Головна » Українська мова

Опис репродукції картин К. Білокур. Урок з української мови для початкової школи

Мета: вчити аналізувати художнє полотно, виділяти головне, відбирати відповідні прикметники для опису предметів; розвивати структурно- композиційні та мовностилістичні вміння; виховувати естетичні смаки.

 Обладнання: репродукція натюрморту Катерини Білокур "Кавун, морква, квіти".

ХІД УРОКУ.

І. Організація учнів до уроку.

П. Підготовча робота.

1. Вступна бесіда.

З ім'ям Катерини Білокур ми знайомимось вперше, а воно принесло велику славу Україні.

Народилась вона на початку нашого століття (7 грудня 1900 року) в селі Богданівні на Полтавщині. Малювати не вчилась ніде та й до школи не ходила, бо читати навчилась самотужки, і батьки вирішили, що цього достатньо. "На цьому закінчилась моя початкова, середня і вища", - з сумом писала Катерина Василівна, згадуючи тяжке і невеселе минуле.

Якось, читаючи книжку, натрапила на чарівне слово - художник. І заворожило воно її. Довго виношувала дівчина свою мрію щось намалювати, та не було в неї ні олівця, ні паперу. Знайшовши в скрині шматок полотна та вуглину, почала Катерина малювати. Згоді (з буряка, моркви, бузини, калини і різних домашнього кота.

калина була" у виконанні видатної української співачки Оксани Петруненко. Пісня її так вразила, що вона вирішила віддячити співачці. На аркуші паперу із шкільного зошита намалювала калину і разом з листом відправила Оксані Петруненко. А співачка написала лист до Полтавського будинку народної творчості, щоб звернули увагу на талановиту художницю. А згодом її картини побачили і Київ, і Москва, і Париж.

2.  Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні ми познайомимось з одним із полотен Катерини Білокур, навчимось визначити елементи твору, визначити предмети, що описуються, підбирати слова - назви кольорів, розмірів. Форми для передачі найважливіших ознак предметів.

3.   Розгляд картини.

а) інструктаж

Перед вами натюрморт. Це слово французьке.Воно означає "мертва природа". У натюрмортах зображуються предмети побуту, квіти, фрукти, дичина.

Розгляньте картину. На якій основі можна визначити, що це натюрморт?

4.   Бесіда за картиною.

      "Мозковий штурм"

-  Які предмети в натюрморті слід описати? (Морква, півонія, кавун, калина)?

-   Що займає у композиції центральне місце? (Квіти).

-   Як називаються вони? (Півонії).

-  Які прикметники слід дібрати, щоб описати їх? (Рожеві, розкішні, серединка ніжно-рожева, подекуди аж біла, горді квіти).

-  Яке листя? (Темно-зелене, широке, з ясно-зеленими прожилками).

-   Що знаходиться поруч з півоніями? (Кавун).

-    Які із слів, написано на дошці, підійдуть для його опису? (На дошці: продовгастий, круглий, зелений, смугастий, надрізаний, червона середина, рожева: соковитий, твердий, м'який, дзвінкий; Білі насінники, білий бережок шкірки; недостиглий, стиглий, перестиглий).

-   Що виглядає з-під листя півонії? (Морква і калина).

-  Яка різниця в їх розташуванні? (Морква - перед квітами, калина за квітами).

-   Опишіть моркву. (Продовгаста, оранжева, жовта, хрумка).

-   Чи можна написати в творі, що морква визирає із-за півонії? Чому?

-   Чим відрізняється листя калини від листя півонії? (Воно коричнево-зелене, червонувато-зелене, подібне до листочків клена).

-    Як виглядають ягоди калини? (Червоні, яскраво-червоні ягоди калини зібрані у китиці на тоненьких і гнучких гілочках).

     "Дебати"

     - З чим гармонує червоний колір калини? (З рожевими півоніями та серединою кавуна).

     - А з чим контрастує? (З чорним тлом картини).

     - Чи виглядали б так яскраво квіти, кавун і калина, якби фон був світлим, наприклад голубим?

     - Що хотіла цим натюрмортом сказати глядачев'і Катерина Білокур? (Яка чудова природа! Вона дарує людині гарні квіти, смачні плоди, лікарські рослини).

5. Робота над складанням плану.

В процесі бесіди можна скласти такий план.

     І.Катерина Білокур - українська чарівниця.

     ІІ.Натюрморт "Кавун, морква, квіти" - одне з кращих полотен художниці.

      1.Півонії.

      2.Кавун.

      3.Морква.

      4.Калина.

      5.Тло картини.

     ІІІ.Прославлення краси і щедрості природи у натюрморті Катерини Білокур "Кавун, морква, квіти".

     Роботу над усним та письмовим варіантами твору слід проводити як завжди.

Словничок - чарівничок допоможе дібрати найбільш вдалі і точні слова для характеристики предметів. Слід учнів попередити, що серед них є такі, що не характеризують предмет (Моркву, кавун, калину, півонії). Отже, ця робота вчитиме дітей відбирати найсуттєвіші ознаки, відмежовуватись від зайвого, другорядного.

Темно-рожеві, світло рожеві, білясті: рожевуваті, червоні, пухнасті, розкішні, міцні, тоненькі, темно-зелені, зелено-коричневі, червуновато-зеленаві; чорне, темне, похмуре; смугастий, зелений, м'ясистий, соковитий, білі, оранжевий, круглий, продовгуваті, хрумкі, м'які, стрункі, лапате, кленово-подібне. Слова, правопис яких треба запам'ятати: темно-рожеві, світло-рожеві, червонувато- зелені, коричнево-зелені.

  6.Складання усних описів варіантів твору  ("Акваріум").

  7.Запрошення до ігрової ситуації чарівника – "Гостре око" ( редагування творів).

  8. Скласти сенкан "Натюрморт".

 

Урок № 2. СКЛАДАННЯ ТЕКСТУ- ОПИСУ З ЕЛЕМЕНТАМИ МІРКУВАННЯ НА ОСНОВІ НАТЮРМОРТУ КАТЕРИНИ БІЛОКУР "СНІДАННЯ "

Мета: на основі "читання " художнього полотна вчити оформлювати свої думки у зв'язні тексти-описи з елементами міркування; удосконалювати навички аналізу, розвивати образне мислення, збагачувати словник учнів;

 

виховувати вміння бачити прекрасне у звичайних речах та вчитись їх шанувати.

Обладнання: репродукція натюрморту Катерини Білокур "Снідання"

ХІД УРОКУ.

І Організація учнів до уроку.

II. Підготовча робота.

1.Вступна бесіда.

"Куди я не йду, що не роблю, а те, що я надумала малювати, слідом за мною. Та й спати я ляжу, а воно мені промовляє, щоб я його не кидала, щоб я його не цуралась, щоб я його малювала, та чи на папір, чи на полотно виливала", так писала Катерина Білокур про своє прагнення малювати.

Ми вже познайомилися з деякими роботами художниці. Які ви пам'ятаєте? До якого жанру вони належать? Що називається натюрмортом?

За речами побуту, квітами ми можемо щось дізнатись про людей, кому вони належать. Розглядаючи їх, ми можемо дізнатись про їх вік, професію, улюблені заняття і навіть про внутрішній світ.

2.Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні ми навчимося, спостерігати за речами побуту, зображеними в натюрморті, бачити їх господарів, хоч на полотні вони й не намальовані.

Попробуйте визначити вид тексту, який ми будемо писати, якщо розглядатимемо натюрморт? (Опис). А якщо висловимо свої думки з приводу побаченого, то який вид тексту створимо? (Міркування). Отже, наш текст буде належати до описів з елементами міркування. Чого потребує міркування? (Доказів).(Висновків)

3.Мовчазний розгляд картини.

 

4.Бесіда за картиною .

-                   Перед вами одна з найкращих картин Катерини Білокур створених у 50-х роках.

-          За якими ознаками ви віднесете її до натюрморту?

-                   Що знаходиться на чистому дерев'яному столі? (Хліб, миска з картоплею, глечик, тарілка з овочами, квіти).

-                  На чому лежить надрізаний хліб? (На білій полотнині).Чому авторові треба було показати надрізаний хліб? (Щоб показати, що він свіжий, пухкий, тільки що випечений. За якими ознаками ви визначили, що хліб житній? (Він темно- коричневого кольору із запеченою шкірочкою). А що свіжий? (Здається, що він дуже пружний). Чи любите ви запах свіжого хліба? Дивлячись на картину, не хочеться вам його покоштувати?

-                   Що лежить в глиняній мисці? (Картопля). Це молода чи стара картопля? (Молода). Як ви догадались? (Вона зварена цілою, швидко розварилась). А що ще вам може це підказати? (На тарілці лежить порізана редиска і квашений огірок. Редиска достигає у травні -червні, а огірків свіжих ще немає). Чому це квашений огірок? (Колір жовтувато-зелений). Опишіть редиску. (Темно-рожева редиска із яскраво-зеленими листочками. Кружальця білосніжні з рожевим бережком, подібні на квіточку чи зірочку).

-         А що знаходиться у глечику, як ви думаєте? (Напевно, молоко).

-   Чи подобається вам глечик? Чому? (Він розписаний червоними квітами, зеленим листям та виноградом).

-   А в чашці з дерев'яною ложкою що знаходяться? (Мабуть сметана).

-   Що надає урочистості цьому простому сніданку? (Букет півонії у скляному слоїку).

- Чи можна, розглянувши зображене на столі, дізнатись щось про господарів цього будинку? (Можна, це хлібороби, вони десь на хвильку відійшли, а зараз прийдуть до столу. Із задоволенням їстимуть пахучу картоплю, хрумку редиску, а діти питимуть молоко із свіжим та пахучим хлібом).

    5.Складання плану.

Повторивши, з яких частин складається текст, що необхідно використати в тексті для міркувань, учні колективно під керівництвом вчителя складають план. Він може бути таким.

    І.Непереможне прагнення малювати.

    ІІ..Зображення продуктів людської праці у натюрморті Катерини Білокур "Снідання".

     1.Стіл

     2.Житній хліб

     3.Картопля в глиняній мисці

     4.Редиска і огірки

     5.Глечик

     6. Півонії в слоїку.

     ІІІ.Натюрморт Катерини Білокур "Снідання" - чудове полотно про побут хліборобів.

     6.Складання усних варіантів твору.

Для учнів із небагатим словниковим засобом слід підготувати картки із опорними словами. Ними вони можуть користуватися в процесі усного та письмового твору.

Стіл - дубовий, чистий, вимитий;

картопля - пахуча, розварена, біла, потріскана, молода;

огірки - зелені, квашені;

редиска - яскраво-рожева, червона, порізана кружальцями, що подібні на квіточку чи зірочку; білосніжні кружальця з рожевим бережком;

хліб - свіжоспечений, хрумка шкірочка;

півонії - темно-вишневі, розкішні, із яскраво-зеленим лапатим листям;

глечик - глинястий, розписаний червоними квітами, зеленим листям та виноградом.

     ІV.Написання першого варіанту твору.

      Природа завжди вабить нас своєю красою. А восени вона ще й дарує смачні та красиві плоди.

      Розглядаючи натюрморт "Снідання"  талановитої української художниці Катерини Білокур бачимо, що кожен предмет на картині виписано дуже старанно. Дивимося і ніби відчуваємо запах редису й огірків, аромат щойно зірваних півоній, тепло духмяної хлібини, вдихаємо пару від щойно звареної картоплі.

     Натюрморт К.Білокур розповідає про щедрість української землі, про статки хліборобів, про любов і повагу до нелегкої селянської праці. Він сприймається як величальна пісня природі й людині.

     V.Редагування.

   1.Технологія рольової гри ( думки художників).

   а) Зверніть увагу на другий абзац на складне речення, може його можна поділити.

     - Чи відповідає наш опис плану?

    б) Чи достатньо ми описали хлібину, глечик?

       Вони об’ємні. Тому  світло на таких формах розподіляється нерівномірно.

       Тінь на них повторює  їх округлу форму і плавно переходить в світло через півтінь.

       На округлому предметі власна тінь біля краю трохи світліша. Це – рефлекс, тобто відсвіт від оточення.

      Обов’язково слід звернути увагу на тіні, що падають від плодів на поверхню столу.

   2. Хвилинка настрою

       

   Говоримо охоче

Запитуємо точно

 

Квіти

півоніїї

 

Час від часу заглядаємо

сусідові в очі

       Команди мудрих спостерігачів.

Пригадайте, що зображено на натюрмортах П Вишняка, В.Геда, О.Шевченка, П.Сезанна і т.д.

     VІ.Написання удосконаленого варіанту твору.

Твір - опис за картиною

              .Катерини Білокур "Снідання"

      Ім'я талантовитої української майстрині Катерини Білокур знайоме мені по картинах "Квіти за тином", "Жоржини". В її творах приваблює чарівна краса природи, розмай дерев, квітів, зеленого руна трав. Милуючись  кожною квіточкою, листочком, вона наче навчається в природи мистецтву поєднувати кольори та їхні відтінки. Катерина Білокур, як ніхто інший, зуміла проспівати величальну пісню плодам людьської праці, квітам рідної землі.

Перед мною натюрморт майстрині, який має назву "Снідання" На першому плані картини змальовані буденні речі,  які є в кожні селянській оселі: глечик, миска, картопля, хліб. Я дивлюся на намальований буханець хліба і здається, що його щойно дістали з печі. Напрочуд виразно художниця зуміла передати апетитний вигляд щойно спеченої  хлібини. Від звареної молодої картоплі піднімаються духмяний пар. Поряд на тарілці - прозорі кружельці редьки, на кожному з яких помітні тонесенькі прожилки та ніжний червоний обородок. Солоні ягідки виглядають наче справжні.                                                                                                                                 

На другому плані картини - букет квітів. Вони стоять у простій  скляній вазі милують око, наче живі, здасться, що торкнемось  пальцями і  відчуєм прохолоду пелюсток. Поряд з квітами зображено селянський посуд: керамічний глечик, оздоблений орнаментом, глиняний кухоль.

Ці речі виконані в мяких золотаво - жовтих тонах. Здасться, що використані на полотні кольори увібрали в себе сонячне світло. Коли дивишся на картину, душа наповнюються спокоєм, наче ти відпочиваєш біля затишного домашнього вогнища.

   Майстерно відтворюючи фарбами предмети побуту і такі звичайні, повсякденні харчі людини - трудівника - хліб  і картоплю Катерина Білокур вчить нас  бачити  прекрасне в людській праці, шанувати її.

 

   VІІ.     Створення міні-проекту.

 

Місце проживання

              Заповітна мрія

               Ім’я

            Квітуче серце

Риси

 

Захоплення

 

        VІІІ.       Незакінчене речення

  "Якби я був (ла)  художником,  я б створив (ла) натюрморт із …"

 

Урок № 3. ОПИС РЕПРОДУКЦІЇ КАРТИНИ КАТЕРИНИ БІЛОКУР "ПІВОНІЇ" (1946р.)

     Мета: Поглибити знання учнів про творчий шлях Катерини Білокур; Ознайомити з її картиною "Півонії", вчити розуміти мистецтво, розвивати чуття художнього слова. Розвивати інтерес в учнів до пізнання нового, невідомого.

Плекати в учнів любов до рідного українського слова, захоплення багатством, широкою досконалістю української лексики. Виховувати любов до природи, її квітучої краси, а в душах дітей-доброту.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Обладнання: фотоальбом К. Білокур,

репродукції картин художниці Катерини Білокур "Півонії" репродукція картини А.Г. Петрицького "Півонії" Альбом "Квіти", листівки квітів (півонії) магнітофон, касета з піснею" Вальс квітів".

ХІД УРОКУ.

5.  Організація учнів до уроку.

Зустріч учнів у країні Квітляндії.

Ознайомлення з мовою мешканців в цій країні, з їх правителькою принцесою Флорою.

Подорож по її вулицях, площах, палацах. Зустріч з Розалією, Півонією і т.д. Легенда "Півонії" (розповідає учениця) Символіка квітів (розповідає вчитель) Мальви - холодність Бузок - самотність Дзвіночок - вдячність Півонії - впевненість у дружбі і т.д.

Додаткова інформація.

В Японії протягом тисяч років оранжували квіти чоловіки, а от на протязі 300 років дозволили жінкам. Фараон Рамзес (1168р.) подарував на культурні цілі 19130032 букети. У книзі " Коли Сонце було Богом" Зенон Косідовський розповідає про гробницю Тутанхомова XIV ст. до н.е., в якій був віночок з кольорових квітів серед дорогоцінностей, і не втратив фарб".

6.     Підготовча робота.

1. Бесіда.

З ім'ям Катерини Білокур ви вже знайомі. Так, воно принесло велику славу Україні.

Катерина Білокур - художниця від природи. Дивовижно зображує кожну квіточку, майстерно підкреслює форму й забарвлення її, передає ледве видимі в натурі її деталі, як-от найдрібніші волосиночки, наліт вологи, що квітка від цього стає і життєво реальною, і казково-фантастичною водночас. А група, квітів, об'єднана своєрідною композицією, створює справжню світломузику життя квітів.

Ось що пише майстер пейзажів і натюрмортів Матвій Донцов: про Катерину Білокур: " її обриси такі прекрасні, а барви такі ніжні, тремтливі, що реально відчувається поетичність української квітки. Легко прокреслені лінії на пелюстках і листочках заледве помітним колірним малюнком дають зримість своїх форм, що підкреслює красу і життєвість квітки".

  Катерина Білокур - український майстер народно-декоративного живопису, народна художниця з 1956 р. У с. Богуанівці (де народилася) відкрито меморіал музей-садибу (1977р- філіал Яготинського історичного музею імені Т.Г. Шевченка)

Більшість творів її зберігаються в Державному музеї українського народного мистецтва у Києві.

     2.Оголошення теми і мети.                                                                 

 а) Сьогодні ми знайомимося ще з одним полотном художниці, навчимось ' визначати елементи твору, підбирати слова для передачі найважливіших ознак квітів (пелюстків, листя, стебла).

б) Презентація проекту "Квіткова абетка"                                             

7.      Розгляд репродукції картини "Півонії""

[Півонії (1948)]

а) інструктаж

-       Що зображує художниця у своїх натюрмортах?

-        Як би ви назвали цю репродукцію картини? ("Квіти", " Краса землі") Пропоную учням такі полотна "Півонії" (1946), "Півонії" (1948), "Півонії" (1958).

-          Бесіда за репродукцією картини "Півонії" (1946р.)

-       Що займає центральне місце?

-       Як називаються квіти?

-       Які прикметники слід дібрати, щоб описати їх?

-       Коло ідей.

Квіти (словничок): рожеві, розкішні, вишневі, темно-вишневі, барвисті,

ранні, чарівні, пахучі, духмяні, живі, гарні, чудові, неповторні, співучі, замріяні, ніжні, пишні, пухнасті, яскраві, багряні, багаторічні, фантастичні і т.д.

Як чудово розміщені усі квіти.

-       Які слова доберемо до пуп'янків?

Пуп'янки - мовчазні, казкові, сонні, маленькі, приємні, дивні, зачаровані, цікаві, милі, лагідні, загадкові і т.д.

-       Яке листя?

Листки - довгуваті, зелені, темно-зелені, великі і малі, цікаві, ніжні, романтичні, лапаті, з ясно-зеленими прожилками, яскраві.

-        Чи відрізняються листки вишневої півонії від рожевої? А які стебла? Стрункі, дуговидні, зелені, міцні.

-      Які слова з дошки підійдуть?

-       Як передає об'ємність?

(Випуклість, об'ємність передає відтінками фарб, грою світла)

-       Чи надають півонії урочистості картині?

-       Що можна сказати про колорит?

(Гармонія кольорів прекрасна, прекрасний колорит картини. Художниця точно знайшла колір кожної квітки, не забула і про освітлення).

-       Що головне в картині?

-       Що допомагає розкрити ідею картини, ідейний задум художниці?

-       Які деталі?

-       Який настрій створює картина?

    ( Радісний настрій створює колорит…Фарби не кусаються, погоджені між собою)

-    В якому тоні написана картина?

-   Як розташовані квіти?

-   Чи виглядали б так яскраво квіти на іншому фоні?

-    Робота учнів по пам'ятці (план)

Висновок: Ця картина пройнята радісним настроєм, любов'ю до квітів.

-    Що хотіла цією картиною сказати Катерина Білокур?

(Яка чудова земля, природа. Дарує людині гарні, чудові квіти. І люди біля квітів такі ж самі повинні бути)

-    Щоб добавили ви?

-    Про що можна мріяти дивлячись на картину?

-    Що за рамками картини? Доповнення вчителя:

-   Чому саме малювала квіти художниця - півонії?

(Не раз ідучи повз кущ півонії, художниця чула його сова: намалюй мою красу, голівоньки мої пахучі.)

Квіти вона любила понад усе. їм і проспівала вона гімн. Вона так оригінально і натхненно, так поетично і багатогранно і так просто зображає їх. Не робить окремих етюдів, ні ескізів, а малювала по одній квіточці (ставила в вазу), і так створила свою картину. Пречудові створіння народної художниці співзвучні ніжним мелодіям українських ліричних пісень.

а) Слухання музики "Вальс квітів" (На цьому фоні розповідаю про півонії).

Завдання кожної людини на Землі – примножувати її красу, наповнювати кожний куточок її красою – квітами. Квіти – найвища досконалість  краси. Не потрібно шукати красу, а самому бути її творцем. Творцем квітучої краси Землі, але і внутрішньої краси.

  Квіти оспівані у поезії, піснях, художніх творах. Так О.Чайковський  написав твори "Підсніжник", ""Вальс квітів" ( із балету "Лускунчик")

Звучить гімн красі.

Від картин віє любов’ю, відчувається тепло рук, що їх створили. І.Хруцький "Квіти і плоди".

В.Сухомлинський вважав, що квіти – це низка, яка зв’язує працю і красу. Тому гаслом нашої зустрічі є: "Квіти – це історія нашого народу

                            Квіти – це наша природа

                            Квіти – це ми."

Немає на світі нічого прекраснішого як квіти. Це чудовий подарунок природи, витончений та найдосконаліший. Вони дарують нам увагу, любов, ніжність, приємний запах. А які чудові, загадкові назви ( незабудки, маргаритки). Великі таємниці, легенди ховаються у назвах квітів. Турецьке прислів’я каже: "Хліб для тіла, а квітка для душі. У кого дві хлібини, нехай продасть і купить одну квітку".               

б) Дерево пізнання

    в) Додаткова інформація.

Півонії: (Раеопіа)- рід рослин жовтотевих.

Багаторічні трави, кущі або півкущі з шишковидно потовщеними коренями. Листки червоні, великі, двічі -, тричі - перисторозсічені. Квіти великі, двостатеві, одиночні, білі, рожеві, червоні.

Плід - багато листячка. Близько 35 видів, поширених переважно в помірних областях Європи, Східної Азії, Америки.

На Україні трав'янистий.

П. Вузьколиста, воронець (Р.ІепііГоІіа) з криваво-червоними квітками, зустрічається в лісостепу, Степу, Криму (занесена да Червоної книги України)

Серед півонії є багато декоративних видів. З півонії трав'янистої на Україні вирощують сорт півонії лікарської з запашними, різнокольоровими квітами;

Півонії китайської, які відрізняються будовою та розміром квіток, забарвленням та строками цвітіння;

Півонія кримська - ендемічний вид, рідкісна рослина.

в) Скоромовки: Якось Яків сіяв мак, так-сяк, аби як. Виріс про мак, барвінок ярий Яків мак, та щось коле як їжак.

(Ромашки, півонії, мак, барвінок і т.д.)

    г)А тепер зупинимось на кольорах.

Білий - холодної гами колір, почуття величності, чарівності природи, світлий, бадьорий настрій.

Червоний - збуджений, зігріваючий, живлющий, полум'яний колір радості.

Рожевий - радість, підбадьорює, привабливий.

Зелений - спокійний, створює приємний, запашний настрій.

- Які ще холодні кольори?

Холодні кольори (фіолетовий, синій, голубий, білий, зелений, застосовуються у живописі для створення враження простору, прохолоди, суворості, суму, туги, спокою)

Прошу назвати кольори теплої гами.

Кольори теплої гами (червоний, оранжевий, жовтий) викликають у глядача позитивні, радісні емоції, створюють затишний, веселий настрій.

Висновок про колорит. Що називається колоритом?

Гармонійні кольори - розкривають зміст картини, зображають дійсність. Колорит створює настрій картини і викликає відповідні емоції у глядача.

Доповнюю учнів.

Кольорова гама кольорів Катерини Білокур поєднує і холодні і теплі кольори. Але ніколи не була вона у неї різкою, контрастною. Насиченість їх та яскравість ідуть від самої чарівності природи України.

    5.Робота над складанням плану за змістом художнього полотна.

В процесі бесіди можна скласти такий план.

    І.Любов Катерини Білокур до квітів.

    ІІ."Півонії" - одне з кращих полотен народної художниці.

    1.Квіти.

    2.Пуп'янки.

    3.Листки.

    4.Тло картини.

    ІІІ. Гімн квітам.

    6.Розповідь учням картини (усно)

    Словничок-чарівничок (вибрати ті що підходять)

Темно-рожеві, світло- рожеві, фіолетовий відблиск, вишнева, рожевувата,

бархатні, пухнасті, розкішні, тендітні, міцні;

Темно зелені, зеленаві, зелено-коричневі, лапаті і т.д.

Ніжні, маленькі, фантастичні, дивовижні, загадкові, пагінці життя, первісточки і т.д.

Темний, зелений, гнилої трави.

Пахнуть, журяться, зачаровують, сумують, дрімають, прикрашають, шепочуть, буяють, захоплюють, радіють, нахиляються, дихають, рожевіють, милують, мріють і т.д.

IV. Робота учнів над написанням першого варіанту твору.

 (Слухають, доповнюють, аналізують, користуються словником) Не забудьте про образну мистецьку мову, буйну фантазіюхудожниці, яка обернулася на величні півонії - символ краси природи.

Фізхвнлинка. Киця прокидається - лапками вмивається Квітка прокидається - росами вмивається А яз сестричкою - вмиваюся водичкою

    V.Читання окремими учнями твору та його редагування.

Кожен учень старається, думає над описами, щоб не потрапити в "Музей помилок".

Правила музею знаходяться на окремій таблиці:

     1.Не дотримуйтесь абзаців.

     2.Забудьте про зв'язок слів у реченні.

     3.Не пам'ятайте про правопис слів.

     4.Повторюйте одне слово декілька разів.

     5.Не пишіть каліграфічно.

      VI.Створення удосконаленого варіанту та його запис.

(послідовно, логічно, точно)

Вказую на недоліки:

Не розтягувати зачину. Основну частину написати детально по плану чітко, глибоко і т.д. Не забути про кінцівку-висновок. Про красу природи, світ захоплень Катерини Білокур, яку ми іноді не бачимо.

Так, її квіти ніжні, великі, яскраві, мов живі. Дивлячись на них, ми ніби відчуваємо їх пахощі, свіжість повітря, До них хочеться доторкнутися пальцями. Колірна гармонія в неї переходить у музику життя. А це найвище мистецтво живопису. У цьому художниця перевершила навіть голландців.

    VII.Підсумок уроку.

а) Висновки - міркування по репродукції картини.

б) Конкурс "Словоскладалочка"

Півонія                        півні       он            ні        няв

із літер скласти          пів          янів          я          п'яні

нові слова                 півня        ян            він

в) Порада: Зрізані зів'ялі квіти не можна ставити у спальню, бо в ночі вони живляться людською енергією. І ви встаєте як п'яні.

-   Чому так швидко осипаються пелюстки в букеті? З чим це зв'язано?

-   Чому кущі півоній часом не цвітуть?

( Не правильно посаджені, заглибоко, або зверху виглядають бульби.)

г) гра "Відгадай мелодію" ("Лілія", "Чорнобривці" і т.д.)

    VIII.Зустріч із художницею Тетяною Володимирівною Дідик ( Розповідь: "Мої полотна з квітами")

      ІХ. Підсумок уроку.

     Квітів у природі  стає дедалі менше, їх зривають люди, витопчують тварини. Пам’ятайте про це, коли вам захочеться зірвати рослину. Краще не чіпайте її, нехай прикрашає землю, милує око.

                Я квітку не можу зірвати,

                бо їй, як людині, болить.

                Як нам моє серце крилате,

                під сонцем їм хочеться жить.

                                                      (В.Сосюра)

  Півонії, мальви, троянди, чорнобривці… Українська земля завжди славилась чудовим розмаїттям квітів. Їх люблять не тільки поети але й  художники, серед них К.Білокур. Вона оспівувала одразу і весняні, й літні, й осінні квіти – садові та польові. На її картинах квіти настільки живі, що здається, ніби глядач опиняється в чудовому куточку квітучої природи українського села, сповненому пахощів квітів і пташиного співу.

                Квіти не вмирають,

                вони засинають й на

                полотні оживають.


Теги: твір, Пинка Н.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1628/57


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar