Особливості побудови художнього та наукового описів. Усний твір-опис квітки в художньому стилі - Українська мова - Авторські уроки та презентації - Розробки навчальних матеріалів
Головна » Українська мова

Особливості побудови художнього та наукового описів. Усний твір-опис квітки в художньому стилі

   Мета: розкрити особливості побудови опису в науковому та художньому стилях; поглибити знання учнів про науковий та художній стилі; вчити учнів доводити власні думки, будувати висловлювання в художньому стилі; розвивати логічне мислення, уяву, мовлення; виховувати почуття прекрасного, любов до природи.

 

                                          Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

1.     Вступне слово вчителя ( супроводжується презентацією про квіти).

 

 Прошу зібрати всю свою енергію, думки, щоб провести урок мислення, урок розвитку наших почуттів і підготуватися до складання твору-опису осінньої квітки.

 Велика та чарівна наша земля. Ми любимо її неозорі степи та поля, високі гори, задумливі ліси, тихі береги річок та озер. І куди б не пішли: чи то у ліс, чи на луки, чи в поле – скрізь нас привітно зустрічають усмішки рідної землі – чарівні квіти. Їх стільки на землі, скільки зірок на небі.

 Квіти – це одне з найпрекрасніших творінь природи. Нехай вони супроводжують нас сьогодні й милують своєю красою та ніжністю.

 Людьми створено багато символів, але квіти – найприємніший, найчарівніший з них. Найзаповітніше, довірене лише мріям, те, що живе в душі, люди пов’язують  із квітами.

      Слів на описи не трачу, словом не передаси

      Їх земної, безсловесної, дивовижної краси.

      Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки,

      Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.

                                                                  В. Симоненко

Квіти ваблять наші очі дивовижною красою, зігрівають наші серця своєю надзвичайною ніжністю.

 Давайте сьогодні на уроці поговоримо з квітами.

 

 ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

 

-А щоб розмова була правильною, змістовною нам потрібно визначити завдання уроку (запис на мультимедійній дошці):

·        Що таке опис як тип мовлення;

·        Які є види описів, їх ознаки;

·        Скласти усний твір-опис квітки в художньому стилі.

 

ІУ. Мотивація навчальної діяльності

 Вправи  та завдання на вироблення необхідних умінь та навичок.

1.     Бліц-опитування

-         Які мовні стилі ви знаєте?

-         Які типи мовлення вивчали?

-         Описувати щось – це…( означає передати словами відомості про щось, розповісти про основні ознаки предмета).

-         У яких стилях мовлення використовується опис?

-         Отже, зупинимося на науковому та художньому стилях.

 

2.     Робота в групах ( метод «Мікрофон»)

І група

Науковий опис – це…

А) точне визначення предмета;

Б) логічне, послідовне висловлювання;

В) конкретна характеристика предмета, явища;

Г) відсутність образних виразів.

 

ІІ група

Художній опис – це…

А) образно-емоційне висловлювання;

Б) може бути і реальне, і фантастичне;

В) слова, які використовуються в розмовному стилі;

Г) слова, які використовуються в художній літературі.

 

Експертна група

1)    Мета наукового опису - …( забезпечити точність інформації про предмет).

2)    Мета художнього опису - …( створити образ предмета).

3)    Основна відмінність - …( відсутність образних слів у науковому стилі і їх наявність у художньому).

 

V. Основний зміст уроку 

 

3.     Робота з текстом

А зараз перевіримо, як ви зрозуміли особливості наукового та художнього описів. Перед вами (спроектовано на мультимедійній дошці) зразки двох текстів.

 І група – працює з першим текстом;

ІІ група – з другим;

Експертна група працює з двома текстами.

 

Текст 1

                                                   Айстра

Айстра – трав’яниста рослина з родини Айстрові. Має розгалужені стебла, прямостоячі, міцні, 2-150см заввишки. Листки видовжені, інколи злегка зубчасті. Суцвіття – кошик. Ростуть на клумбах.

 

Текст 2

                                         Айстра

 Айстра – це скромна квітка осені, але водночас квітка небаченої, дивної краси. Ось вона тріпоче ніжними барвистими пелюстками, струшуючи вранішню росу.  А поруч із нею пуп’янки тендітні, їм хочеться швидше зацвісти та покрасуватися. Айстра – квітка втіхи й насолоди. Це дивовижний дарунок природи і творіння людських рук.

 

Завдання

1)    Визначте, який із двох текстів належить до наукового стилю, а який до художнього.

2)    Обґрунтуйте свої твердження, користуючись схемою побудови опису (на дошці):

Отже, висновок: щоб зробити науковий опис, треба…

Експертна група (по схемі):

·        чітко назвати предмет;

·        указати на форму, колір, розмір;

·        зазначити, де він використовується.

-         Щоб описати предмет в художньому стилі, необхідно…

·        Щоб прозвучало загальне враження від предмета;

·        Оцінка предмета;

·        Використання образних слів;

·        Ставлення до предмета.

 

 Милують нас своєю ніжністю й чарівністю айстри, які подарувала золота осінь. Природа дарує нам квіти, як свідоцтво краси, як найбільший доказ її існування у цьому світі. Говорять до нас із картин квіти Катерини Білокур.

-         Що вам відомо про неї? (розповідь учня у супроводі презентації про творчість художниці)

4.     Опис квітки.

Багато можна говорити про квіти. Давайте звернемо увагу на ці осінні квіти.

-         Що це за квітки? (чорнобривці)

-         Що про цю квітку можна сказати? ( скромна осіння квітка)

-         Сьогодні на уроці ви складатимете твір про чарівну квітку осені – чорнобривці. Вони дарують нам красу, а ми їм – наше захоплення. Послухайте легенду про чорнобривців.

Чорнобривці з родини Тагетес. Назва цих квітів походить від ім’я етруського напівбога Тага – сина Генія та внука Юпітера, який був виораний із землі плугом під час оранки. Юний напівбог був розумним і красивим, він навчив етрусків мистецтву гадання та передбачення майбутнього. Карл Лінней назвав тагетесами квіти, пелюстки яких часто вкриті незвичайними візерунками,  схожими на таємні знаки гадальних книг Тага.

 Чорнобривцями ці квіти називають через  двоколірну окрасу пелюсток. Відомо більше 30 видів чорнобривців. Завезені у Європу були в кінці ХІУ століття.

-         Прослухайте текст і скажіть, який це опис.

 

Чорнобривці – однорічна рослина. Стебло – 80-120см заввишки, гіллясте, листки зелені. Суцвіття – кошики, має могутню, сильно розгалужену кореневу систему. Садять їх на клумбах.

5.     А зараз давайте методом асоціацій передамо красу цієї осінньої квітки.

6.     Складання опорної схеми

1)    Чорнобривці – це…                                                      квіти осені

2)    Що нагадують нам кущики чорнобривців               осінь, тепло, чарівність

3)    Де ростуть                                                                   на шкільному подвір’ї

4)    Якого кольору ці квіти                                              жовтогарячі голівки

5)    Чому назвали квітку чорнобривцем                       ніби з чорними бровами

6)    Пелюстки                                                                  дрібненькі

7)    Стебельце                                                                 міцне

8)    Листя                                                                         темно-зелене

9)    Чи подобається вам квітка                                                краса та й годі

 

7.     Робота в групах.

Складання сенкану

 Чорнобривці

Найпрекрасніші, найчарівніші

Ваблять, милують, зігрівають

Чарівні усмішки рідної землі

Квіти

 

 Кожна група зачитує сенкан

-         За поданою схемою усно складіть твір-мініатюру опису чорнобривця.

 

Приклади учнівських творів

Ø Чорнобривці – чарівні квіти осені. Тендітні, ніжні, запашні, красиві… своїми маленькими пелюстками посміхаються яскравому сонцю, радіють і кружляють в хороводі зі своїми подругами та друзями. Жовтогаряча голівка прикрашає тендітне стебло, а листочки додають вишуканості та елегантності. Найчастіше чорнобривці можна побачити на шкільному подвір’ї. Це дивовижне творіння природи та людських рук.

 

Ø Не уявляю життя без квітів. Над усе я люблю чорнобривці. Ця квіточка  проста і водночас оригінальна. На міцному коротенькому стеблі ростуть темно-зелені листочки та красива жовта квітка. Важко передати почуття, які охоплюють мене, коли я тримаю у долоні ці квіти. Цвітіть, чорнобривці! Збагачуйте серця красою та добром!

 

Ø Я – квітка. Тендітна, ніжна, запашна, красива. Мабуть, найбільше я схожа на айстру. Своїми маленькими пелюстками посміхаюсь яскравому сонцю, радію та кружляю у квітковому хороводі. Моя маленька жовтенька голівка прикрашає тендітне стебло, а листочки додають вишуканості та елегантності. Я проста і водночас оригінальна, росту на галявинах, у парках на клумбах, насолоджуюся сонячним сяйвом, легеньким вітерцем і свіжим чистим повітрям невимовна краса та чарівність роблять мене справді незабутньою та вишуканою.

 

-         Отже, на уроці ми з вами повторили відомості про опис як тип мовлення, дізналися, які є види та ознаки описів, але розмову із квітами продовжимо.

Квіти живуть скрізь, навіть на стінах, не справжні звісно, а вишиті. Подивіться на ці вишиті рушники – це роботи нашої односельчанки – Наконечної Надії Марківни.

 Вишивка – один із найпоширеніших і найулюбленіших в Україні різновидів народної творчості. Вироби, створені власними руками, - це піднесений світ природи, схвильована розповідь про думки та почуття людини, світ натхненних образів, що сягають своїм корінням у далеке минуле. Кожен колір у вишивці має певне значення. Зелений – молодість, жовтий – символ достатку, червоний – кохання, чорний – смуток, туга, білий – чистота, недоторканість. Натхнення для вишивки майстрині черпали із природи.

 

      Візьму голку, клубок шовку,

      Полотно біленьке,

      Та й подамся у садочок, де сонце ясненьке.

      У садочку подумаю, котру квітку рвати,

      Щоб із неї гарний узор для вишивки взяти.

      Ой вишивки мої любі, я вас вишиваю

     Та про красу і про нитки думки не лишаю,

     Де покласти слід рожеву, а де – ніжно-синю,

     Щоб славила моя праця рідну Україну,

     Щоб пишалася сорочка файними нитками,

     Щоб славилась Україна своїми майстрами.

 

Завдання

Придивіться до вишиванок: майже завжди поруч із розкритою квіткою мерехтить ніжний пуп’янок. Що хоче розказати цим майстер? (пуп’янок символізує безперервність розвитку життя і водночас нагадує про його тендітність та вразливість).

 Створюючи візерунки для вишиванки, люди з глибокої давнини користувалися умовними знаками-символами, кожен з яких мав своє значення. Такими знаками були і квіти.

 Вашим завданням було підготувати інформацію  та презентацію про квіти-символи. Що ви дізналися про ці символи?

 

 Вірш «Мова квітів» Д.Білоуса

 

  Виноград – радість і краса, створення сім’ї.

 Цвіт вишні та яблуні – символ материнської любові.

 Калина – дівоча краса, кохання, вірність.

 Барвінок – дівоча честь, любов, шлюб.

 Ромашка – символ доброти і ніжності.

 Червоний мак – символ чарівної сили, яка захищає від усілякого зла.

 Дуб – символ надзвичайної чоловічої сили.

 Верба – захист від злих духів.

   Лілія – таємниця життя і символ людських чар.

 

-         Експертна група готувала легенди та міфи про квіти.

 

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого

VІІ. Підсумок уроку

 

   Отже,  діти, ми на уроці не тільки чарівним українським словом передали красу квітів, але й побачили цю красу, створену художниками та вишивальниками.

 Бережіть цю красу, бережіть квіти, милуйтеся ними і тоді у ваших серцях поселяться добро, радість, любов.


Теги: твір, Пильгук І.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1294/44


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar