Головна » Українська мова

Особливості побудови художнього й наукового описів. Усний опис предмета в науковому й художньому стилях

Мета: Допомогти учням узагальнити й систематизувати знання про  типи мовлення, їх будову; ознайомити учнів з особливостями побудови опису предмета; формувати вміння виділяти в описах відоме й нове, складати усні й письмові твори-описи предмета, виражаючи своє ставлення до нього, знаходити й виправляти недоліки в побудові описів, бачити, спостерігати, зіставляти, систематизувати, розвивати навички зв′язного  мовлення школярів, логічне мислення, уяву, фантазію, нестандартне творче мислення, спостережливість; виховувати  любов до прекрасного; збагачувати лексичний запас учнів; поліпшувати мовленнєву культуру.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Створення позитивного настрою, ситуації успіху.

Розминка: кожен учень отримує малюнок-емблему з номером; сусід повинен розгадати слово, яке написане на емблемі. (Розгадувати слово потрібно за допомогою питань-описів, запам’ятати  цифру)

Теми малюнків:

   1.Засоби гігієни: мило, зубна щітка, губка, шампунь, зубна паста.

   2.Шкільне приладдя: зошит, ручка, пенал, книга, кольорові олівці.

   3.Овочі та фрукти: яблуко, огірок, цибуля, слива, груша.

   4.Квіти: ромашка, підсніжник, троянда, бузок, тюльпан.

   5.Дерева й кущі: береза, верба, дуб, калина, вишня.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

      Сьогодні у нас незвичайний урок,

     Адже ми зробимо крок

            В країну казкову, в країну чудову

           Яка нас чекає й збагачує мову.

А країна ця — Дивосвіт — чарівний  світ краси  рідної природи, бо

краса — це радість нашого життя.

   Діти пояснюють своє розуміння краси. Стратегія «Ґронування»

[Краса]

 

   Людина тому стала людиною, що побачила глибину блакитного неба, ніжну стеблинку, блакитний дзвінок проліска — побачила і, вражена, пішла по землі, створюючи нову красу.

   В.О.Сухомлинський писав: «Зупинись — і ти в здивуванні перед красою — й у твоєму серці розквітне благородство.»

 Зберімося думками, почуттями, щоб провести урок мислення, дослідження, урок зв′язного мовлення. Спробуймо бути не просто учнями, а мандрівниками, лінгвістами, творцями краси.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Стратегія “Прес-конференція” з опорою на таблицю

Які типи мовлення ви знаєте?
На які питання даєте відповідь у кожному типі мовлення?
З чого складаються опис, розповідь, роздум?

Назви типів мовлення

На яке питання дається відповідь

Про що йдеться

Розповідь

Що сталося?

Що відбулося?

Про події, дії.

Опис

Який? Яка? Яке? Як?

Про ознаки предмета, його частини.

Роздум

Чому?

Про причини ознак чи дій.

 

2.Перевірка домашнього завдання. Стратегія “Авторське крісло”.

 

  Діти написали твір-мініатюру про осінь. (Зачитують  юні таланти).

   1.Я дуже люблю осінню пору. Надворі падолист. Чаклунка осінь розмалювала кожен листочок по-особливому. Клен вкрився багрянцем. Він стоїть замріяний, ніби сумує, що надійшов жовтень. Тихо падають чарівні кленові листочки. А налетить вітер — і почне безжалісно зривати осінню красу зажуреного клена.

   2.Осінь обриває розкішне вбрання дерев. Ліс стоїть сумний і мовчазний. Повільно кружляють у своєму танку листочки. А ось золота берізка. Вона опустила свої віти й журиться, що скоро прийдуть холоди.

   3.Пожовкла травичка припала до самої землі. Високо в небі летять у вирій журавлі і сумно курличуть. Вони нагадують нам, що прийшла осінь.

ГОРОБИНА

Знов у полі щось горить,

Наче стіг палає.

Листя сумно шелестить,

Літечко минає.

               Серед жовтої краси —

               Ягідки червоні,

               Ніби просяться вони:

               —Підставляй долоні!      (С.Власюк 5-А).

Продовження прес-конференції.  Мікрофон.

Яку пору року я найбільше люблю?

—Я люблю зиму. Царство снігу і морозу. Прокинешся вранці, зіскочиш зі свого ліжечка, підбіжиш до віконця — і твої очі засліплює кришталевий сніг. Він блищить і переливається під променем зимового сонця.                                                                                     (Глодний С. 5-А)

          —І мені до вподоби зима. Щоб там не говорили про неї люди. Зима — це досконалість. Падають колючі сніжинки. Кожна свій візерунок. Якщо дмухнути на них, вони розтануть від тепла нашого подиху. Отже, наше серце не застигло. Воно спроможне розтопити лід і творити добро. Як приємно дарувати людям радість!                      (Баранов Б. 5-А)

—А мені не подобається осінь. Часто йдуть холодні дощі, надворі мряка і туман. Не чутно співу пташок, тільки дятел іноді інколи порушує

довколишню тишу. Дні похмурі, і у мене псується настрій.                                                                                                                             

                                                                                            (Гаврилюк О. 5-А)

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Казкова п’ятихвилинка.  Учитель читає текст   «Лілії».

 

      Це було в давнину, коли в широкі степи України залітали татарські орди. Страшний то був час: горіли села, голосили матері, просили захисту діти, а їх безжалісно рубали шаблями. Лилася кров, лилися сльози. Старих людей рубали, молодих дівчат та хлопчиків забирали в полон і гнали у невідому країну.

      В одному селі росли і зацвітали красиві вродою, ставні, гарноокі, працьовиті дівчата. Ніжні, як білий цвіт.

      Одного разу на село напали татари. Дівчата від розпуки, щоб не йти у неволю, втопилися у бистрій і глибокій річці. І в тому місці, де темна вода сховала від ворогів красунь, на світанку з’явилися білі пуп’янки невідомих квітів. Коли зійшло сонце, проміння освітило згарище і на місці села і, наче злякавшись побаченого, пробігло по неспокійній поверхні річки, де з’явився яскравий сліпучий цвіт. Кожна квітка нагадувала білий тремтливий вогник чи білі ніжні дівочі руки, що тягнуться до сонця, вітають світло, а ввечері, із заходом сонця – ховаються від чорної ночі.

      З того часу ці чудові ніжні квіти, яких прозвали ліліями, прокидаються із сонцем і засинають з його заходом.     

Який тип мовлення?
Яка ідея твору?
Чи є в легенді елементи опису?
Доберіть означення-прикметники до слова

 

2.Наше завдання: Стратегія «Ґронування» і дослідження

  — дослідити, з яких частин складається, опис, що можна описувати, які є описи, у яких стилях вживається опис.

Коментар:

   Опис — це висловлювання, у якому розкриваються, характерні ознаки, що відрізняють предмет, істоту, дію, процес чи явище з-поміж інших (у тому числі подібних).Це і величина, і колір, і форма, і смак, і вік, і зовнішність, і характер, і властивості.

   Для визначення типу мовлення корисно застосовувати прийом фотографування”.

   Розповідь — можна показати тільки на кількох знімках.

   Опис — на одному знімку.

   Роздум — не можна показати взагалі.

 3.Робота за підручником.

Вправа 127 (або на вибір учителя).

[!] 4.Конкурс “Відгадай загадку”.

Що за знак — стрункий, мов спис,

Він над крапкою завис,

Спонука до поклику.

Хто ж бо він?   (Знак оклику)

                                         

                                          Білі мухи налетіли,

                                          Враз подвір′я стало біле.

                                          Не впізнати білих мух,

                                          Що летять, неначе пух. (Сніжинки)

Стоїть хлопчик під пеньком,

Накрив голову брильком. (Гриб)

                                           

                                           У зеленім кожушку, кістяній сорочці,

                                            Я росту собі в ліску,—

                                            Всім зірвати хочеться. (Горіх)

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

Робота в групах.  Складання реклами.

Пам’ятка: “Дещо про рекламу”.

Твоя реклама повинна довести переваги того, що ти рекламуєш.
На людину впливає точне, образне, емоційне слово.

Зразки:

1. «Реклама кулькової ручки»

Різнокольорові, зручні, гарно зроблені, без них не обходиться ні учень, ні учитель, ні директор, ні лікар…Ніхто! Вмить запише твої думки і збереже навіки!

2.. «Реклама  пенала»

Ви губите своє шкільне приладдя?! Користуйтесь пеналом! Красивий кольоровий пластмасовий пенал. Складається із двох половинок: ящичка із секціями і кришки. Олівцям, ручкам він гостинно відчинить свою кришечку.

VІ.  Підсумок уроку.

Інтерв’ю.

Якими б словами ви описали наш урок з укр. мови.
Який був настрій на уроці?
Побажання (собі, учителю).

VІІ. Домашнє завдання.

Спробувати описати будь-який предмет у художньому стилі.


Теги: Гунько Л.П., твір
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1917/162


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar