Головна » Українська мова

Якісні, відносні та присвійні прикметники. Урок з української мови для 6 класу

Основу даного уроку становить його дидактичний аспект, який спрямовує процес навчання школярів на вироблення в них досконалих навичок розрізнення морфологічних категорій прикметників. Важливим елементом заняття є також створення ситуації для вияву творчого потенціалу учнів, що у свою чергу впливає на розвиток їх естетичної сфери.

Використання на уроці інтерактивної форми роботи  сприяє усвідомленому засвоєнню учнями навчального матеріалу, дозволяє раціонально використати робочий час. Також варто відзначити виразне спрямування обраної технології на розвиток інформаційної та комунікативної компетентностей школярів.

Тема: Якісні, відносні та присвійні прикметники*

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

пояснювати принципи розподілу прикметників на групи за значенням;
практично визначати приналежність прикметників до певної групи;
з’ясовувати роль прикметників у різних видах мистецтва;
висловлювати своє емоційне ставлення до заняття.

Орієнтований план і методи проведення уроку

1. Організаційний момент – 0,5 хв.

2. Актуалізація опорних знань учнів (фронтальне опитування, вибірковий диктант) – 5хв.

3. Мотивація навчання школярів – 1,5 хв.

4. Оголошення теми та очікуваних результатів – 2 хв.

5.  Інтерактивна вправа («Навчаючи – вчуся») – 15 хв.

6. Перевірка якості засвоєння матеріалу (творча вправа)  – 2 хв.

7. Інтелектуальна хвилинка (кросворд) – 1 хв.

8. Закріплення вивченого матеріалу (тренувальні вправи, творче завдання) – 10 хв.

9. Підсумки уроку. Рефлексія («Градусник»)  – 7хв.

10. Домашнє завдання – 1 хв.

Обладнання: зошити, кольорові картки, малюнок «Градусник», роздатковий матеріал (картки «Групи прикметників за значенням», малюнок / фото пейзажу, кросворд).

Хід уроку

Організаційний момент.
Актуалізація опорних знань учнів.

Фронтальне опитування.

Яка частина мови називається прикметником?
Як змінюється прикметник?
Від якої частини мови залежать рід, число і відмінок прикметника? Чому?

Вибірковий диктант.

Завдання: виписати з поданого тексту прикметники.

Небо, чисте та безхмарне, починало сіріти. Праворуч від шляху, на темному просторі, виразно зазначилася чорна купа великого лісу, а просто неї в полі – високе самотнє дерево.

Це той дуб над ярком. Він усе більше та більше визначався, а темний простір ставав усе менше та менше чорним. Ще згодом – і якесь сіро-сріблясте світло мов почало наливатися в темряву (За Б. Грінченком).

(Учні по черзі зачитують виписані прикметники)

3. Мотивація навчання школярів.

Учитель пропонує учням з’ясувати, які ознаки виражають групи прикметників, записані на дошці.

Червоний, солоний, легкий, прямокутний (колір, смак, вага, форма).
Мідний, зимовий, ранковий, шкільний, український (матеріал, пора року, час доби, призначення, національна приналежність).
Батьків портфель, братове слово, жайворонкова пісня (належність кого, чого-небудь людині чи тварині).

Оголошення теми та очікуваних результатів.

1)  Слово вчителя. Ви бачите, що прикметники виражають різні види ознак, які є критерієм розрізнення певних груп прикметників, з якими ми сьогодні познайомимося.

2)  Презентація вчителем очікуваних результатів, які записані на дошці.

5.  Інтерактивна вправа «Навчаючи – вчуся».

Методичний коментар.

Дану вправу доцільно використовувати при вивченні блоку інформації. Застосування цієї інтерактивної методики створює в учнів уявлення про загальну картину понять і фактів, які вивчаються на уроці, підвищує їх інтерес до навчання, дозволяє учням узяти участь у передачі своїх знань однокласникам.

Порядок роботи:

Перед початком заняття учні отримують кольорові картки (сині, зелені, червоні) за якими визначатиметься  їхнє завдання.
Протягом 5 хвилин учні працюють з картками (додаток 1).

Завдання: індивідуально ознайомитись з групами прикметників за значенням.

Учням пропонується підвестися та почати ходити класом і знайомити зі своєю інформацією однокласників, що мають інші кольори. При цьому кожен учень одночасно обмінюється інформацією лише з однією особою. Мета роботи – протягом відведеного часу (10 хв.) забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання детальної інформації.

Перевірка якості засвоєння матеріалу.

Творча вправа.

Завдання: доберіть прикметники до предметів, зображених на малюнках, розміщених на дошці (додаток 2). Розподіліть їх за групами.

(Учні індивідуально виконують вправу в робочих зошитах; три учні працюють над нею біля дошки )

(Фронтальна перевірка вправи вчителем та її оцінювання)

7. Інтелектуальна хвилинка.

Учням пропонується розгадати жартівливий кросворд, розміщений на дошці

(додаток 3).

(Один учень біля дошки заповнює правильні відповіді)

8. Закріплення вивченого матеріалу.

1) Тренувальні вправи.

Учням за варіантами (кольорами) пропонується виконати вправи 1, 2, 3 (вправи записано на дошці).

Вправа 1 («Сині»)

Прочитайте текст. Яка його основна думка? Випишіть із тексту прикметники, визначіть їх групу за значенням.

Батьківщина – це твоє рідне слово. Знай, бережи, збагачуй велике духовне надбання свого народу – рідну українську мову. Це мова великого народу, великої культури. Українською написані невмирущі твори Котляревського і Шевченка, Франка і Лесі Українки, Нечуя-Левицького і Коцюбинського. Українська мова живе в прекрасних піснях твого народу.
В. Сухомлинський

 

Вправа 2 («Зелені»)

Замініть словосполучення «іменник+іменник» на «прикметник+іменник».
Наприклад: покрівля з очерету - очеретяна покрівля.

Хвіст лисиці, молоко з-під кобили, хустка для бабусі, квітка із запахом, опади з атмосфери, курси для підготовки, автомат для гри, вуха зайця, іграшка для Марії.

Вправа 3 («Червоні»)

Уведіть прикметники в речення так, щоб вони належали до різних розрядів.
Наприклад: золота каблучка (пряме значення) – золоте серце (переносне значення).

Легкий, зміїний, лисячий.

(Учні працюють у зошитах, учитель здійснює вибіркову перевірку  та оцінювання робіт)

Творче завдання.

Учитель пропонує учням об’єднатися в 3 групи за кольорами.

Завдання: «синім» – прочитати напам’ять вірш, пояснити, яку роль у ньому виконують прикметники, до яких груп вони належать;

«зеленим» – заспівати фрагмент з української пісні, виділити в ньому наявні групи прикметників, пояснити їх роль;

«червоним» – створити усний опис репродукції пейзажу, пояснити яка з груп прикметників переважає в ньому й чим це пояснюється (додаток 4).

(Групи по черзі презентують завдання)

9. Підсумки уроку. Рефлексія.

1)  Запитання до учнів.

Чи було досягнуто очікуваних результатів уроку?
Що під час заняття запам’яталося найбільше?
Які труднощі виникали під час виконання завдань?
Як ви зможете використати набуті сьогодні знання?

Діагностика емоційного стану учнів.

Учитель пропонує учням визначити свій теперішній душевний емоційний стан у градусах, прикріпивши свою кольорову картку до зображеного на дошці градусника (верхні та нижні значення шкали градусника дорівнюють +12 і – 12).

Після закінчення роботи варто запропонувати учням оцінити загальну картину та висловити свої враження від градусника.

10. Домашнє завдання: опрацювати за підручником групи прикметників. Додатково:

а) підготувати розподільний диктант (15 прикметників, які належать до різних груп за значенням);

б) написати повідомлення на тему: «Перехід прикметників з однієї групи за значенням в іншу».


Теги: Риженко А.Г., Прикметник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1667/217


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar