Головна » Українська мова |
Мета: узагальнити знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, його ознаки; розвивати загальнопізнавальні вміння розрізняти, утворювати активні й пасивні дієприкметники, визначати їх роль; сприяти зміцненню навичок їх написання; розвивати творчі вміння використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов та повагу до історії свого народу і творчого здобутку. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, прислів’їв, приказок, крилатих висловів, до складу яких входять дієприкметники. Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі другорядних членів речення. Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників-синонімів, антонімів. Текст: створення текстів з уживанням дієприкметників. Тип уроку: урок узагальнення умінь і навичок на основі набутих знань. Наочність та обладнання: картки з дидактичним матеріалом, проектор, ноутбук. Форма роботи: 3 творчі групи. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент. ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів. 1. Міні-тест. 1.Дієприкметник – це а)місце знаходження останньої; б) наявність пояснювального слова; в) місце знаходження дієприкметника. ІІІ. Ознайомлення семикласників із темою та метою уроку. ІV. Узагальнення знань, умінь і навичок учнів. Захист учнівських проектів за групами: 1 група «Морфологічні ознаки прикметника та дієслова у дієприкметників» (презентація напрацьованих матеріалів). 2 група «Особливості дієприкметників» (презентація напрацьованих матеріалів). 3 група «Правопис дієприкметників» (презентація напрацьованих матеріалів). 2. Проаналізувати подані речення. Назвати помилки, яких припустилися учні, і зробити висновки про особливості творення та вживання дієприкметників. (Речення проектуються на екран.) 1) Забувши ключі в їдальні гімназії просимо звернутися до учительської. 2) Хлопчик розповів про своїх родичів, мешкаючих на Сумщині. 3) Мій брат, закінчивший цього року одинадцятий клас, готується до вступу в університет. 4) Усі вітали усміхаючогося переможця. 3. Робота в групах з текстом. Дослідити текст. Визначити стиль, тип мовлення. Дати заголовок. Знайти і виписати дієприкметники (якщо їх немає, утворити 5-7), пояснити їх правопис. Визначити їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Пояснити вживання розділових знаків. (Картки із завданнями й текстами для кожної групи окремо). Текст для 1 групи: ОЙ ЯСНЕ СОНЦЕ ВИСОКО СХОДИТЬ Ой ясне сонце високо сходить, А низенько заходить, Чогось, братця, да чумацький отаман По доріжечках ходить. Ой да що він ходить, Да білі ручки ломить, Й він словесно й говорить, Ой що з-під гаю, Та з-під темного лісу Розбійники виїжджають, Що найстарший превражий син розбійник На сивому коні грає, Ой що він грає, виграває, Він до валки привертає: «Ой здорові, превражії сини, Ой здорові ночували! Ой скажіть же, превражії сини, Де ж ваш чумацький отаман?» «Наш отаман сидить між возами, Умивається сльозами, Сидить між новими, Умивається дрібними». «Ой ви, хлопці, ви, добрі молодці, Ой беріть же дрюки в руки Та й бийте розбійників, Та й бийте, не робийте!» Хлопці встали, дрюки взяли І побили розбійників Сорок ще й чотири, І побили й пов’язали Й на нові вози поклали, І повезли в город Полтаву, І зробили собі славу, Що сорок ще й чотири, А десяти не побила. Текст для 2 групи: Край шляху, в долині, догораюче вогнище. Білий димок, хвилюючись, здіймається догори понад чумацьким табором, що чорніє у пітьмі здоровими мажами, немов якесь дивоглядне чудище. Десь за комишами в озері крякають жаби, гуде бугай… Табір ще спить, по табору ходить отаман. Від буйного вітру, від ясного сонця змарніле обличчя його повито задумою й смутком. І хто його зна, яку думу дума чумацький отаман у степу серед ночі, чого немов журно йому, важкенько на серці? Чи тим, що сторона чужая, далекая, чи то тим, що згадалася родина близькая, дружина вірная, а чи серце віщує якусь лиху пригоду в сьому степу широкому, необмеженому? Хто його зна. А тим часом сон тікає від очей, і ходить отаман по сонному табору, поглядаючи то на товаришів своїх, що сплять навкруги багаття, то на далекі обриси степу, що мліє крізь синю імлу. Але помалу-малу синя імла стає рідіючою, прояснілою, східний край неба облитий широким усміхом світання… (За М. Коцюбинським). Текст для 3 групи: Важким і небезпечним був чумацький промисел, тому за нього бралися мужні, загартовані життям люди. Подібно до козаків, чумаки добре володіли зброєю, не розгублювалися в скрутну хвилину, були здатні відбити напад ворогів. У південних портах на чумаків чекали різні хвороби, зокрема холера й чума. Від чуми рятувалися тим, що одягали на себе вимочені в дьогті сорочки. …Якщо мандрівка була вдалою, чумаки багатіли. Часом господар втрачав усе через падіж волів і коней у висохлому, безводному степу, зазнавши нападу грабіжників, і повертався додому із самим лише батіжком – «дочумакувався». Але невдачі переносив мужньо, навіть із гумором. Він ішов наймитом на Дон або Кубань. На зароблені гроші купував волів та вози й знов чумакував. (За О. Бандурою, Н. Волошиною). VІІ. Підсумок уроку. 1.Вправа «Мозковий штурм»: * Пояснити, за якими ознаками ви розрізняєте активні й пасивні дієприкметники. * З’ясувати способи творення дієприкметників. Навести приклади. *Які зміни відбуваються в словах при творенні дієприкметників? * Які дієприкметники та в якому часі вживаються дуже рідко? Навести приклади. VІІІ. Взаємооцінювання. ІХ. Домашнє завдання: скласти діалог про дієприкметники.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |