Головна » Українська мова

Групи прикметників за значенням

Мета:  поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його значення; пояснити особливості поділу прикметників на групи за значенням; удосконалювати навички використання різних груп прикметників; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та письмову мову учнів; виховувати культуру спілкування, толерантне ставлення до оточуючих.

Тип уроку:  комбінований.

Обладнання: узагальнююча таблиця до теми «Прикметник», підручник,

дидактичний матеріал, кросворд, мультимедійний екран.

ХІД УРОКУ

I.  Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Інтелектуальна розминка

Що вивчає морфологія?
Які частини мови належать до самостійних? Які до службових?
Чому одні з них називають самостійними, інші - службовими?
Що називається прикметником?
Які морфологічні ознаки має прикметник?

-    Яка його синтаксична роль?

ІІІ. Мотивація навчання школярів.

Слово вчителя.

На цьому уроці ми опрацюємо наступну тему про прикметник, яка розширить і поглибить ваші знання про цю частину мови. Але спочатку я хочу переконатися у вашій кмітливості і пропоную розв'язати цікавий кросворд. Якщо ви правильно доберете антоніми до поданих прикметників, впишете їх у клітиночки по горизонталі, то по вертикалі зможете прочитати слово.

 

ГУЧНИЙ.
ЗЛИЙ.
СУВОРИЙ.
ПАСИВНИЙ.
СУМНИЙ.
НЕОХАЙНИЙ.
НЕВИХОВАНИЙ.
ХОЛОДНИЙ.
БРУТАЛЬНИЙ.
ПРОТИВНИЙ.
БЕЗДУШНИЙ.

 

Молодці, діти, ви розгадали кросворд і прочитали прикметник -толерантний, як розумієте це слово?

У перекладі з латинської мови (tolerantis)  означає терплячий, терпимість до чужих думок, вірувань. Сьогодні це слово набуло ширшого значення і характеризує толерантну людину ще як чемну, виховану, стриману.

Отже, вивчаючи нову тему, з’ясуємо і питання про толерантне ставлення до оточуючих.

 

* Завдання для розвитку лінгвістичного мислення.

Записати речення під диктовку. Знайти в них прикметники, визначити їх рід, число, відмінок. 

У тебе є вірні й щирі друзі, але ти до них не завжди ставишся з повагою та терпінням, не переймаєшся їхніми проблемами. Щоб поліпшити якусь непросту ситуацію, спробуй поставити себе на місце тих, кому потрібна твоя товариська допомога. Стань надійним і справжнім другом!

Фізкультхвилина

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти рівно сядьте.

IV. Оголошення теми,  мети і завдань уроку.

1. Розповідь про поділ прикметників на групи за значенням узагальнюючої

таблиці  (див. таблицю).

 

Які з прикметників означають належність людині або тварині?
Які - ознаку предмета за стосунком до часу або матеріалу?
Які - ознаку предмета, що може виражатися більшою чи меншою мірою?

2. Самоперевірка.

Робота з підручником §24, с. 185 - правила.

Таким чином, ви дізналися, що прикметники поділяються на групи за значенням. Давайте спробуємо застосувати ці знання на практиці.

V. Усвідомлення здобутих знань праці практичної роботи.

1.   Виконання вправи 375 (усно). Визначити прикметники, з'ясувати, до
якої групи за значенням вони належать.

Вправа 376 (письмово). Розподілити прикметники на групи за значенням.
Завдання 1. Записати подані речення, на місці крапок вставити відповідні прикметники. Визначити рід, число, відмінок, синтаксичну роль.

(Учні працюють за варіантами).

I варіант

Як приємно кожному з нас бачити ... обличчя, почути ... голос, .. слова. І тоді наш настрій стає .., погляд .., очі.... Хочеться робити ... справи.

(Довідка: усміхнене, рідний, ласкаві; піднесеним, доброзичливим, ласкавими; добрі).

II варіант

... атмосфера в сім'ї, ... стосунки між дітьми і батьками - запорука ... настрою. Вчіться не виливати ... емоції на близьких.

(Довідка: спокійна, дружні, гарного; негативні).

Мультимедійний екран.

4.  Робота в парах. Творче реконструювання.

Від поданих іменників утворити присвійні прикметники. Записати їх за алфавітом, поставити наголос.

Матуся, тітка, Світлана, Ольга, Іван, невістка, ведмідь, тато, Олег.

 

5.  Записати прикметники.

Пояснити їх лексичне значення (за допомогою словників). З двома скласти речення.

Тактовий, коректний, галантний, імпозантний, ввічливий, чемний, делікатний.

6.  Гра «Якщоя...»

Доповнити речення відповідними прикметниками, записати ці слова в зошит, визначити їх групу за значенням.

Якщо я ділитимуся всім, що в мене є, я виросту ... (щедрим).
... допомагатиму своїм друзям, коли вони опиняться у скрутному становищі, я буду .. (добрим).

3.      чекатиму спокійно на свою чергу, буду ... (терплячим).

... говоритиму правду про себе та інших, буду ... (чесним).
... посміхатися людям та вітатися при зустрічі, буду ... (дружнім та ввічливим).

6.       терпляче ставитись до людей, яких не зовсім розумію і підтримую,
буду... (толерантним).

7.  ... допомагатиму іншим, коли ті потребують на допомогу, буду ...
(співчутливим).

... не зраджуватиму близьких людей, буду ... (вірним).
... робитиму завжди, що обіцяв, буду ... (відповідальним).

10.   ... чутиму, що говорять інші, буду     (чутним).
Мультимедійний екран.

6. Творча робота.

Скласти міні-твір на теми: «Якою людиною я хотів(хотіла) би вирости». «Якою людиною я не хотів(хотіла) би вирости». (Можна використати прикметники з кросворду).

7. Хвилинка-веселинка. Загадки-жарти.
Відгадати загадки, визначити групи прикметників.

 

1.   Який  прикметник  показує  ознаку хвороби,  відсутньої на землі?
(морська; відносний).

2. Який прикметник називає ознаку білої хустки, намоченої в Чорному
морі?   (мокра; якісний).

Назвіть прикметники, що означають «смак» долі, усмішки (гірка, солодка, кисла; якісні).
Який голос буває з дорогої матерії? (бархатний; відносний).

VI. Систематизація й узагальнення вивченого.

Бесіда.

На які групи за значенням поділяють прикметники?
Які прикметники називаються якісними, відносними, присвійними?
Які прикметники можуть утворювати короткі форми?
З чим була пов'язана тема уроку?

VII. Підсумок уроку.

1.   Опитування «Закінчить речення».

«На уроці я навчився (навчилась)...». (Використовується інтерактивний метод «Мікрофон»)

2.         Оцінювання роботи учнів на уроці.

Д/з    §24, вправа 388 або скласти міні-твір «Мій друг», використовуючи якісні прикметники.


Теги: Прикметник, Ребо Н.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 237/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar