Головна » Українська мова |
Мета: дати учням поняття про омоніми, формувати вміння визначати омоніми в реченнях, пояснювати їхнє лексичне значення, доречно вживати їх у мовленні; удосконалювати орфографічні та пунктуаційні навички. Розвивати спостережливість, пам’ять, логічне й образне мислення, творчі здібності та зв’язне мовлення. За допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів, спонукати їх до вивчення рідної мови, виховувати почуття колективізму, дружби. Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок на основі знань з елементами інтерактивного навчання. Обладнання: мультимедійна дошка, тлумачні словники, «маршрутні листи». Форма проведення: урок-подорож. Епіграф: Процвітай, українська мово, Заохочуй красою нас: що багатший твій слів запас, – легше вибрати влучне слово. Дмитро Білоус Хід уроку І. Актуалізація опорних знань учнів. 1. Репродуктивна бесіда. Епіграфом сьогоднішнього уроку є слова Дмитра Білоуса. (Слайд №1).
Можливо, хтось нам зможе пояснити, чому саме такі слова я обрала? – Який розділ мовознавчої науки ми вивчаємо? – На попередніх уроках ми здійснили подорож країною Лексикологією Де ж ми з вами побували? (Ми побували в палаці королеви Лексики, підкоряли вершини гір Прямого і Переносного значення, заблукали в лісі Багатозначних слів, подорожували морем Стилістично забарвлених слів, здійснили екскурсії по містах-супутниках Синонімів та Антонімів.) –Послуговуючись опорним конспектом, назвіть основні поняття лексикології, вивчені на попередніх уроках. (Слайд №2).
2. Перевірка засвоєних знань методом тестування.(Слайд №3-4)
3. Взаємоперевірка тестів(Слайд №5).
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Сьогодні ми продовжимо подорожувати країною Лексикологією і вирушимо в космічну подорож до таємничої планети Омонімів. Хто першим добереться до цієї далекої планети, той і встановить контакт з інопланетянами, здобуде собі слави і пошани. (Слайд №6).
А слідкувати за роботою нашого космічного екіпажу будуть представники Центру керування польотами (наші шановні гості). Що ви очікуєте від цього уроку-подорожі? Подорожуємо ми під девізом: Душу і серце в роботу вклади – Матимеш з неї хороші плоди! Кожен з вас має маршрутний лист, у який заносить правильні відповіді позначками «+», «–» та словами. Також на парті у вас є путівничок – тлумачний словник, тому при потребі звертайтесь до нього, адже планета Омонімів вам незнайома. Я бачу, що ви не зовсім розумієте значення слова «путівник»? Давайте зазирнемо у словник. (Діти знаходять і зачитують значення слова). ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу. 1. Перед тим, як вирушити в подорож, проведемо розумову розминку. Треба відгадати загадку, з якої дізнаєтеся вид транспорту, на якому подорожуватимемо (Слайд №7).
–Як називається такий вірш? –А хто з українських письменників писав акровірші? –Я пропоную назвати ракету «Дивосвіт». Чи згодні всі? Добре. А зарядити свій всюдихід ми повинні своєрідним пальним: енергією від плідної праці, змістовними та правильними відповідями, бадьорістю, ерудицією, оптимізмом. Давайте передамо все це один одному. (Діти торкаються долоньками одне одного) 2. Допуск в ракету. (Слайд №8).
Перед вами «космічні слова». Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова (усно). 3. Раз ми так добре знаємо «космічні слова», можна вирушати в гості на іншу планету. Щоб завести ракету, слід відгадати загадку. -Чому ви дібрали різні відгадки? (Бо це слова-синоніми). То ж полетіли!!! ІV. Фізкультхвилинка. (Слайд №9).
V. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення. 1. Лінгвістичний експеримент. Ми опинилися в кратері «Пошук істини». А що означає слово кратер? Звернемось до словничка-путівничка. Щоб продовжити подорож і вибратися з кратера, треба здійснити пошукову роботу. Намалюйте з пам’яті предмети: 1 ряд – косу, 2 – кран. Чому ваші малюнки не схожі? (Всі ці слова мають різні значення). Чи можемо ми визначити зміст в ізольовано вжитому слові? Прослухайте вірш Дмитра Павличка «Вітер» (Слайд №10).
–Яка уявна картина постала перед вами під час сприймання цього вірша? Чи можна зрозуміти, про який лист йде мова – лист на дереві чи лист другові? 2. Пояснення вчителя. Слова, які однакові за звучанням і написанням, але різні за лексичним значенням називаються омонімами Значення омонімів розкривається тільки у фразі. Омоніми – важливий засіб словесної гри, матеріал для створення дотепів, каламбурів. Омоніми увиразнюють думку, а часом надають мовленню іронічного, гумористичного чи сатиричного забарвлення. Неточне вживання омонімів може породжувати двозначність думки. Звідки ж взялися омоніми? Джерела омонімів. (Слайд №11).
Давайте знайдемо відомості про планету Омонімів в довіднику-підручнику на сторінці 163. – Які слова називаються омонімами? А де можна дізнатися значення омоніма? 4. Зустріч з інопланетянами. (Слайд №12).
А ось і дивні мешканці невідомої планети. Давайте привітаємо їх. (Учні розігрують уявний діалог, підготовлений заздалегідь, як випереджувальне домашнє завдання). – Вітаємо Вас, шановні мешканці невідомої планети. Добридень, інопланетяни. VІ. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок. Наша мандрівка продовжується по дивних місцях планети. Зупинка «Вулиця Жартів» Прочитайте жарти в особах, поясніть, що спричинило непорозуміння. (Слайд №13).
2. Зупинка Парк «Вибірковий диктант». Виписати слова, які мають омоніми. Витлумачити лексичне значення омонімів. Ждали ви, дівчата, й діждались чайок легкокрилих. Мов химерний літачок, сіла бабка на сучок. Кухарка самою парою сита. У нього натура, як у тура. Зупинка «Майдан міркувань». Знайти в реченнях омоніми, визначити їхнє значення. (Слайд №14).
4. Зупинка «Бібліотека». (Слайд №15). Треба відрізняти омоніми від багатозначних слів. Значення багатозначних слів трохи подібні, а значення омонімів зовсім не схожі. Випишіть словосполучення з омонімами.
Самоперевірка (Слайд №16).
5. Зупинка «Бульвар творчості». (Слайд №17).
6. Зупинка «Лабіринт каламбурів». – А ви любите різні ігри? А знаєте, що слова теж можуть «гратися». Так, так, вони перегукуються, міняються місцями і ніби хизуються: ось які ми схожі! Така гра слів називається каламбуром. Майстрами каламбурів були Ігор Січовик, Олекса Різниченко, Сергій Павленко, Віктор Плахотников. Прочитайте каламбури. Визначте лексичне значення омонімів. (Слайд №18).
7. Зупинка «Міжмовні омоніми». (Слайд №19). Але омоніми вживаються не тільки в межах однієї мови. Існує таке явище, як міжмовна омонімія. Слова шар, облік, ось, пил, луна, баня зустрічаються як в українській, так і в російській мовах, але значення їх різне. Порівняйте переклад слів-омонімів.
8. Зупинка «Озеро загадок». (Слайд №13).
9. Повернення додому. (Слайд №21). Ось ми і побували на кінцевій зупинці. Час вирушати додому. Для цього потрібно відгадати загадку.
VІІ. Домашнє завдання. (Слайд №22).
VІІІ. Підсумок уроку. Опитування «Закінчіть речення» (здійснюється за допомогою інтерактивного методу «Мікрофон»).
Давайте повернемося до нашого епіграфу. (Слайд №23). Чи збагатилося ваше мовлення новими словами?
ІХ. Рефлексія. (Слайд №24).
Тема. Омоніми Маршрутний лист
Тестування ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Допуск в ракету __________________________________________________________________________
«Вулиця жартів» __________________________________________________________________________
«Майдан міркувань» ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Вибірковий диктант» ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Бібліотека». ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Бульвар творчості». ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
«Озеро загадок» ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Лабіринт каламбурів» ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Поставте + або – – Я знаю, що таке омоніми._____________________________________ – Я знаю, яку роль відіграють омоніми в мові._____________________ – Я знаю джерела омонімів._____________________________________ – Я вмію відрізняти омоніми від багатозначних слів.________________ – Я вмію пояснювати лексичне значення омонімів._________________ – Я вмію складати речення з омонімами.__________________________
Самоаналіз уроку
Тема. Омоніми. Мета: дати учням поняття про омоніми, формувати вміння визначати омоніми в реченнях, пояснювати їхнє лексичне значення, доречно вживати їх у мовленні; удосконалювати орфографічні та пунктуаційні навички. Розвивати спостережливість, пам’ять, логічне й образне мислення, творчі здібності та зв’язне мовлення. За допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів, спонукати їх до вивчення рідної мови, виховувати почуття колективізму, дружби Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок на основі знань з елементами інтерактивного навчання. Обладнання: мультимедійна дошка, тлумачні словники, «маршрутні листи». Форма проведення: урок-подорож з використанням мультимедійних технологій Методи і прийоми: «Мікрофон», лінгвістичний експеримент, лінгвістичне повідомлення, спостереження, робота з підручником та з тлумачним словником, репродуктивна, евристична бесіди, діалогічне мовлення, тестування, метод вправ, тренінг-тест; методи письмового і усного контролю, самоконтролю, взаємоконтролю, Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, групова, самостійна. Міжпредметні зв’язки: омоніми як засіб художнього зображення в літературі, усна народна творчість, малювання, географія. Урок «Омоніми» п’ятий в темі «Лексикологія і фразеологія». Він тісно пов’язаний з попередніми уроками і потребує знання таких понять, як лексичне значення, багатозначні і однозначні слова, пряме і переносне значення слова. Зміст уроку повністю відповідає вимогам програми. Тип уроку визначений правильно, оскільки для учнів ця тема зовсім нова, матеріал дуже складний. Більшість завдань мали цікавий ігровий зміст: жарти, загадки, вірші, каламбури. Доречно обрана форма уроку, бо всі попередні уроки теж були проведені в формі подорожей. На уроці розв’язані освітні, розвивальні, виховні завдання. Вважаю, що вибір методів навчання і їх поєднання був вдалим. На уроці застосовувалися всі форми роботи відповідно до здібностей учнів, елементи самоосвіти, самоперевірки, самовиховання. Можливості кабінету і всі засоби навчання були використані на 100%. Був забезпечений психологічний комфорт, дотримана культура розумової праці, санітарно-гігієнічні норми.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |