Головна » Українська мова

Письмовий твір-опис предмета в науковому й художньому стилях

Мета: Удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння опису предмета; творчі вміння аналізувати тексти-описи; розуміти істотну відмінність наукового і художнього описів предметів; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння пятикласників будувати тексти-описи; викладати матеріал логічно й послідовно, використовуючи мовні засоби відповідно до комунікативного завдання, додержуючись єдності стилю мовлення.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Хід уроку.

  I) Організаційний момент.

 

Розминка “Хто більше?”

       Дітям пропонується поділитися на 2 варіанти. За 1-2 хвилини необхідно  

  записати якнайбільше слів-назв предметів, які є в приміщенні, додавши   

  художнє означення.

 

  II) Мотивація навчальної діяльності.

   “Вживання”

   Учням пропонується вжитися у певний образ:

      ”Я — дерево”, “Я — квітка”,

      “Я — річка”, “Я —сонце”.

     Відповісти на запитання:

     —Яким я бачу світ?

     —Що я хотів би сказати людям?

 

  III) Актуалізація навчальної діяльності.

      1.Перевірка домашнього завдання.

          Авторське крісло.

     

      Після дощику в низині

      Є грибів багато.

      З татком ми взяли корзину

      Їх пішли збирати.

 

                                     Ось опеньки, сироїжки,

                                     Боровик пузатий,

                                     На тонкій високій ніжці

                                     Мухомор цибатий.  ( Кучерук Ганна)

 

          У багряному намисті

          Наче клен в осіннім листі,

          Ходить півник на горбочку

          І кричить: “Ку-ку-рі-ку!”  (Найчук Владислав)

 

     Тільки осінь-чарівниця

     Помандрує по садах,

     Їжачок наш не ліниться—

     Щось несе на колючках.  (Глодний Олександр)

 

   2.Літературна хвилинка.

       —Де ще ви зустрічали описи, крім загадок і віршів?

       —Як називається опис у літературі?

       Коментар учителя.

       Пейзаж — опис природи.

       Портрет — опис зовнішності.

       Інтер’єр — опис приміщення.

       (Можна зачитати опис Миколки; опис світлиці вчителя з оповідання    

       А.Тесленка “Школяр”).

 

  IV) Вивчення нового матеріалу.

  1.Гра “Словникова мозаїка”.

  Дібрати ознаки до предметів чи явищ.

                                             На дошці

 

    Дощ                                                             Сильний, дрібний, теплий, літній…

     

         Пелюстки                                      Ніжні, тонкі, прозорі, круглі, довгасті,

                                                                   загострені, сині...

 

     Хмарки                                               Пухнасті, великі, маленькі, біленькі, біло-

                                                                   пері…

 

    Повітря                                               Прозоре, чисте, морозне, свіже…

 

  2.Робота з текстом.

Неподалік від мого будинку є великий парк, який починається каштановою алеєю. Особливо неповторна вона навесні та ранньої осені.

Навесні на каштанах швидко з’являється велике листя, яке дивними візерунками тягнеться до сонця. Дерева такі розлогі, густі, що під ними легко сховатися від дощу. Коли каштани заквітають, здається, що їхні квітки уставлені білими різьбленими свічками. Увечері вони ніби світяться. Але це  їхнє суцвіття: невеличкі піраміди утворюють білі з рожевою серцевинкою квіти, з яких і з′являються потім плоди — каштани.

Вони достигають восени, звисаючи ґронами наїжачених кульок. Раз у раз чуєш, як один або кілька їхніх кожушків розпукуються, і круглясті   каштанчики падають на алею. Я люблю знаходити нерозкриті кожушки й   виймати звідти каштани. Звабливо ж побачити новий плід, який до тебе ще  ніхто не бачив!

Він темно-коричневий зі світлими рисочками, лакований з шершавою   плямочкою на боці. Саме з неї пробиватиметься паросток нового прекрасного деревця — каштана.

 

     Стратегія «Прес-конференція.»

  —Яка тема тексту? (опис каштана).

  —Яка ідея тексту? (захоплення чудовим деревцем).

  —Стиль мовлення (художній).

  —Тип мовлення (розповідь з елементами опису).

  —Що описується детальніше? (плоди каштана).

  —Які художні (мовні) засоби використовує автор? (епітети, порівняння).

 

  3.Заповнити таблицю.

Побудова опису

Мовні засоби

Загальне уявлення про предмет

Неповторна каштанова алея

Опис частин, окремі ознаки

[*]     Дерева (розлогі, густі)

[*]     гілки (мов свічки)

[*]     суцвіття (невеличкі піраміди)

[*]     новий плід (темно-коричневий зі світлими рисочками, лакований, шершава плямочка)

Висновки

З плода з′являється паросток нового деревця.

           Коментар:

 

             Відомим в описі є назва предмета або його частин.

             Новим є ознаки.

 

     В описі передаються тільки ті ознаки, які сприймаються органами чуття   

  людини,— зором, слухом, дотиком.

 

  V) Узагальнення вивченого матеріалу.

  1.Групова форма роботи.

   Описати предмет у науковому й художньому стилях.

  

   Наприклад:

  1.Глобус — рухома модель земної кулі на підставці, яка відображає в   

  певному масштабі земну поверхню.

  2.Кругла куля непроста,

  Голуба, велика:

  Без будинків там міста,

  Без води там ріки;

  Без людей і без землі

  І шляхи, і гори,

  І моря і взагалі

  всі земні простори.

  Що це таке?     (Глобус)

Творча мить!

  2.Учні працюють групами, кожна з яких описує предмет (портфель, дошку,   

  сніжинку, краплинку, квіточку, деревце).

 

  VI) Підсумок.

   Бліцтурнір.

   За хвилину написати якнайбільше синонімів до слова

хурделиця —   1варіант, ліс — 2варіант.

  Хурделиця — метелиця, хуга, заметіль, віхола, завія, завірюха, хуртовина.

 

                    Є у ній хурделиця, віхола, завія,

                    Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.        

                                                                     (О.Підсуха)

Ліс — лісок, лісочок, пуща, гай, діброва, бір, перелісок, чорноліс, байрак.

                                              Є в ній ліс-лісок-лісочок,

                                              пуща, гай, діброва,

                                              бір, перелісок, чорноліс.

                                              Є іще й байрак.

                      (О.Підсуха)

              VII) Домашнє завдання.

Скласти загадки-описи або поетичні рядки. Виписати 2 описи з художньої літератури.


Теги: Гунько Л.П., твір
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 2914/167


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar