Головна » Українська мова

Конспект уроку з української мови на тему "Звертання. Роль звертань у реченні. Розділові знаки при звертанні"

 Мета: навчальна: домогтися засвоєння учнями основних відомостей про звертання, виробляти вміння розпізнавати звертання в тексті, правильно утворювати звертання у формі кличного відмінка, ставити розділові знаки при звертаннях;

розвивальна: розвивати культуру усного й писемного мовлення, формувати знання мовленнєвого етикету, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;

виховна: виховувати любов і пошану до людини, рідної мови. Внутрішньопредметні зв'язки: лексика, граматика, культура мовлення й стилістика, етика,  текст.

Обладнання: підручник Українська мова 5 клас О.П. Глазова (2013 рік), смайлики, мультимедійна презентація, картка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку         

І. Організація класу. Психологічне налаштування.                                                                                                    Слайд 2.

Учні записують на смайлику побажання сусіду за партою, продовжуючи речення «Я бажаю тобі…», «Будь…», «Ти обов’язково…».

Створення емоційного настрою ( ситуація успіху)  

II. Перевірка домашнього завдання.

 Робота з класом (перевірка виконання вправи 168).

  Інтерактивна гра «Снігова куля».(Слово – речення – питання -- відповідь).

[*]     Однорідні члени речення.

[*]    
[*]    

У цей час один учень працює біля дошки за карткою:

записати речення, розставити пропущені розділові знаки, пояснити їх вибір. Розібрати речення синтаксично.

На землі в траві  на деревах у повітрі скрізь вирує життя.

IІІ. Актуалізація опорних знань.

Слайд 3. Робота з класом.

Дитино, дякую тобі за чемність. – Дитина дякує батькам за ласку та добро.

Бесіда:

Що спільного та відмінного у реченнях?
У якому реченні є звертання?
Кого називає звертання?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Діти, з поняттями теми уроку ви вже трішки знайомі з початкової школи.

[*]     Тож чого ми навчимось сьогодні?

[*]     Що зрозуміємо?

[*]     А навіщо це нам?

Слайд 4.

Яка мета сьогоднішнього уроку?         

Чому цю тему треба вивчати? Як знадобляться нам набуті знання? (щоб говорити і писати грамотно, завдання будуть у контрольній роботі, починаємо підготовку до ЗНО з 5 класу).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Слайд 5. Робота з підручником. Розгорніть  С. 98( визначення поняття «звертання», поширені та непоширені звертання).С. 99( розділові знаки при звертанні, позиція звертань у реченні).

Виконання вправи 173, С.100 (перші 2 речення учень виконує біля дошки,а далі учні працюють самостійно: визначають звертання, пояснюють його місце в реченні та розділові знаки при звертанні).

V. Закріплення здобутих знань.

Самодиктант. Слайд 6.

Запишіть слова у кличному відмінку.

Андрій, ніжність, зіронька, юнак, друг, надія, хата, учитель, дитина, товариш, вівчар, доня.

Культура мовлення. Запишіть у формі кличного відмінка ім’я свого товариша, батьків, домашнього улюбленця.

Творче конструювання. Слайд 7.

[*]  До поданих речень уведіть поширені звертання, використовуючи формули мовного і мовленнєвого етикету. Запишіть речення, поясніть розділові знаки в них.

Шановний, любий, дорогий…

Вітаю тебе з перемогою.
Спи сном міцним.
Будьте уважними один до одного.

Тест «Розумне перо». Слайд 8-11.  

I.  Вкажіть речення зі звертанням.

А. Дружні сороки орла заклюють.

Б.  Мамо, іде вже зима, снігом травицю вкриває.

В.  Гордістю кожної оселі був рушник, вишитий мамою, бабусею.

Г. Обсаджували хату мальвами, півниками, нагідками.

II. Неправильно виділено підмет у реченні:

А.  Ліс ще дрімає в передранішній тиші.

Б.  Ласкаве слово – що весняний день.

В.  Прощавай, дівчинонько!

Г.   Мати з дитинства співала мені колискову.

 

III. Знайдіть речення, в якому при звертанні пропущено розділовий знак.

А. Тихі, ніжні зорі спадали з неба.

Б. Гарно того вчити, хто хоче все знати.

В. Червоніє сосна, ніби кована мідь.

Г. Учися пробачати юний друже якою б кривда не була.

 

IV. Правильно утворено форму кличного відмінка в усіх іменниках у рядку:

А. мамо, сину, природо;

Б. земле, подруже, пану;

В. хлопцю, Юріє, Наталію;

Г. брате, Степане, крає.

Слайд 12. «Перевір себе» ( відповіді на тест).

VI. Підбиття підсумків.

Слайд 13. Рефлексія.

VII. Оцінювання навчальних досягнень.

VIII. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Слайд 14. Домашнє завдання:

Опрацювати матеріал § 15, С. 98-100, повторити §13-14.

                  Виконати  впр. 176. або впр. 177.

          * Виписати уривки поезій (до 5) із риторичними звертаннями.


Теги: Звертання, Рева Н.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 981/85


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar