Поширені й непоширені звертання - Українська мова - Авторські уроки та презентації - Розробки навчальних матеріалів
Головна » Українська мова

Поширені й непоширені звертання

Мета: 

     Навчальна: удосконалити з учнями поняття про звертання, їх виражальні можливості, навчити розрізняти поширені і непоширені звертання; правильно розставляти розділові знаки, залежно від позиції розташування звертання в реченні; виробляти вміння виконувати синтаксичний розбір речень, ускладнених звертаннями;

  Розвивальна: розвивати вміння правильно інтонувати речення зі звертаннями та вміло застосовувати їх в різних стилях мовлення;

   Виховна: сприяти розумовому і фізично-здоровому розвиткові школярів, викликати бажання піклуватися про своє здоров'я, виховувати повагу до рідних, оточуючих, з якими спілкуються; прищеплювати культурно-естетичні смаки.

Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань. Урок творчого спілкування.

Обладнання:   аромалампа, мультимедія, технологічні, рефлексивні картки, картки-опори, кольорові картки з диференційованими  завданнями, жетони-смайлики.

Девіз уроку: «Скільки є в нас, любі дітки, для звертання ніжних слів!»

Епіграф уроку:  

 «Пригорнись до мене, слово,

      Коли щира ллється мова,

Відвернись від мене, слово,

   Коли думка, як полова.»

Х і д    у р о к у

І.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

З’ясування  емоційного стану школярів.

Вчитель. Доброго дня, діти! Вітаючись кожного дня, ми промовляємо: «Здрастуйте!», «Доброго здоров’я!». Таким чином ми бажаємо одне одному здоров’я.  Ще з давнини люди казали: «Де здоров’я, там і краса», а сучасний еталон краси – здорова людина, що вибирає здоровий спосіб життя. Емоційний стан людини також впливає на здоров’я, тому дуже важливо знати, що вона відчуває у тій чи іншій ситуації.

     За допомогою рефлексивних карток, спробуйте передати свій настрій протягом уроку.

(Вчитель інструктує учнів щодо роботи з рефлексивними картками. Див. додаток  № 1)

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

 Вчитель. Щоб міцне здоров’я мати,

                  Треба його не псувати,

                  Берегти серйозно дуже,

                  Знай про це і ти, мій друже!

Питання:

·         Якими словами завершено ці рядки?

·         З якою метою автор звертається до вас?

АРОМОТЕРАПІЯ.

Вчитель. Ви вже, мабуть, відчули, що повітря у вашому класі насичене ароматом лимону. Японські психологи рекомендують насичувати повітря у робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі лимона підвищують працездатність, зменшують сонливість, а також кількість помилок під час роботи.

     Бажаю вам успіхів на уроці!

Вчитель: А винагородою за активність, наполегливість, творчість на уроці  стануть різнокольорові жетони, які ви отримаєте в кінці уроку.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Вчитель.

o   Пригадайте, скільки відмінків має іменник?

o   Назвіть відмінки іменників.

o   В яких випадках вживається кличний відмінок у нашому мовленні?

o    Запишіть в зошити приклади іменників кличного відмінку однини, звертаючись до своїх рідних.(називають записані приклади)

o    Які закінчення мають звертання в кличному відмінку?

o    Якими іще словами-синонімами ви можете звернутись до мами, тата?

o    Як ви вважаєте, чи можна за допомогою слів-звертань виразити свої почуття до людини?

o    За допомогою яких суфіксів звертання набувають доброзичливого, пестливого значення?

Ø  Відеоролик «Прекрасні звертання» Надії  Красоткіни.

2. Гра «Ласкаві звертання».

Метод «М¢яч».

(Учитель кидає в руки учнів м¢яч і промовляє слово, учень утворює слова із суфіксом пестливості та ставить їх у кличному відмінку)

Тато, сестра,бабуся, доня, хлопець, мама, брат, дівчина.

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

(За допомогою мультимедійної установки).

Вчитель. Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, що встановлення контакту з людиною передусім залежить від того, як ми до неї звернемося.

Прочитайте, будь-ласка, звертання, які перед вами:

                                        Зінаїдо!

                                        Валерію!

                                        Евеліно!

                                        Ростиславе!

                                        Таїсіє!

                                        Андрію!

                                        Наталю!

                                        Назаре!

                                        Ярославо!

Пам’ятайте! Ніщо так не тішить  вухо  людини,   як  її  власне  ім’я!!!!!!!

- Якими частинами мови зазвичай виражаються звертання?

1. Метод « Розумовий штурм »

Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.

* Діти не повинні відповідати образою на образу.

* Школярі дотримуються правил дорожнього руху.

* Люди оберігають навколишнє середовище.

* Восьмикласники цікавляться новинами художньої літератури.

* Учні старанно готуються до уроків.

- Прочитайте епіграф  та девіз уроку, виділяючи звертання відповідною інтонацією. (на дошці)        

- Проведіть спостереження, які з наведених звертань ми віднесемо до непоширених, поширених?

2.  ЛІНГВІСТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ (робота в групах) 

І група: речення з непоширеними звертаннями;

-                      ІІ група: речення з поширеними звертаннями.

1. Мамо рідненька, прийми мої привітання.

2. Відроджуйся і роз­квітай, рідна мово.

3. Друже, розпочнімо гарну працю.

4. Будьте уваж­ними, сини мої, один до одного.

5. Сестро моя, давай заспіваємо.

6. Рідна мово моя, ти – як хвиля Дніпрова!

7. Не цурайтесь мови, люди, рідного джерельця.

 - Якими  розділовими знаками ми виділяємо звертання?

Відповідь. Якщо звертання не виділяється окличною інтонацією, ставимо коми.

3. ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ.

Вчитель: Ви втомилися. Тож я пропоную трішки відпочити.

Закрийте очі руками. Пригадайте найприємніші хвилини спілкування з рідними. Хтось нехай згадає, як разом із батьками відпочивав улітку. А у когось була найпрекрасніша у житті риболовля з дідусем. Хтось вирушав разом із бабусею у ліс, щоб назбирати восени грибів. А комусь подобається разом із тітонькою переглядати художні фільми. Чийсь братик чи сестричка радісно біжить зустрічати, коли ви повертаєтеся зі школи.

Нехай такі радісні хвилини спілкування з рідними бувають частіше. Учиться й ви дарувати близьким людям тепло своєї душі. Говоріть рідним та один одному більше приємних слів. Звертайтеся до людей з повагою. Тільки тоді ваше щастя й щастя ваших рідних буде примножуватися.

Відкрийте очі. Подаруйте посмішку один одному. Продовжуймо працювати!

РЕФЛЕКСІЯ.

Визначення емоційного настрою дітей  (робота з рефлексивними картками)

Вчитель.

·         Чи змінився ваш настрій на даний момент? Позначте в рефлексивних картках свій емоційний стан.

4.  Творче конструювання

Записати речення так, щоб воно відповідало поданим схемам.

* Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу.

ЗВ, ………….

………… ЗВ!.

........, ЗВ, ……….

…………, ЗВ.

5. «ЛІНГВІСТИЧНИЙ БАСКЕТБОЛ»

Вчитель. Здорова  дитина – це радість для батьків, а в майбутньому – повноцінний громадянин суспільства. Щоб бути здоровим, необхідно займатися спортом.

·         Які види спорту ви знаєте?

·         Пропоную спробувати себе в грі під назвою «Лінгвістичний баскетбол»

Методичний коментар. Вчитель задає питання, а учні пишуть в зошитах номер заданого питання, позначаючи відповіді «так» або «ні». Після виконання завдання, учні визначають кількість влучних попадань, за допомогою слайда №7…        

(Самоперевірка).

1.      Чи поширюються звертання? ( Так).

2.      Звертання виділяємо на письмі лапками? (Ні).

3.      Звертання називає того, до кого звертаються? (Так).

4.      Звертання може бути членом речення? (Ні).

5.      Найчастіше звертання може бути виражене займенником? ( Ні ).

6.      Звертання завжди стоїть на початку речення? ( Ні ).

7.      Звертання використовується в науковому стилі? ( Ні ).

8.      Усередині речення звертання виділяємо з обох боків комами? ( Так ).

9.      При звертанні може бути знак оклику? (Так).

10.  Чи може вживатися звертання в множині? (Так ).

11.  Основне значення звертання смислове? ( Так ).

12.  Слова  о, ой, теж належать до звертання? ( Ні ).

6. «СМІХОВА ТЕРАПІЯ».

Вчитель. Діти, якщо хочете бути здоровими, смійтеся частіше. Сміхова терапія допомагає зміцнити імунні функції організму.

Диктант -  завдання.

Із прослуханих текстів виписати звертання.  Визначити звертання за будовою, якою частиною мови вони виражені.

*            *              *

- Ало! Швидка? Моя дитина проковтнула авторучку!

- Зараз виїжджаємо.

- Лікарю, а що мені робити до вашого прибуття?

- Пишіть, жіночко, поки олівцем…

*            *              *

Догадлива дитина

-          Мамо! Чи Ви знаєте, яка в нас оказія була? У діжку з квасом миша впала.

-          Ох, Боже мій! Чи ж ти її витяг?

-          Еге! Буду я витягати! Щоб вона мене вкусила? Я піймав кота і вкинув у діжку, щоб він мишу з’їв!

*           *               *

По щирості

Батько дає своєму синові бублика та й каже:

-          На, Васильку, та поділися з Івасиком по щирості.

-          Як це по щирості? – питає Василько.

-          А так, синку, - каже батько, - як переломиш бублика, то й дай більшу частину Івасикові, а собі залиш меншу. Ото й зветься  - «по щирості дати».

-          Е- е – е! – каже Василько, - то дайте, тату, бублика Івасеві: нехай він ділить «по щирості».

 

Вчитель:

- В якому стилі вживаються подані звертання?

Відповідь. У розмовному стилі.

- Як називається така форма розмови?

Відповідь. Діалогом.

7. « ГРАМАТИЧНЕ ЩЕПЛЕННЯ» 5 хв.

Вчитель. Щоб бути здоровими, лікарі роблять щеплення, а щоб покращити свою грамотність, проведемо «граматичне щеплення».

(Диференційовані завдання).    (на  кольорових картках)

Середній рівень.

    Перепишіть прислів’я. Подані в дужках іменники поставте у формі кличного відмінка. Розставте розділові знаки.

       Зразок: ( Дитина) пам’ятай, що чистота і здоров’я – рідні сестри.

                     Дитино, пам’ятай, що чистота і здоров’я – рідні сестри.

1. Гроші ( син ) добувати легко, здоров’я – важко.

2. (Людина) здоров’я в твоїх руках.

3. (Мій друг) радій життю.

4. Хто (доня) ніхто не хворів, здоров’я не цінує.

5. Пам’ятай ( земляк ) хто здоровий, той і молодий.

6. Краще дихати свіжим повітрям ( тато), ніж пити ліки.

Достатній рівень.

   Введіть звертання з довідки у прислів’я. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть так, щоб звертання стояли в різних позиціях: на початку, в середині і в кінці речення.

1. В підметеній хаті добре спати.

2. Знай, хто в чистому одязі, тому і поваги більше.

3. Руки миють не після обіду.

4. Кожна рослина тягнеться до сонця.

5. Багато ходити – довго жити.

6. Без діла слабіє сила.

Довідка: сестра, хлопець, дитина, мама, бабуся, онучка.

Високий рівень.

Складіть і запишіть речення, щоб подані слова були в них:

- підметами;

- звертаннями.

Зразок: Сергій любить солодке,а це дуже шкодить здоров’ю.

             Сергію, вживай частіше фрукти.

Довідка: Петро, дівчина, люди, друг.

РЕФЛЕКСІЯ.

Вчитель. Чи змінився  ваш настрій на кінець уроку. Позначте у рефлексивних картках свої емоції.

ПАЛІТРА ВРАЖЕНЬ ВІД УРОКУ

ü  Мені найбільше сподобалося…

ü  Я навчився / навчилася… 

ü  Найбільше вразило…

ü  Цікаво було дізнатися… 

ü  Тепер я вмію…                                                                   

ü  Хочу подякувати…                                                  

V. ОЦІНЮВАННЯ

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1хв                


Теги: Звертання, Балан М.І.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 345/45


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar