Головна » Українська мова

Конспект уроку-квесту „Лексико-стилістичні синоніми та їх види” з української мови в 10-му класі

МЕТА: поглибити та розширити знання юнкерів про лексико-стилістичні синоніми, їх різновиди, формувати вміння аналізувати синоніми та творчо використовувати у власному мовленні; розвивати гнучкість і доцільність у використанні мовних засобів; виховувати естетичні смаки учнів, повагу до народних традицій та історичної пам'яті, віру у свої сили та наполегливість у подоланні будь-яких перешкод.

ОБЛАДНАННЯ: словники, мультимедійна презентація, дошка, робочі учнівські зошити, підручник, «Енеїда» І. Котляревського, теки із роздавальним матеріалом

ТИП УРОКУ: комбінований

ВИКОРИСТАНІ ТЕХНОЛОГІЇ: проблемного навчання, інтерактивного навчання

ФОРМИ РОБОТИ: віртуальна подорож-квест, тестова робота, словниковий диктант, виконання вправ, робота в «дуетах», «квартетах», списування,  проблемні запитання, робота із словником, додатковою літературою, усне висловлювання, «мозковий штурм», «очікувані результати», читання мовчки, самооцінювання

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: українська література, історія, художня культура, народознавство

ФОРМУЄМО КОМУНІКАТИВНІ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ:

мовленнєву,

мовну,

соціокультурну,

діяльнісну.

ХІД УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 Шикування взводу у коридорі перед кабінетом за 2 хв до уроку (традиційний ритуал для навчального закладу). Віддача честі та привітання із учителем, звіт про відсутніх та причини  відсутності, вітання учителя із юнкерами, вхід до кабінету колоною по одному із зніманням головного убору перед дверима, підготовка робочих місць до уроку.

По дзвінку

Учитель: Взвод, увага! Зверніть свої погляди крізь вікно на сьогоднішнє небо. Яке воно? (сіре, хмарне…) А ми спробуємо у нашому кабінеті створити світлу, сонячну і радісну атмосферу.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель: (евристична бесіда)  СЛАЙД 1 До мене дійшла інформація, що у взводі сьогодні двоє юнкерів відзначають день народження. (Ні) але ж у двох юнкерів сьогодні іменини, і це абсолютно точно. Що ж за ребус у нас виходить? (учнівські відповіді)

Запитання: Чи є щось спільне у значеннях слів іменини та день народження? (ні)

День народження – день, коли народилася людина.
Іменини – день ангела, день святого, ім'я якого співпадає із чиїмось.

Запитання: Які слова ми використали для пояснення слова «іменини», а як називається група слів, якими ви охарактеризували сьогоднішнє небо, а вчитель – бажану атмосферу на уроці? (синоніми, синонімічні ряди) Чому так багато синонімів уже на початку уроку? (приймаються усі відповіді без коментарів учителя).

Для того, щоб розкрити цю таємницю, зробимо традиційну розумову розминку:

СЛАЙД 2 (дата, традиційні записи)

Дистанційна освіта: (маємо групу ВКонтакті на сторінці учителя «Мій бойовий 11-й взвод», на якій педагог виставляє дистанційні завдання, що вимагають користування веб-ресурсами. Учні на цій же сторінці, за бажанням, дають відповіді. На кожному уроці перший рядок класної роботи у зошиті запис «Дистанційна освіта», в якому юнкери здійснюють відповідні записи)  «+» - хто є учасником групи дистанційної освіти; «++» -  хто читав завдання і коментарі до теми; «+++» - хто виконував завдання із теми; «++++» - хто виконав усі завдання із теми. (30 сек.) (перевірка  домашнього завдання)

Підготовка до ЗНО: (на кожному уроці другий рядок у класній роботі у зошиті, після виконання тесту у цьому рядку на полях юнкери позначають кількість отриманих балів за свою роботу)

Тест у кожного на столі (час виконання - 3 хв) – перевірка тесту через слайд.

ТЕСТ (ціна правильної відповіді 1б)

1.Синонімічний ряд подано в рядку:

А) Зміна, переміна, поворот, повернення,

Б) Радіти, радуватися, сміятися, веселитися,

В)Проповідь, повчання, казання, промова,

Г)Дресирований, учений, кмітливий, розумний.

2.

А) Дівоча коса – гостра коса,

Б) Зустрічати делегацію – проводжати делегацію,

В) Подарувати сувенір – подарувавши сувенір,

Г) Жвавий хлопець – прудкий хлопець.

3.

А) Білосніжний, сніжно-білий,

Б) Пучок, горстка,

В) Підпора, підставка,

Г) Сильний, відчутний.

4.

А) Підвищує,

Б) Підтягає,

В) Підносить,

Г) Підбирає. 

5.

А) Лагідний,

Б) Повний,

В) Гарний.

Г) Смачний.

6.

А) митарство,

Б) зваба,

В) лушпайка,

Г) осоруга.

Словниковий диктант (на кожному уроці): щастя, благодать, блаженство; радість, задоволення, веселість; сміх, регіт, посмішка.

Скільки синонімічних рядів ми записали?
Чи допоможуть вони нам на сьогоднішньому уроці?

Перевірка правильності написання слів через слайд, виставлення юнкерами власних оцінок за правильно написані слова (1б за слово) на полях зошитів.

 

ІІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

СЛАЙД 3 (тема уроку)

Учитель: Сьогодні знову на 45 хвилин ми зачинені у кабінеті для проходження нового квесту. Сьогоднішній квест має назву «Гостини на іменини», а має він на меті опрацювання теми уроку «Лексико-стилістичні синоніми та їх види». Ваша вправність у знанні теорії, умінні орієнтуватись у мовленнєвому просторі за допомогою синонімів, власне, - це ключ до вчасного і щасливого виходу із квесту. (У зошити записується тема уроку)

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (здійснюється шляхом проведення квесту: використовується мультимедійна презентація вчителя)

Учитель: СЛАЙД 4 Нас чекають у гості Іван та Володимир. (На слайді фотографії іменинників-юнкерів Івана Бабака та Володимира Трохимчука.) Подарунок іменинникам від товаришів по взводу – відповіді на теоретичні запитання (перевірка домашнього завдання):

Які слова ми називаємо синонімами?
Яка стилістична роль синонімів у різних стилях мовлення?
Пояснити значення слів «абсолютні синоніми», «контекстуальні синоніми».
Що таке перифрази?

2.Робота із СЛАЙДОМ 5 (фото Володимира Мономаха). Разом із іменинниками потрапляємо на гостини до Володимира Мономаха у стольний град Київ. Володимир Мономах не відпустить нас із гостей, доки ми не познайомимось із його «Повчанням».

Завдання: Прочитати уривок із “Повчання Володимира Мономаха”.

Підібрати синоніми до виділених слів та словосполучень.

(Тексти на кожній парті)

УРИВОК ІЗ «ПОВЧАННЯ» ВОЛОДИМИРА МОНОМАХА

Якщо вам Бог пом’якшить серце, і сльози свої зроните за гріхи свої, кажучи: «Як блудницю, і розбійника, і митаря помилував ти, так і нас, грішних, помилуй!» І в церкві це робіть і [спать] лягаючи. Не грішіть ані єдину ніч, а якщо можете, поклоніться до землі, а коли вам нездужатиметься, то тричі. А того не забувайте, не лініться, бо тим нічним поклоном і молитвою чоловік перемагає диявола, і що вдень согрішить, то тим чоловік [вночі] спасається [від гріха]. А якщо і на кокі їдучи не будете ні з ким справ мати, і коли інших молитов не вмієте промовлять, то «Господи помилуй» повторяйте безперестанку про себе: бо та молитва найліпша,— аніж розмишлять, їздячи, про нісенітницю.

 

 

СЛАЙД 6 – перевірка виконаного завдання.

3.СЛАЙД 7 (фото Івана Грозного). Ми завітали на іменини до Івана Грозного. У широкий четвер на Масницю (минулий тиждень) проводилися кулачні бої. Вам не довелося взяти у них участь. Тож Іван Грозний не відпустить вас із гостин, доки ви не здобудете перемогу у кулачному бою з його підданими, адже саме за часів його царювання кулачні бої були найбільш популярними.

Завдання:Перемогти в кулачному бою - підібрати якомога більше синонімів до слова «бити», надаючи їм експресивного забарвлення (мозковий штурм, двоє юнкерів біля дошки записують названі синоніми (через одне слово)).

СЛАЙД 8 (фотографії учасників кулачного бою для мотивації юнкерів до участі у мозковому штурмі, одне фото - юнкери взводу у бойовій шерензі).

4.СЛАЙД 9 (Фото Івана Сірка). Нас вітає у Мерефі Іван Сірко.

Запитання: Чому у Мерефі? (батьківщина) Хто виконав портрет Івана Сірка, що ми бачимо на слайді? (І.Репін).

Іван Сірко бажає, щоб ви послухали історію про його повернення із Сибіру:

Січовики таки домоглись, що цар наказав своїм слугам повернути мене з Сибіру на Україну. І хоч Самойлович із шкури пнувся, аби не допустити мене до рідного краю, влітку 1673 року я був уже на Запорожжі в обіймах друзів і сподвижників.

Побачивши мене, Шевчик упав на коліна, заридав на весь майдан і так поповз мені назустріч, ридма ридаючи й приказуючи:

— Батьку, прости, що не доглянули, прости, батьку, що проґавили.

Олекса Борода так розчулився, що не міг вимовити ні слова, ні півслова. Іван Ріг мало не задушив мене в обіймах. Навіть Іван Стягайло, вічно невдоволений мною, просльозився, а обняв так, аж кістки й ребра затріщали.

— Є таки Бог на світі!— закричали брати Темниченки й пустилися на радощах танцювати.

За ними вдарили каблуками об пересохлу землю й зосталі козаки, що були на майдані, задзвонили дзвони на дзвіниці січової церковки й густий бас Розірвигуби загув звідтіль на все довкілля.

— Слава батьку Сірку! Сла-ва-а!(За В. Кулаковським)

 

Завдання: Знайти синоніми у розповіді Івана Сірка про його повернення із Сибіру, записати у зошит.

СЛАЙД 10 (текст розповіді). Читання мовчки.
СЛАЙД 11 (текст розповіді з виділеними синонімічними рядами). Обговорення.
СЛАЙД 12 (Іван Котляревський). Нас вітає Іван Котляревський у Полтаві. Він частуватиме нас полтавськими галушками, але для господаря важливо, щоб ви знали його улюблену «Енеїду».

Завдання: Знайдіть у тексті поеми і випишіть по одному синонімічному ряду на ваш вибір (перевірка домашнього завдання). Усно пояснити стилістичне навантаження синонімів.

СЛАЙД 13 (Володимир Верховень). Нарешті ми з нову у 2015 році, знову у нашому селищі Есхар. І тепер завітаємо у гості до дитячого українського письменника, нашого земляка Володимира Верховеня. Погляньте на його фотографію і скажіть, яка у нього посмішка (називаються синоніми). Тож і гостюватимемо ми весело, так як господар приготував для нас смачний «десерт».

Завдання:Відгадайте його загадки і підберіть синоніми до слів-відповідей. (робота «квартетами» - скласти загадки, віршики)

           ЗАГАДКИ

Невисокий звір на зріст,

Довгі вуха, куций хвіст.

На городі частий гість

Капустяне листя їсть.

(Заєць)

Угадайте, що за звір

Сторожує хату й двір?

Він людині - вірний друг.

Рятівник, шукач, пастух.

(Собака)

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

1. Запитання до учнів: СЛАЙД 14

Щоби було, якби зникли синоніми?
Навіщо використовуються синоніми у художньому стилі?
Чим відрізняється стилістичне навантаження синонімів у діловому мовленні  і розмовно-побутовому?
Чи є необхідність вам використовувати синоніми на уроках, у побуті?
Чи потрібні вам у майбутньому знання, здобуті на сьогоднішньому уроці?

Оцінювання роботи учнів на уроці. СЛАЙД 15 Учні обирають твердження, які характеризують власне їх роботу на уроці і сумують бали. Записують їх на полях, так як і всі свої бали за словниковий диктант та тест. Усі зошити після уроку збираються, учитель аналізує бали, виставлені юнкерами, використовує індивідуальний підхід до оцінювання роботи на уроці загалом.

Я був активним на уроці 4б
Мої відповіді були змістовними і правильними 4 б
Моє мовлення було правильним (без виправлень учителем) 4 б
Я допускав мовленнєві помилки 2 б
Мої відповіді були частково правильними  2 б
Я уважно слухав відповіді своїх товаришів  2 б (ставлять собі лише ті юнкери, які не відповідали на уроці, були пасивними під час роботи «дуетами» та «квартетами»)

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

СЛАЙД 16

1. Дати відповіді на запитання і завдання для самоконтролю на ст. 160 підручника.

2. Принести на наступний урок будь-яку газету, яка виходить державною мовою.

3. Завдання у групі дистанційної освіти «Мій бойовий 11-й взвод». Воно передбачатиме залучення до виконання веб-ресурсів. Детальний інструктаж до завдання буде вміщено там. Косультації по його виконанню – через смс-спілкування.

СЛАЙД 17 з'ясування вражень юнкерів від уроку (обов`язковий момент на кожному уроці)

СЛАЙД 18 До зустрічі у новому квесті!

СЛАЙД 19 електронні адреси використаних веб-ресурсів 


Теги: Перепелиця Л.В., СИНОНІМИ
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1488/167


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar