Головна » Українська мова

Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми, пароніми). Урок з української мови для 5 класу

Мета: розширити уявлення учнів про групи слів за значенням; розкрити поняття синонімічні ряди, способи розрізнення омонімів і багатозначних слів, удосконалювати вміння користуватися словниками; вчити п’ятикласників добирати синоніми й антоніми, доцільно вживати їх у  мовленні; збагачувати активний словник учнів, розвивати усне та писемне мовлення, виховувати культуру мовлення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійний проектор, словники, підручник.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Проблемне завдання. Прочитати вірш і дати відповідь: на основі чого з'явилися такі яскраві образи? Створити до них малюнки.

Золотий дощ

Над полями, над яругами.

Дощ летить,

Позолоченими смугами,

Нитками, сітками миготить.

Оживає все потомлене,-

Хоче жити!

В краплях сяйво переломлене

Дугами,кругами

В грі дрижить.

(Г.Чупринка)

 

У формі діалогу побудувати розмову про синоніми, омоніми, антоніми.

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

 

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

Слайд № 2. Установити відповідність.

Перевірка виконаного (слайд № 4).

Робота в парах. Скласти речення до кожної групи слів.

Пояснення учителя про синонімічні ряди. Синоніми – слова різні за звучанням, але однакові або близькі за значенням:мужній, хоробрий, сміливий. Два або кілька синонімів утворюють синонімічний ряд. Синоніми допомагають точніше висловлювати думку, уникнути повторення однакових або співзвучних слів. Слайд № 5. З одним із слів скласти речення.
Омоніми – слова, однакові за звучанням, але різні за значеннями.   Розглянути слайд № 6, скласти речення (робота в парах).         

 

Антоніми – слова протилежні за значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї частини мови: світло – темрява, світлий – темний.

 

Робота з підручником. с.214, с. 215, с.219,с. 224, с.227

 

V. Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи.

 

1. Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх. Слайд № 9.

Дружити, попередній, колишній, приятелювати, сьогоднішній, товаришувати, ладити, брататися, сучасний, нинішній, модерний, теперішній, найновіший, минулий, дотеперішній, тодішній, пережитий.

Перевірка виконаного (слайди №№ 11, 12, 13).

 

3. До поданих слів доберіть антоніми. Слайд № 14. Прочитайте перші літери дібраних антонімів. Яке вийшло слово?

Пасивний – активний.

Наліво – направо.

Легкий – тяжкий.

песиміст – оптиміст,

впевнено – ніяково,

колективний – індивідуальний,

великий – малий.

Перевірка виконаного (слайд № 16).

 

4. Запишіть словосполучення. Слайд № 17, 18. Яке значення слова свіжий у поданих словосполученнях. Замініть це слово синонімом і доберіть до кожного антонім.

Свіжа газета –

свіжа сорочка –

свіжий вітер – 

свіжі огірки –

свіжий хліб –

свіже обличчя –

Одне словосполучення розберіть за будовою.

Перевірка виконаного (слайд №№ 20-24).

 

Робота в парах зі словниками.

Підібрати синоніми до слів: урочистий, ходити, ніжний, розумний, сміливий.
Підібрати антоніми до слів: перемога, буденний, стверджувати, могутнiсть, карлик, забути, часто.
З'ясувати значення таких слів: оказія, шеренга, деревій.
З’ясувати значення таких омонімів: оселедець, ласка, лисичка, повіки.
З'ясувати значення паронімів: земляний, землистий; ефектний, ефективний; сердечний, сердешний.
З поданими словами утворити словосполучення так, щоб вони виступали омонiмами.  У  разi  потреби  скористатися  тлумачним словником або словником омонiмiв.

               Склад, лютий, коло, запиратися, пiдiслати.

 

9. Творчий диктант. Складіть речення з поданими словами, щоб вони були омонімами. Слайд № 26.

          Ніс і ніс. Три і три. Коти і коти.

 

Скласти твір – мініатюру за фотографією. Слайд № 28.

 

VI. Домашнє завдання.

§ 32. Впр. 466 (письмово).

 

VII. Підсумок уроку.

Діти висловлюють свої враження від уроку, підсумовують, що дізналися нового, відзначають види робіт, які їм сподобалися найбільше та які викликали найбільше труднощів.


Теги: АНТОНІМИ, Дмитрів С.Б., пароніми, ОМОНІМИ, СИНОНІМИ
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1304/69


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar