Головна » Українська мова |
Мета: повторити й поглибити знання учнів про прислівник як частину мови, сприяти зміцненню навичок написання прислівників, формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати прислівники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до українського слова, сумлінне ставлення до навчання. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами поглиблення Обладнання: таблиці, картки з індивідуальними завданнями.
Хід уроку
І.. Організаційний момент. 1 Установчо-мотиваційний етап 2. Повідомлення теми та завдань уроку.
Епіграфом нашого уроку є слова Олени Матушек: Порятуйте красу- І вона порятує вас! - Як ви гадаєте, діти, яку красу нам слід рятувати? (Потрібно рятувати, тобто оберігати красу природи; цінувати все прекрасне, що створене руками людей; треба бути ввічливими, чуйними, вихованими; необхідно знати укр. народні свята, обряди, пісні, тому що вони дуже гарні). Правильно, а досягнути цих скарбів ми зможемо, вивчаючи нашу державну мову- ніжну, солов їну, барвінкову. Сьогодні ми знову подорожуємо у світ Цікавої Граматики.
Але граматика буває цікавою тільки для тих, хто наполегливо працює, логічно мислить і завжди дає відповіді на такі питання:
Де? Куди? Звідки? Як? Яким способом? Чому? До якого часу? Через що? З якої причини? Скільки? Якою мірою? Для чого? Навіщо?
Яка ж частина мови відповідає на ці питання? (прислівник).
-На дошці записано вислів відомого педагога Костянтина Ушинського: Мріяти – легко й приємно, Думати- важко.
Я хочу, щоб ви в кінці уроку дали відповідь на таке питання: Чи справді думати важко?
ІІ Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів. Пояснювальний словниковий диктант. По-українські, по-вашому, віч-на-віч, сила-силенна, по-друге, десь-то, як-от, зроду-віку, мало-помалу, де-таки, хтозна-куди, будь-як, більш-менш, уголос, стиха, спершу, до завтра, з боку на бік. Визначте способи творення прислівників
Небагато, ніколи, дбайливо, по-заячи, здалеку, ледве-ледве,
гаряче, ліворуч, тяжко-важко.
Знайдіть помилки у наведених реченнях. -Одного разу, діти, наш Андрійко замріявся на уроці...
Учень читає напамять вірш „Андрійко замріявся” Йде урок. У класі тиша. Учні всі старанно пишуть. Вчитель їм слова диктує, Та Андрійко їх не чує. Чистий зошит у Андрія. Ні, хлопчина не хворіє- Він, відклавши ручку, мріє. Ось він в космос полетів... Ось полює на китів... Все він може, все уміє, Та, на жаль, лише у мрії. Учитель: А в житті – звичайна двійка Знов чекає на Андрійка.
-Ваше завдання знайти помилки, які допустив Андрійко. Поспішай по_вільно! 2.Якщо напам`ять свою непокладаєшься, то краще запиши. 3. Вивчено все на пам`ять. 4. Пасажир сів востаннє купе.
4. Індивідуальна робота з картками. Утворити від поданих слів прислівники, пояснити їх правопис. (4 учня) Невблаганний Старанний Сонний Страшенний Законний Незрівнянний Несказанний Щоденний Вірно записати не і ні у прислівниках. (виконують всі, крім чотирьох учнів) (Не) легко, (не) ввічливо, (не) дорого, а дешево, (не) довірливо, (ні) де, (не) зворотно, (не) ясно, а смутно, (ні) туди (ні) сюди, (ні) коли, (не) боязливо, а сміливо, (ні) куди, (не) забаром, (не) гайно, (не) глибоко, а мілко, (не) глибоке, (ні) холодно, (ні) жарко. (перевірка індивідуальних робіт)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
6. Утворити ступені порівняння прислівників -Одного разу з Марком трапилася така історія: Не мороз ти- Просто злюка. Ти звідкіль До нас постукав. Закував доріжки, Простудив ще й ніжки. Я у школу не пішов І у всьому винен знов. -Де ж ти був, Марк? - На рибалці. - Чи багато риби ти спіймав? - Жодної! -А подивись, яка у нас ополонка і скільки риби тут є. Але кожна рибка-прислівник, від якого треба утворити ступені порівняння.
1) швидко-швидше, значно швидше, найшвидше, щонайшвидше 2)тепло – 3) красиво- 4)гірко 5)тихо 6)завзято 7)рішуче-
7. Гра „Спіймай прислівник” -Я читаю загадки, а ваше завдання „спіймати” прислівники і записати їх у зошити
Що росте догори коренем? (бурулька) Зроду рук своїх не має, а узори вишиває. (мороз) Ввечері вмирає, а зранку оживає. (день) Що тепліше від одного кожуха? (два кожухи) Що найм`якше, коли сплять? (кулак) По сінях то так, то сяк, а в двері ніяк (двері) -Складіть речення з 3 прислівниками.
-Прочитайте загадку. Взимку гріє, навесні тліє, влітку вмирає, восени оживає (сніг) -Назвіть прислівники. -Яким одним словом можна замінити ці прислівники? (рік) -Доберіть до цього слова споріднені прислівники (рік у рік, щороку, щорічно, круглорічно)
8. Замість крапок поставити и чи і По-товариськ.., по-людськ... верх... навкруг.., поноч.., мовчк.., угор.., трич... навшпиньк.., двіч.., по-козацьк...
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу Бесіда з учнями -Яка частина мови називається прислівником? -Яким членом речення найчастіше буває прислівник у реченні? -Які ступені порівняння має прислівник? -Якими способами творяться прислівники? -Від чого залежить написання н та нн у прислівниках? -Розкажіть про написання не і ні з прислівниками? -Коли в кінці прислівників пишеться и, а коли і? -Коли прислівники пишуться через дефіс, разом, окремо?
-На початку уроку я задала вам питання:”Чи думати важко?Як ви вважаєте?”
ІV. Підсумок уроку - Запам`ятайте нові рядки Олени Матушек: Порятуйте красу- У привітному доброму слові. Порятуйте красу- У відправленім вчасно листі. Ви її порятуйте В своїй безкорисній любові, Ви її порятуйте В душевній своїй чистоті
-Чи цікаво було підійматися сходинками знань? -Отже, краса знань рідної мови врятувала вас!
-Перш, ніж попрощатися з гостями, поясніть, будь ласка, як слід писати слова (до) побачення, (до) зустрічі?
Плекайте в серці кожне гроно, Прозоре диво калинове. А таким дивом калиновим Є, звісно, материнська мова.
Любімо її, шануймо й вивчаймо!
- Гостям не скажем „прощавайте”, Бо ще зустрінемось не раз. А доведеться- завітайте У нашу школу, у наш клас.
Оцінювання
V. Домашнє завдання Стор. 78 (запитання на повторення ) Впр. 233
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |