Головна » Українська мова

Дієприслівниковий зворот. Урок з української мови для 7 класу

Мета: навчити учнів правильно визначати дієприслівникові звороти в реченні; відокремлювати їх комами; допомогти учням засвоїти правильне написання дієприслівникових зворотів;  розвивати креативність, пунктуаційну грамотність учнів; виховувати почуття прекрасного, любов до природи, чути і відчувати красу образного слова.

Обладнання: тексти, підручник, грамзапис "Пори року" П.І.Чайковського, мультимедійний проектор.

 Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I.   Мотивація навчальної діяльності

Організаційний момент.
Оголошення теми та мети уроку.

II.  Актуалізація опорних знань

 

1.Бесіда

Що називається дієприслівником?
Назвіть спільні ознаки дієслова і дієприслівника,
прислівника і дієприслівника.(слайд №2)
Якого виду бувають дієприслівники?
Чим дієприслівник відрізняється від дієприкметника?
Чи мають вони щось спільне?

2.Розподільний  диктант.(слайд№3)

Записати в дві колонки:

 1- дієприкметники,  2 -дієприслівники.

Намальований, намалювавши, загорілий, сходжений, писаний, писавши, сидячи, посивілий, зробивши, донісши.

 

 III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Практична робота’’Дослідження тексту’’
Виразно прочитайте текст.

Скажіть, про що розповідається в тексті?(слайд№4)

 

Здрастуй осінь

Як же непомітно і швидко надійшла осінь! Мабуть, давно вже сиділа вона, причаївшись у високій кукурудзі, на городі. А вранці Василько побачив її. Вона стояла просто серед городу і тепер уже не ховалась і не крилась, бо й ховатися їй не було куди.

Здрастуй осінь! Ми раді тобі золотоволоса багатирко! Правду кажучи, ми чекали твого приїзду. Ми працювали не відпочиваючи. Засіваючи в полі хліб, обгортаючи на городі картоплю, підпушуючи струнку кукурудзу, обкопуючи в садку крислаті яблуні, ми все літо чекали цього дня, коли загуркоче за ворітьми твій повен - повнісінький грузовик і коли майне твоя яскрава, жовтогаряча плахта.

(За О.Донченком)

 

3.Прочитайте назву тексту. Як ви розумієте її?

4.Уявіть себе художником, якому треба намалювати кольорову

ілюстрацію до тексту. Які б фарби вам потрібні були для цього?

5.Випишіть із тексту слова, за допомогою яких передаються фарби

осені.

6.До якого стилю належить цей текст? Докажіть.

 

7.Спишіть  речення(Слайд №5). 

Поясніть розділові знаки.

8.Причаївшись - яка форма дієслова?

9.Послухайте, як я прочитаю це речення. Де я зробила зупинку?
Чому?

(Дієприслівник із залежними від нього словами називається дієприслівниковим зворотом. У вимові дієприслівниковий зворот виділяється інтонацією, на письмі – комами)(Слайд №6) 

10. У другому абзаці знайдіть речення з дієприслівниковим зворотом).
11. Накресліть схему речення.

(Учень коментує)

 

12.Коли відокремлюється дієприслівниковий зворот?

 

Примітка.

    Не виділяється дієприслівниковий зворот, що є фразеологізмом.
Діти бігли не чуючи ніг.

13.  Знайдіть у другому абзаці четверте речення. Запишіть його.
Чому не відокремлюється дієприслівник?

Ми працювали не відпочиваючи. (слайд№7)

 

IV. Узагальнення й систематизація вивченого

1.Творча робота по варіантах(слайд№8)

А.Спишіть речення, вставляючи пропущені букви та розділові знаки

 

I                  варіант

Здається ніби осінь  обв. ваючи своїми ш..вковими крилами  н.се  т.бе  у  кр.їну  тихої задуми.

II                  варіант

С.огодні  одягли з.л.ту  п.рчу  кл.ни  задивившись у  с.няву       н..бес.

 

Б.Складіть речення,вводячи в них дієприслівникові звороти. Поставте розділові знаки. (слайд №9)

I варіант

Виконавши домашнє завдання…

….читаючи книгу.

II варіант

….повертаючись з екскурсії.

Відвідавши музей…

 

V. Домашнє завдання

 

VI. Підсумок

,,Мікрофон’’

На уроці я дізнався…

На уроці я навчився…


Теги: Трунаєва А.С., дієприслівник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1953/233


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar