Головна » Українська мова

Особливості побудови опису пам’ятки історії та культури. Усний твір-опис пам’ятки історії та культури

Мета: поглибити знання учнів про сім чудес України, розглянути особливості побудови твору-опису пам’ятки історії та культури  і створити усний твір-опис садиби І.П.Котляревського в Полтаві; розвивати естетичні смаки учнів, уяву, пам'ять, спостережливість, образне мислення,  поповнити словниковий запас учнів;  виховувати патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину.

Тип уроку: урок-екскурсія.

 Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, робота в групах, метод «сніжна куля», гра «Так чи ні», «Незакінчене речення», робота зі словником.

 

                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми  та мети уроку

 Слово вчителя

Я запитую в себе, питаю у вас, у людей,

Я запитую в книжок, роззираюсь на кожній сторінці:

Де той рік, де той місяць, той проклятий тиждень і день,

Коли ми, українці, забули, що ми – українці?

І що є в нас душа, повна власних  чеснот і щедрот,

І що є у нас думка, яка ще од Байди нам в’ється,

І що ми на Вкраїні  таки український народ,

А не просто населення, як це у звітах дається.

І що хміль наш – у пісні, а не у барилах вина,

І що щедрість – в серцях, а не лиш у крамничних вітринах.

І що є у нас мова, і що українська вона,

Без якої наш край – територія, а не Вкраїна.

Я до себе кажу і до кожного з вас: - Говори!

Говорімо усі, хоч ми й добре навчились мовчати!

Запитаймо у себе: відколи, з якої пори

Почали українці себе у собі забувати?

 

Ці поетичні рядки спрямовані саме до вас – молодих людей ХХ століття. Ви живете в шаленому морі інформації, високих технологій, кожну хвилину вільного часу проводите в мережі Інтернет. А як часто замислювалися над тим, хто ви насправді, чиїх батьків діти? Відповідь як завжди одна: «Не вистачає часу». Тож спробуємо сьогодні тут і зараз знайти ті дорогоцінні хвилини  й зануритись у світ духовності нашого народу, світ культури й високої моралі, що і роблять нас українцями.

  Велика трагедія народу, коли він вмирає від голоду, засух, злиднів, економічної кризи. У стократ більша трагедія народу, коли його душа не збагнула великих історичних надбань культури. Як ви думаєте?

  Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося із деякими архітектурними пам’ятками. України та Полтавщини. Визначимо, що повинні знати, уміти  й цінувати.

 

  Знати:

·         Визначні пам’ятки української архітектури;

·         Ознайомитися з розмаїттям природного ландшафту, історією самобутніх пам’яток

·         , України та Полтавщини.

 

Уміти:

·         Працювати у складі групи;

·         Створити опис пам’ятки архітектури.

Цінувати:

·         Архітектурні скарби нашої Батьківщини,  її славне минуле.

Словникова робота

Ø  Що ж таке пам’ятник, пам’ятка й архітектура? Знайдіть значення цих слів за словником.

 

ІІІ. Основна частина уроку. Вивчення нового матеріалу.

 

Бесіда

Ø  Чи любите ви подорожувати?

Ø  У яких місцях довелося побувати?

Ø  Яке враження маєте від поїздок?

Ø  Що запам’яталося найбільше?

Зараз я запрошую вас у мандрівку  по видатних місцях нашої країни. А знайомити нас із пам’ятками історії та культури будуть екскурсоводи.

 

Учениця.  На гостини запрошує вас Україна,

                   На людей та ідеї багата країна,

                    Калиново-пшенична, у світі єдина.

                    Український народ, мов дружна родина.

                    Спробуємо вам, шановні , показати

                    Чудеса, які вдалося нам відшукати.

                     І, керуючись числом магічним сім,

                     Їх презентуємо усі.

(Розповіді та презентації учнів про визначні місця Україні)

 

Учень.  Розповідь про Хортицю.

У список найвідоміших місць потрапив острів Хортиця – унікальний геологічний, природний та історичний пам’ятник. Хортиця є найбільшим островом на Дніпрі, унікальність якого в рідкісному поєднанні на одній території різноманітних комплексів – цілинних степів, байрачних та плавневих лісів, наскельної рослинності,  рідкісних та зникаючих видів рослин, пам’яток геології. Серед  головних його принад – давнє святилище, якому більше чотирьох тисяч років і яке згадував у своїх нотатках візантійський імператор Костянтин Багрянородний. Воно дуже нагадує англійський Стоунхендж. Головним же надбанням острова є славне історичне минуле – розташування козацької Запорозької Січі.

 Учитель.  Повноважним і надзвичайним послом у вічність український народ обрав козацтво. І воно з честю виконало цю роль. Неспростовним свідченням цього є сьогоденна незалежна Україна, з відродженим козацьким військом.

  А зараз ми продовжуємо подорожувати нашою країною, що багата на різні дива. Перед нами Софія Київська – центр християнської культури.

  Учениця.  Розповідь про Софію Київську.

  Собор Святої Софії розташований у самому центрі Києва. Дивне відчуття охоплює кожного, хто переступає поріг Софії Київської. Десь поза стінами залишається гомінливе сьогодення, віки розступаються, і постає далеке минуле… збудований константинопольськими майстрами в ХІ ст., він зберіг для нащадків давні фрески та мозаїки, які не зникли під столітніми шарами фарби, які наносили на витвір стародавніх майстрів наступники. Тут знаходяться могили великих князів Ярослава Мудрого та Володимира Мономаха. Упродовж сторіч Софія Київська була головною святинею Русі-України – «митрополією руською». Собор, як головний храм держави, відіграв роль духовного, політичного та культурного центру.

 Робота зі словником. Пояснити значення слів мозаїки, фрески, смальта.

Учитель. Київ славиться не тільки Софійським собором. Образ нашої столиці невіддільний від ще одного монументального історичного комплексу – Києво-Печерської лаври. Про історію цієї пам’ятки ми зможемо дізнатися з вуст великого Кобзаря, який, перебуваючи в Лаврі у 1846 році, зробив замальовки з неї. Ви маєте можливість поспілкуватися з Тарасом Григоровичем і поставити йому запитання.

Учень. Скажіть, будь ласка, Тарасе Григоровичу, що Ви знаєте про заснування Києво-Печерського монастиря?

 Шевченко. Києво-Печерський монастир належить до 1051року і збігається з часом становлення християнства на Русі. Келії та церква були влаштовані в печерах високого придніпровського пагорба. Згодом син Ярослава Мудрого, Ізяслав, подарував монастирю надпечерний пагорб і тут було споруджено дерев’яну церкву, келії та інші будівлі. Пізніше Святослав прирізав велику ділянку землі на високому плато поблизу заміської князівської резиденції в селі Берестове, де і було закладено  в 1073- 1078рр. перший кам’яний храм – Успенський собор.

Учень. А які ще церкви споруджено на території монастиря?

Шевченко. На верхній території монастиря на початку ХІІІ ст.. було споруджено Іоано-Предтеченську церкву, Троїцьку надбрамну церкву, трапезну палату та фортечні мури з вежами.

Учень. Тарасе Григоровичу, а що собою являє Успенський собор?

Шевченко. Він являє собою типовий взірець давньоруського шестистопного хрестово-купольного храму. Шість хрестоподібних стовпів несли склепіння і ділили храм на три частини, які закінчувалися  на сході вівтарними гранованими апсидами, а на заході – притвором, над яким розташовувалися хори. Урочисто й пишно було вирішено інтер’єр храму. Стіни були розписані фресками та прикрашені мозаїкою. Підлогу викладено шиферними плитами, інкрустованими золотою смальтою. Вівтар відділявся мармуровою огорожею.

Учень. А який матеріал використовували для побудови церкви?

Шевченко. Стіни було складено з тонкої цегли – плінфи та каменю-валуну – способом мішаної кладки. Кладка велася на розчині, який називався цементівкою . облицювання стін виконувалося змішаною кладкою, при цьому кожен другий ряд плінфи ледь заглиблювався в товщу стіни, а виїмка заповнювалася цементівкою і ретельно затиралася. Чергування рядків оранжевої плінфи та трішечки рожевої цементівки створювали гру мальовничих смуг.

Учень. Скажіть, будь ласка, а хто брав участь у розписі храму?

 Шевченко. Літопис свідчить, що в розпису храму брав участь давньоруський художник Аліпій.

Учитель. Дякуємо, Тарасе Григоровичу, за цікаву розповідь. Визначте слова, які були для вас незрозумілими і новими.

Словникова робота: монументальний, лавра, апсида, купол, інтер’єр, вівтар.

Учень.  Розповідь про Херсонес Таврійський.

  Ще одне диво – це Херсонес таврійський, давньогрецьке місто в південно-західній частині Криму. Тут панує царство античної культури: залишки давніх вулиць, будинків, храмів. Саме в Херсонесі зберігся єдиний на українських землях античний театр. Яскрава морська блакить, білі колони, загадкові обриси стародавніх помешкань – створюють дивне відчуття подорожі в часі та просторі. Це місто-держава мало довге життя – майже дві тисячі років – і його історії є частиною історії Давньої Греції, Риму, Візантії, Київської Русі. Тут знаходиться відновлений собор святого Володимира, адже саме в Херсонесі, згідно з літописними даними, відбулося велике таїнство – хрещення Київського князя Володимира, який потім поширив християнство на всю Київську Русь.

Словникова робота: антична культура.

Учень. Розповідь про дендропарк «Софіївка».

Знаменитий двохсотлітній дендропарк «Софіївка» знаходиться в місті Умань Черкаської області. Заснований парк у 1796 році польським магнатом Станіславом Потоцьким на честь дружини – красуні-гречанки Софії, і був подарований їй у день її янгола в травні 1802 року. Своєю красою він може зрівнятися з палацовим парком у Версалі або парком Сан-Сусі в Потсдамі. Усіх, хто потрапляє в Софіївку, вражає гармонія рослинного світу з архітектурними творіннями.

Словникова робота: дендропарк.

Учень. Розповідь про Кам’янець-Подільський.

Заповідник «Кам’янець», розташований у місті Кам’янець-Подільському. Гордість заповідника – фортеця ХІУст., збудована на крутому березі річки Смотрич. Давні стіни фортеці зберігають пам'ять про славну минувшину України, бойовий дух українських воїнів-козаків, їх сміливі подвиги.

Учень. Розповідь про Хотинську фортецю.

Хотин розташований на важливих транспортних магістралях, завжди привертав увагу завойовників. З метою захисту від них князь Володимир Великий збудував на його місці дерев’яну фортецю, що стала однією з частин давньої системи прикордонних фортець. У різні часи Хотин належав туркам, молдавським та польським правителям. У двадцятому столітті давня фортеця, вже кам’яна, стала улюбленим місцем зйомок для українських, російських та зарубіжних режисерів. У Хотинській фортеці проводилися зйомки багатьох популярних  художніх фільмів: «Гадюка», «Захар Беркут», «Балада про доблесного лицаря Айвенго», «Чорна стріла», «Стара фортеця», «Стріли Робін Гуда». Серед недавніх – екранізація кіностудією імені Олександра Довженка твору українського письменника Юрія Мушкетика «Яса». А відомий вітчизняний фільм «Три мушкетери» знімався аж ніяк не і Франції, а в українському Хотині.

 Учитель.  У реченнях опису пам’ятки «відомим» є назва предмета чи його частина, «новим» - ознаки предмета чи його частини. Опис пам’ятки треба складати за таким планом:

 І. Вступ.  Розповідь про пам’ятку (хто, коли і де створив, з якою метою, стислий переказ  змісту легенди, пов’язаної з пам’яткою тощо).

 ІІ. Виклад.  Опис пам’ятки.

1.

2.

3.

 ІІІ. Кінцівка. Роздуми щодо пам’ятки – про  її роль в історії, обґрунтування необхідності берегти її.

  Робота з текстом.

 Прочитайте текст. Лексичне значення виділених слів з’ясуйте за словником. Визначте тему та головну думку тексту.

                                                          Оранта

 Архітектура Софії Київської зачаровує. Внутрішнє оздоблення Софійського храму так само нікого не може залишити байдужим. Зачаровують фрески, мозаїки, різьблені шиферні плити, мармурова усипальниця Ярослава Мудрого.

  Мозаїки Софії Київської є перлиною світового мистецтва. З’ясовано, що над ними працювала артіль із восьми художників. 640 квадратних метрів стін майстри заповнили упродовж трьох років.

  Центральний образ собору – Марія-Оранта. Ця велика мозаїка виконана особливо майстерно.

  Чому образ Оранти винесено  у храмі на чільне місце? Річ у тім, що Богородицю вважали захисницею Києва, як тоді казали, «непорушною стіною», крізь яку не могли перелетіти жодна ворожа стріла, жоден спис.

 Діва Марія зображена на округлій  увігнутій стіні. Все тло навколо неї викладено золотою смальтою. Від цього постать Богородиці огорнута м’яким золотистим сяйвом.

  Обличчя Оранти серйозне. Навіть суворе. Сині, блакитні, золотисті барви її вбрання надають постаті  урочистості. Обличчя здається рожевуватим. Самих рожевих кубиків смальти на щоках, вустах та підборідді Богоматері не так багато. Але тоненька рожева смужка, якою обведено її уста, ніс, підборіддя й повіки, немов накладає на сусідні кольори рожевий відтінок. Обличчя Божої матері від цього оживає, стає виразнішим.

  Мозаїчне зображення Оранти в Софії Київській – найбільше за розміром у християнському світі. Висота постаті – 5,5 метра. Якби мозаїку можна було «розігнути» й перевести на рівну площину, постать важко було б назвати ідеально пропорційною. Але ж над зображенням працювали найвміліші майстри! Вони врахували, що зображення на увігнутій площині здаватиметься меншим, ніж є насправді. Тому мозаїчний портрет сприймаємо як образ істоти, гармонійної і внутрішньо, і зовні.

  Не втративши за дев’ять з половиною століть своєї краси, мозаїки Софії Київської є зразком високої сили мистецтва.

 

  Завдання до тексту.

1.      Визначте стиль тексту. Свою думку доведіть.

2.      Який тип мовлення покладено в основу тексту? Які типи мовлення допоміжні?

3.      Відшукайте в тексті опис пам’ятки історії та культури. Прочитайте його.

 

Слово вчителя. За цей час ми змогли з вами відвідати Крим, Київ, Умань, Запоріжжя та інші міста, подивилися на дивовижні споруди, створені талановитими руками наших предків. А які ж пам’ятки історії та культури є на Полтавщині? (учні називають пам’ятки історії та культури ).

 

 Гра «Відгадай»

    На мультимедійній дошці показую споруди, пам’ятники Полтави, а діти повинні відгадати їх.

 

-          А зараз спробуємо з вами створити усний твір-опис пам’ятки культури – садиби І.П.Котляревського. усі там були на екскурсії. То ж до справи.

 

Робота в групах - метод «Сніжна куля»

1 група складає вступ.

2 група складає опис.

3 група складає кінцівку.

 Прослуховування груп.

 

Гра  «Так чи ні»

1.      На території Хортиці нараховується 63 пам’ятки. (Так)

2.      У центрі Хортиці є майдан, посередині якого розміщені криниця та стовп.(НІ)

3.      У мозаїці Софійського собору – 18 основних кольорів, 143 відтінки, 25 золотих та срібних відтінків. (Так)

4.      Підлогу Успенського собору, що є складовою комплексу Києво-Печерської лаври, викладено шиферними плитами, інкрустовано кольоровою смальтою.(Так)

5.      Граф Потоцький створив дендропарк для своєї сестри Софії.(Ні)

6.      «Херсонес» зазвичай перекладають з грецької як «півострів». (Так)

7.      Візитною карткою Кам’янця -Подільського є стара фортеця. (Так)

8.       Пам’ятка – залишок минулого, що є об’єктом вивчення історії. (Так)

9.      Лавра - назва церков. (Ні)

 

  Метод «Незакінчене речення»

-          На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було…

-          Ця інформація дозволила нам зробити висновок, що…

-          Я успішно засвоїв новий матеріал і вмію…

 

Підсумок

 Закінчити наш урок я б хотіла словами М.Горького: «Людина – диво, єдине диво на землі, а всі інші чудеса земні – результат творчості її волі, розуму, уяви».

Творчості, нових досягнень, успіхів вам!


Теги: твір, Пильгук І.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 928/29


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar