Головна » Українська мова

Групи слів за значенням. Антоніми

Мета: навчальна: поглибити знання учнів про антоніми, навчити визначати їх у реченнях, правильно вживати у мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; сформувати комунікативну компетентність; розвивальна: розвивати мовне чуття, інтерес до мови, увагу до лексичних значень слів; виховна:виховувати увагу до слова, потяг до прекрасного.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: картки, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

Аутотренінг:
   Для того щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:
Я – п’ятикласник!
Я хочу якомога більше знати!
Я думаю, замислююся, пригадую!
Я – творча особистість!

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути!

Не просто дивитись, а бачити!

Не просто відповідати, а міркувати!

Дружно й плідно працювати!

Смайл уроку:

 Пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалювати його в зошит на полі олівцем.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.          Забезпечення емоційної готовності до уроку.

На сьогоднішньому уроці я бажаю вам показати свій розум, проявити активність, не втратити гарний настрій. Посміхніться один одному.

2.    Перевірка домашнього завдання.

- перевірка теоретичного матеріалу

Гра «Ти-мені, я-тобі» (учні один одному задають питання).

-         Перевірка  вправи 376, стр. 166.

IІI.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Вступне слово вчителя

Казка про антоніми

    Жили на одній вулиці по сусідству два хлопчики. І хоч однакові імена  мали Антони, були вони зовсім різні.  Один низький, інший високий, один добрий, інший злий, один щедрий, інший скупий. Виросли Антони і вирішили подорожувати. Той пішов на південь, а той - на північ. А коли прощалися, один плакав, а інший – сміявся. Не судилося Антонам повернутися в рідне село, і в пам'ять про них люди стали називати протилежні слова …..

 

            До поданих слів дібрати протилежні слова . Прочитати перші літери дібраних  слів, з літер ви зізнаєтесь тему нашого уроку.

           

            пасивний—активний

            день—ніч

            голосно—тихо

            песиміст—оптиміст

            вчений—неук

            вітчизняний—імпортний

            багато-- мало           Яке слово вийшло?

Завдання уроку:

-         поглибити знання про антоніми;

-         дізнатися про їхню роль у мовленні;

-         навчитися добирати антонімічні пари;

-         закріпити знання про групи слів за значенням.

 

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

Як ви гадаєте, що потрібно зробити нам зараз, щоб краще зрозуміти матеріал уроку?

 Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу стр.162-163.

2.          Гра «Скажи без затримки»

Учитель називає слова, а учні без затримки по черзі (ланцюжком) називають до них антоніми. У разі затримки — учень вибуває з гри.

Активний, хворий, скупий, сучасне, забути, туди, гарячий, чорний, іти, стояти, високий, плакати, працювати, голосно,дешевий, рано,правда, знайшов, миритись, веселий, швидкий, зима, розумний, теплий, будувати, тонкий, широкий.

3.          Робота в парах

Переписати замінивши  підкреслені  слова  антонімами.

   Засинає  матінка – природа.  Відлетіли  у  теплі  краї  птахи,  і  тепер  немає  кому  звеселити  самотню  берізку.  Засмутились   дерева.  Зі  смутком  чекають  вони  дощової  холодної  ночі.  Тихо  співають  птахи,  сумний  гамір  чути  у  лісі. Незабаром  прийде  зима.

4.          Виконання вправи 368, стр. 163 ( у дошки)

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ІЗ ЗАВДАННЯМ

(НА СЛУХ ЗАПАМ’ЯТАТИ АНТОНІМИ)

Раз! Два! Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

 

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд.

 

V. Виконання вправ на закріплення знань

1. Робота в групах (картки)

- Давайте пригадаємо правила роботи в групах.

Правила роботи в групах:

1)      Працюйте дружно.

2)      Слухайте уважно.

3)      Дотримуйтесь тиші.

4)      Умійте поступатися.

- У вас на партах лежать картки із завданням. Ознайомтесь із ним. На виконання цієї роботи дається 1 хв. У кого виникають запитання, піднімайте руку

І група

1.Аби  день   переднювати,   а  …  переночувати.

2.Краще  погано   їхати,  ніж   …   йти.

3.Добре   довго  пам’ятається,  а  … , на щастя,  забувається.

4. …  спитає,  де  літо  було.

ІІ група

1.Брехня  стоїть  на  одній нозі,  а … на двох.

2….  диму,  мало  тепла.

3.Вдень  від  спеки  ховається,  а …. від  комарів.

4. … -  не  скач,  загубив  -  не  плач.

              2. Розгадування кросворда

Завдання: вписати у клітинки слова, протилежні за змістом.

 У виділеному вертикальному стовпчику прочитати слово.

1.Мало (Багато)

2.Раніше (Пізніше)

3. Всерйоз (Жартома)

4. Дешево (Дорого)

5. Увечері (Вранці)

6. Вірно (Невірно)

7. Влітку (Взимку)

Відповідь: Антонім.

 

VІ.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

    Без антонімів не можна обійтися у нашій мові. Світ тримається на боротьбі протилежностей, як гарно, що люди всі різні, що зима змінює літо, і що після дощику виглядає сонечко, а день перемагає  ніч… У мовну скарбницю люди сховали антоніми у загадках, прислів’ях, приказках – де їх тільки не зустрінеш!

Відгадайте загадки

Чорна корова

всіх поборола,

а білий віл всіх

людей підвів.

(Ніч і день.)

Золотий пішов, а срібний прийшов.

(Сонце, місяць.)

Я  антонім  слова  літо,

В мене  біла,  тепла  свита,

Хоч  мороз  люблю  сама,

Адже  звуть  мене  …(зима).

На дошці "Дерево пізнання"

Учитель: Що нового дізналися на уроці? Чого навчилися? Що найбільше запам'яталося? Які труднощі виникли у вас при виконанні вправ?  Що ви порадите однокласникам для подолання труднощів?

 Учні записують на листочках, читають і приклеюють до дерева.

   VI. ОЦІНЮВАННЯ

Оголошення і виставлення оцінок за урок. Визначення настрою «Смайл»

 

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

& 45, стр.162-163 вивчити правила, впр. 370, стр. 164.

Повторити &

 


Теги: АНТОНІМИ, Маковлева А.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 991/144


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar