Головна » Українська мова |
Мета: повторити й поглибити знання школярів про способи творення дієприкметників, зокрема про суфіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису н у дієприкметниках та нн у прикметниках дієприкметникового походження та визначати відповідні орфограми, з'ясовувати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієприкметники з вивченою орфограмою; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розширенню світогляду та знань семикласників про шанування українським народом музикального мистецтва. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності. «Обміняйтесь компліментами» (записати в зошит сусіда по парті комплімент) Орфографічна хвилинка. Склян..ий, орлин..ий, натхнен..ий, стараний, гостин..ий, буден..ий Граматична хвилинка. Найбільш ближчими українському народу є духові та струнні музичні інструменти. Самими важливими серед них э кобза ы бандура. Лексична хвилинка. Поєднати слова у пари. Музикальний слух, школа, інструмент,здібності музичний II. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку. Наша дума, наша пісня не вмре, не загине... Т.Шевченко ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Як, на вашу думку, слід писати грамотно: Нездійснений - нездійсненний Нездоланий - нездоланний Несказаний - несказанний Саме ці орфограми ми сьогодні маємо відпрацювати. Актуалізація опорних знань з теми: – Що таке дієприкметник? – У чому відмінність дієприкметника від дієслова та прикметника. Навести приклади. – Як утворюються пасивні та активні дієприкметники? – Утворити від поданих дієслів пасивні дієприкметники, виділити їх суфікси. Принести, затримати, прополоти, виконати, розбити, молоти, в'їздити IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи Спостереження над мовним матеріалом Дослідження-зіставлення. - Порівняти пари словосполучень. Чим вони відрізняються? Якими частинами мови вони є? Нескінчена розповідь (та, яку не скінчили)— нескінченна розповідь(довга), несказана промова --несказанна безмежність(красива), неоцінені знання — неоціненні скарби (важливі), незнищені реліквії — незнищенні слова(вічні). Коментар учителя. Одна - н- пишеться у суфіксах пасивних дієприкметників –н- і –ен-. Дві -н- пишеться у наголошених суфіксах –енн-, -анн- прикметників, що вказують на найвищу міру ознаки: незбагненний, незліченний. V. Закріплення вивченого матеріалу. Виконання практичних завдань.
Розподільне письмо. Запишіть у дві колонки дієприкметники і прикметники дієприкметникового походження. Поставте наголос. Поясніть вживання н і нн. Прочита..ний,незліче..ний, оновле..ний, неоціне..ний, нездола..ний, оспіва..ний, неоцінне..ний, бездога..ний,неоцінне..ний, нездола..ний, благослове..ний, незліче..ний. - Складіть з двома словами словосполучення.
Робота з текстом. Які народні інструменти, що використовуються з давнини і до цього часу в Україні, вам відомі?Прочитати текст. До якого стилю він належить? Запам'ятати назви музичних інструментів, використаних у тексті, і переказати його стисло. Історія українського народу та створен..е ним самобутнє музичне мистецтво сягає корінням у далекі дохристиянські часи. Серед знайден..их в Україні музичних інструментів найдавнішими вважаються флейта з рогу північного оленя,а також резонаторні ударні інструменти, відшукан..і на Чернігівщині. Найдавніше зображення музик можна побачити на стінах Софійського собору. На фресці зображен..ий музичний ансамбль, музики якого користуються вісьмома видами інструментів — органом, флейтою, литаврами, трубами, лютнею, щипковою лірою, дзвонами та парними барабанчиками. Гордістю музичної культури України є кобза і бандура, з якими тісно пов’язан..ий героїчний епос народу. Бандура —музичний інструмент, народжен..ий в XVI столітті. Назва бандури походить від грецького слова «пандора». Досить часто в ті часи бандуру називали кобзою, тому що практично бандура й кобза — це був майже один і той же інструмент. Хіба що на кобзі струн було трохи менше. (3 енциклопедії). - Виписати дієприкметники разом із залежним словом. Пояснити їх правопис. - Зробити синтаксичний розбір речення 1-го речення останнього абзацу. 3. Гра «Одним словом». 1) Кожне із словосполучень замініть прикметником дієприкметникового походження. - якого не можна збагнути, зрозуміти (незбагненний); - який не можна полічити (незліченний); - якого не можна знищити (незнищенний); - який не можна оцінити (неоціненний); - який не може здійснитися (нездійсненний); - якого важко або неможливо впізнати (невпізнанний); - якого не можна вблагати (невблаганний); - який ніяк не скінчиться (нескінченний); - якого не можна виразити, передати словами (несказанний); - який охороняється законом від посягань з боку кого-небудь (недоторканний); - який не примирюється, не погоджується з чим-небудь (непримиренний) 2) Доберіть до записаних прикметників дієприкметники. Запишіть слова парами. 3) Останнє слово розберіть за будовою.
Робота з картками. Пояснити значення прислів’їв. Списати речення, вставляючи, де треба,- Н- або- НН-. Пояснити орфограму. Шален..ая муха вкусила за вухо. То гріх непрощен..ий – їсти хліб немащен..ий. Зароблен..ий хліб глевким не буває. Купован..ий хліб завжди маленький. Важке не є нездолан..е. Ужале..ий змією й мотузки боїться.
Діалог «Екскурсія до музею українських музичних інструментів» Використавши знання, отримані на уроках музики, складіть діалог про музичні інструменти українців. Вживайте словосполучення з прикметниками дієприкметникового походження і дієприкметниками: неоціненні скарби (важливі), незнищені реліквії V. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон» Сьогодні на уроці ми.. дізналися про особливості правопису дієприкметників; VI. Домашнє завдання І група. Підготувати висловлювання на тему «Музика в моєму житті», використовуючи дієприкметники з н та прикметники дієприкметникового походження з нн. ІІ група. Вправа 274(І). Вивчити правило на с.156
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |