Головна » Українська мова |
Мета: розширити й поглибити поняття учнів про речення з одним головним членом, навчити визначати односкладні речення у формі підмета й присудка, розпізнавати типи односкладних речень у формі присудка (означено-особові, узагальнено-особові, безособові, неозначено-особові) і використовувати їх у повсякденному мовленні. Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, презентаційні матеріали у формі Microsoft Power Point, таблиця на електронному носії. Односкладне речення; картки із завданнями. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку Учні демонструють свої презентаційні матеріали до Дня української писемності й мови та коментують їх. Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур’ян. (М.Рильський) Основна частина уроку. Учитель розповідає учням про односкладне речення, а правила демонструються на мультимедійній дошці. В односкладних реченнях граматична основа складається з одного головного члена (підмета або присудка), другий головний член не потрібен, оскільки зміст речення і так зрозумілий. а) з головний членом – підметом; б) з головним членом – присудком.
Односкладні речення можуть бути поширеними і непоширеними.
Наприклад: 1. Звуки. 2. Люблю. Це непоширені речення 1. Звуки рідної мови. 2. Люблю пісні свого краю. Це поширені односкладні речення. Клас ділиться на групи по 5 чоловік. Кожній групі роздається завдання. Завдання 1. Визбирувач. Модель. Учням роздано роздруківки текстів, з яких потрібно «визбирати» лише односкладні речення і визначити граматичні основи в них. 1 група Ось ранок… Ясний та погожий ранок… Зірки кудись зникли. Небо палає рожевим вогнем. Підіймається сивий туман. Тихо. Ніщо не шерехне, ніщо не писне… Ось мигонуло світлом. Вітерець. Дмухнув легенький вітерець. 2 група. Тихо й нудно. Пекельна спека. І десь далеко обізвався грім. Легко й радісно зітхнув густий хутірський парк. Щось насувало грізне. Потемніло, завітрило. Закрутила курява. Гримнуло ближче. Вітер ущух. 3 група. Іде узвозом від глухенької пристані до крайнеба… Смеркає… На сивій од роси траві по долу пасуться коні. Двоє. То лісникові. Он і хату його видно під байрачком над кручею. Мені чутно вдячне кінське похрумкування. Капітан кожної групи зачитує односкладні речення і визначає у них граматичні основи. Розповідь учителя про типи односкладних речень, про спосіб вираження головного члена речення. На мультимедійній дошці складна таблиця «Односкладні речення» ПРОСТІ РЕЧЕННЯ З ОДНИМ ГОЛОВНИМ ЧЛЕНОМ (ОДНОСКЛАДНІ)
Завдання 2. Встановіть відповідність. Кожній групі родається роздруківка із реченнями. Завдання учням – правильно і швидко встановити відповідність між реченням і його видом. Приклади завдань. Група 1. Чесне діло роби сміло. Група 2. У школі готуються до свята рідної мови.
Група 3. Благословенна будь, українська пісне. Установіть відповідність. а) називне речення; б) означено-особове речення; в) неозначено-особове речення; г) узагальнено-особове речення; д) безособове речення. Для допомоги учням на дошці проектується таблиця «Види односкладних речень». Групи виконують завдання. Капітани відповідають. Завдання 3. Дуель. Модель. Учитель зачитує двоскладні речення, почергово адресуючи їх учням, їхнє завдання - чимскоріш упродовж 5 секунд перебудувати речення на односкладні і назвати їх ніби відбиваючи удар на дуелі. Ми хочемо взяти участь у шкільній олімпіаді. Учитель. Діти, спробуйте визначити, який вид мають речення, перебудовані вами. А зараз ми детальніше ознайомимось із означено-особовим реченням. Запитання групам. Якого головного члена речення нема в означено-особових реченнях?
Завдання 4. Зайвина. Модель. Учні одержують аркуші, на яких записані односкладні речення з головним членом – присудком. Завдання – знайти означено-особові речення і вилучити всі зайві. Перемогу й найвищий бал здобуває той, хто виконує завдання найшвидше й без помилок.
Від добра добра не шукають. Завдання 5. Учні переглядають на мультимедійні дошці гумореску Павла Глазового «Кухлик». Завдання. Знайти односкладні речення й виписати їх. Учитель спостерігає, чия група швидше впорається із завданням. Завдання 6. Лінгвістична палеонтологія. Модель. Учням роздано аркуші з правилами, у яких зумисне зроблені пропуски. Завдання школярів – заповнити пропущені місця. 1 група Означено-особове речення. Односкладні речення, у яких присудок виражений ….
2 група Узагальнено-особове речення. Односкладні речення, у яких присудок виражений….
3 група Неозначено-особове речення. Односкладні речення, у яких присудок виражений…. Підсумок уроку. Розкажіть, з чим ви ознайомились на цьому уроці. Оцінювання учнів.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |