Головна » Українська мова |
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про прикметник, як самостійну частину мови; закріпити навички правильно визначати морфологічні ознаки прикметників, їх синтаксичну роль; виховувати почуття поваги та пошани учнів до творчості Т.Г.Шевченка. Методи і прийоми: робота в групах, парах, дослідницька робота, самостійна робота творчого характеру, виразне читання поезій, текстів. Тип уроку: урок повторення, узагальнення й систематизації знань. Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, роздавальний матеріал для роботи в групах, «Кобзар», повість С. Васильченка «Широкий шлях».
Епіграф до уроку:
Зростає покоління молоде, Нові вогні горять на небокраї, Та в далеч з наймолодшими іде Пророк Зорі, що землю всю осяє. М.Рильський
Хід уроку
1. Організаційний момент
Вступне слово вчителя:
Доброго дня дорогі діти, присутні! Всі ви знаєте, що з приходом весни, в перші березневі дні ось уже багато років в Україні народ вшановує пам’ять Великого Пророка української нації, Славного Поета, Відомого Художника та Провідника кожного з нас – Тараса Шевченка. Відомо, що коли дають характеристику народові, то передовсім називають його найталановитіших, найкращих представників. Український народ, Україна – це Шевченко. У ньому – наша сила, наша істина, історія, буття, наші болі і мрії. Шевченко – вершина родового українського дерева. Коли б волею якоїсь надзвичайної сили наш народ постав би перед необхідністю з-поміж усіх книжок вибрати дві, то він узяв би Біблію та «Кобзар» - Євангеліє від Тараса. Без першої був би неповноцінний духовно, а без другої – немислимий як народ.
2. Оголошення теми, мети уроку
Слово вчителя:
Діти, на сьогоднішньому уроці ми з вами черговий раз повернемося до творчості Т.Г.Шевченка. А зробимо ми це для того, щоб повторити та узагальнити наші знання про прикметник, як самостійну частину мови і підготуватися до написання контрольної роботи. Я думаю, що поезії Шевченка, а також повість С. Васильченка «Широкий шлях», з якою ми познайомилися в п’ятому класі, допоможуть нам закріпити навички правильно визначати морфологічні ознаки прикметників, їх синтаксичну роль; розвивати творчі вміння правильно використовувати прикметники у мовленні.
3. Актуалізація опорних знань учнів
Перш, ніж перейти безпосередньо до основної частини нашого уроку, я пропоную пригадати деякі відомості про прикметник і дати відповіді на питання словами «так» чи «ні» Фронтальне опитування:
Прикметник – це службова частина мови? (Ні)
4. Основний зміст уроку
Виконання вправ і завдань
Отже, для того, щоб перейти до виконання вправ, ми протягом уроку будемо давати відповіді на ряд запитань. Тому, зараз пригадаймо - Яка частина мови називається прикметником? - Які граматичні ознаки прикметника ви знаєте? - Чим прикметник найчастіше виступає в реченні?
Робота з текстом Ми пригадали граматичні ознаки прикметника і на нас чекає завдання. З тексту, який є уривком повісті С. Васильченка «Широкий шлях», виписати прикметники, визначити їх рід, число, відмінок.
«…Невесела у Шевченка зимою та восени хата – стоїть край села, як примара, найгірша, мабуть, в усьому селі: кривобока, стара, стіни повигинались, солома на покрівлі потемніла, потрухла, мохом узялася, почорнів од диму вивід, од вітру порозлазилась, дірки світять голими латами. А прийде весна, зацвіте садок за хатою, рясна яблуня коло хати, промете Катря під вікнами півники та барвінок, і хата, як хата, - суму мов не було того… Сад темний, густий, бур’янами зарослий. За садом ховалось сонце. Після першого жаркого квітневого дня плинув теплий, тихий вечір. Над хатою зійшла вечірня зоря, заграла золотом в яблуневому цвіті, тихим, рожевим, у білій на стіні глині. Вперше по весні білоголова Шевченкова родина розташувалась вечеряти під яблунею надворі…»
(Учні зачитують відповіді)
Ну що ж, граматичні ознаки прикметника ви пригадали, а зараз дайте відповіді на питання: На які групи за значенням поділяються прикметники?
Робота в групах
Завдання для груп: 1 група: Завдання 1: Визначити у словосполученнях групу прикметників за значенням: Талановитий поет – Солом’яна стріха – Дніпр широкий – Тарасова книжка – Завдання 2: Утворити від поданих іменників прикметники: Старість, юність, цікавість, талант, розум, велич, молодість, обдарованість. З одним із прикметників скласти речення про Шевченка. 2 група: Завдання 1: Визначити у словосполученнях групу прикметників за значенням: Зоря вечірняя – Доля молода – Небо голубеє – Поетові вірші – Завдання 2: Утворити від поданих іменників прикметники: Солома, Україна, село, ніч, вечір, мова, дерево, глина. З одним із прикметників скласти речення про Шевченка.
3 група: Завдання 1: Визначити у словосполученнях групу прикметників за значенням: Блідий місяць – Садок вишневий – Стара ряднина – Шевченкова хата – Завдання 2:Утворити від поданих іменників прикметники: Тарас, Григорій, Микита, Йосип, Марина, Катруся, Ярина, Оксана. З одним із прикметників скласти речення про Шевченка.
( Учні зачитують відповіді)
І з цим завданням ви впорались чудово. Молодці! А зараз перевіримо що ви запам’ятали про ступені порівняння прикметників. - Яка група прикметників має ступені порівняння? - Скільки ступенів порівняння має прикметник? Назвіть їх. - Які форми мають ступені порівняння? - Як творяться ці форми у вищому і найвищому ступенях порівняння?
Кожна група отримує текст уривку з поезії Т.Г.Шевченка, з якого треба виписати виділені ( підкреслені) прикметники, утворити вищий і найвищий ступені їх порівняння.
1 група: Реве та стогне Дніпр широкий, Сердитий вітер завива, Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма. «Причинна»
2 група: Гори мої високії, Не так і високі, Як хороші, хорошії, Блакитні здалека. «Сон»
3 група: За сонцем хмаронька пливе, Червоні поли розстилає І сонце спатоньки зове У синє море: покриває Рожевою пеленою, Мов мати дитину… « За сонцем хмаронька пливе…» ( Учні зачитують відповіді)
Театральна хвилинка
Два учні - актори показують за допомогою міміки показують прочитані з листочків прикметники. Всі учні відгадують. Прикметники: сумний, плаксивий, розумний, веселий, усміхнений, вухатий, красивий, сонний, злий, носатий, язикатий, похмурий.
Я бачу, що і актори ви хороші. А зараз пригадайте: - Які є способи творення прикметників? - За допомогою чого творяться прикметники?
Кожна група отримує уривки з поезій Т.Шевченка, виписує виділені прикметники, визначає їх спосіб творення.
1група: Чорнобрива, кароока, Вилитая мати, Тільки смутна, невесела… «Княжна»
2 група: Орли, орли ви сизокрилі, Поки вам лихо не приснилось, Хоч невеличке, хоч на час! А там під лавою в шиночку Сховаєтесь у холодочку… «Дурні та гордії ми люди»
3 група: Глянь на мене, чорнобриву, Моя доле неправдива, Безталанна я! «Якби мені черевики…»
Ну і з цим завданням ви впорались. А тепер пригадайте Які є форми прикметників?
Дослідницька робота
Учні, отримавши випереджувальне завдання, зачитують знайдені в поезіях Шевченка різні форми прикметників (короткі, нестягнені). Для того, щоб виконати наступну вправу, пригадайте Коли не з прикметником пишеться окремо? Коли – разом?
Словниковий диктант
Нещасливий; безталанний; не багатий, а бідний; давноминулий; багатогранний; народно-визвольний; світло-зелений; довговічний; волелюбний; невідомий; не злий, а добрий; нецікавий; славнозвісний; літературно-краєзнавчий.
( Взаємоперевірка диктанту учнями, коментування слів)
Робота з підручником
Опрацювання схеми розбору прикметника як частини мови (ст. 183)
Самостійна робота
Зробити синтаксичний розбір речення, виписати прикметник, розібрати його як частину мови:
Сім’я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає.
Вечірня – прим., поч. ф. – вечірній, яка?, відносн., жін. р., одн., Н.в., повн., стягн., м’яка гр., означ.
Асоціативний ряд
Ну і на завершення я пропоную дібрати якомога більше прикметників до слова Шевченко: Шевченко – великий, талановитий, відомий, славнозвісний, мудрий, могутній, обізнаний, багатогранний, славний, обдарований та інші.
5. Підсумок уроку
Слово вчителя:
Сьогодні на уроці ви всі були активними і ми з вами змогли повторити відомості про прикметник, як самостійну частину мови, змогли підготуватися до написання контрольної роботи. А ще, діти, ми згадали творчість Великого Генія українського народу Т.Шевченка. Минають роки, а його слово живе, кличе нас на нові подвиги, кличе до єдності, віри і любові. І сьогодні, живучи у незалежній державі – Україні, ми з гордістю можемо сказати: В сім’ї українській і по всьому світу Ти живеш із нами, завжди серед нас. Ти дзвениш у пісні, в полум’янім слові, В ореолі слави, любий наш Тарас. Ми йдемо до тебе, Кобзарю, за твоєю мудрістю, яка сонцем правди і віри витає над Україною. І хочеться, щоб не збилися ми з путі, щоб могли чесно глянути Тобі у вічі і гордо сказати, що «у нас нема зерна неправди за собою».
6. Оцінювання учнів 7. Домашнє завдання: Підготуватися до написання контрольної роботи.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |