Головна » Українська мова

Конспект уроку з української мови на тему "Прикметник як частина мови"

Мета. Засвоєння знань про роль прикметника в мові, його морфологічні ознаки. Вироблення навичок використання прикметників в усному й писемному мовленні. Виховання любові до природи.

План

Актуалізація опорних знань учнів.

На екрані 2 тексти:

    Це була осінь. Дерева скидали листя. Небо було похмуре. З нього точив дощ. Віяли вітри.

    Це була пізня осінь, скупа на барви. Смутні дерева скидали убоге листя. Небо було похмуре й низьке. З нього точив холодний і дрібний дощ. Віяли суворі вітри.

 

Довести, що це тексти.
Яка тема обох текстів?
Який вам більше подобається? Чому?

(Другий текст повніший, глибший за змістом, більш вражаючий, викликає почуття).

До якої частини мови належать підкреслені слова? (Прикметник).

Оголошення теми уроку. Запис у зошитах: Прикметник.
Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель: На основі попередньої вправи ми дійшли висновку, що прикметники роблять наше мовлення

змістовнішим
повнішим
багатшим
глибшим за змістом
зрозумілішим
точнішим

Тепер ми повинні в цьому остаточно переконатись.

На дошці 3 малюнки:

дерево з листям, виконане чорним кольором;
дерево (те ж) з зеленим листям;
осіннє (те ж) дерево.

Розгляньте малюнки. Чим два останніх відрізняються від першого?

(Виконані кольоровими фарбами).

Що дає малюнкам колір?

(Відомості про пору року, про нові ознаки; справляє нове враження; викликає настрій (захоплення, зачудування, здивування, радість, смуток).

Завдання

Підписати (у зошитах) кольорові малюнки за допомогою словосполучень (прикметник + іменник) у дві колонки (самостійно), наприклад:

1 варіант

літнє дерево

кучерява крона

буйна зелень

свіжа прохолода

соковита зелень

2 варіант

осіннє дерево

золоті шати

багряний лист

пишне вмирання

чарівна позолота

         Висновок. Прикметники в мові – як колір у природі, на картині, у житті. Вони роблять мову і життя кращим, зрозумілішим, багатшим, красивішим.

         Без прикметників мова сіра, скупа, буденна, як картина без кольору. Якщо прикметники потрібні в житті, в мові, то нам доведеться дізнатися про них якнайбільше.

Почнемо.                                                                                                (Мотивація)       

Засвоєння нових знань.

Що означає прикметник? (Ознаки предмета)

На які питання відповідає? (Який? Чий?)

Сміливий хлопець (який?), щасливий кінець (який?), батьків автомобіль (чий?), братів портфель (чий?).

Прикметник змінюється за родами, числами, відмінками.

Давайте це перевіримо.

                    3 (три) учні працюють біля дошки.

1 учень

(за відмінками):

Н. розсудлив[ий] хлопець

Р. розсудлив[ого] хлопця

................................

2 учень

(зміна за родами):

ч.р. розсудлив[ий] чоловік

ж.р................. дівчина

с.р.................... хлоп’я

3 учень

(зміна за числами):

Одн.: розсудливий учень

Мн.: ………… учні

Чи хотіли б ви мати таку рису?
Які ще риси ви хотіли б (і не хотіли б) мати?

            2) Перевірка домашнього завдання.

Учні читають прикметники – відповіді на питання:

Яким би я хотів бути (чесним, порядним, працьовитим, добрим, уважним, відповідальним, охайним, дружелюбним)?
Яким би я не хотів бути (лінивим, злим, нечесним, скупим, підступним, обмеженим, неосвіченим)?

  3) Учні записують на дошці речення, визначають члени речення, роблять висновок про роль прикметника в реченні.

         Вишиває осінь на канві зеленій золоті квітки. Сосновий ліс перебирає струни над берегами вічної ріки. Після дощів смарагдова діброва.

         Тлумачення: смарагд (ізумруд) – дорогоцінний камінь, прозорий, яскраво-зелений.

  4) Творча робота

Зима в селі

На слайді три фотографії, учні вибирають одну і складають текст, використовуючи опорні слова.

1)

    

Сільська вулиця, зимова задума, ранкова свіжість, сковані морозом, засніжені дахи, сумні дерева, сніговий килим, калиновий кущ.

2)

Зимовий пейзаж, сільське подвір’я, біла ковдра, сніговий панцир, казкова таємничість, ранкова тиша, глибокий спокій.

3)

Червоні ягоди (грона), прозорий сік, терпка приємна гіркота, народні ліки, холодна снігова шапка, хороша пожива для пташок, символ України.

До якого стилю належить текст?

           5) Учитель: Найбільше прикметників використовується в художніх описах, часто вони мають переносне значення.

     -   Чи використовують прикметники в науковому стилі?

Математика

Чи достатньо інформації у завданні придумати число? (Ні! Яке? Ціле? Дробове? Парне?)
Навести інші приклади використання прикметників в математиці.

Рівносторонній трикутник,
прямий кут,
ламана лінія

Історія

Незалежна держава
жорстокий правитель
рабовласницький лад
кочові племена

Біологія

Мичкуватий корінь
пряме стебло
паралельне жилкування

 

6) Застосування і відгадування загадок.

         Довгий, зелений, добрий солоний, смачний і сирий. (Огірок). Червоний колір, винний смак, кам’яне серце, в кого так? (Вишня). Вовк залізний, хвіст конопляний. (Голка й нитка).

7) Висновок

     -  Де вживаються прикметники? (В усному і писемному мовленні, в різних стилях мовлення).

     -  Для чого вони потрібні в мові?

(Вони доповнюють, уточнюють, поглиблюють, розширюють, збагачують, прикрашають мовлення, виховують мовця).

Як змінюються? (Рід, ч., в.).
Якими членами речення бувають? (Означення, присудок).

V. Домашнє завдання: напишіть твір-опис «Зима за моїм вікном». Використайте близько 10 прикметників.


Теги: Прикметник, Сідько О.Є.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 471/22


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar