Головна » Українська мова

Написання та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові

Мета: створити умови для формування умінь і навичок учнів щодо написання та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові; для формування комунікативної,  пізнавальної компетенцій, критичного мислення  та ціннісного ставлення до літературних надбань українського народу.  

Тип уроку:   урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку

І. Етап орієнтації

Станьте, діти, всі дружненько,

Привітайтеся гарненько,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Продзвенів дзвінок: «Дзелень».

Урок мови починаймо

І за парти всі сідаймо.

 

Отож, почнімо роботу.

 

ІІ. Етап покладання мети.

 

1.Оголошення теми уроку.

Помічником моїм на уроці буде відомий український поет Дмитро Білоус.

 Визначити тему уроку зможемо відгадавши його загадку:

А відгадайте-но: що я таке?

Всі хочуть,як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все життя  мене людина.  (Ім’я)

 

А як ви думаєте,що ми будемо вивчати про імена?(Відповіді дітей)

Отож,запрошую вас у світ власних імен людей. А безпосередньо зупинимося на написанні та відмінюванні чоловічих та жіночих імен по батькові. (Записуємо дату,тему уроку)

2. Цілепокладання

 

Взагалі без імення ніхто між людей не буває.

Хто б не родився на світ-

родовита людина чи проста,

Кожного з них породивши,

іменням батьки називають.

                                                      

Батьки, друзі, знайомі називають вас на ім’я, часто скорочене, пестливе.

 Для них ви Маринки, Галочки, Артемки …

 У школі, наприклад, до імені додається ще й …(прізвище)

Тут  ви … (роздаю смайлики- «сонечка» з іменами та прізвищами дітей).

Ви отримали «сонечка», де вказано прізвище та ім’я. Чого бракує? (імені по батькові). Цей запис ми зробимо вже на уроці     А поки що за допомогою умовних позначень відтворіть на «сонечку» свій настрій. Запишіть коротко,чого ви очікуєте від уроку.

(Діти показують графічні зображення настрою, оголошують очікування.)

Бажаю попрацювати так,щоб виправдалися всі наші очікування.

 

3. Мотивація

Діти, а навіщо ж вивчати цю тему? Чи є вона, на вашу думку, важливою? Коли у своєму житті  ви зможете використати знання, здобуті на цьому уроці? (Відповіді учнів.)

А  Д.Білоус каже:

Якщо ти знаєш – все в твоїх силах.

Якщо не знаєш, то не втнеш.

Якщо ти знаєш, летиш на крилах,

Якщо не знаєш, то повзеш.

Чи на землі ти, а чи у небі,

Чи, може, у глибині морській –

Знання поможуть при потребі,

То знай же, друже, і умій.

 

ІІІ. Етап проектування діяльності.

  Для виконання завдання нам потрібно об’єднатися у групи.У цьому допоможуть сонечка. На звороті записане слово – іменник. Визначте, до якої відміни він належить. А тепер швидко, організовано і тихо обладнаємо наші робочі місця. У кого іменники І відміни, ті працюватимуть у групі у №1, ІІв. – у групі №2, ІІІв. –у групі № 3.…

А скільки є відмін іменників?
Невже не зустрічали прикладів іменників, що належать до ІVвідміни? (ім’я)
У якій же групі працюватиме дитина? (Номер групи учень (учениця) визначає за тим, до якої відміни належить його (її) ім’я.

- На столах кожен має картки самооцінки, у яких виставлятимете бали за виконання завдань.

 

ІV. Етап виконання плану діяльності.

Лінгвістичне спостереження

Що ж ім’я по батькові означає?Звідки воно береться?

(засвідчує зв’язок сина чи доньки з батьком)

А щоб з’ясувати, як утворюється, пропоную провести лінгвістичні спостереження.

  Проаналізуйте, від яких імен та яким чином утворилися дані імена по батькові та зробіть висновки.  

 

 

І гр.                                        ІІ гр.                       ІІІ гр.

Степанович  ← Степан      Якович ← Яків     Артемівна ← Артем

Олексійович ← Олексій     Ілліч ← Ілля         Валеріївна ← Валерій

( Учні аналізують, роблять висновки і оголошують їх).

 

2.Робота з підручником

Швидко звіримо наші висновки з тими, що є у підручнику.

                                                                               

3. Гра «Ланцюжок».

А тепер перейдемо до виконання практичних вправ.

Для утворення імен по батькові нам необхідні чоловічі імена.

Пропоную зібрати їх у ході гри «Ланцюжок».   

Початкове ім’я - Остап. Кожне наступне починається тією літерою, якою закінчується попереднє.(Підбираємо ще 5 імен)

─ Від  імен (кожній групі по 2 імені) утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові і запишіть у зошити.

 

4. Літературна хвилинка «Впізнай ім’я».

   На уроках української літератури вивчаємо художні твори різних письменників. Наступне завдання дозволить перевірити, які ж ви уважні були, як знаєте імена українських письменників.

До прізвища треба дописати  ім’я.

 

І гр.                      ІІ гр.                                         ІІІ гр.

Косач □□□□□□   Шевченко □□□□□                    Глібов □□□□□□

Франко □□□□      Винниченко □□□□□□□□□       Вороний □□□□□□

 

 

-Перевіряючи, відкриємо портретну галерею  (відкриваю потрети письменників).

-Ви, мабуть, звернули увагу на те, що у дужках записано ім’я батька кожного із цих людей. Доповніть записи, утворивши імена по батькові. (Учні коментують записи).

                                                                   

5.Робота з підручником

Звернімося знову до підручників.

Розгляньте таблицю на сторінці 128.

Підготуйтеся зробити висновок про відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові.  (Діти розповідають, користуючись матеріалом підручника)

 

6. Робота у групах 

Звертаючись до даної таблиці, виконаємо наступні завдання.

 

  І гр. Записати речення, ставлячи імена та по батькові у потрібній формі.

У родині Косач (Лариса Петрівна) поважали народні традиції і звичаї,шанували рідну мову.

Знайомство Вороного (Микола Кіндратович) із Франком (Іван Якович) переросло у щиру дружбу.

 

ІІ гр. Провідміняти подані імена по батькові.

                           Іван Якович

ІІІ гр. Утворити від поданих імен та імен по батькові форму кличного відмінка.

Лариса Петрівна, Володимир Кирилович, Тарас Григорович, Леонід Іванович.

 

(Перевіряємо виконання завдань, діти виставляють відповідні бали на картках самооцінки)

 

7. Фізкультхвилинка.

Прослухайте поезію. Якщо почуєте своє ім’я, прошу встати, а дізнавшись його значення, сідайте.

Допитлива дівчинка є в нас Наталка.

Її називають Наталка-питалка.

Питає вона: «Чому я так звуся?

І чом моя мама зветься матуся?»

Є в класі у нас Катруся й Оксанка,

І Юля, Аліна, є ще і Тетянка,

Лілія, Яна, Володя й Галинка,

А ще є Артемко і дві є Маринки.

Імена ці давні – книжка каже.

Із Греції й Риму, од Заходу й Сходу

Вони нам дістались від різних народів.

А що вони означають – послухай, дитино.

Галина – спокійна і рідна – Наталя,

Оксана – чужа. Благородна – Аліна,

Засновниця – Таня, а Лілія – квітка,

Благодать – то є Яна, чистота – Катерина,

Володар – Володя, здоровий – Артем,

Кучерявая – Юля, Марина – морська.

Ось що означають дітей імена.

 

-Чи кожен із вас знав значення свого імені? Сподіваюсь, що вам було цікаво про це дізнатися.

 

8. Вибірковий диктант.

Ще одна поезія Дмитра Білоуса допоможе виконати наступне завдання.

Виписати імена, ставлячи у називному відмінку.

 

Свята нашої родини

 

На дітей батьки багаті –

одинадцятеро в хаті.

Свято кожної дитини –

вся сім’я його справля:

ми святкуєм іменини

і Наталки, й Василя,

Олексія, й Катерини

і Павла, і Марусини,

і Надії, і Христини,

і Сашка, й Дмитра ( це я),

і Миколи – от і вся наша сім’я.

 

Скільки ж дітей було у родині Білоусів?  (11)

( Самоперевірка  і оцінювання)

Звірте,чи правильно виписали імена.  

9. Робота у групах.

І гр.  Виправити помилки у реченнях. Записати правильний варіант.

 Христина задумала зустрітися з Васьою  і Олексієм.

Бажаю тобі успіху, Наталко, і тобі Павлу.

 

ІІ гр. Утворити від запропонованих імен чоловічі та жіночі імена по батькові.

син           дочка           батько       

Василь      Наталія         Павло               

Дмитро     Надія             Олексій

Микола    Катерина     Олександр

 

ІІІ гр. Часто ми вживаємо ім’я по батькові у підписі роботи.

Додати прізвище ім’я по батькові свого друга (подруги) у текст довідки.

Визначити відмінок вставлених слів.

Робота                                           Довідка видана ________,                         

учасника ІІ туру                          у тому,що він(вона) дійсно є учнем

конкурсу знавців                         ( ученицею )ЗОШ №3 м.Малина

української мови                         

ім. П.Яцика

_________

10.Творче завдання.

І гр. Скласти розповідь,використовуючи малюнок на сторінці 129.

Можете скористатися орієнтованим планом на картках.

Яке ім’я найчастіше вживається?

На якій території поширене?
Як звучать у різних мовах?
Звідки походить і що означає?
Які пестливі форми можна утворити?

 

ІІ гр. Додати імена і по батькові вказаних осіб і ввести словосполучення у речення.

Подякувати (ім’я по батькові директора школи)
З’ясувати в (ім’я по батькові вчителя історії)
Допомогти (ім’я по батькові вчителя математики)
Переказати (ім’я по батькові вчителя фізкультури)

 

ІІІ гр. Познайомитися з гостями. (З'ясувати імена та по батькові). Скориставшись нагодою, привітати зі святом Святого Миколая

(текст привітання записати).

V. Етап контрольно-оцінювальний.

Рефлексія.

Сподіваємось,що виконавши вправи, вже зможете правильно записати своє ім’я по батькові (на сонечках).

          (Діти записують і озвучують).

Якщо настрій змінився – на звороті позначте.

Чи здійснилися сподівання?

Підведіть  підсумок, продовживши думку:

Урок мені допоміг…

Мені сподобалось…

Цікаво було…

Хочу сказати(побажати)…

Оцінювання

Додайте у картки самооцінки бал за роботу у групі, за активність в уроці.

(Підраховують бали і переводять в оцінку)

 

Домашнє завдання

А  домашнє завдання  вам підкаже Д.Білоус

На світі білому єдине,

Як і Дніпрова течія,

Домашнє вогнище родинне,

Оселя наша і сім'я.

 Яке ж завдання?

Скласти розповідь про родину

або

 Скласти родовідне дерево.

 


Теги: власні назви, Білошицька А.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 753/40


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar