Головна » Українська мова

Дієприкметники. Узагальнення вивченого про особливу форму дієслова

Мета: узагальнити знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, його ознаки; розвивати загальнопізнавальні вміння розрізняти, утворювати активні й пасивні дієприкметники, визначати їх роль; сприяти зміцненню навичок їх написання; розвивати творчі вміння використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов та повагу до історії свого народу і творчого здобутку.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, прислів’їв, приказок, крилатих висловів, до складу яких входять дієприкметники.

Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі другорядних членів речення.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників-синонімів, антонімів.

Текст: створення текстів з уживанням дієприкметників.

Тип уроку: урок узагальнення умінь і навичок на основі набутих знань.

Наочність та обладнання: картки з дидактичним матеріалом, проектор, ноутбук.

Форма роботи: 3 творчі групи.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів.

1. Міні-тест.

1.Дієприкметник – це
а)особлива форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією;
б)особлива незмінювана форма дієслова, що означає додаткову дію;
в)самостійна частина мови, що виражає дію предмета або стан.
2.Дієприкметник має властивості
а)дієслова і прислівника;
б)дієслова і прикметника;
в)дієслова. прикметника і прислівника.
3.Дієприкметниковий зворот – це
а)дієприкметник з будь-яким словом;
б)дієприкметник з означуваним словом;
в)дієприкметник разом із залежними від нього словами.
4.Пасивні дієприкметники виражають ознаку за дією,
а)яку виконує сам предмет;
б)яку виконує над ним інший предмет;
в)яка переходить на інший предмет.
5.Активні дієприкметники теперішнього часу утворюються за допомогою суфіксів
а)ен, н, т;
б)л;
в)уч, юч, ач, яч.
6. На правопис дієприкметника з часткою не впливає:

а)місце знаходження останньої;

б) наявність пояснювального слова;

в) місце знаходження дієприкметника.

ІІІ. Ознайомлення семикласників із темою та метою уроку.

 ІV. Узагальнення знань, умінь і навичок учнів.

Захист учнівських проектів за групами:

1 група «Морфологічні ознаки прикметника та дієслова у дієприкметників» (презентація напрацьованих матеріалів).

2 група «Особливості дієприкметників» (презентація напрацьованих матеріалів).

3 група «Правопис дієприкметників» (презентація напрацьованих матеріалів).

2. Проаналізувати подані речення. Назвати помилки, яких припустилися учні, і зробити висновки про особливості творення та вживання дієприкметників. (Речення проектуються на екран.)

            1)  Забувши ключі в їдальні гімназії просимо звернутися до учительської. 2) Хлопчик розповів про своїх родичів, мешкаючих на Сумщині. 3) Мій брат, закінчивший цього року одинадцятий клас, готується до вступу в університет. 4) Усі вітали усміхаючогося переможця.

3. Робота в групах з текстом. Дослідити текст. Визначити стиль, тип мовлення. Дати заголовок. Знайти і виписати дієприкметники (якщо їх немає, утворити 5-7), пояснити їх правопис. Визначити їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Пояснити вживання розділових знаків. (Картки із завданнями й текстами  для кожної групи окремо).

Текст для 1 групи:

ОЙ ЯСНЕ СОНЦЕ ВИСОКО СХОДИТЬ

Ой ясне сонце високо сходить,

А низенько заходить,

Чогось, братця, да чумацький отаман

По доріжечках ходить.

Ой да що він ходить,

Да білі ручки ломить,

Й він словесно й говорить,

Ой що з-під гаю,

Та з-під темного лісу

Розбійники виїжджають,

Що найстарший превражий син розбійник

На сивому коні грає,

Ой що він грає, виграває,

Він до валки привертає:

«Ой здорові, превражії сини,

Ой здорові ночували!

Ой скажіть же, превражії сини,

Де ж ваш чумацький отаман?»

«Наш отаман сидить між возами,

Умивається сльозами,

Сидить між новими,

Умивається дрібними».

«Ой ви, хлопці, ви, добрі молодці,

Ой беріть же дрюки в руки

Та й бийте розбійників,

Та й бийте, не робийте!»

Хлопці встали, дрюки взяли

І побили розбійників

Сорок ще й чотири,

І побили й пов’язали

Й на нові вози поклали,

І повезли в город Полтаву,

І зробили собі славу,

Що сорок ще й чотири,

А десяти не побила.

Текст для 2 групи:

Край шляху, в долині, догораюче вогнище. Білий димок, хвилюючись, здіймається догори понад чумацьким табором, що чорніє у пітьмі здоровими мажами, немов якесь дивоглядне чудище. Десь за комишами в озері крякають жаби, гуде бугай… Табір ще спить, по табору ходить отаман. Від буйного вітру, від ясного сонця змарніле обличчя його повито задумою й смутком. І хто його зна, яку думу дума чумацький отаман у степу серед ночі, чого немов журно йому, важкенько на серці? Чи тим, що сторона чужая, далекая, чи то тим, що згадалася родина близькая, дружина вірная, а чи серце віщує якусь лиху пригоду в сьому степу широкому, необмеженому? Хто його зна. А тим часом сон тікає від очей, і ходить отаман по сонному табору, поглядаючи то на товаришів своїх, що сплять навкруги багаття, то на далекі обриси степу, що мліє крізь синю імлу. Але помалу-малу синя імла стає рідіючою, прояснілою, східний край неба облитий широким усміхом світання… (За М. Коцюбинським).

Текст для  3 групи:

Важким і небезпечним був чумацький промисел, тому за нього бралися мужні, загартовані життям люди. Подібно до козаків, чумаки добре володіли зброєю, не розгублювалися в скрутну хвилину, були здатні  відбити напад ворогів. У південних портах на чумаків чекали різні хвороби, зокрема холера й чума. Від чуми рятувалися тим, що одягали на себе вимочені в дьогті сорочки. …Якщо мандрівка була вдалою, чумаки багатіли. Часом господар втрачав усе через падіж волів і коней у висохлому, безводному степу, зазнавши нападу грабіжників, і повертався додому із самим лише батіжком – «дочумакувався». Але невдачі переносив мужньо, навіть із гумором.  Він ішов наймитом на Дон або Кубань. На зароблені гроші купував волів та вози й знов чумакував. (За  О. Бандурою, Н. Волошиною).

VІІ. Підсумок уроку.

1.Вправа «Мозковий штурм»:

* Пояснити, за якими ознаками ви розрізняєте активні й пасивні дієприкметники.

* З’ясувати способи творення дієприкметників. Навести приклади.

*Які зміни відбуваються в словах при творенні дієприкметників?

* Які дієприкметники та в якому часі вживаються дуже рідко? Навести приклади.

VІІІ. Взаємооцінювання.

 ІХ. Домашнє завдання: скласти діалог про дієприкметники.

 


Теги: дієприкметник, Величко І.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 242/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar