Головна » Українська мова

План-конспект уроку української мови на тему "Складні речення та їх види"

Мета: повторити, закріпити, узагальнити знання учнів  про складні речення, їх групи, вдосконалювати вміння і навички визначати види складних речень, синтаксично їх розбирати, будувати схеми; сприяти вихованню шани та поваги до творчості Ліни Костенко; розвивати мислення, мовлення, пам’ять.

Обладнання: перфокартки, сигнальні картки, таблиці-схеми.

Тип уроку:урок-практикум.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Робота над матеріалом уроку.

   

Робота за перфокартками.
Робота за сигнальними картками.         

                 ( картка синього кольору —складносурядне речення ( ССР);

                   картка червоного кольору —складнопідрядне речення ( СПР);

                   картка зеленого кольору —безсполучникове складне речення( БСР )

 

          Ліна Костенко — яскрава зірка на небосхилі української поезії, яка утверджує благородство вищих мистецьких принципів ( СПР )

          Було підмічено, що її відрізняє високий рівень поетичного мислення (СПР)

          Уже перші книжки Л. Костенко засвідчили: на небосхилі української поезії спалахнув дужий талант ( БСР )

          Л. Костенко витворює свою поезію, мудру, красиву і просту, і ця простота близька і дорога кожному  ( ССР )

          Поезія Л. Костенко — це дотик до великої душі, котра чутливо відгукується на все  ( СПР )

          Поетеса надзвичайно вимоглива до себе, і вона всією творчістю виборює право називатися митцем  ( ССР )

         ( По ходу задаються запитання:

які види ССР чи СПР?
чим поєднується головне і підрядне речення?
чим ускладнене речення?
сполучник чи сполучне слово поєднує головне і підрядне речення? доведіть свою думку.

 

3. Програмований диктант

1—ССР

2—СПР

3—БСР

        

1. Життя іде і все без коректур,

     І час летить, не стишує галопу.

2.Страшні слова, коли вони мовчать,

   коли вони зненацька притаїлись,

   коли не знаєш, з чого їх почать,

   бо всі слова уже були чиїми

3. Поети — це біографи народу,  

    а в нього біографія тяжка.

4. Коли буду я навіть сивою, 

    І життя моє піде мрякою, 

    Я для тебе буду красивою,

    А для когось, може, й ніякою.

5. Поезія — рідна сестра моя,

    А правдонька — наша мати.

6. Не говори печальними очима те, 

    що бояться вимовить слова.

7. Усе іде, але не все минає 

   над берегами вічної ріки.

8. Ранесенько акації ще спали,

    росою ще не сплакались кущі.

Перевірка: 14141213

 

4.Повний синтаксичний розбір речення

 

               І знову тиша. Лиш блукають луни

 

               Крізь день, крізь мить, крізь душу, крізь віки.

 

               Усе іде, але не все минає

          

               Над берегами вічної ріки.

 

[      ],  але   [        ].

 

             Розповідне, складне, ССР з протиставними відношеннями:

                    1 речення — двоскладне, непоширене, повне, неускладнене;

                    2 речення — двоскладне, поширене, повне, неускладнене.

5. Побудувати схеми до речень.

              Читаючи поезію Л. Костенко, не можна не помітити  того драматизму, що наскрізь пронизує чи не кожний твір.

                       [    ],  (  що       ) —  СПР з підрядним означальним.

               Поезія —  це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі.

                      [      ], [      ] – БСР.

                    

                Лірична героїня віршів Ліни Костенко така ніжна, жіночна, і так їй хочеться любові крилатої, високої.

                    [         ] , і   [       ]  — ССР з єднальними відношеннями.

                    

               Ліна Костенко належить до того покоління , чиє дитинство вбите на війні.

 

            [        ]   ,  ( чиє     )  — СПР з підрядним означальним.

              

                 Коли в людини є народ,

                 Тоді вона уже людина.

                  

              ( Коли       ),   [        ]     — СПР з підрядним обставинним умови.

 

 

6. Виконання рівневого завдання.

 

       ІУ, ІІІ рівень  — скласти речення за схемами  (  по творчості Л. Костенко )

 

           [         ]    ,  (  хоч      ),   ( бо         ).                     [        ]  , ( як           ).

 

        (  Коли           ),  [        ]      .                      [      ]   , і    [     ]   ,      (             ).

 

      ІІ, І рівень — переписати речення, розставити розділові знаки, розібрати синтаксично.

 

            Страшні слова  коли вони мовчать

            Коли вони зненацька притаїлись

            Коли не знаєш з чого їх почать

            Бо всі слова уже були чиїмись.

 

ІУ. Підсумки уроку.

 

У. Домашнє завдання.

 

            Із поезій Ліни Костенко виписати 4 види складних речень —

             ССР, СПР, БСР, ССК; побудувати схеми, розібрати синтаксично.       


Теги: Горобець Т.Б., Складне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 343/25


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar