Головна » Українська мова

Мандрівка зимовим містом

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про опис, його будову; формувати вміння і навички правильно користуватися дібраним матеріалом; розвивати мислення, мовлення, естетичний смак; виховувати любов до природи, до мистецтва.

Тип уроку: розвиток зв΄язного мовлення

Хід уроку:

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Відгадайте загадку:

Раптом в лісі посвітліло,

Стало всюди чисто й біло.

А тепла чогось нема.

Це прийшла до нас… (Зима)

Можливо ви пам΄ятаєте вірші про зиму, прислів΄я, приказки, загадки,народні прикмети.

Які асоціації викликає у вас ця пора року?

 Сьогодні ми на уроці будемо говорити про мистецтво, про красу мистецтва, про витвір мистецтва, про вплив його на думки і почуття людей.

- Як ви гадаєте, хто причетний до мистецтва?

(Художники, письменники, композитори, скульптори).

Італійський композитор Антоніо  Вівальді (1678-1741)  у своєму циклі «Пори року» (концерт для скрипки)  так зобразив зиму (учні слухають уривок).

Чи не змінилися ваші асоціації з зимою після прослуховування такої музики? (учні відповідають)

Бачите, як мистецтво здатне впливати на наші емоції та почуття. Митці можуть показати світові, насамперед, що життя прекрасне, що вже саме по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

-Сьогодні на уроці ми теж спробуємо стати митцями, побачити прекрасне в буденних, на перший погляд, речах.  Мета  сьогоднішнього уроку – учитися будувати власне висловлювання про зиму,  добираючи образні слова для характеристики тих чи інших предметів та явищ та підготуватись таким чином до написання твору-опису природи за власним спостереженням.

Записуємо тему уроку.

-Щоб стати великим майстром слова, щоб вдало описати красу зимової природи, треба ретельно підготуватися і пригадати теоретичний матеріал.

Актуалізація опорних знань учнів

Робота з підручником  Бондаренко Н., Ярмолюк А. Українська мова:  Підручник для 6 класу.- К: «Освіта», 2006.

Стор. 105 (прочитати правило)

А зараз давайте проведемо лінгвістичний експеримент.

      Лінгвістичний експеримент.

                                            Текст №1

Завдання: виписати  у зошити І варіант - епітети, ІІ варіант - порівняння.

По обидва боки Росі долини були засипані свіжим білим снігом, неначе лебединим пухом. Небо вкрите білим прозорим туманом, крізь який лився срібний світ вечірнього сонця. Молоде гілля грабів спускалось до самого долу на м’який пухкий сніг. Дрібний іній обсипав гілки тонким пухом та дрібними алмазами. Іній блищав, світився, переливався білим світлом. Ліс стояв, неначе молода під вінцем, в дорогому білому уборі. І все те диво світилось наскрізь, блищало, сипало іскрами, діамантами, переливалось то різким, то матовим світом. Ні одна картина природи влітку не може прирівнятись до тієї пишної фантастичної картини мертвої зими. То був тихий, мрійний сон заснулої зими. ( Іван Нечуй-Левицький)

                                                Текст №2

Завдання: прочитайте, дайте відповіді на питання.

Чи можна обійтися в тексті без засобів образності?
Що текст втрачає?

По обидва боки Росі долини були засипані снігом. Небо вкрите туманом, крізь який лився світ вечірнього сонця. Гілля грабів спускалось до самого долу на сніг. Дрібний іній обсипав гілки. Іній блищав, світився. Ліс стояв. І все те диво світилось наскрізь, блищало, переливалось то різким, то матовим світом. Ні одна картина природи влітку не може прирівнятись до тієї фантастичної картини зими. То був сон зими.

(Іван Нечуй-Левицький)

                                     Текст № 3

Завдання: прочитайте, поясніть, чого бракує цьому уривку.

- Що необхідне в описі для його гарного сприйняття?

 (логічна послідовність думок, яка є невід’ємною ознакою будь-якого зв’язного тексту)

І все те диво світилось наскрізь, блищало, сипало іскрами, діамантами, переливалось то різким, то матовим світом. По обидва боки Росі долини були засипані свіжим білим снігом, неначе лебединим пухом. Дрібний іній обсипав гілки тонким пухом та дрібними алмазами. Ні одна картина природи влітку не може прирівнятись до тієї пишної фантастичної картини мертвої зими. Небо вкрите білим прозорим туманом, крізь який лився срібний світ вечірнього сонця. Молоде гілля грабів спускалось до самого долу на м’який пухкий сніг. Іній блищав, світився, переливався білим світлом. Ліс стояв, неначе молода під вінцем, в дорогому білому уборі. То був тихий, мрійний сон заснулої зими.       ( Іван Нечуй-Левицький)

При написанні твору таку послідовність думок ми завжди відображаємо в плані. Пропоную вам подивитись на макет плану твору-опису зимової природи та додати до нього пункти, яких на вашу думку не вистачає.

Колективне складання плану твору-опису.

Учитель вивішує на дошці план, учні доповнюють своїми пунктами.

                                                        План твору-опису

Мандрівка зимовим містом


І. Вступ. Опис місця, краєвиду.
ІІ. Основна частина.
1. Небо, хмари, сонце.
2. Сніг, земля.

3. Дерева, кущі.
4.Будинки, дахи,  дороги.
5.Люди, птахи, тварини.
ІІІ. Висновок.

Враження від прогулянки.

Робота в групах:  ви вже переконалися, що без художніх засобів образності неможливо передати красу навколишнього світу. Тому, перед складанням твору,
ми з вами підготуємо робочі матеріали.
Та перед цим я пропоную вам трохи відпочити, відчути та побачити красу

зимової природи (перегляд відеосюжету про зимове місто).

Висловіть, будь ласка, загальне враження від побаченого, свої емоції.

 

Учні записують  на аркушах лексичний матеріал.

Як ви гадаєте, чи готові ви вже після проведеної роботи  скласти власний твір?

Вправа «Снігова куля».  За фото, які вчитель вивішує одне за одним на дошці, кожен учень по черзі робить висловлювання, створюючи таким чином колективний усний твір.

Підведення підсумків, оцінювання.

Домашнє завдання: скласти на чернетці свій твір-опис природи.


Теги: твір, Риженко О.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 666/195


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar