Головна » Українська мова

Якісні, відносні та присвійні прикметники. Урок з української мови для 6 класу

Мета: познайомити з розрядами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними, з формами якісних прикметників; формувати вміння розрізняти розряди якісні, відносні, присвійні прикметники та форми якісних прикметників;

Розвивати логічне мислення, усне і писемне мовлення; виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: картки для самооцінки, слова – відповіді для вибіркового диктанту,  малюнок осіннього саду , листочки (жовтого  і зеленого кольору, великого і маленького розміру, кленовий), алгоритм для визначення розряду прикметників, бочонки з мішечком для гри «Лото», картки для гри «Лото», картки для самостійної роботи.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

От вже дзвоник дав сигнал.

Кожний з вас за парту став.

Стали рівно, як годиться.

Чи все на парті ? Подивіться.

А тепер часу не гаймо,

Працювати починаймо.

Діти я всіх вас вітаю і запрошую до співробітництва.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Слово вчителя.

- Подивіться у вікно. Зима. Холодно стало. А ще декілька днів назад стояла золота пора року – осінь. Давайте пригадаємо ті дні, коли земля була вкрита осіннім килимом, було сонячно, тепло. Я сподіваюсь, що у нас складуться такі ж самі теплі стосунки. Простягнімо руки один одному і посміхнемося.

На уроці ми побуваємо в осінньому саду, але щоб прийти до нього, нам треба пройти стежками – завданнями.

2. Бесіда:

Пригадайте, яку частину мови ви вивчали на минулому уроці?
Яка частина мови називається прикметником?
Назвіть граматичні ознаки прикметника.
Яка синтаксична роль прикметників?

3. Вибірковий диктант.

Записали число і класна робота.

А тепер практично перевіримо, як ви вмієте знаходити прикметники. Вам треба в рядочок через кому записати прикметники. (Правильна відповідь підкреслена).

Осінь, жовтий, ввечері, осінній, Оленчине, я,жіночий, місто, вчителева, ходити, легкий, солодкий, прикрашати, шкільний, півників, чотири, український, біля, сестрина, і, великий.

 Перевірка диктанту (взаємоперевірка). Перевірте за записом на дошці. Скільки правильних відповідей, стільки балів ви отримуєте за цей вид роботи. Оцінку поставте у картку для самооцінки.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя.

- Пройшли ми стежками і дійшли до саду. А тепер давайте знайдемо у диктанті слова, які пов’язані з осінню. (Жовтий, осінній).

Умовно поділимо зошит на 3 частини і записали ці слова у 2 частини.

Ж о в т и й                            о с і н н і й

- На яке питання відповідає слово жовтий? (Який?).

- Що може бути жовтим? (Папір, лист…)

- Що означає слово «жовтий»? (Колір).

  - Подивіться, якого кольору цей листочок? (Жовтий). А цей ? (Жовтіший).

- Прикрасимо наше осіннє дерево листочками. Тож дивіться, ознака кольору може бути в більшій чи меншій мірі.

- Який цей листочок? (Зелений).

- А цей? (Зеленіший).

- Який цей листочок за розміром? (Маленький).

-А цей по відношенню до першого? (Більший?).

- Ознака за розміром теж може бути в більшій чи меншій мірі.

Прикметники, ознака яких може бути в більшій чи меншій мірі називаються якісними.

 Запис у зошиті під час пояснення:

             Ж о в т и й

                 

                  Який?

 

лист          папір        олівець

                          

    означає колір, розмір…

 

 

               якісний              

На яке питання відповідає слово «осінній»? (Який?).
Що може бути осіннім? (Сад, дощ, день).
А відношення до чого означає слово «осінній»? (До пори року?).
Це листочок з якого дерева? ( З клену).
А листочок який тоді? (Кленовий).
Відношення до чого означає слово «кленовий»? (До породи дерев).
А це яке дерево в саду? (Береза).
А листочок на березі який? (Березовий).
Відношення до чого означає слово « березовий»? (До породи  дерев).
Давайте пригадаємо, клен є символом якої країни? (Канади).
Символ який буде? (Канадський).
Відношення до чого означає слово «канадський»? (До країни).
А береза символом якої країни є? (Росії).
Тоді який символ? (Російський).
А який же український символ є? Підказка на малюнку.(Калина).
А відношення до чого означає слово «український»? (До національності).
Продовжіть речення: « Прикметники, які означають відношення до …(пори року, порід дерев, національності…) називаються відносними.

Запис у зошиті під час пояснення:

             О с і н н і й

                 

                  Який?

 

  сад          дощ         день

                         

відношення до пори року, країни…

 

 

                   відносний

   - Подивіться, діти, на плакаті  намальована дівчинка Оленка. Вона прийшла в сад. Мабуть, вона посадила дерево і вирішила подивитися на те, як воно росте. А чиє ж тоді буде дерево? (Оленчине).

- А чи зустрічається це слово в нашому диктанті? Запишемо його в 3 частинку. Підніміть руку ті, хто вже сам або з батьками посадив дерево. Молодці! Я сподіваюсь, що кожний з вас за своє життя посадить і не одне деревце.

- На яке питання відповідає слово «Оленчине»? (Чиє?).

- А що може бути Оленчиним? (Взуття, пальто, дерево).

- Приналежність кому означає це слово? (Людині).

- Прикметник лисяча означає кому приналежність? (Лисиці).

- Прикметники, які означають приналежність особі або тварині називаються присвійними.

 Запис у зошиті під час пояснення:

             О л е н ч е н е

                 

                    Чий?

 

  взуття    пальто  дерево

                       

означає приналежність особі чи тварині

 

                   присвійний

Зробіть висновок: на які розряди поділяються прикметники.

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

- Так про що буде йти мова на уроці? (Про розряди прикметників). Якою буде мета уроку? (Ми повинні засвоїти, які прикметники називаються якісними, відносними, присвійними. Навчитися їх розпізнавати.). А також познайомимося із формами якісних прикметників.

 

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота в парах з алгоритмом. (Алгоритм у додатку до уроку).

- Зараз попрацюємо в парах за алгоритмом і визначимо розряди запропонованих прикметників із диктанту: ж і н о ч и й , в ч  и т е л е в а ,

л е  г к и й.

Зробимо висновок. Що ж означають якісні прикметники? А відносні? Присвійні що означають? Дякую, ми гарно з вами попрацювали.

2. Гра « Я – тобі, ти – мені» методом мікрофону.

- Я впевнена, що всі ви полюбляєте грати. Отже, ми пограємо в гру « Я – тобі, ти – мені» методом мікрофону. Я починаю гру: пропоную прикметник, треба визначити його розряд. Якщо учень визначає розряд правильно, то дається змога йому запропонувати своє слово для гри. Якщо гравець правильно визначає розряд і може дати відповідь на своє завдання, то він отримує 12 балів. Цю оцінку він заносить у картку для самооцінки за усну відповідь. Якщо відповідь на половину – 6 б., а якщо немає відповіді – 0б.

Слова для гри: гострий,  дерев’яний,заяча…

3. « Лото».

- Підніміть руки ті, хто бачив або грав у гру «Лото». Зараз і ми з вами пограємо. Перед вами лежать картки, де написано 12 слів. Треба визначити їх розряд. Я з мішечка витягуватиму бочонки з номерами слів, у яких будемо визначати розряд, а ви будете ставити хрестик навпроти розряду даного слова. (Зразок картки у додатку. Вчитель накладає картки одна на одну і проколює шилом. Кількість проколів, які співпали з відповідями і дає оцінку учням. Цю оцінку заносять до картки для самооцінки).

- Подивіться на дошку. Ви так добре працювали, що в нашому саду з’явилося сонечко, яке нам посміхається.

4. Валеологічна хвилинка.

5. Слово вчителя (пояснення про форми якісних прикметників).

Форми якісних прикметників

 

                        Повна                                                   коротка

 

                       зелений                                                      зелен

                       ясная                                                          ясна

                       повний                                                       повен

- Чим відрізняються слова у першому й другому стовпчиках? ( у 1 – є закінчення, у 2 – немає).Зверніть увагу на слово «повний». Відкинули закінчення і залишилось повн, але українська мова не терпить збігу приголосних, тому вставляємо е.

6. Творча робота.

 - Я пропоную вам іменник, а ви утворюєте усно прикметник повної чи короткої форми: голод, ніжність, веселість.

7. Самостійна робота.

На картках (зразок у додатку).

Перевірка. (Один учень читає правильну відповідь, а всі інші роблять самоперевірку і самооцінку за критеріями , що на листочку,  і оцінку заносять до картки для самооцінки).

VІ. Підсумок.

Бесіда:

Отже, з якими розрядами прикметників ви познайомились?
Наведіть приклади якісних, відносних, присвійних прикметників.
Який розряд прикметників має повну та коротку форму?
Виставляємо оцінку за урок (середній бал за всі види робіт).

 

VІІ. Домашнє завдання.


Теги: Прикметник, Українська О.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 469/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar