Головна » Українська мова

Написання -н- і -нн- у прикметниках

Мета: дати учням основні відомості про написання –н- і –нн-  у прикметниках, виробляти  орфографічну грамотність, застосовуючи правила; розвивати творчі вміння  зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки  у правописі прикметників; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу       сприяти вихованню глибокої поваги та пошани до великого сина українського народу – Тараса Григоровича Шевченка.

         Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

         Обладнання: таблиці, схеми, портрет Т. Г. Шевченка, дитячі малюнки до творів Кобзаря, зошит «Грамотій», презентація «Тарасові шляхи у нашім краї»,  зірочки, зроблені учнями.

                                                 Хід уроку

        

                                                                                 Зоре моя вечірняя,

                                                                           Зійди над горою,

                                                                           Поговорим тихесенько

                                                                           В неволі з тобою.

                                                                                              Т. Г. Шевченко    

          І. Організаційний момент

Доброго дня, милі діти! Сьогодні девіз нашого уроку такий:

 «Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх». А все, звичайно, означає, що лише дружно і організовано ми зможемо вивчити нову тему, засвоїти правила, відчути надійну підтримку і міцне плече однокласника. Тож продовжимо працювати над вивченням самостійної частини мови – прикметником, будемо засвоювати з вами навички правильного написання слів з -н- і -нн-, моделювати, зіставляти, знаходити і виправляти помилки і, таким чином, готуватимемося до контрольної роботи.

         ІІ. Ознайомлення з темою, метою уроку

Надворі вповні весна. Що ж вона нам принесла? Які чудесні святкові дні завітали до нас? (Міжнародний день 8 Березня, 200 – річчя з дня народження Тараса Григоровича Шевченка -   геніального сина українського народу).

 Запишіть тему, мету, епіграф уроку (слова взяті з поеми «Княжна»).

         Хвилинка поезії. Виразне читання учнем  уривка  із твору «Княжна».

Хоч у неволі, та Кобзар веде дружню, лагідну, тиху розмову із своєю зорею, яка світить довго і навіки. А вона ясніше горітиме, коли наш урок буде ще однією символічною зіронькою у вінку слави Кобзареві.

         ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів

         Каліграфічно – орфографічна хвилинка

Від іменників утворити прикметники і записати (повторення спрощення у словах): честь – чесний, користь – корисний, щастя – щасливий, зап`ястя -      зап` ястний, контраст - контрастний, блага вість – благовісний, піст – пісний, радість – радісний, совість – совісний, студент – студентський.

Пригадати винятки, у яких спрощення не відбулося.

Яким способом утворені ці прикметники? А слово благовісний?

          ІІІ. Мотивація навчальної діяльності вивчення матеріалу

          Робота з таблицею. Опрацювати сторінку 73 підручнику, розглянути таблицю, порівняти правила з таблицею на дошці. Виконати вправу 418 – списати слова, розставляючи наголоси, підкреслити орфограми і пояснити їх.

          Робота у зошиті «Грамотій».

Опрацювати с.73 – 74,  звернути увагу на правила, які відсутні у підручнику

(урочисті слова книжного походження: священний, блаженний,  благословенний, огненний, нужденний, мерзенний, божественний, окаянний)

Такі прикметники завжди мають наголос на суфіксі (крім винятку божественний), що відрізняє їх від форм дієслова – дієприкметників, у яких пишеться одна н,  а наголос падає на корінь: бажаний, незлічений, неоцінений, неподоланий, несказаний, нескінчений. Виконати вправу 106.

Вставити пропущені одну або дві літери н.

         ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

          Коментоване письмо

На дошці записані речення, переписати, вставити пропущені букви.

         Бер(е,и)зень благословив першу дитячу сльозу. Медв( )яний  квіт(е,и)нь

землю уст(е,и)лив з(е,и)леним рястом і пр(е,и)ніс молодому кріпакові довгожда(н,нн)у волю. Трав(е,и)нь квіти зірвав з усієї України, вірою повив та благословив оста(нн,н)ю путь на Чернечу гору.

Один учень біля дошки робить синтаксичний розбір другого речення, інший – морфологічний розбір слова вечірняя, взятого з епіграфа.

         На дошці портрет Т. Г. Шевченка та слова:

І  мене в сім ї великій,

В сім `ї  вольній, новій,

Не забудьте пом `янути

Незлим тихим словом.

 Учні знаходять у тексті прикметники і підбирають до них антоніми (новий – старий, вільний – залежний, незлий  - жорстокий,  грубий; тихий  - голосний, великий - малий). Розбирають слова вольний, незлим  за будовою.

Перевірка завдань, оцінювання.

         Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться,

За прожитий день весняний

Всі до сонця потягніться,

Веретенцем покрутіться.

Руки вбоки, руки так,

Руки вгору, як  вітряк.

Ще раз веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте,

І за парти тихо сядьте.

        

V. Закріплення вивченого матеріалу

          Ланцюжок знань

Від іменників, надрукованих на окремих листочках, ланцюжком усно утворюємо  прикметники за допомогою  -н- і -нн-, якщо допущені помилки, то сусід за партою виправляє і пояснює орфограму (зміна, без імені, віск, пісок, стіна, глина, камінь, сокіл, лебідь, буква, день,  вечір, жито, дорога, скло,  весна, зоря).

         VІ. Рефлексія

         Ріс Тарас Шевченко розумною, допитливою  дитиною, хотів усе знати.

(Розмова між мамою і сином). Діалог виконують учень та учениця.

- Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

- Так, синочку, правда.

- А чому так багато зірок на небі?

- Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

- Бачив, матусю, бачив… Матусенько, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

- Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її  свічка ледь – ледь тліє. А коли людина добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини

горить ясно, і світло це далеко видно.

- Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

- Старайся, мій хлопчику…   

 

         У вінок слави Кобзареві (робота в групах)

 Ви, діти, також старайтеся і прикріпите у вінок слави Великому Кобзареві зірочки, якщо виконаєте завдання в групах швидко та результативно! А допоможуть ілюстрації, приготовлені вами до вивчених творів славетного земляка, де зображена чарівна природа й Божа благодать української землі, родинний затишок і спокій.

 

                                               1 група                   

    1 завдання     «Павутинка»

До прикметників дібрати синоніми з довідки, установити відповідність, усно пояснити правопис.

Хоробрий –

Немолодий –

Непереможний –

Безкінечний –

Гарний –

Молодий –

Яровий -

Сучасний –

Жорстокий -

Фальшивий -

Довідка (Нездоланний, незліченний, неправдоподібний, незрівнянний, теперішній, мужній, літній, юний, весняний, непримиренний).

    2 завдання. Розібрати за будовою слово весняний.

 

Відповідь.   1 завдання        

Хоробрий                              мужній

Немолодий -                          літній

Непереможний                      нездоланний

Безкінечний                           незліченний

Гарний                                   незрівнянний

Молодий                                юний

Яровий                                  весняний

Сучасний                               теперішній

Жорстокий                                      непримиренний

Фальшивий                                     неправдоподібний

Відповідь.  2 завдання      Весн – ян –ий.  

                                                       2 група  

 Завдання

Розіграти діалог за вивченою темою  «Правопис -н- і –нн- у прикметниках»,

використовуючи завдання та правила із зошита «Грамотій».

 

                                                      3 група

  1 завдання

Розподілити прикметники у дві колонки: 1) ті, у яких подвоєння не відбувається,  2) ті, у яких подвоєння відбувається.

Полотня(н,нн)ий, глиня(н,нн)ий, свяще(н,нн)ий, де(н,нн)ий,

лебеди(н,нн)ий, телефон(н,нн)ий, блаже(н,нн)ий, вогня(н,нн)ий,  огне(н,нн)ий, різдвя(н,нн)ий.

2 завдання

Пояснити спосіб творення слова лебединий.

 

Відповідь

-н                                   -нн-

Полотняний                 священний

глиняний                      денний

лебединий                    телефонний

вогняний                      огненний

різдвяний                     блаженний

Лебединий---лебідь (суф. спосіб).

 

                                               4 група    

 Завдання

Дібрати прикметники  до слова «зіронька», не менше 8. Використати      

два  прикметники  з –н- та –нн-  (бажано епітети).

Один прикметник із словом зіронька ввести у речення.

 

Відповідь

Прикметники до слова зіронька за словником епітетів

Укр. мови за ред. Л. О. Пустовіт

Блискуча, бліда, діамантова, кришталева, перлиста, прозора, срібляста, яскрава, ясна, червона, вечірня, вранішня, недосяжна, самотня, світанкова, байдужа, весела, мовчазна, ніжна, привітна, тиха, щаслива, блакитноока, трепетно – ясна, вічна, химерна, холодна.

 

                                               5 група

Ігрове завдання «Березневі промінчики».

Розгадати промінчики і знайти прикметники з -н-  та -нн-,  що починаються відповідними буквами і складаються лише з 6 літер. Із двома словами утворити словосполучення (підібрати іменник до прикметника).

 

 Відповідь

Денний, сонний, вічний, ранній,  пінний, шинний, нічний.

Вічна пам`ять, ранній світанок, пінний шампунь.           

 

6 група

Завдання. Знайти прикметники з -н- і –нн-  із творів  Тараса

Григоровича  Шевченка. Пояснити орфограми.

 

Отакий – то Перебендя,

Старий та химерний.

 

Думи мої, думи мої,

Лихо мені з вами.

Нащо стали на папері

Сумними рядами.

 

Ти вічний без краю!... люблю розмовлять,

Як з братом, з сестрою, розмовлять  з  тобою.

 

Постривайте, світ – не хата,

А ви малі діти,

Нерозумні.

 

Блаженний муж на лукаву

Не вступає раду.

 

І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій

Не забудьте пом ’янути

незлим, тихим словом.

 

Малого сліду не покину

На нашій славній Україні.

 

Святий, огненний господине,

Спалив єси луги, степи,

Спалив і князя,і дружину,

Спали мене на самоті.

 

О мій Славутицю преславний,

Моє ти ладо принеси!

 

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине..

От де, люде, наша слава,

Слава України!

Без золота, без каменю,

Без хитрої мови,

А голосна та правдива, як Господа слова.

 

2 завдання. Указати слова книжного походження, пояснити їх лексичне значення.

 

Відповідь

 Химерний, сумними, вічний, нерозумні, блаженний, вольній,

славній, огненний, преславний, голосна.

Блаженний – дуже щасливий, який  виражає щастя, радість.

 Огненний – вогняний.

Ладо (заст.) – пестлива назва чоловіка, дружини, дитини; любий, коханий.

        

             Перегляд слайдів презентації «Тарасові шляхи у нашім краї»

         Життя іде. Сивочола історія все віддаляє від нас дні, тижні, роки, століття. Міняються моральні цінності, тільки таїна високого мистецтва не підвладна часові. Воно є тим вічним скарбом, що йде по землі від покоління до покоління, огортаючи глибинним чаром людську душу. І тому кожен народ має своїх духовних велетнів – провідників у самобутній національний світ. Для нас, українців, таким став великий син, пророк, земляк – Тарас Григорович Шевченко. Це ім`я - символ нашого народу. Чим Кобзар зажив такої шани та всенародної любові?

Висловлення думок учнів.

         VІІ. Підсумки  уроку

         Тож нехай буде благословенною та година, і тая хата, і село, що Україні принесло з великих найбільшого сина. А його провідна зоря сіятиме вічно, бо вона безсмертна.

-Що ми вивчили на уроці? Коли пишеться -н- і -нн- у прикметниках? Навести приклади.

-Що було для вас найцікавішим?

-Що почуте про Тараса  Шевченка найбільше вразило і запам`яталось?

 

Оцінювання учнів.

 

         VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати  § 46, виконати вправу 107 -109 у зошиті «Грамотій»,

 написати твір – роздум «Думками я лину до Кобзаря»  або розповідь - 

екскурс «Тарасові шляхи у нашім краї», використовуючи

 прикметники  з -н- і -нн.

 

                     Список використаних джерел:

                                                   Література:

- Тарас Шевченко. Кобзар. - К.: Видавництво художньої літератури

«Дніпро», 1974. - 622с.

- Ліхцов М. Шевченківські місця на Черкащині. – Д.: Видавництво

«Промінь», 1967. – 113с.

- Радишевська М. Новий довідник: Українська мова. Українська література. -

К.: ТОВ «Казка», 2008.- С. 207 – 220.

- Ковальова Т. В. Тлумачний словник української мови. - Харків:

Синтекс, 2002. - 672с.

- Коротич К, В. Українська мова. 6 клас. – Х.: Видавництво «Ранок», 2013. –

96с. – (Серія «Грамотій»).


Теги: Віштак С.М., Прикметник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 3723/203


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar