Головна » Українська мова

Основні правила спілкування. Монолог і діалог. Створення монологічних і діалогічних висловлювань. Урок з української мови для 5 класу

Мета. Повторити відомості про монологічне та діалогічне мовлення, дати поняття про умови спілкування, організувати роботу з вироблення правил спілкування, домогтися усвідомлення відмінностей між діалогом та монологом, навчити  учнів складати діалоги, приймати участь у дискусії,  розвивати творчі здібності дітей та їх зв’язне мовлення, виховувати щиру любов  і почуття гордості за свою мову, бажання вивчати її і берегти, виховувати ввічливість, повагу до співрозмовника.

 

Хід уроку

 

Організація класу

Сьогодні у нас незвичний урок,

До світу фантазії зробимо крок.

Ми з творчістю тут зустрічались не раз,

І знову вона завітає до нас.

Це час міркувань, наполегливий час.

Цікаві завдання чекають на нас

         В країні відомій, в країні чудовій,

Що так нас чекає й збагачує мову.

Актуалізація знань дітей

Бесіда за питаннями.

Чому використовується діалогічне й монологічне мовлення?
Що таке діалог?
У яких стилях мовлення доречно використовувати діалог?
Чи можемо ми вважати дискусію  різновидом  діалогу?

Мотивація навчальної діяльності школярів

Сьогодні ми проведемо дискусію з теми: «Силу розум переможе».

Опрацювання нового матеріалу

Згадаємо правила дискусії (культура ведення дискусії)

Дискусія  дає прекрасну нагоду виявити різні позиції з певної проблеми або з суперечливого питання. Для того щоб дискусія була відвертою, необхідно створити в класі атмосферу довіри та взаємоповаги. Тому вам, дорогі діти, бажано знати правила культури ведення дискусії:

Говоріть по черзі, а не всі одночасно.
Не перебивайте того, хто говорить.
Критикуйте ідеї, а не особу, що їх висловила.
Поважайте всі висловлені думки.
Не смійтеся, коли хтось говорить, за винятком, якщо хтось жартує.
Не змінюйте тему дискусії.
Намагайтеся заохочувати до участі в дискусії інших.

Побудова асоціативного куща

 

Інформаційна пилка

Що таке вітер? Яка його природа?

(Дітям пропонується науковий текст. Вони його опрацьовують в групах за частинами. Розповідають класу, яку інформацію вони  здобули.)

Перша команда.

Сонце нагріває земну поверхню неоднаково. В одних місцях більше, в інших – менше. Там, де поверхня нагрівається більше, повітря над нею стає теплішим. Тепле повітря легке, тому воно піднімається вгору. На його місце переміщується повітря з холодніших місць. Тому повітря весь час рухається над поверхнею Землі. Рух повітря – це вітер.

Друга команда.

Вітер буває різної сили: слабкий, помірний, сильний, а іноді – дуже сильний.

Напрям  вітру визначають  за тією стороною горизонту, звідки він дме. Якщо, наприклад, з півночі, то вітер – північний. 

Зміна напряму вітру зумовлює зміну погоди. Північний вітер у всі пори року приносить похолодання, південний – потепління. Вітер з моря чи океану несе вологу, з посушливих місць дмуть сухі вітри.

 

Проведення дискусії

Представлення позицій команд

Напередодні ми  сперечалися про вітер. Учні розділилися на дві групи. Перша група стверджує,  що їм подобається вітер. Друга команда заперечує. Діти отримали завдання знайти аргументи, які підтверджують їх думку.

 

1-ша команда.

 Вітаємо Вас. Дозвольте познайомити із «стверджуючою» командою. Це команда «Котигорошко».  Наше завдання довести, що вітер нам не подобається.

Вітер – це природне явище досить неприємне для людини. Він несе холод, січе обличчя снігом, обпікає руки морозом. Сильний вітер в наших місцях називають бурею, взимку – віхолою, завірюхою, сніговієм.

Вітер заносить, замітає дороги снігом. Влітку несе пил, здуває родючі ґрунти, сушить землю. Під час бурі ламаються дерева, пошкоджуються лінії електромереж. На морі сильний вітер називають штормом. Він небезпечний для мореплавців. Підчас шторму на Чорному морі декілька років тому потерпіли аварію танкери з нафтою, що призвело до екологічної катастрофи, вилив нафти спричинив загибель морських птахів та риби. Вітер нам не подобається.

2-га команда.

Вітаємо. Ми команда  «Пізнайко». Вітер нам подобається.

Свіжий вітер в літню спеку несе приємну прохолоду. Гойдає пташку на гілці, шепоче зайчику казку, розчісує шовкові трави.

Вітер приносить хмари, і у нас на Україні ідуть рясні дощі, вони поливають наші лани і сади. Вітер запилює рослини, переносить їх насіння, дає їм змогу розповсюджуватися. За допомогою вітру мореплавці плавали на вітрильниках і відкривали нові світи. Вітряки мололи хліб для селян у минулі часи. Зараз люди навчилися перетворювати силу вітру на електроенергію.

 

Проведення дебатів

 

1-ша команда

Північний вітер несе холод, а людям для життя потрібне тепло.

2-га команда.

Люди навчилися захищатися від холоду: будують собі міцні будинки, розробили системи опалення, шиють теплий одяг.

1-ша команда.

Вітер сушить землю, перетворює родючі ґрунти на пил і здуває їх.

2-га команда.

У нашій місцевості люди навчилися боротися з цим лихом. В середині ХХ століття вони насадили ліси і лісосмуги. Зелені насадження стримують суховії і зберігають ґрунти.

1-ша команда

Бурі, урагани, шторми приносять багато руйнувань.

2-га команда.

Люди навчилися передбачати ці явища, для цього створені метеостанції, метеослужби.

 

Поетична світлиця

 Про вітер написано чимало поетичних рядків,  прочитайте  вірші, що ви підготували до дискусії.

1-ша команда

«Реве та стогне Дніпр широкий»

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилі підійма.

І блідий вітер на ту пору

Із хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синім морі

То виринав, то потопав.

Т. Шевченко

2-га команда.

У небі вітер кучерявий

Колише теплую блакить,

І на землі гойдає трави,

І затихає, й знов шумить,

І раптом схоплює на крила

Хвилясті співи журавлів, -

І давня казка, вічно мила,

Зринає крізь хвилястий спів.

М. Рильський

Діти читають власні поетичні рядки

- Каштане ряснолистий,

Стоїш ти біля ґанку

Морозівської школи,

Стрічаєш нас щоранку.

На вітах твоїх ясних

Колише вітер пташку,

Гойдає свічки білі

В травневих росах зранку.

Наш край дубів та кленів,

Осики та калини,

А ти якого племені?

Чому стоїш тут нині?

Екскурсія до Києва

Для школярів була,

Каштановий горішок

Упав на школяра.

В кишені я приїхав

З Хрещатика сюди,

А на Дніпрових кручах –

Батьки мої й діди. (Кацавал Саша)

 

Складемо білий вірш – сенкан у командах

Правила складання сенкану

1-й рядок – словникове слово (іменник)

2-й рядок – прикметники (опис)

3-й рядок – дієслово (дія)

4-й рядок – речення

5-й рядок – висновок

 

Учасники команди «Котигорошко» складають сенкан зі словом «вітерець».

Учасники команди «Пізнайко» складають  сенкан зі словом «вітрище».

Висновок

Який висновок?

Величезну силу вітру здолати люди не можуть, але їм по силі передбачити стихію, та використати вітер в своїх інтересах. Силу стихії перемагає розум людини.

 

Підбиття підсумків уроку

 

VI.    Домашнє завдання

Команда «Котигорошко»: скласти за асоціативним рядом зв’язну розповідь на тему: «Силу розум перемагає».

Асоціативний ряд: Сила, вітер, рух повітря, вітерець, лагідний, колише, зриває, гойдає, грізний, виє, шарпає, лякає, люди, приборкувати, використовувати, плавають, виробляють, енергія, розум, перемагає.

Команда «Пізнайко»: скласти і записати уявне інтерв’ю з «вітрюганом» і «вітерцем».

 

Література:

1. Каленюк Л.В. Інтерактивні технології – перспектива розвитку.-Розкажіть онуку, 2010. №5, с.8.

2. Що? Як? Чому? Світ таємниць Землі: популярна дитяча енциклопедія.- Х.:  Синтекс, 2002. -160 с.


Теги: діалоги, Мороз Н.П., монолог, спілкування
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 480/11


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar