Головна » Українська мова |
МЕТА УРОКУ: - Повторити, систематизувати, закріпити, узагальнити знання, уміння і навички учнів з теми. - Підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльність учнів, стимулювати різні види спілкування. - Розвивати мовлення учнів, прагнення до збагачення словникового запасу школярів. - Виховувати толерантне ставлення, любов до рідної мови. ОБЛАДНАННЯ: Написи: « Мова – твого життя основа» « Спочатку було слово», « І заніміє поруч слово, мій духівник і наглядач», «Творче, прийди!» « Я на сторожі коло їх поставлю слово» ТИП УРОКУ: Урок узагальнення і систематизації знань у формі дидактичної гри. Урок – змагання « Брейн-ринг»
ХІД УРОКУ
Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію. Конфуцій І. Активізація навчального процесу. Повідомлення теми і мети уроку. Словникова робота. Брейн – блискуча думка, ідея. Ринг – майданчик для змагання, арена Учитель: Сьогодні нашою ареною стане ця класна кімната. І нехай вас сьогодні відвідують лише блискучі ідеї, хай вам щастить і таланить, демонструйте свої знання, Не соромтеся висловлюватися. Надихайте інших. Не сумнівайтесь. Вперед! ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. Розминка. Інтерактивна вправа « Місткий кощик» За відведений час учні записують поняття, пов’язані з темою « Лексикологія» По закінченні часу, один учень читає, інші викреслюють слова, які повторюються. Виграє той, хто назве останнє слово Вправа « Лексичний футбол» За лексичним значенням назвати слово. 1 команда. 2 команда 1. Винагорода, яку вручають переможцеві конкурсу ( приз ) 2. Масове інфекційне захворіння (епідемія ) 3.Знання, вміння, здобуті в житті, на практиці ( досвід) 4. Слова, що мають протилежне значення ( антоніми ) 5. Певний обмежений режим харчування ( дієта ) 6. Людина, яка виявляє надзвичайну відвагу, хоробрість в бою чи в праці (герой) 7. Прохід, прокладений під землею (тунель ) 8. Музичний супровід ( акомпанемент) 9. Склад зброї і військового спорядження ( арсенал) 10. Суперечка з якогось питання (полеміка, диспут, дебати) 1. Особа, яка очолює заклад ( директор ) 2. Людина, яка понад усе ставить власні інтереси ( егоїст ) 3. слова, близькі за значенням (синоніми ) 4. умовні знаки секретного письма (шифр ) 5. той, хто любить свою батьківщину (патріот ) 6. особа, яка виголошує промову (оратор ) 7. розмова між багатьма особами (діалог ). 8. Людина, яка знає багато мов (поліглот) 9. Документ, який дає право на постійне відвідування чогось ( абонемент) 10. Офіційний документ про закінчення навчального закладу ( атестат)
Підведення підсумків ІІІ. Застосування набутих знань, поглиблення умінь і навичок. Гра « Підбери синоніми» Учитель: Уживання синонімів збагачує мову, допомагає уникати повторів. Тому наш наступний конкурс присвячений саме цій групі слів. Дібрати синоніми до поданих слів ( мінімум три). Хто це зробить швидше і якісніше додається додатковий бал. Прикрашати ( оздоблювати, квітчати, заквітчувати) Гарний ( чудовий, красний, славний, прекрасний, чудесний, чарівний, вродливий, красивий…) Думати ( міркувати, роздумувати, мислити…) Іти ( ходити, простувати, крокувати, прямувати, чимчикувати….) Поважний ( серйозний, солідний, статечний, важний, величний…) Підведення підсумків. Скільки ти знаєш мов, Стільки разів ти людина. Вправа « Боротьба з варваризмами» Учитель: Деякі люди вважають, що вживання запозичених слів не збагачує, а лише засмічує мову. Тому намагатимемось уникати вживання запозиченої лексики і знаходити їй українські відповідники. Підібрати синоніми запозиченим слова І команда. ІІ команда Чемпіон ( переможець) Лідер( керівник) Афіша ( оголошення) Мемуари ( спогади) Доза ( кількість) Протест ( заперечення) Натура ( природа) Конкурс ( змагання) Аргумент ( доказ) Інвестиція ( вклад) Фініш ( закінчення) Аналіз ( розбір) Раціональний ( розумний) Сигнал( знак) Компетенція ( обізнаність) Рекомендувати ( радити) Еволюція ( розвиток) Консенсус ( домовленість) Толерантність ( терпимість) Лозунг – (заклик)
Підведення підсумків. Вправа « Коректор» Учитель: Уявіть себе працівником газети. Людиною, яка перевіряє роботи журналістів подані до друку. Чи не помилились журналісти? 1 команда 2 команда Терміново подзвонити (зателефонувати) Нанести удар( завдати удару) Трудівники журналу( працівники) Приймати участь( брати) Іти по вулиці( вулицею) Кожної неділі( щонеділі) Закрийте двері ( зачиніть) Мені повезло ( поталанило) При допомозі словника ( за допомогою) Рана зажила ( загоїлася) На протязі тижня( протягом) Дати вірну відповідь( правильну) Перевертати сторінки( перегортати) Відкривати двері( відчиняти) Переслати по пошті(поштою) Без двадцяти десять( за 20 десята) Любий учень ( будь-який) Ні в якому разі ( в жодному) Прийняти міри( вжити заходи) Являюється учнем школи ( учнем) Здати іспити ( скласти) Підведення підсумків. Вправа « Мовна пантоміма» Учні обох команд отримують завдання: показати різні значення омонімів. Один учень показує, інші відгадують. Відведений час на одну пару – 1 хвилина.
І команда ІІ команда Кілька Ласка Атлас – атлас Лисичка Любов – любов Земля
Підведення підсумків. Вправа « Ти – стиліст» Учитель: Ми трохи відпочили, і зову повертаємось до нашої праці в газеті. Ви вже досвідчені працівники, допоможіть письменнику – початківцю дібрати більш влучне і доцільне слово з низки синонімів. Робота виконується одночасно обома командами, враховується швидкість і правильність виконання. Стояла …. погода Безвітряна, спокійна, лагідна, тиха Дерева ніби …. в непорушній тиші Заціпеніли, заклякли, заніміли, застигли Здавалось, що і вітер вирішив….. від праці Передихнути, відпочити, вгомонитись, перевести дух ….. сосни ніби заснули на мить. Здоровенні, гігантські, велетенські, титанічні, колосальні І над усім цим розкинулось …. Небо без жодної хмаринки Безхмарне, прозоре, ясне, чисте Підведення підсумків. Вправа « Коментатор» Учитель: Ви вже побували коректорами, стилістами, і тепер вам доручили справу коментатора. І знов проблема. Перед вами пари слів, такі ж є і в російській мові, та чи є вони синонімами, чи можуть заміняти одне одного?
Адрес ( письмове привітання) Адреса ( позначення місця проживання) Білет (картка з питаннями) квиток ( документ, який дає право на користування чимось) Лікувати ( вживати заходи від хвороби) Лічити ( рахувати) Пара (двоє) Кілька ( невизначена кількість) Простити ( пробачити) Застудитися. ( захворіти) Підведення підсумків Вправа «Оратор» ( конкурс капітанів) Учитель: Людина, яка говорить правильно, добирає влучні слова, вважається освіченою. Але не менш важливо вміти підтримувати розмову, розуміти співбесідника. У первісному суспільстві люди розуміли одне одного за допомогою жестів. Зараз мовлення прийшло нам на допомогу. Але міміка, жести як вид спілкування не зникли й дотепер. « Рука – це видима частина мозку.» Відомо, що людина здобуває 35% інформації словесно, і 65% - за допомогою мови тіла. Важко уявити оратора в статичній позі, який монотонно з однією інтонацією читає промову. Треба використовувати міміку, силу голосу, зміну інтонації. Не секрет, що та сама фраза, вимовлена з різною інтонацією, буде мати зовсім різний зміст. Уявімо себе ораторами. Перед нами фрази, які не несуть ніякого оціночного навантаження. Спробуйте вимовити ці фрази по – різному. Ну і вірші! ( з захопленням, з осудом) Оце так сюрприз! ( із захватом, із розчаруванням) Яка красуня! ( зачудовано, зі зневагою) Підведення підсумків. Вправа « Скажи без затримки» Учитель: Як не згадати нам сьогодні ще одну групу слів – антоніми. ( Що це?) Дібрати антоніми до наведених слів ( кожен учень по черзі) І команда ІІ команда Швидко ( повільно) Гарний ( поганий) Теплий ( холодний) Ранок ( вечір) Зима ( літо) Скупість ( щедрість) Старість ( молодість) Дружба ( ворожнеча) Шкідливий ( корисний) мудрий ( дурний) Зло ( добро) Увійти ( вийти) Високо ( низько) Чистий ( брудний) хвалити ( лаяти) мир ( ворожнеча, війна) стояти( сидіти) чистий ( брудний) порожній ( повний) кислий ( солодкий)
Підведення підсумків. Оголошення результатів гри. Виставлення оцінок. Інтерактивна вправа « Дерево вражень» Учитель заздалегідь виготовляю « дерево», яке має три гілки Мене вразило….. Мені сподобалося ….. Мені не сподобалося…….. Учні на окремих аркушах записують свої враження і прикріплюють до гілок. Учитель вибірково зачитує відповіді. Учитель: Одного разу кардинал Ришельє викликав до себе на розмову видатних письменників та професорів. Владно окинувши їх поглядом, він запитав: - У Франції один король? - Один, ваша превелебносте, - відповіли ті. - Отже, маючи одного короля, ми повинні говорити однією мовою, і вам належить над цим добре попрацювати. І французька мова стала однією з найпрестижніших мов світу. Ви спитаєте, що можете ви, прості школярі, зробити для того, щоб українська мова заявила про себе на цілий світ? На думку спадає одна притча: Прилетіла Синичка до Голуба – символу миру і чистоти – і запитала: Скільки важить одна сніжинка? Здивувавшись, Голуб відповів, що майже нічого. Але не вгамовувалась Синичка, і сівши на дерево, спостерігала, як вальсуючи, сніжинки сідають на соснову гілку. Так їх сіло аж 750, а коли впала 751 – гілка зламалася. Розповіла про це Синичка Голубові. На що мудра пташка відповіла: Можливо, не вистачає лише однієї особи, щоби у світі запанував мир. Подумаймо, а, може, бракує когось одного з вас, аби наша мова беззастережно і всевладно запанувала в нашій державі? Тож плекаймо нашу мову, кохаймося в слові. Домашнє завдання: Підготуватися до контрольної роботи з теми « Лексикологія»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |