Головна » Українська мова

Конспект нетрадиційного уроку з української мови за темою «Звертання, вставні слова» у формі мандрівки до м. Снігурівки

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про звертання і вставні     слова, навички вживання розділових знаків у реченнях, ускладнених звертаннями та вставними словами; формувати вміння знаходити їх у реченнях; сприяти виробленню вмінь творчо продумувати власні усні й письмові висловлювання; оптимізувати навчально-виховний процес використанням слайдів, створених на основі краєзнавчого матеріалу; розвивати увагу, логічне й образне мислення, правильне інтонування репліки діалогу; виховувати любов до рідного краю та почуття патріотизму.

Тип уроку: нетрадиційний ( урок у формі мандрівки до міста Снігурівки )

Обладнання: опорні схеми ( «Звертання», «Вставні слова» ), комп’ютер, фото м. Снігурівки, дидактичні картки

Хід уроку

І. Актуалізація й мотивація навчальної діяльності учнів.

 Учень-консультант відчитується про підготовленість класу до уроку:

- Шановна вчителько! Не дивлячись на бурхливу активність учнів на перерві, перед уроком клас, як ви помітили, старанно підготувався до нього. Це підтверджує, по-перше, виконання домашніх завдань, по-друге, підбір матеріалу до уроку. Сподіваюся, що ви будете задоволені нами.

Учитель наголошує на використанні учнем звертань і вставних слів ( учні називають їх ) та значенні їх у повсякденному мовленні.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку у формі мандрівки до м.Снігурівки.

- Будемо їхати автобусом уявно-символічним, а квитком буде…

ІІІ. Робота зі слайдами ( комп’ютерна презентація )

( висвітлюється карта Снігурівського району)

Завдання:  виписати у дві колонки звертання та вставні слова, спираючись на опорні схеми( «Звертання», «Вставні слова» ), довести, що дані слова належать до певної групи.

а) Зверніть увагу, шановні друзі, що Снігурівка – місто Миколаївської області на річці Інгулець (притока Дніпра) засноване 1812 року. У Снігурівському районі, до речі, 55 населених пунктів. Територією району протікають 2 річки, які утворюють, слава Богу, багато ставків. ( слайд №3 )

( висвітлюються фото м.Снігурівки – слайд № 5)

б)  Снігурівка ж, восьмикласники, - районний центр в північно-східній частині Миколаївської області. Справді, після Первомайська і Вознесенська – це, дійсно, третій промисловий і, безперечно, культурний райцентр Миколаївщини. Кажуть, що тут раніше було 13 промислових підприємств, крім того, 6 будівельних і транспортних організацій, до речі, любі друзі, є 4 школи та одна гімназія, 2 будинки культури, 5 бібліотек і, зрештою, незліченна кількість магазинів. (слайд №4 )

( Для підказки – ст.підручника:§25 ( с.181-200 )  

Завдання: перекажіть прочитану статтю про м.Снігурівку на слайді №3-4; від назви Снігурівка утворіть іменники чоловічого і жіночого роду, які означають назви осіб за територіальною належністю, тобто катойконіми, виділіть у даних словах корінь, дослідіть його лексичне значення.

Відповідь: Снігурівка – снігурівчанин, снігурівчанка.

- Отже, ви здобули право на проїзд, однак без пісні дорога може видатися довгою і сумною. Якщо їдемо до Снігурівки, то пригадаймо пісню про неї, яку створили в середині 50-х років минулого століття (XX ст.) наші талановиті земляки ( на жаль, уже покійні) колишній працівник районної газети В.І.Бондаренко і самодіяльний композитор В.І. Лопатньов. І з тих часів, без сумніву, вона стала своєрідною візитною карткою, символом нашого благодатного краю.

( звучить приспів )

Краю мій! Неозорі поля!

Снігурівщино рідна моя!

Де співи дівочі лунають до ночі,

Любов там зустрілась моя.

ІV. Робота над закріпленням вивченого.

1. Які у даній пісні словосполучення не є членами речення? Докажіть.

2. Індивідуальні завдання за дидактичними картками ( виконуються біля дошки):

Картка №1

Вставити пропущені букви, розкрити дужки, пояснивши орфограму. Розставити пропущені розділові знаки.

(На) щастя ми в Снігурівці!

Дійсно вона – моя серде..на любов.

(по) перше я ж..ву лише для рідного краю (по) друге я (не) уявляю (без) н..ого жит..я.

Картка №2

(На) мою думку (С,с)нігурівка стоїт.. (на) квітучій з..млі (в) зорях надії і сяєві мрій. (З,с) правді думка моя дзв..нить (про) радіс..ні дні, що квітнуть садами (в) моїй стороні.

3. Огляд фото.

- Давайте оглянемо фото визначних пам’яток міста.

Завдання: вибрати фото, скласти міні-розповідь по ньому, використовуючи звертання і вставні слова (читання творів).

- Гадаю, ми отримали інформацію про нашу Снігурівку. А чи знаєте ви, де проходять концертні програми? Уявімо, що ми артисти і виступаємо на сцені Снігурівського Будинку культури ( слайд №9 )

4. Читання уривків поезій Валерія Бойченка, Анатолія Зими. ( слайд №10 )

Завдання: виписати звертання, вставні слова у дві колонки. Проаналізувати, наскільки інтонаційно правильно прозвучали речення зі звертаннями і вставними словами у прочитанні ваших друзів.

5. Творча робота.

- А тепер історична довідка про названі вами визначні пам’ятки міста.

Завдання: списати речення, вводячи в них вставні слова. Визначити вставні слова за значенням.

 

( слайд №11 ) Будинок дитячої творчості.

 Реконструкція будівлі проведена в 1935 році. Тут працюють гуртки художньої самодіяльності, за інтересами; науково-методичний центр для вчителів.

( слайд № 12) Кінотеатр імені Ілліча.

Будівля поділена на дві частини: водній частині – церква, а в іншій глядачі можуть переглянути фільм. Перших глядачів кінотеатр прийняв у 1957 р. зал розрахований на 328 місць.

(слайд №13) Дитячо-юнацька спортивна школа.

Тут під керівництвом досвідчених тренерів підвищують спортивну майстерність більше 1000 учнів. Школа має добру матеріальну базу та окреме приміщення для занять з боротьби дзюдо.

(слайд №14) Стадіон «Колос» реконструйовано у 1982 році. Розрахований на 10000 глядачів.

6. Виконання ситуативних вправ.

1. А зараз ми з вами проведемо невеличку екскурсію по нашому місту. Центральна магістраль Снігурівки носить ім’я Леніна. Довжина вулиці 4 кілометра. (слайд №15) вона упорядкована, прикрашена квітами і зеленими насадженнями. А тепер уявіть, що ви кудись задивились і заблукали. Як вийти з такого становища?

Завдання: використавши деякі з поданих у рамках звертань і вставних слів, скласти й розіграти діалоги, можливі:

І в.

Між гостем та мешканцем міста про те, як дістатися до залізничного вокзалу до центральної площі Б.Хмельницького ( учні до реплік діалогу вводять стислий опис місцевості )

Добродію, шановний господарю, поважний гостю, ласкавий пане.

Може, певна річ, без сумніву, між іншим, на диво, правду кажучи, по-перше, по-друге, отже.

 

ІІ в.

Кожен населений пункт має свою історію, свої визначні пам’ятки, місця. Звичайно, нашу Снігурівку не можна поставити в один ряд з Києвом, Харковом, які славляться добре відомими пам’ятками культури у всьому світі. Та все ж є і в нашому провінційному містечку районні історичні місця. Попередньо ви ознайомилися зі статтею районної газети «Німі свідки минувщини» ( слайд № 6 ). Складіть діалог про відвідання Снігурівського районного історико - краєзнавчого музею.

Певна річ, між іншим, головне, мовляв, нарешті, бувало, безумовно.

ІІІ в.

Між восьмикласником, який приїхав у гості до його бабусі (дідуся), яким довелося побувати в Снігурівці років тридцять тому (до реплік діалогу ввести стислий опис місцевості)

Хлопче, шановний мандрівниче, красномовний оповідачу, улюблений онуче, любий дідусю, рідний мій.

Звісно, зрозуміло, на мій погляд, наприклад, щоправда, здається, сказати б.

2. Рецензування відповідей однокласників.

Критерії:

* грамотність і доречність використання в діалогах звертань і вставних слів;

* вправне володіння мовою учасників діалогів;

* правильне інтонування репліки діалогу.

V. Підведення підсумків уроку.

Вмотивування оцінювання через самоекспертизу власної участі в роботі.

Слово вчителя:

- Шановні восьмикласники!

Після повторення та закріплення навчального матеріалу з даної теми пропоную в тестовій формі систему завдань, виконавши яку, кожен матиме можливість практично перевірити свої знання. Тож приступаймо до роботи. У тестах використано поетичні рядки письменників-земляків А.Зими і В.Бойченка.

Тести

Звертанням ускладнено речення (розділові знаки пропущено)

А. Не ваш цнотливі нині вік.

Б. Запам’ятай цей біль

                     Усе мине-минеться!

В. А він і ще тече

    Наш Інгулець не охололий!

Г. Він ще тече він ще тече

    Наш Інгулець наш терпеливий…

Д. Як не принижуй ти душу свою

    Перетриває вона переплаче.

НЕ УСКЛАДНЕНО звертанням речення

А. О вічні поля України!

     Гуртуються хмар табуни.

Б. Тебе, народе, не питають,

     Чого хотілося б тобі?

В. Тече крізь мене степ, споконвічний шлях.

Г. Світе! Беремо тебе повнотою –

     Хай не поміче останній ковток.

Д. Покосилися кинуті хати,

    Батьку, діду, простіть.

3. Поширеним звертанням ускладнено речення (розділові знаки пропущено)

А. О молодосте в помилках не когось

       Шукати легку долю не берусь.

Б. Люби мене о доле всміхаюсь

    Не покидай мене доле я сміюсь!

В. Ти спокою не знаєш Україно

     Болить твоя роз ранена душа.

Г. Степе український давній храме

     Просторий і високий аж замру.

Д. Живи дивак як всі живуть!

    4. НІКОЛИ НЕ буває вставним слово

А. принаймні

Б. може

В. однак

Г. зрозуміло

Д. буває.

   5. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А. Можуть, звісно сніги замести…

Б. На хліб, пробачте, не хвата…

В. Помер недавно, синку, дід…

Г. Де ти ділась, порядна людино?

Д. Усі ви мої – і шляхи, й манівці.

    6. Правильно поставлено розділові знаки в реченні

А. Земляцтво голосніше!

     Це ж він (Потьомкін) імення ваше заточив.

Б. О вічні поля України!

    Гуртуються хмар табуни.

В. О храме, долі нашої! Ікони,

   Священні книги, прадідів кістки

   У прах втоптали чоботи і коні.

Г. Ти чесним дурне, хочеш бути…

Д. Всю вашу землю, милі землячки,

     В порохівниці розсипали предки

     Та й на Кубань понесли козаки!

   7. Прочитайте речення.

Юна весно ( 1 ) моя ( 2 ).

І ласкава ( 3 ) й жорстока ( 4 ).

Ти пішла ( 5 ) ти спливла по ярах навмання.

       Кому треба поставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

А. 1

Б. 2

В. 3

Г. 4

Д. 5.

    8. Активізацію уваги співрозмовника виражає слово в реченні ( розділові знаки пропущено )

А. Може бути пілотом й не треба…

Б. На ледь помітній між дерев висотці –

    Либонь, два метри їй, найбільше – три –

    Спиняюсь, вражений.

В. Їм вічність безперечно залишилось жити.

Г. Живе людина бачиш

    Мало на Землі.

Д. Живе людина мало на Землі

    Можливо в когось й дня не набереться.

    9. НЕ Є вставним виділене слово в реченні ( розділові знаки пропущено )

А. Чи було ото все чи приснилось

      А яка втім різниця – прийшло.

Б. Все-таки без мурів

     Храми не стоять.

В. Захотілося нині душі

    Як на гріх

    Давню пісню забуту

    Впустити до саду.

Г. Так мабуть буде іще довго

     А може буде так завжди.

Д. Нічого врешті не зника.

     10. НЕ Є вставним виділене слово в реченні ( розділові знаки пропущено )

А. А може ще й дадуть свинця.

Б. Причаль нарешті стерновий причаль!

В. Десь може він знову під себе гребе?

Г. Чи може забракло уміння й ума?

Д. Уже півночі а здається вічність.

    11.Двома вставними словами ускладнено речення ( розділові знаки пропущено )

А. Вже б здавалось усе…

Б. За долар словом йде усе…

В. Чи може те чого й немає?

Г. А може те що вже було?

Д. Може власне воно так і треба…

 

        12. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А. Звідти, видно, і хвилі, і море.

Б. Давно готова, друже, в легку путь.

В. Мабуть, досить калічити долі.

Г. Вірно – все це, напевно, недовго.

Д. Де ти ділась, порядна людино?

 

Взаємоперевірка

Відповіді: 1.А; 2.В; 3. Г; 4.А; 5.А; 6.Д; 7.А; 8.Г; 9.Б; 10.Д; 11.Д; 12.А.

Самоекпертиза власної участі в роботі ( слайд №16)

Прізвище, ім’я ______________________________________

Оцініть себе по кожному

з визначених напрямів від 0 до 2 балів.

Ви брали активну участь в роботі на уроці _____
Ви вносили вдалі пропозиції, які врахував клас ____
Ви надали підтримку однокласникам або заохочували їх до роботи ____
Ви висунули цілком вдалу ідею, що сподобалась іншим _____
Ви вдало узагальнювали думки інших, активізуючи роботу _____
Ви давали повні відповіді на запитання _____

Усього балів ________

 

VІ. Д/з. Написати твір-мініатюру «Снігурівщино! Тебе ми любим серцем молодечим», використовуючи вставні слова та звертання.

 

Використана література

Анатолій Зима «Первоцвіт» - м.Снігурівка, 1996
Валерій Бойченко «Правий берег» - К.: Дніпро, 1991
В.Козлов, А.Колесник, А.Моторний «Снигиревка: Краеведческий очерк» - Одесса: Маяк, 1985
«Миколаївський оберіг» / Упорядники – Бойченко В.П., Качурін В.Г., Кремінь Д.Д. та ін. – Миколаїв: Можливості Кіммерії, 2007
О.М.Авраменко, М.Б.Блажко «Українська мова та література: Довідник завдання в тестовій формі» - К.: Грамота, 2010
Український правопис / НАН України, Інститут мовознавства ім..О.Потебні, Інститут української мови – стереотип. вид. – К.: Наукова думка, 2004


Теги: Звертання, Решетнікова А.Ф., вставні слова
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 879/38


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar