Головна » Українська мова

Діалог. Розділові знаки в діалозі. Складання діалогів. Урок з української мови для 5 класу

Мета: повторити  й поглибити одержані у початкових класах знання про діалог; удосконалити навички вживання розділових знаків при діалозі; сприяти формуванню навичок виразного читання діалогічних текстів; розвивати творчі уміння складати діалоги; виховувати в учнів розуміння етикетних норм і моральної поведінки під час спілкування; підвищувати культуру усної і писемної мови; розвивати комунікативну компетентність.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (розвитку мовленнєвої компетенції)

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія і фразеологія, стилістика.

Міжпредметні зв’язки: мова персонажа в діалозі (література)

Обладнання уроку: Інтерактивна дошка

 

Хід уроку:

 

I Мотивація навчальної діяльності

 

На екрані: тема уроку і висловлювання видатних людей про спілкування:

 

«Єдина мені відома розкіш – це розкіш людського спілкування»
Спілкування – це мистецтво і наука.

 

«Заговори, щоб я тебе побачив»

 

Питання до дітей («Мікрофон»):

Чи поділяєте ви точку зору французького письменника? Аргументуйте відповідь.
Поясніть, як можна «побачити» людину за її розмовою?
Виходячи із теми уроку і наших коментарів щодо мудрих висловлювань з приводу спілкування, спробуйте сформулювати мету нашої навчальної діяльності на уроці.

(Діти формулюють, учитель коректує)

Чи вважаєте ви, що треба вчитися спілкуванню? Чи це уміння приходить само?
Чи вважаєте ви себе цікавим співбесідником?
Чи завжди вам є що розповісти своєму хорошому знайомому?
Назвіть свій арсенал добрих слів.

 

Висновок: Будемо спілкуватися у діалогічній формі. Оголошується протягом уроку конкурс на здобуття звання «Королева спілкування та король стосунків» (найактивніший учень уроку). Передбачено призи.

 

Оцінювання навчальних досягнень учнів: самооцінка (Лист самооцінки)

 

II Актуалізація опорних знань

 

 Нагадуємо вивчене – самодиктант. Записати ключові (опорні) слова до теми «Діалог» (репліка, діалогічна єдність, тире…)

 

 Спостереження над мовним матеріалом: (на екрані вірш-діалог).

 

Чом, татусю, усюди барвисті листки?
Це їх осінь скупала у райдужнім морі.
А чого так задумався берег ріки?
Це він, мабуть, пригадує пісню в мінорі.
Звідкіля пелена на ранкових лугах?
То зима вже фату приміряє до шлюбу.
Хто це пухом засипав подвір’я і дах?
То збирає мороз білі клапті на шубу…

(Олег Герман)

Завдання:

Прочитати вірш-діалог, дотримуючись інтонації.
З’ясуйте, хто бере участь у діалозі.
Що таке діалог?
Переглянути текст, чи правильно поставлені розділові знаки? Прокоментувати.
Нам відомо, що діалог відбувається за певної ситуації. Яку ситуацію ви можете собі уявити, прочитавши цей діалог?
Звернімо увагу на екран, і прочитаймо, що треба взяти до уваги перед тим, як вступити в спілкування:

А хто може пригадати ще дуже важливу умову для створення діалогу? (це правила ведення діалогу).
У формі інтерактивної вправи «Мозковий штурм» з’ясовуємо основні правила ведення діалогу:

Бути завжди ввічливими, привітними, доброзичливими у спілкуванні.
Не перебивати співрозмовника.
Говорити чітко, конкретно, грамотно.
Слухати зацікавлено.
Не завдавати людям прикрощів словом.
Чемно пояснити причину прохання чи відмови.
Стежити за культурою мовлення.

Учитель: Чи є актуальним питання культури спілкування для вашого класу? Тож будемо вчитися культури спілкування.

 

Фізкультпауза.

 

III Виконання системи творчих вправ:

 

Мовленнєвий практикум. Завдання: назвіть різні види реплік, за допомогою яких ви зможете висловити:

Щиру вдячність (дякую, щиро вдячна, будь ласка…).
Радість при зустрічі (радий тебе бачити, як добре, що ми зустрілися…)
Заперечення, або незгоду, дотримуючись мовного етикету (вибачте, але ви не маєте рації, я думаю по іншому, вибачте, в цьому ви помиляєтесь, перепрошую, прошу вибачити…).

Складання діалогів за життєвою ситуаціями (додаються).
Створення діалогічних текстів на визначену тему («Візит до лікаря», «Подорожувати – це цікаво», «Моє захоплення», «Дізнайся про мене» та інші).
Розігрування діалогів у парах і групах («Зустріч подружки після хвороби», «Поїздка у транспорті» та інші).
Складання діалогу із використанням фразеологізмів (Наприклад: прикусити язика, хоч в око стрельни, волосся дибом стає, гострий на язик, зарубати на носі, задирати носа, опустити руки та інші).
Створення діалогу за малюнком.
Взяти інтерв’ю у відомого співака чи футболіста. Вживати звертання і вставні слова.
Презентація діалогів. Обговорення.

(Питання до учнів: з якою метою ми виконували ці вправи?)

Навчальне редагування тексту.

Завдання:Прочитайте. Скажіть, яких помилок допустилися співрозмовники в діалозі:

Ти принесла мені зошит по математиці?
Так. А ти мені написала твір по картині?
А якже. Хоч я була відсутня по хворобі, але непогано вийшло.
Дякую.
Я також вдячна тобі.

IV Підсумки уроку:

Наш урок добігає кінця.

Мені сподобалося, як ви усі сьогодні працювали: були активними, брали участь в усьому, що тут відбувалося. Відчувалася зацікавленість у набутті практичних умінь.

А тепер подумайте і висловіть коротко свої враження від роботи на уроці (вправа «Мікрофон»).

Що було важливим для вас на уроці?
Чому ви особисто навчились?
Продовжіть речення: «Після цього уроку я зможу…»
Яким був настрій, самопочуття?

 

Підводимо підсумки конкурсу на здобуття звання «Королева спілкування» та «Король стосунків». Вручення призів.

Домашнє завдання (домашня міні-практика)

Практикувати впевнений (неагресивний) тон спілкування.
Використовувати звертання до співрозмовника на ім’я.
Продовжити роботу в групах над проектом «Культура спілкування».


Теги: діалоги, Дем’яненко С.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 459/33


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar