Головна » Українська мова

Мій дім - моя фортеця

Мета: оволодіти навичками опису приміщення за власними спостереженнями; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас; розвивати образне та логічне мислення, вміння оформляти свої думки; виховувати естетичні смаки, любов до художнього слова,  бережливе ставлення до речей та  прагнення до чистоти і порядку.

Обладнання: виставка ілюстрацій, репродукції картин на тему “Інтер’єр”, тлумачні словники, перекладні словники, інструктивні пам’ятки,  картки з текстами.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

 

Епіграф уроку:

Мій дім – моя фортеця (Народна творчість)

 

Девіз уроку:      Працюй наполегливо,

Швидко, старанно,

Щоб кожна хвилина

Не втратилась марно.

 Зробіть усе, що можете, застосувавши те, що знаєте, знаходячись  там, де ви є. (Теодор Рузвельт)

 

Хід уроку

 

I. Вступне слово вчителя.

Люди проводять в оселях, у приміщеннях більшу частину свого часу, навіть свого життя. Тому те, в яких умовах живе людина, дуже впливає на її настрій та самопочуття. У красивому, затишному домі краще й працюється і відпочивається.

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися описувати приміщення, адже перший шлях до вдосконалення чогось є його пізнання. Вміння описувати інтер’єр (а саме так називається опис приміщення) може знадобитися не лише для покращення, скажімо, власної квартири, а й у багатьох життєвих ситуаціях у тому числі й екстремальних. У цьому ми спробуємо переконатися на уроці.

 

II. Актуалізація опорних знань.

Які є види мовлення?
Які бувають описи?
Який це художній опис, що для нього характерно?

Учитель. У нас на уроці працюватимуть такі групи учнів, які заздалегідь дістали завдання: група лексикологів, група літературознавців, група перекладачів, група знавців живопису.

 

Група лексикологів подає свій матеріал.

Опис – особливий вид зображення якої-небудь статичної картинки чи обстановки, в якій відбуваються події (пейзаж, інтер’єр, портрет).

Інтер’єр – внутрішній простір будівлі, приміщення; жанр образотворчого мистецтва, який відіграє значну роль у картинах на побутові та історичні теми.

Дизайн – вид діяльності, пов’язаний з проектуванням предметного світу. Дизайнери розробляють зразки побудови предметного середовища.

Архітектура – будівельне мистецтво, проектування і будівництво споруд; мистецький характер будівлі.

Архітектори – спеціалісти з архітектури.

 

Група літературознавців подає матеріал.

Інтер’єр виступає як засіб характеристики персонажа (Панас Мирний «Морозенко»). Інтер’єр – місце дії (С. Васильченко «Дитинство Шевченка», А. Чайковський «В Острозькій школі»).

Інтер’єр, який впливає на розвиток дії (О.Вишня «Перший диктант»).

Інтер’єр може характеризувати: соціальне походження (багатство, бідність, освіченість – неуцтво); риси характеру (самостійність, оригінальність, працьовитість, лінощі, охайність). Сферу вподобань і поглядів (професію, бездіяльність, агресивність, миролюбність)

 

Група перекладачів перекладає з російської мови українською тексти і визначає, хто ж господар кімнати.

Текст №1

Вся квартира битком набита вещами; у него есть стол, верстат, куча стружек, рубанки, пилы. В квартире всегда великолепно пахнет клеем, лаком и стружками.  (по А. Чехову)

Словничок. Битком набита – повна-повнісінька; вещи – речі.

Текст №2

В большой комнате стены были сплошь заставлены шкафами, где на полках громоздились пёстрые камни. Над столом, очень просторным и заваленным книгами, между которыми виднелись камни, висели портреты академиков Верднадского и Ферсмана. (по Л. Кассилю)

Словничок. Сплошь – суціль; шкафы – шафи; полки – полиці; громоздились – нагромаджувались; пёстрые – строкаті.

 

Група знавців живопису за наявними матеріалами (альбомами з живопису, енциклопедіями, довідниками) добирає приклади використання інтер’єру в живописному творі та визначає його роль.

Оцінювання роботи в групах.

 

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

Тепер спробуємо себе в ролі письменників і створимо опис якогось приміщення.  Опис приміщення допомагає розповісти про життя людей, їх працю та побут,   інтереси й захоплення. Часто саме інтер’єр допомагає зрозуміти внутрішній світ людини.

 

Складовими частинами опису приміщення є опис місця та опис предметів.

В описі місця “новим” є назви предметів, які наявні в приміщенні (меблів, речей). “Відомим” є вказівки на місце розташування цих предметів (посередині, праворуч, у кутку і т. ін.)

                                   В                                  Н

Наприклад: Посередині кімнати – стіл.

                          В                            Н

         Ліворуч під стіною – шафа.

 

В описі предмета “відомим” є назва предмета або його частин, “новим” є назви ознак.

                          В                   Н

Наприклад: Світлиця простора.

                   В                Н

         Стіни чисто побілені.

 

Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях.

У науковому описі приміщення інформація про його розмір, форму, освітлення, колір стін, про наявні в ньому предмети з вказівкою на місце їх розташування подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому значенні.

У художньому описі передано ставлення автора до описаного приміщення. Нерідко автор описує приміщення через сприйняття котрогось із героїв твору. Мета художнього опису приміщення – викликати певне ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовуються художні засоби.

У художній описах приміщення нерідко використовується уособлення – меблі та речі “олюднюються”. Так вони докладніше й повніше можуть “розповісти” про життя своїх господарів.

ІV.  Підготовча робота до складання твору-опису приміщення на основі особистих вражень.

 

Робота над текстом:

Прочитати зразок опису приміщення. Визначити, до якого стилю мовлення     належить текст. Довести свою думку.

 

Ця кімната площею 12 м?. Висота стін 2м. 60см.

Вікно кімнати виходить на південь. Тому приміщення достатньо світле в будь-яку пору року.

Підлога в кімнаті паркетна, стіни та стеля обклеєні шпалерами. На підлозі – килим синього кольору. На вікнах – голубі штори.

Ліворуч від входу, у кутку, стоїть диван-ліжко. Біля вікна письмовий стіл та стілець. На столі – настільна лампа.

Справа (від вхідних дверей) стіна зайнята полицями-стелажами, заповненими книгами. У кутку між вікном стелажами – тум бомбочка, на  якій стоять музичний центр.

Завдання:

- виділити в тексті мовні особливості наукового стилю,

- пригадати, які структурні частини властиві тексту-опису приміщення (загальне враження від приміщення, опис деталей, висновок, оцінка);

- чи спостерігаємо ми ці структурно-композиційні частини у прочитаному висловлюванні? Обґрунтувати свою думку.

 

Робота з картками:

Прочитати уривок, початковими буквами В та Н позначивши над відповідними словами "відоме" й "нове". Звернути увагу на те, як опис місця (де? - що?) поєднується з описом предметів (що? - яке?). Що "розповів" опис приміщення про людину, яка тут жила? Визначте стиль уривка, свою думку аргументувати.

 

Кімната була велика, аж у четверо вікон. Ліворуч, під глухою стіною, стояло ліжко, неначе виплутане з тонкого заліза. За межами проти вікна - стіл. На столі - усяких виробок з дерева, глини, каміння. По обидва боки стола на круглих підставках стояли дві темні чоловічі постаті. Одна з них була в шапці і кожусі, друга - без шапки з кучерями.

По стінах - картин, аж очі розбігаються. Між двома вікнами чорна блискуча шафа. На ній постать чоловіка, що обперлася на шаблю, за ним - крилатий орел... (За Панасом Мирним).

 

 Виставка ілюстрацій.

Розгляд ілюстрацій і визначення призначення кімнат.

Бесіда про чистоту та охайність кімнат, естетичний вигляд та вдале дизайнерське рішення.

 

Словникова робота:

С Л О В А   Д Л Я   Д О В І Д О К

Навісні шафи, газова плита, дверцята зі склом, зручне розташування, кутова кухонна стінка, обідній стіл, витяжна шафа,  кольорова гамма, оригінальний дизайн, комод для білизни, просторе приміщення, світла кімната, килимок, журнальний столик, крислатий вазон, широке вікно, приліжкова тумбочка, широка шухляда, різьблені бильця, дзеркальні двері, паркетна підлога, на підлозі постелений лінолеум, гармонійне поєднання кольорів, вдале доповнення, стильні, сучасні меблі, зручний м’який стілець, письмовий стіл з полицями для книг та дисків, чудовий, яскравий візерунок, затишок, дизайнерське рішення, оздоблення стін.

 

Вправа «Снігова куля».

За фото кімнати    кожен учень по черзі робить висловлювання, створюючи таким чином колективний усний твір.

 

Орфографічна хвилинка.

 Наголошуємо  на правописі слів, наведених на дошці.

(Не)великий, (напів)темиий, (много)кутники, ч(е,и)пурний, в)здов(ж,ш), (по)середині,(з)ліва, (с)права, (на)проти…

 

Завдання учням.

Як ви гадаєте, чи готові ви вже після проведеної роботи  скласти власний твір?Опишіть свою кімнату за планом( усно).

План

Моя кімната

а) розмір кімнати, її форми.

б) освітлення;

в) оздоблення стін, вікон;

г) обстановка (меблі, їх розташування);

д) особливості кімнати;

е) призначення кімнати;

є) який настрій викликає кімната.

 

V.  Творча робота учнів   Ситуація вибору.

  Учні самостійно вирішують, яке творче завдання їм під силу.

Виконати одне із завдань:

Незабаром свято. Складіть опис святкового оформленої  кімнати.
Уявіть, що ви переїхали в нову квартиру. Напишіть своєму другові (подрузі, родичам) листа, розкажіть про цю квартиру чи кімнату.
Спроектуйте кімнату своєї мрії, станьте на деякий час дизайнерами.

Дизайнер (англ. designer) – проектувальник, творець оригінальних ескізів, зразків, моделей, візерунків і ін. В англійську мову це слово прийшло з латинського – designer (лат.) – показувати, намічати, робити. Основне завдання дизайнера – гармонійне поєднання корисності, зручності та краси в промислових виробах, побутових приладах, меблях, житлових масових, інтер’єрах квартир, офісів.

 

       Складання творів   (лунає тиха музика) 

  

VІ. Аналіз учнівських робіт.        

Рецензії і обговорення, доповнення прослуханих творів, визначення найкращого твору-опису та нагородження його авторів медалями «Супердизайнер».

 

VІ.  Закріплення матеріалу.

Гра «Згадай літературу».

Назвіть якомога більше творів, у яких описується інтер’єр.

 

VІІ. Домашнє завдання.

(за вибором)

Напишіть твір-мініатюру «Кімната моєї мрії» («Будинок моєї мрії»)
Розробіть дизайнерські пропозиції щодо оформлення своєї кімнати.


Теги: твір, Денисенко Л.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 487/34


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar