Головна » Українська мова

Однорідні й неоднорідні означення

МЕТА: пояснити відмінність між однорідними і неоднорідними означеннями, формувати вміння розрізняти їх у реченнях, розставляти розділові знаки в реченнях з однорідними означеннями; розвивати увагу, уяву, логічне й образне мислення, пам’ять;  виховувати любов до української природи, бережливе ставлення до неї.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ОБЛАДНАННЯ:  алгоритм, підручник, роздаткові картки, записи на дошці.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організація класу

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Лінгвістичний диктант

Однорідними можуть бути... (головні і другорядні члени речення)
Між собою однорідні члени речення за змістом...(рівноправні)
Види зв’язку між однорідними членами речення...(сполучниковий сурядний, безсполучниковий, змішаний)
За будовою однорідні члени речення можуть бути...(поширені, непоширені)
Не є однорідними членами речення...(повторювані слова, фразеологізми)
Розділові знаки, які ставляться між однорідними членами речення...(кома, крапка з комою)

Вид перевірки – взаємоперевірка.

     2. Робота з мовним матеріалом

   Із поданих речень випишіть ряди однорідних членів, складаючи їх схеми.

   Зразок. Свіжа зелень розгойдалась, розгулялась, поплила.

Підійде дядько з батогом у руках, уважно обдивиться бублики, калачі, паляниці.
Моря і гори, і відроги перед очима постають.
В хаті пахло чебрецем, свіжою травою.
А ще сумніше в темний, довгий, холодний вечір.

      ( Морфологічний розбір та за будовою  свіжою, холодний)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

    1.Бесіда

Якою частиною мови є однорідні члени в останньому реченні?
Яку синтаксичну роль виконує в цьому реченні прикметник?
Які розряди прикметників за значенням вам відомі?

(Якісні, відносні, присвійні)

      2. Розподільний диктант

    Записати слова у три колонки, відповідно до якого розряду за значенням вони належать.

Широкий, дерев’яний, Оленчин, стрункий, гарний, зимовий, золотий, весняна, лисячий, братове, бабусина, щаслива.

 

ІV. Повідомлення теми, мети, постановка проблемного  питання.

         - За якими ознаками слід розрізняти однорідні і неоднорідні означення?

 

V. Вивчення нового матеріалу

     Матеріал для спостереження (записано на дошці):

Сумними довгими ключами летять у вирій журавлі.

І на злість недобрій, темній силі журавлі кричать на небосхилі.

(Синтаксичний розбір речення)

Бесіда.

Які однорідні члени в поданих реченнях?
Чим вони виражені?
Назвіть художні означення (епітети).
Яка інтонація і розділові знаки в наведених реченнях?

Опрацювання теоретичного матеріалу § 22.

Прочитати матеріал параграфа; доповнивши свої знання про однорідні й неоднорідні означення, створити алгоритм.

Визначення однорідного й неоднорідного означення.

Алгоритм

Характеризує предмет за однією і тією самою ознакою

 

ТАК (однорідне)                     НІ (неоднорідне)

 

Стоїть після означуваного слова

 

ТАК (однорідне)                       НІ (неоднорідне)

 

Наступне означення конкретизує, підсилює попереднє

 

ТАК (однорідне)                         НІ (неоднорідне)

 

Вимовляється з перелічувальною інтонацією

 

ТАК (однорідне)                         НІ (неоднорідне)

VІ. Закріплення матеріалу.

Вправа №258 -  коментовано
Робота по рядах в парах. Гра “Хто швидше?”

Творче завдання.

     І ряд

-   Подані речення поширити неоднорідними та однорідними означеннями.

Сонячний промінь постукав у... ...    вікно.

Сонце дивилося з...  ...   неба.

Скласти речення з поданими групами прикметників

Радісна бентежна (пора)

Чиста, свіжа, солодка (вода)

     ІІ ряд

Подані речення поширити неоднорідними та однорідними означеннями.

Навколо нависали...  ...  хмари.

Трава блищала...  ...    росою.

Скласти речення з поданими групами прикметників

Перший шкільний(день)

Бадьорий, збуджений, піднесений (настрій)

     ІІІ ряд

Подані речення поширити неоднорідними та однорідними означеннями.

Завтра буде... ... погода.

На... ... небо зійшов місяць.

Скласти речення з поданими групами прикметників

Тихе блакитне (небо)

Нестримний, рвучкий (вітер)

Переклад з російської мови

Подані слова перекласти українською мовою, скласти з ними речення

Утро, воздух, дышать, зимнее, чистый, морозный, приятно.

(Зимового ранку приємно дихати чистим морозним повітрям.)    

     -    Підкресліть означення. Визначте однорідні вони чи ні. 

   

VІІ.  Підсумок уроку.

     1. Питання до учнів:

Над якою темою працювали на уроці?
За якими ознаками слід розрізняти однорідні і неоднорідні означення?

2. Оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчити теоретичний матеріал § 22.
Вправа 261.
Виписати з художніх творів три речення з однорідними означеннями і три речення з неоднорідними.      

 

РОЗДАТКОВІ  КАРТКИ

 

     І ряд

-   Подані речення поширити неоднорідними та однорідними означеннями.

Сонячний промінь постукав у... ...    вікно.

Сонце дивилося з...  ...   неба.

Скласти речення з поданими групами прикметників

Радісна бентежна (пора)

Чиста, свіжа, солодка (вода)

 

     ІІ ряд

Подані речення поширити неоднорідними та однорідними означеннями.

Навколо нависали...  ...  хмари.

Трава блищала...  ...    росою.

Скласти речення з поданими групами прикметників

Перший шкільний(день)

Бадьорий, збуджений, піднесений (настрій)

 

     ІІІ ряд

Подані речення поширити неоднорідними та однорідними означеннями.

Завтра буде... ... погода.

На... ... небо зійшов місяць.

Скласти речення з поданими групами прикметників

Тихе блакитне (небо)

Нестримний, рвучкий (вітер)


Теги: означення, Гапоненко Н.Г.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 177/10


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar