Головна » Українська мова |
Мета: розширити уявлення учнів про групи слів за значенням; розкрити поняття синонімічні ряди, способи розрізнення омонімів і багатозначних слів, удосконалювати вміння користуватися словниками; вчити п’ятикласників добирати синоніми й антоніми, доцільно вживати їх у мовленні; збагачувати активний словник учнів, розвивати усне та писемне мовлення, виховувати культуру мовлення. Тип уроку: комбінований. Обладнання: мультимедійний проектор, словники, підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Проблемне завдання. Прочитати вірш і дати відповідь: на основі чого з'явилися такі яскраві образи? Створити до них малюнки. Золотий дощ Над полями, над яругами. Дощ летить, Позолоченими смугами, Нитками, сітками миготить. Оживає все потомлене,- Хоче жити! В краплях сяйво переломлене Дугами,кругами В грі дрижить. (Г.Чупринка)
У формі діалогу побудувати розмову про синоніми, омоніми, антоніми.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу. Слайд № 2. Установити відповідність. Перевірка виконаного (слайд № 4). Робота в парах. Скласти речення до кожної групи слів. Пояснення учителя про синонімічні ряди. Синоніми – слова різні за звучанням, але однакові або близькі за значенням:мужній, хоробрий, сміливий. Два або кілька синонімів утворюють синонімічний ряд. Синоніми допомагають точніше висловлювати думку, уникнути повторення однакових або співзвучних слів. Слайд № 5. З одним із слів скласти речення.
Антоніми – слова протилежні за значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї частини мови: світло – темрява, світлий – темний.
Робота з підручником. с.214, с. 215, с.219,с. 224, с.227
V. Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи.
1. Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх. Слайд № 9. Дружити, попередній, колишній, приятелювати, сьогоднішній, товаришувати, ладити, брататися, сучасний, нинішній, модерний, теперішній, найновіший, минулий, дотеперішній, тодішній, пережитий. Перевірка виконаного (слайди №№ 11, 12, 13).
3. До поданих слів доберіть антоніми. Слайд № 14. Прочитайте перші літери дібраних антонімів. Яке вийшло слово? Пасивний – активний. Наліво – направо. Легкий – тяжкий. песиміст – оптиміст, впевнено – ніяково, колективний – індивідуальний, великий – малий. Перевірка виконаного (слайд № 16).
4. Запишіть словосполучення. Слайд № 17, 18. Яке значення слова свіжий у поданих словосполученнях. Замініть це слово синонімом і доберіть до кожного антонім. Свіжа газета – свіжа сорочка – свіжий вітер – свіжі огірки – свіжий хліб – свіже обличчя – Одне словосполучення розберіть за будовою. Перевірка виконаного (слайд №№ 20-24).
Робота в парах зі словниками. Підібрати синоніми до слів: урочистий, ходити, ніжний, розумний, сміливий. Склад, лютий, коло, запиратися, пiдiслати.
9. Творчий диктант. Складіть речення з поданими словами, щоб вони були омонімами. Слайд № 26. Ніс і ніс. Три і три. Коти і коти.
Скласти твір – мініатюру за фотографією. Слайд № 28.
VI. Домашнє завдання. § 32. Впр. 466 (письмово).
VII. Підсумок уроку. Діти висловлюють свої враження від уроку, підсумовують, що дізналися нового, відзначають види робіт, які їм сподобалися найбільше та які викликали найбільше труднощів.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |