посилювати пунктограми речення, впізнавати орфограми та обґрунтовувати правила їх написання; повторити правила вживання м’якого знака та апострофа, закріпити вміння правильно писати слова з м’яким знаком та апострофом; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань

Обладнання: таблиці, фотографії.

 

Хід уроку

 

І . Організаційний момент. 

ІІ. Нервово-корекційна хвилинка.

 

Сьогодні звичайний буденний день, та він одночасно й унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише враження залишаться – веселі чи сумні. Я думаю, що враження від сьогоднішнього уроку будуть лише приємні.

         Урок хочу розпочати словами поета, композитора, почесного громадянина нашого міста Олександра Пилиповича Каліщука:

                                                        На місці вбогих сіл волинських,

                                                        Де час дрімав поміж колось,

                                                        Копрами в небо, наче пісня,

                                                        Шахтарське місто піднялось.

         Більше п’яти десятиліть у мальовничому куточку Волині розбудовується наше місто – Нововолинськ. Сьогодні воно вже має свої надбання, звичаї і традиції, свою невеличку історію. Тож, я  пропоную вам, шановне товариство, умовно пройтися вулицями нашого міста, помилуватися його красою.

 

ІІ. Повідомлен­ня теми, цілей та завдань уроку.  

 

ІІІ. Актуалізація мотивації учіння учнів.   

Метод «Мікрофон»

- Які речення називаються складнопідрядними?

- Яке місце може займати підрядна частина стосовно головної?

- Які є засоби зв’язку між частинами складнопідрядного речення?

- Які є види складнопідрядного речення?

 

Спостереження над мовним матеріалом.

 

Прочитати текст, визначити тип і стиль мовлення, дібрати заголовок, який би виражав основну думку тексту.

Народження і становлення Нововолинська пов’язане з освоєнням Львівсько-Волинського вугільного басейну. На початку п’ятдесятих років минулого століття на заході Волинської області розпочалася розробка покладів кам’яного вугілля, які тягнуться вздовж українсько-польського кордону. На землях чотирьох сіл Низкиничі, Дорогиничі, Будятичі та Русовичі, що входили до складу сусіднього Іваничівського району, будувалося  майбутнє місто. У цьому куточку Волині завирувало життя. Там, де на злегка хвилястій рівнині, привільно гуляв нічим не стриманий вітер, розносячи по хутірському безгомінню полинову тугу, заревли мотори бульдозерів, безлюдне поле заполонилось трудовим перегуком шахтобудівників. Так починалася трудова біографія майбутнього шахтарського Нововолинська.

Виписати складнопідрядні речення.
Указати слова з орфограмами «м’який знак» та «апостроф».

 

ІV.Відтворення й узагальнення системи знань.

1. Практичний синтаксис.

 

Об’єднати прості речення у складнопідрядні. Записати речення.

 

Спочатку це було селище. Воно виросло у північній частині Львівсько-Волинського кам’яновугільного басейну.

Через п’ять десятиліть  Нововолинськ став мальовничим куточком Волині. Він живе й працює, розвивається та оновлюється, упевнено крокує в майбутнє.

 

Визначити головні і підрядні частини складнопідрядних речень.

Пояснити написання виділених слів.

 

2. Колективне опрацювання фотоілюстрацій.

 

Розглянути фотоілюстрації. (Додатки № 3,4)
Дібрати підписи, використовуючи слова з орфограмами «М’який знак», «Апостроф» .
Описати фотографії за допомогою поданих головних частин складнопідрядних речень. Підрядні дібрати з довідки.

 

Як тільки вийдеш на околицю міста, ….

Цей п’ятикупольний храм, …, вражає всіх своєю красою. 

         З трепетом, пошаною і любов’ю зупиняюсь перед пам’ятником Тарасу Шевченку,….

У міському Палаці культури панує чарівний світ  мистецтва, ….    

Довідка: що велично здіймається на пагорбі, де пісня і музика звучать впродовж багатьох років, то одразу побачиш Свято-Успенський Низькиницький чоловічий монастир, який стоїть у самісінькому центрі  міста.

 

Указати вид утворених складнопідрядних речень.
Зробити синтаксичний розбір другого речення.

 

Робота в міні-групах.

(І група)

Відновити текст, що втратив слова з апострофом та м’яким знаком.

 

Історична ...

         Дерево, яке вирване з рідного грунту, неодмінно........................., засохне. Людина, що вихована без історичної .........................., неодмінно переродиться в ......................., стане байдужим споживачем, безбатченком.

         Історична ....................... – це ........................................... родовід, хата, місто та його околиці.

         Знати і берегти цю духовну метрику – .......................... кожного громадянина.

Довідка: обов’язок, батьківський, пам’ять, бур’ян, пам’ять, зів’яне,  пам’яті.

Скласти схеми складнопідрядних речень.

(ІІ група)

Розставити пропущені розділові знаки у тексті.

Мій рідний куточок має світлу назву - Нововолинськ яка несе в собі надію на краще майбутнє. Хоча місто ще зовсім юне але вже є одним із найвагоміших міст на мапі Волині. Головна краса моєї маленької батьківщини – каштани які роблять Нововолинськ чимось схожим на невеличкий куточок Києва. Коли б не завітали ви до нашого міста завжди звернете увагу на каштани. Весною вони дивують своїм розкішним цвітом, улітку милують око оксамитовим, густо смарагдовим листом, восени вражають шаленим розмаїттям кольорів, узимку самотіють темними спокійними колонами і зачудовують журливим виглядом.

Виписати складнопідрядні речення, вказавши їх вид.

V. Підсумок уроку.

VІ. Повідомлення домашнього завдання.

Виконати вправу 216.


Теги: Кантор Т.В., складнопідрядне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 837/141


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar